Szukaj
Przydatne linki
Logowanie Rejestracja Kategorie FAQ Jak to działa Baza wiedzy Kontakt z Patronite RegulaminNie jesteś zalogowany
W Patronite od 07.04.2021
Ranking Autorów
Miesięczne wsparcie: 581
Liczba Patronów: 451
https://www.facebook.com/filmoznawczyni
Cześć!
Nazywam się Diana Dabrowska. Jestem filmoznawczynią. I to taką z powołonia! Kino jest nie tylko moją największą pasją, zajmuje się też edukacją filmową zawodowo. Specjalizuję się przede wszystkim w kinie włoskim. Ta kinematografia jest mi szczególnie bliska, gdyż urodziłam się w Italii - w pięknie, malutkiej mieścinie Santa Maria Capua Vetere. Mieszkałam w okolicach Neapolu przez całe lata 90.
Staram się dzielić moją miłością do włoskiej kultury i kina na różnych polach - pisząc teksty krytyczno-filmowe, ale też prowadząc zajęcia, występując w programach telewizyjnych/audycjach radiowych/podcastach/ i organizując przeglądy włoskiego kina, retrospektywy włoskich twórczyń i twórców. Np.: W maju 2015 roku byłam jedną z organizatorek wystawy, będącej hołdem dla myśli Umberto Eco, a sam genialny badacz był gościem specjalnym przedsięwzięcia. W listopadzie 2017 roku udało mi się sprowadzić do Polski Dario Argento, mistrza włoskiego kina gatunkowego.
Również w 2017 otrzymałam Nagrodę im. Leopolda Staffa za promocję włoskiej kultury w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem kina. Laudację napisał sam Janusz Zaorski, wybitny polski reżyser, którego twórczość i osobę niezwykle cenię.
http://nagrodaliterackastaffa.pl/laudacja-dla-diany-dabrowskiej-za-promocje-kultury-wloskiej/
--------------------
DIANA DĄBROWSKA:
Filmoznawczyni związana z Łodzią Filmową, animatorka kultury, w latach 2014 – 2019 wykładowczyni Uniwersytetu Łódzkiego (Italianistyka, Filmoznawstwo), organizatorka przeglądów i festiwali filmowych (Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu, Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi, Octopus Film Festival w Gdańsku, Łódzkie Wytwórnia Kultury: Tradycja, Edukacja, Kreacja). Publikowała na łamach Filmwebu, Kultury Liberalnej, Miesięcznika KINO, Krytyki Politycznej, Czasu Kultury, Aktivist, Anywhere, Gazzetta Italia, Ekranów, Stopklatki, Studiów Filmoznawczych, a także w tomach zbiorowych (np. współautorka rozdziału o włoskim kinie lat 80. i 90., w wydawanej przez Universitas nowej „Historii Kina” / tom IV). Współredaktorka publikacji naukowej (razem z dr Anną Miller-Klejsą) “Kino włoskie po 1980 roku” (Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2018). Częsta gościni takich programów jak „Kino mówi” w Ale Kino Plus, „OFF-Czarek” w Tok Fm oraz „Spoilermaster – podcast do słuchania po filmie” autorstwa Michała Oleszczyka. Laureatka Nagrody "Kino Mówi" podczas 5. edycji Festiwalu Kamera Akcja w Łodzi (2014) oraz Nagrody Literackiej im. Leopolda Staffa (2018) za promocję kultury włoskiej ze szczególnym uwzględnieniem kina. W 2019 nominowana do Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii Krytyka filmowa. Zdobywczyni II miejsca w prestiżowym Konkursie o nagrodę im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych (2020) oraz Nagrody Publiczności w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowym organizowanym przez Polską Federację Dyskusyjnych Klubów Filmowych. Z redakcją dwujęzycznego magazynu „Gazzetta Italia” rozwijała w 2020 - po włosku i po polsku - autorski projekt „Dopóki jest kino, jest nadzieja/ Finché c’è cinema, c’è speranza”, który poświęcony był włoskiej kinematografii.
------------------
Przebieg kariery zawodowej na przestrzeni lat:
W latach 2014-2019: Wykładowczyni Uniwersytetu Łódzkiego (Italianistyka, Filmoznawstwo).
2009-2019: Organizatorka przeglądów i festiwali filmowych (Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu, Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi, Octopus Film Festival w Gdańsku; odpowiedzialna za przyjazdy do Polski takich twórców i twórczyń jak: Dario Argento, Tinto Brass, Giuliano Montaldo, Kasia Smutniak, Matteo Bernardini, Sergio Martino, Pupi i Antonio Avati, Edoardo de Angelis, Salvatore Cascio (mały Toto’ z „Cinema Paradiso”), Ferzan Ozpetek; załatwianie kopii filmowych, przylotów gości, organizacja i obsługa projekcji).
2009-2012: Współorganizacja Letniej Akademii Filmowej w Zwierzyńcu wraz ze Stowarzyszeniem CinéEuropa (Lublin)– retrospekcje włoskich mistrzów [Bracia Avati (2009), Gianni Amelio i Marco Bellocchio (2010), Tinto Brass (2011), Bracia Taviani (2012)] i przeglądy włoskiego kina współczesnego [Przeglądamy Europę... Rzym (2011), Giovane Cinema Italiano (2012)]. Stała współpraca z włoską telewizją publiczną RAI (oddział RAI Trade, RAI Cinema i RAI Teche), Cinecittá (Istituto Luce), Centro Sperimentale di Cinema/Cineteca Nazionale di Roma
2017-2021: Prowadzenie zajęć/warsztatów z krytyki filmowej (projekt „Skrytykuj!”) we współpracy z FINĄ (Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym) dla szkół podstawowych i licealnych (m.in. w Gdyni, Wrocławiu, Poznaniu, Rybniku, Kutnie, Koszalinie, Grudziądzu, Żaganiu) oraz Akademii Filmu Polskiego (Wrocław, Warszawa). W czasie pandemii prowadzenie zajęć online.
2020: Kuratorka spotkań #kino bez biletu / Spotkania z Gwiazdami. Przeprowadzenie 5 rozmów online z Gabrielą Muskałą, Zbigniewem Zamachowskim, Olafem Lubaszenką, Sebastianem Fabijańskim i Juliuszem Machulskim. Wydarzenie organizowane we współpracy z Aleksandrowskim Domem Kultury. Koordynacja działań, planowanie i pisanie postów reklamujących wydarzenia na FB. Praca na rzecz Stowarzyszenia Łódź Filmowa (Łódź, Piotrkowska 203/205).
2020: Kuratorka i pomysłodawczyni projektu filmowo-edukacyjnego „Łódzkie Wytwórnia Kultury” (Tradycja, Edukacja, Kreacja), który miał na celu podkreślenie różnorodności twórczej Łodzi Filmowej oraz całego regionu Łódzkiego. Ze względu na pandemię Covid-19 prawie całość działań została przeniesiona do przestrzeni online. Obsługa social mediów wydarzenia, przeprowadzenie rozmów z filmowcami i filmowczyniami na Zoomie i ich publikacja. Pisanie komunikatów prasowych/utrzymywanie kontaktu z mediami. Szukanie patronów medialnych (w ramach „Wytwórni” nagranie o Łodzi Filmowej zrealizował najpopularniejszy duet na polskim Youtubie, czyli SFILMOWANI). Koordynacja wszelkich działań, umów gości.
2020: Specjalistka projektu „Kanon polskiego kina po 1989 roku” organizowany przez Stowarzyszenie Słowo i Film we współpracy z NCK.
2020: Ekspertka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej PO: Produkcja filmowa / film fabularny (razem z operatorem filmowym Łukaszem Żalem oraz producentem Tadeuszem Lampką).
2019: Pomysłodawczyni i kuratorka przeglądu filmowego „KADRY WYZWOLONE. KINO I CENZURA W OKRESIE PRL” (we współpracy z Jarosławem Grzechowiakiem, doktorantem UŁ). Przegląd dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wydarzenie odbywało się symultanicznie w Warszawie (Iluzjon), Łodzi (Kino Charlie ) i Zduńskiej Woli (Kino Ratusz). Na przegląd składały się seanse oraz dyskusje z twórcami (m.in. J. Zaorski, W. Marczewski, B. Torański). Przegląd organizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Łódź Filmowa.
2019-2021: Objęcie funkcją dyrektora artystycznego 9. edycji Festiwalu Filmowego Hommage a Kieślowski w Sokołowsku. Stworzenie koncepcji programowej i merytorycznej wydarzenia, prowadzenie spotkań z twórcami (m.in. z X. Żuławskim, S. Fabijańskim), udział w debacie „3 Kolory. Czerwony vs Pulp Fiction. Dwa oblicza kina” razem z Krzysztofem Piesiewiczem i Mikołajem Jazdonem, poprowadzenie autorskiej lekcji kina "Plaże – Twarze – Wizaże / Niezwykłe kino Agnes Vardy" dla szkół z Sokołowska i Mieroszowa. Opiekunka i programerka tamtejszego historycznego Kinoteatru „Zdrowie”, kina młodości Kieślowskiego. Praca na rzecz Stowarzyszenia Sztuki Współczesnej IN SITU (Sokołowsko/Warszawa).
2019: 5-dniowe warsztaty z krytyki filmowej i analizy współczesnych polskich filmów w Szkole Radia i Telewizji w Ułan-Bator w Mongolii – na zaproszenie Polskiego Instytu w Pekinie. Cykl autorskich wykładów i warsztatów z mongolskimi studentami. Na zajęciach zanalizowano wspólnie, m.in. „Zimną wojnę”, „Córki dancingu” i „Ostatnią rodzinę”.
2015: Pomysłodawczyni i kuratorka interaktywnej wystawy "Umberto Eco #książka #literatura #biblioteka" w Łodzi. Wystawa została zrealizowana w ramach przyjazdu profesora U. Eco do Polski i wręczenia mu doktoratu honoris causa na Uniwersytecie Łódzkim. Sam Eco otworzył wystawę. Patronem wystawy był Uniwersytet Łódzki.
Dokumentacja wideo: http://kronika.uni.lodz.pl/specjalne/tv/video/70latecowystawa
Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę:
Jednak zanim zdecydujesz się na wsparcie Autora, weź pod uwagę, że w przypadkach spornych ewentualny zwrot pieniędzy może być obarczony znacznym ryzykiem.
Przywołując klasyka - czy jest tu jakiś cwaniak? :)
Jeśli zdecydujesz się wesprzeć moją działalność i wymarzona "Accademię Włoskiego Kina" tą kwotą będę Ci niezmiernie wdzięczna.
Pomagasz mi postawić pierwszy krok, niezwykle cenny krok, abym mogła założyć swoją "Accademię Włoskiego Kina"!
Patroni: 3
Dyszka to już jest dyszka!
Dziękuję, naprawdę dziękuję. Łatwiej będzie dyszką zebrać kwotę potrzebną do wykupienia profesjonalnego zooma, który będzie ważną częścią "Accademii" - to właśnie tam będziemy się spotykać i rozmawiać o włoskim kinie! Każdej z Was/Każdemu z Was kto zechce wspomóc moje marzenie dyszką obiecuje przesyłać co tydzień "włoską filmową polecajkę" z autorskim opisem,. Będę sprawdzała też, jakie włoskie filmy są dostępne w przestrzeni online legalnie i za darmo = będę Was o tym również powiadamiać, kiedy zauważę coś cennego Waszej uwagi.
Patroni: 13
Dwie dyszki, to jest już sztos. Dziękuję Ci! Dziękuję Ci z całego serca, że w ogóle pomyślałeś o tym, że moje działania są tego warte.
Znów - bardzo ważna część tego co uda mi się zebrać, będzie bardzo ważna w opłaceniu spraw technicznych, jak chociażby profesjonalną wersje zooma, abym mogła robić webinaria dla szerokiego grona odbiorców. Oczywiście również dostaniesz filmową pocztówkę - polecajkę. Ale to nie koniec! Po każdych naszych zajęciach dostaniesz dodatkowe materiały (np. scenariusz lekcyjny, quiz, część moich notatek).
Patroni: 12
Wow, wow, wow!
To byłoby niesamowite. Taka wpłata popycha w znaczącym stopniu moje działania, w dużej mierze opłaca kwestię zooma.
Nawet nie wiesz ile Twoje działania nam umożliwiają - mówię "nam" dlatego, że chce, aby "Accademia Włoskiego Kina" była bezpłatna i na wysokim poziomie.
Taka wpłata zabezpiecza już bardzo dużo. Podziękuję Ci imiennie na początku kazdej akademii, a także w każdym nagranym osobno materiale podłączonym do tej inicjatywy.
Oczywiście również będę Ci wysyłać polecajki, linki, materiały edukacyjne. Grazie, grazie mille!
Patroni: 6
Non ho parole... [Brak mi słów]
Dzięki takim bonusowym finansom mogłabym sprowadzić z Włoch jakąś książkę o filmie albo film, który tylko we Włoszech jest dostępny. Mogłabym wprowadzać w pole naszych zajęć coraz więcej niezwykłych odkryć filmowych, mówić o fenomenach, które nie zostały przez polskich badaczy i badaczki opisany. Przelicznik euro kiedy człowiek chce coś kupić zza granicy naprawdę jest bezlitosny, nawet nie wiesz ile radości by mi sprawiło zakupienie nowych włoskich książek filmoznawczych. Nie tylko Ci podziękuję imiennie na początku każdego spotkania, otrzymasz wszystkie nagrody z poprzednich bonusów, ale też omówię w trakcie naszych zajęć albo indywidualnie wskazany przez Ciebie włoski film , zjawisko kulturowe albo książkę. jeśli mówisz po włosku albo uczysz się włoskiego możemy porozmawiać o filmach in italiano! :)
Patroni: 0
Promowani autorzy
Pomoc