Avatar użytkownika

Samodzielni Robinsonowie

Opcja wsparcia finansowego jest niedostępna!

O autorze

Fundacja Samodzielni Robinsonowie zajmuje się usamodzielnieniem i wszechstronnym wspieraniem młodzieży z instytucji pieczy zastępczej (domy dziecka, rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka) zagrożonej wykluczeniem społecznym.

Fundacja powstała jako wsparcie Fundacji Robinson Crusoe w działaniach aktywizujących młodzież na rynku pracy. Od 2014 r. Fundacja wypracowała autorskie praktyczne programy usamodzielnienia, które pozwalają młodzieży z placówek zaistnieć w lokalnej społeczności w konstruktywny sposób i własną aktywnością przeciwdziałać stygmatyzacji. Działamy na terenie całego kraju, gdzie zakładamy lokalne centra usamodzielnienia tzw. Wehikuły Usamodzielnienia dla młodzieży z pieczy zastępczej.

Programy

 Program Wehikuł Usamodzielnienia

Celem programu jest pomoc młodzieży w usamodzielnieniu poprzez zdobywanie praktycznej wiedzy i umiejętności oraz kształtowanie postaw potrzebnych w samodzielnym życiu.

Wehikuł Usamodzielnienia to lokalna grupa usamodzielnienia, spotykająca się co dwa tygodnie w roku szkolnym, która liczy 12-20 osób. Uczestniczy w niej młodzież z domów dziecka, rodzin zastępczych i rodzinnych domów dziecka. Podczas spotkań Wehikułu realizowane są gry, ćwiczenia symulacyjne i warsztaty dotyczące konstruktywnej komunikacji, ekonomii (w tym gospodarowania domowym budżetem), poruszania się na rynku pracy, przedsiębiorczości, zdrowia, praktycznych umiejętności życiowych i przepisów związanych z usamodzielnieniem. Wehikuł spotyka się raz na dwa tygodnie przez cały rok szkolny.

 

Projekt „Kontrakt Robinsona”

 W ramach programu „Kontrakt Robinsona” młodzież ma możliwość uzyskania dofinansowania kursu lub sprzętu, który przyczyni się do rozwoju zawodowego. Może być to kurs prawa jazdy lub narzędzia fryzjerskie. W zamian Robinsonki i Robinsonowie pomagają osobom lub instytucjom w swojej społeczności lokalnej, np. robią zakupy starszym osobom lub pomagają w lekcjach dzieciom w świetlicy środowiskowej. 

Kontrakt przeciwdziała postawie roszczeniowej („Należy mi się, bo jestem z domu dziecka”) oraz postawie wyuczonej bezradności („Nie potrafię tego zrobić. To ja potrzebuję pomocy”). Dzięki kontraktom młodzież wzmacnia wiarę w swoje możliwości oraz uczy się stawiania i realizowania celów.

 

Projekt „Grant Robinsona”

 „Grant Robinsona” to projekt skierowany do młodzieży, która kończy przygodę z Wehikułem. Zakłada on zaplanowanie i realizację przez grupę Robinsonów (3-6 osób) działania na rzecz społeczności lokalnej. Może to być działanie jednorazowe (np. zorganizowanie balu karnawałowego dla seniorów) lub związane ze sobą działania cykliczne (np. zorganizowanie ogólnodostępnego klubu gier i regularne spotkania w ramach tego klubu). Młodzież sama znajduje miejsce lub osoby, na rzecz których może działać. Przy wsparciu konsultanta fundacji przygotowuje budżet działań lub wydarzenia, dzieli zadania między siebie, planuje czas wykonania grantu oraz przeprowadza i rozlicza działanie.

 

Zimowe i Letnie Warsztaty Usamodzielnienia Robinsona

 Dwa razy w roku zapraszamy Robinsonki i Robinsonów do uczestnictwa w Zimowych i Letnich Warsztatach Usamodzielnienia Robinsona, podczas których - oprócz zajęć merytorycznych - odbywają się także zajęcia rekreacyjne i sportowe. Uczestnictwo w obozie pozwala młodzieży poznać osoby z innych Wehikułów oraz skorzystać z ich doświadczeń związanych z usamodzielnieniem.

 

Program „Bezpieczny staż”

 Program „Bezpieczny staż" ma na celu umożliwienie młodzieży zdobycie pierwszych doświadczeń na rynku pracy w bezpiecznym i przyjaznym środowisku biznesowym. W ramach programu umożliwiamy odbycie dwu, trzy lub czterotygodniowych staży. Pracownicy firm podejmują się roli mentora - opiekuna stażysty, który towarzyszy mu w pracy i wspiera jego rozwój. Mentoring jest jednak nierzadko zadaniem rozwojowym także dla samego mentora – Fundacja zapewnia wsparcie poprzez szkolenie i stały kontakt z konsultantem (opiekunem stażysty z ramienia Fundacji). Dla Robinsonów z kolei staż to często pierwsze doświadczenie kontaktu z pracą, organizacją i społecznością dorosłych inną niż dom dziecka czy instytucje pomocowe. Z radością obserwujemy jak dzięki „spotkaniu” u stażystów rośnie poczucie własnej wartości, sprawstwa, zaufania do dorosłych i gotowości do podejmowania wyzwań na rynku pracy.

 

Edukacyjne Gry symulacyjne

 Edukacyjne gry symulacyjne dotyczą kluczowych obszarów usamodzielnienia i są profilowane dla osób opuszczających rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka i inne placówki. Rozegranie gry Robinson u lekarza, Robinson zna prawo, czy Robinson na plusie zajmuje kilka godzin. Każdej grze towarzyszy omówienie i odniesienie wniosków z gry do realnego życia. Gry rozgrywane są w różnych miastach Polski, z udziałem lokalnej młodzieży.

Gra symulacyjna “Robinson na plusie”

„Robinson na plusie" umożliwia poznanie i przećwiczenie najważniejszych mechanizmów związanych z zarządzaniem finansami oraz pokazuje, jak ważne jest inwestowanie we własny rozwój. W trakcie symulacji kilkudziesięciu lat życia gracze podejmują decyzje mające wpływ na ich sytuację finansową w długiej perspektywie: wybierają formę zatrudnienia, podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, inwestują. Ponoszą także koszty utrzymania (jedzenie, czynsz) i kupują drobne przyjemności, gromadząc w ten sposób punkty satysfakcji. Wygrywa drużyna, która osiągnie najwyższy wynik finansowy oraz najwyższy poziom zadowolenia z życia.

Gra “Robinson na swoim”

„Robinson na swoim" to ekonomiczna gra symulacyjna, obejmując podstawowe zasady działania gospodarki rynkowej. W ramach gry uczestnicy zakładają działalność gospodarczą,  sprzedając i kupując realne produkty i usługi. Jako współprowadzący biznes tworzą strategie działania na minirynku. Podobnie jak w realnej gospodarce występują również w roli indywidualnego konsumenta. Główny celem edukacyjnym jest nauka podstaw przedsiębiorczości. Gra pozwala doświadczyć kluczowych etapów współprowadzenia własnej działalności: tworzenie efektywnego zespołu, opracowywanie koncepcji firmy, pisanie biznesplanu, reklamowanie swoich produktów i usług, prowadzenie księgowości. 

Gra “Robinson u lekarza”

Gra toczy się w zespołach trzyosobowych. Każdy zespół wciela się w fikcyjną postać, która zapada na rozmaite choroby. Celem zespołów jest jak najszybsze i najskuteczniejsze „wyleczenie" swojej postaci. Celem edukacyjnym jest nauka rozpoznawania objawów chorób, znajomości praw i obowiązków pacjenta oraz ćwiczenie umiejętności rozmowy z lekarzem.  W opisach ról znajdują się jedynie opisy objawów – uczestnicy sami muszą zdecydować, z którymi chorobami idą do lekarza pierwszego kontaktu, a z którymi bezpośrednio do specjalisty.

Gra “Robinson zna prawo”

Gra toczy się w zespołach dwu lub trzyosobowych. Każdy zespół wciela się w fikcyjną postać, której opis otrzymuje na początku gry. Zadaniem zespołu jest złożyć w urzędzie w imieniu swojej postaci trzy dokumenty dotyczące usamodzielnienia. W tym celu należy wykupić w „Informacji” odpowiednie druki, płacąc żetonami czasu symbolizującymi czas, który dana postać poświęca na załatwienie swoich spraw. W „Informacji" można zakupić także podpisy opiekuna usamodzielnienia – potrzebne do złożenia niektórych wniosków.

Gra “Samodzielny Robinson”

Gra Samodzielny Robinson została stworzona przez Robinsonów i Robinsonki uczęszczających na Wehikuły Usamodzielnienia w roku szkolnym 2017/2018. Jest to gra planszowa, w której gracz wciela się w rolę usamodzielniającego się wychowanka pieczy zastępczej. Przed młodą osobą stoi szereg sytuacji, które wymagają mądrych decyzji bądź współpracy z innymi graczami. W trakcie przebiegu gry uczestnicy zwiększają swoje umiejętności (symbolizowane przyrostem koralików mocy na barometrze samodzielności) w sześciu określonych obszarach usamodzielnienia: relacje, prawo, mieszkanie, zdrowie, finanse oraz edukacja i praca.

Projekt „Food for Good”

W tym projekcie grupa młodych ludzi spotyka się z wolontariuszami/pracownikami firm/zorganizowanymi grupami i uczy jak wypiekać tradycyjne pierniki. Pierniki są wyjątkowe, dwusmakowe, specjalnie zapakowane – ale wyjątkowe są także ramy tego projektu. Celem jest zapewnienie defaworyzowanej młodzieży optymalnych warunków pierwszej pracy.

W „Food for Good” pracują osoby młode, nieraz niepełnoletnie (za zgodą opiekunów prawnych), dla których udział w tym przedsięwzięciu jest niepowtarzalną okazją, by w atmosferze życzliwości (ale nie pobłażania) doświadczać wszystkich elementów pracy zespołowej – podziału zadań, komunikacji, rozwiązywania konfliktów, brania odpowiedzialności za wspólny wynik, ścierania się rozbieżnych poglądów, przekazywania wiedzy oraz wychodzenia do obcych dorosłych.

Wpływ

Młodzież, która bierze udział w naszych projektach jest pozbawiona wsparcia rodzinnego i tak jak rozbitkowie zmaga się z uczuciem porzucenia, bezradności i lęku przed kolejnym niepowodzeniem. Z powodu braku wiary w siebie i braku oparcia w rodzinie często wycofuje się z sytuacji wymagających wytrwałości i rezygnuje z szans, mogących odmienić jej los. 

Dzięki Waszemu wsparciu mamy możliwość pracowania u podstaw oraz uczenia Robinsonki i Robinsonów, jak zyskać samodzielność ekonomiczną, społeczną i emocjonalną - jak przerwać zaklęty krąg bezradności, jak przełamywać bariery oraz jak samodzielnie walczyć o swoje miejsce w świecie i w społeczeństwie.