Zielona rewolucja w transporcie drogowym

Obrazek posta

8 października 2024 roku odbyła się premiera raportu „Zielona Rewolucja w transporcie drogowym”, opracowanego przez PITD we współpracy z FPPE. Wydarzenie to zgromadziło ekspertów, którzy podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat wyzwań związanych z zieloną transformacją oraz sposobów na jej skuteczną realizację. 

 

 

Cele redukcji emisji CO2

Jednym z kluczowych tematów debaty była redukcja emisji CO2. Zgodnie z nowymi przepisami Unii Europejskiej, do 2030 roku emisje z transportu drogowego muszą zostać zredukowane o 45%, a do 2040 roku aż o 90%. Te wymagania zmuszają branżę transportową do stopniowego wycofywania się z pojazdów spalinowych na rzecz elektrycznych lub innych technologii zeroemisyjnych. Wyzwanie to wymaga szerokiej współpracy wszystkich interesariuszy. 

 

Bariery i wyzwania przed Przewoźnikami

Eksperci wielokrotnie podkreślali, że koszty oraz brak infrastruktury to największe bariery w procesie zielonej transformacji. W badaniu przeprowadzonym na potrzeby raportu aż 63% przewoźników wyraziło wątpliwości co do skuteczności zamiany pojazdów spalinowych na elektryczne w kontekście redukcji emisji CO2. Dla wielu firm, zwłaszcza mniejszych, koszty te mogą być nieopłacalne.

Brak odpowiednich stacji ładowania jest uciążliwy szczególnie na trasach międzynarodowych. A jak podkreśla Jacek Mizak – rozwój technologii zeroemisyjnych musi iść w parze z inwestycjami w infrastrukturę.  Ekspert dodał, że bez odpowiedniego zaplecza infrastrukturalnego wielu przewoźników będzie zwlekać z inwestycjami w pojazdy elektryczne.

 

Rola rządu i polityki publicznej

Podczas debaty eksperci zwracali uwagę, że kluczowe dla powodzenia zielonej transformacji jest wsparcie ze strony rządu, zarówno w formie regulacji, jak i finansowych zachęt. Przedstawiciel FPPE wskazał na brak długofalowych planów w polityce rządowej. W dodatku, administracja zablokowała wręcz elektryfikację, ogłaszając, że dofinansowania nie obejmą samochodów kupionych przed ogłoszeniem daty startu programu.

Co więcej, Michał Kubalok tłumaczył, że istniejące przepisy są często niespójne z obecną sytuacją na drogach. Powoduje to chaos i niepewność wśród przewoźników. Ekspert apelował o ujednolicenie przepisów nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej.

Piotr Szymański dodał, że rząd musi stworzyć odpowiednie warunki do sprawiedliwej transformacji, obejmującej zarówno duże, jak i małe firmy. Większe firmy mogą sobie poradzić z takimi zmianami, ale mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia, podkreślił.

 

Siła rynku transportowego jako argument dla rządu

Jacek Mizak zwrócił uwagę, że przewoźnicy mają potężną siłę rynkową i powinni wykorzystać ją do negocjowania korzystniejszych warunków wsparcia ze strony rządu. Ekspert jest wręcz zszokowany, że dużo mniej wpływowe sektory potrafią mieć większe przełożenie na decyzje administracyjne. Podkreślił, że rząd nie może ignorować kluczowej roli, jaką transport odgrywa w gospodarce, i powinien wspierać transformację, aby sektor mógł efektywnie funkcjonować w nowych, ekologicznych realiach.

 

Perspektywy na przyszłość

Pomimo licznych wyzwań, raport wskazuje, że przewoźnicy widzą potencjalne korzyści płynące z zielonej transformacji. Eksperci zauważyli, że długoterminowe inwestycje w pojazdy elektryczne mogą przynieść oszczędności na paliwie i serwisie oraz poprawić wizerunek firm. Ale nie zapominajmy, że chodzi też o klimat. W Amazonie zobowiązali się do przyspieszenia swojej zielonej transformacji, ponieważ wiedzą, że zmiany klimatyczne wymagają szybkich i zdecydowanych działań. Transport drogowy ma ważną rolę do odegrania w tym procesie. 

 

Zielona transformacja to wyzwanie, ale też szansa

Zielona transformacja transportu drogowego to jedno z największych wyzwań, ale także szansa na rozwój nowoczesnej, zrównoważonej gospodarki. Wdrożenie pojazdów zeroemisyjnych na szeroką skalę wymaga współpracy między rządem, firmami transportowymi, dostawcami technologii i konsumentami. Eksperci podkreślają, że bez odpowiedniego wsparcia finansowego, infrastrukturalnego i legislacyjnego, proces ten jest znacznie utrudniony. Trzeba to zmienić, bo może przynieść ogromne korzyści dla środowiska i gospodarki.

 

Więcej tutaj: https://pitd.org.pl/news/podsumowie-debaty-zielona-rewolucja-w-transporcie-drogowym/

 

Raport tutaj: https://pitd.org.pl/wp-content/uploads/2024/10/Raport-Zielona-rewolucja-w-transporcie-okiem-przewoznikow-drogowych.pdf

Ankieta

Podobają Ci się nasze wbinary?

Możesz wybrać 1 odpowiedź

Zaloguj się, aby móc oddać głos

dekarbonizacja zielonytransport transport

Zobacz również

Jak rozwijać karierę i unikać wypalenia zawodowego?
Dekarbonizacja polskich przewoźników drogowych
Powódź w TSL: Jak się zabezpieczyć i walczyć ze skutkami?

Komentarze (0)

Trwa ładowanie...