Zbiórka zweryfikowana

Wirtualna Rzeczywistość receptą na ból i lęk

Avatar Fundacja K.I.D.S. Fundacja K.I.D.S.
W tym miejscu powinna być zewnętrzna treść

Aby zobaczyć treść musisz zmienić ustawienia polityki prywatności

20 zł z 10 000 zł
czas minął do końca zbiórki
1 wpłata

Patronite nie pobiera prowizji od zbiórek

O zbiórce

Głównym celem Klubu Innowatorów Dziecięcych Szpitali jest poprawa doświadczeń pacjentów, a także usprawnienie procesów medycznych zachodzących w szpitalach dziecięcych. Celem działania jest nie tylko zmniejszenie niepokoju, lęku oraz paniki wśród pacjentów, ale także wsparcie personelu medycznego oraz lekarzy w ich codziennej pracy.

VR lekarstwem na ból i lęk

Jednym z zabiegów, którym poddawane są dzieci w szpitalach, jest wenopunkcja - zabieg, polegający na nakłuciu żył i wprowadzeniu odpowiedniej igły lub cewnika, w celu pobrania krwi lub podania odpowiednich leków. Zabiegi te są bardzo stresujące, a także sprawiają ból i powodują pieczenie, a czasem również pulsowanie w miejscu, z którego krew jest pobierania. Przez wenopunkcję przechodzą wszystkie hospitalizowane dzieci, a dzieci leczone na oddziale onkologii, poddawane są temu zabiegowi więcej niż jeden raz. Bardzo często zabieg ten wywołuje w dziecku lęk oraz jest bolesny. To powoduje pogorszoną komunikację i współpracę z pielęgniarką, a w sytuacjach niekontrolowanej paniki, pacjent poddawany jest farmakologicznym środkom uspakajającym. Skutkuje to również wydłużeniem całego procesu zabiegu oraz powoduje jego nieprzewidywalność. Percepcja bólu krótkotrwałego ma mocny aspekt psychologiczny. Oznacza to, że sam sygnał nadchodzącego bólu może być zinterpretowany jako bolesny, zwłaszcza jeśli pacjent koncentruje się na zabiegu. Aby to zmienić, Fundacja K.I.D.S. postanowiła odwrócić uwagę dzieci od tego stresogennego zabiegu. Sposobem na to jest przeniesienie ich do wirtualnej rzeczywistości i zbudowanie nowych, pozytywnych doświadczeń podczas zabiegu. W porównaniu z konwencjonalnymi metodami rozpraszania uwagi, iluzja całkowitego zanurzenia w wirtualnym środowisku i interakcja pacjenta z obiektami, które znajdują się w świecie wirtualnym redukuje zasoby uwagi poświęconej na bolesne bodźce, jednocześnie minimalizując świadome odczucie bólu pacjenta.

Wykorzystanie VR w szpitalnej rzeczywistości

Pilotażowe rozwiązanie skierowane jest do pacjentów Oddziału Dziennego Chemioterapii w Centrum Zdrowia Dziecka w wieku od 4 do 10 lat, którzy muszą przejść przez zabieg wenopunkcji, W trakcie zabiegu, dziecko otrzyma specjalnie stworzone okulary marki HTC, które wyświetlą trójwymiarową bajkę stworzoną przez firmę Vescom Przeniesie ona dzieci na tropikalną plażę, gdzie mogą się zrelaksować, pomagając przewodnikowi pokonywać drobne przeszkody i przeżywając fantastyczną przygodę,która zastąpi im nieprzyjemną rzeczywistość oraz otaczające je procesy medyczne. Projekt realizowany jest przy użyciu headsetów HTC Vive Flow. Gogle są kompaktowe oraz lekkie. Ich waga ich wynosi zaledwie 189g, konstrukcja wyposażona została w dwa zawiasy, które wraz z magnetyczną, wymienną uszczelką czołową umożliwiają złożenie urządzenia do kompaktowego rozmiaru. GOGLE VIVE Flow zaprojektowane są w taki sposób, by pasowały do różnych kształtów i rozmiarów głowy. Pierwszymi zabiegami, dla jakich fundacja wprowadza wirtualną rzeczywistość, są jedne z najczęściej odbywających się procedur przez zaimplantowane porty dożylne, czyli: 

● Pobieranie krwi do badań laboratoryjnych

● Przepłukiwanie portu dożylnego 

● Nakłucie portu do chemioterapii i rezonansu

Pierwszym szpitalem, do którego trafiło nasze rozwiązanie, jest Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”, jeden z największych szpitali pediatrycznych w Polsce. Testy, wykonane w Centrum Zdrowia Dziecka w lutym 2024 roku wykazały, że zarówno dzieci, jak i rodzice, w pozytywny sposób reagują na te rozwiązanie. Dzieci angażują się w opowiadaną w wirtualnej rzeczywistości historię i jednocześnie wykonują polecenia pielęgniarki. Animacja, dzięki odpowiedniej długości, wystarcza na cały czas trwania zabiegu. 

Celem fundacji jest rozszerzenie projektu o kolejne szpitale i oddziały, jak również stworzenie nowych animacji.

Ostatni wpłacający

Wsparcie anonimowe
03.12.2024
20 zł

Komentarze

Trwa ładowanie...