Mediacje! Co i Jak?

Obrazek posta

Formalności związane z mediacjami.

 

Postaram się zwięźle wytłumaczyć procedurę i formalności związane z procesem mediacji.

Kiedy możemy zgłosić się do mediatora?
Tak naprawdę na mediacje możemy zdecydować się na każdym etapie sprawy.
Możemy tą decyzję podjąć przed złożeniem pozwu do sądu, wówczas przechodzimy przez mediację i w zależności od zakończenia do sądu możemy przedłożyć gotową ugodę mediacyjną do zatwierdzenia przez sąd lud protokół z mediacji jeżeli nie udało nam się osiągnąć porozumienia.
W trakcie toczącego się procesu sądowego, tu mamy dwie możliwości:
sąd kieruje na mediacje lub sami chcemy przyspieszyć proces i postanawiamy zgłosić się na mediacje.
Jak wygląda procedura?

Kiedy prywatnie chcemy przeprowadzić mediacje, zaczynamy od wyszukania odpowiedniego mediatora. Oczywiście proponuje zacząć poszukiwania od tzw poczty pantoflowej, czyli zapytajmy wśród rodziny, przyjaciół, znajomych czy nie mają może doświadczeń w tym zakresie i może mogą polecić kogoś zaufanego. Pamiętajmy jednak że mediator jest osobą bezstronną i nie powinniśmy liczyć na jakieś poparcie ani też obawiać się iż będzie on w jakiś sposób stronniczy. W każdej chwili, przysługuje również prawo do zerwania mediacji lub możemy zmienić mediatora, w sytuacji gdy czujemy się niekomfortowo. Jeżeli jednak nie mamy wśród znajomych takich kontaktów polecam sprawdzić czy w najbliższym sądzie okręgowym są dyżury mediacyjne. Wtedy w danym sądzie w określonych godzinach można bezpłatnie zasięgnąć porady i umówić się na mediacje.
Również na stronach Biuletynu Informacji Publicznej  w danym okręgu http://bip.warszawa.so.gov.pl/artykuly/1445/strefa-szukajacych-mediatora
Polecam wybierać mediatorów wpisanych na listę stałych mediatorów sądowych.
Po wyborze odpowiedniego mediatora należy najpierw wypełnić i podpisać wniosek o mediacje.
To właśnie we wniosku przekazujemy dane dotyczące stron mediacji. Natępnie mediator kontaktuje się ze stronami aby wybrać dogodny termin i miejsce spotkania.
Pamiętajmy aby na pierwsze spotkanie zarezerwować trochę więcej czasu, będzie ono wymagało dopełnienia kilku kwestii formalnych, tj podpisania umowy o mediacje oraz zgody na przetwarzanie danych osobowych niezbędnych do prowadzenia procesu mediacji.
Pamiętajmy również iż do mediacji dobrowolnie muszą przystąpić obydwie strony konfliktu, gdyż samo złożenie wniosku nie gwarantuje przeprowadzenia mediacji.
Mediacje kończy sporządzona przez strony ugoda – jeżeli dochodzi do porozumienia. Ugodę na stron należy złożyć do sądu z wnioskiem o jej zatwierdzenie.
Jeżeli natomiast nie udało się osiągnąć porozumienia, mediator sporządza protokół który zawiera podstawowe informacje dot. osób biorących udział w mediacji, czasu, miejsca i ilości przeprowadzonych spotkań. Protokół nie zawiera opisu mediacji.

 

Ugoda zawarta przed mediatorem, po jej zatwierdzeniu przez sąd, ma moc prawną ugody zawartej przed sądem. Ugoda zawarta przed mediatorem, którą zatwierdzono przez nadanie jej klauzuli wykonalności, jest tytułem wykonawczym.
Koszty mediacji
Rzecz jasna, strony w umowie o mediację mogą zgodzić się na różne stawki wynagrodzenia dla mediatora. W takich sytuacjach panuje rynkowa dowolność (mediator może zgodzić się także na pracę bez wynagrodzenia). Nieco mniej dowolności obowiązuje w mediacjach wszczętych ze skierowania sądowego. Tutaj obowiązują limity. Mianowicie w sprawach o prawa majątkowe wynagrodzenie mediatora wynosi 1% wartości przedmiotu sporu, jednak nie mniej niż 150 złotych i nie więcej niż 2000 złotych za całość postępowania mediacyjnego.

Cały proces mediacji jest znacznie krótszy, mniej kosztowny, i prowadzony w możliwie przyjaznych warunkach w poczuciu szacunku i zrozumienia dla każdej ze stron.

 

Komentarze (0)

Trwa ładowanie...