CZY ZAROBKI KIEROWCÓW ROSNĄ? CZY TRAKERZY SĄ ZADOWOLENI Z PRACY?
W roku 2023 sektor transportu doświadczył spadku popytu na fracht, wymuszając na firmach intensywną konkurencję o każdy ładunek przy równoczesnej kontroli kosztów. Ubytek kierowców z Ukrainy został skompensowany przez przybycie truckerów z Białorusi oraz z krajów egzotycznych, takich jak Indie czy Filipiny. Spadek zapotrzebowania na transport przyniósł pewne ulgi w niedoborze kadry kierowców, skracając czas poszukiwania nowych pracowników oraz zmniejszając negatywne skutki rotacji kadrowej dla przewoźników. Wszystko to i wiele więcej w raporcie o zarobkach kierowców!
Wiele firm transportowych operuje na międzynarodowym rynku UE i stara się zatrzymać swoich najlepszych kierowców. Na parkingach coraz częściej możemy zobaczyć wychodzącą z ciężarówki kobietę, co jest bardzo dobrą wiadomością dla wszystkich zmartwionych niedoborami czy brakiem różnorodności w firmach.
Umowa o pracę jest już standardem, a średnie zarobki kierowców ciężarówek i busów zanotowały wzrost. Jednak trend ten zaczyna się odwracać. Sytuacja na rynku pracy dla kierowców ulega powolnej zmianie – dzisiaj nie ma takiego zapotrzebowania na kierowców jak jeszcze rok temu. Dodatkowo, niski wzrost gospodarczy w Niemczech i nadchodzący kryzys mogą jeszcze bardziej ograniczyć zapotrzebowanie na polskich kierowców, szczególnie, że luki pozostawione przez kierowców z Ukrainy zaczynają wypełniać truckerzy z Białorusi, Indii czy Filipin.
Zarobki rosną, ale już nie tak szybko
Tempo wzrostu wynagrodzeń kierowców zawodowych zostało zahamowane. Pomimo tego, 45% kierowców zgłosiło wzrost wynagrodzenia w porównaniu z rokiem 2022, podczas gdy tylko 12% odnotowało spadek – dwukrotnie więcej niż w poprzedniej edycji badań.
Pakiet Mobilności korzystny dla kierowców
Dwa lata po wprowadzeniu przepisów Pakietu Mobilności, które zwiększyły podstawę wynagrodzenia kierowców pokazały, że nadal dominuje umowa o pracę, z czego 93% kierowców deklaruje pracę na etacie. Średnia podstawowa pensja kierowców ciężarówek wzrosła o 16,8% rok do roku, osiągając 5139 zł, podczas gdy mediana pensji netto wzrosła o 20%, do 4200 zł.
Kierowcy lubią swoją pracę, ale spada ich zadowolenie!
Kolejne edycja naszego badania potwierdza, że blisko 8 na 10 kierowców nadal cieszy się pracą.
Przy czym głównym czynnikiem motywującym nie jest wyłącznie wysoka pensja, ale także możliwość poznawania nowych miejsc i ludzi.
Wynagrodzenie uplasowało się na drugim miejscu. Jednak udział zadowolonych z pracy kierowców jest o kilka procent mniejszy niż rok temu. Z roku na rok liczba ta maleje, co powinno niepokoić całą branżę TSL.
Za co kierowcy nie lubią swojej pracy?
Kierowcy nie lubią w swojej pracy za rozłąkę z najbliższymi, niewystarczającą liczbę miejsc parkingowych, warunki sanitarne czy niebezpieczeństwa na drodze. Jednak zaskakujący jest fakt, że na pierwszym miejscu w odpowiedziach za co kierowcy nie lubią swojej pracy pojawił się stres, co jeszcze nigdy nie zdarzyło się w całej edycji badania.
Jak bardzo hojni dla kierowców są ich pracodawcy?
Niepokojącym trendem jest jednak niski udział dodatkowych benefitów motywacyjnych, przy czym aż 72% kierowców nie otrzymuje żadnych. Jeśli już są, zwykle to powszechne i standardowe korzyści, takie jak telefon służbowy. Istnieje również rozdźwięk między postrzeganiem benefitów przez pracodawców a kierowców. Kierowcy najbardziej oczekują dopłat do dojazdów do pracy oraz dodatkowego ubezpieczenia. Tylko niewielki odsetek firm oferuje te korzyści. Co ciekawe, prywatna opieka zdrowotna, która kiedyś była ważną korzyścią, obecnie została przesunięta na dalszy plan priorytetów kierowców.
Więcej w raporcie!
W raporcie “Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2023. Bezpieczeństwo i stan infrastruktury parkingowej” dokładnie prześwietlamy najnowsze tendencje w branży transportowej.
Poznaj szczegółowe analizy zarobków kierowców zawodowych oraz zmiany, jakie zaszły w ich wynagrodzeniach w minionym roku. Odkryj, jakie nowe ulgi podatkowe mogą Cię dotyczyć i jak wpłyną na Twoją sytuację finansową.
Trwa ładowanie...