ZDECYDOWAŁEM że do wszystkich moich artykułów i fragmentów książek dostęp będzie zawsze darmowy, a nie dopiero po zapłaceniu progowej kwoty wsparcia i dostępu. No a jeśli ktoś uzna że zostanie moim ‘Patronem’ i będzie mnie wspierał finansowo to BÓG ZAPŁAĆ … no i potraktuję takich ‘Patronów’ szczególnie …
*Dla Patronów wspierających mnie kwotą większą niźli 100zł miesięcznie mam nagrody specjalne czyli NOWIUTKIE I NIGDZIE NIEDOSTEPNE PŁYTY CD I KASETY MAGNETOFONOWE DO ROZDANIA ZA DARMO ! + KSIĄŻKI W WERSJI ELEKTRONICZNEJ
----------------------------------------
I HAVE DECIDED that access to all my articles and book fragments will always be free, and not only after paying a threshold amount of support and access. And if someone decides to become my ‘Patron’ and supports me financially, then GOD BLESS YOU… and I will treat such ‘Patrons’ especially…
*For Patrons who support me with an amount greater than PLN 100 per month, I have special prizes, i.e. BRAND NEW AND NOWHERE UNAVAILABLE CDS AND TAPE CASSETTES TO GIVE AWAY FOR FREE! + BOOKS IN ELECTRONIC VERSION.
Contact --- pawul70@gmail.com
Pokazuję (link) okładki płyt i kaset do wyboru:
I am showing (link) covers of CDs and cassettes to choose from:
https://patronite.pl/post/72793/otro-group-r
HISTORIA ZAWODU
* Amerykanka Marie Vernet Worth jest uznawana za pierwszą modelkę. Była bardzo urodziwa .
Inspirowała i prezentowa stroje swojego męża Charlesa Wortha. Worth by jednym z największych projektantów mody w połowie XIX wieku . Zatrudniał jako ekspedientki w swoim salonie mody , szczupłe i ładne dziewczyny, które pokazywały na sobie, będące w sprzedaży stroje. Posyłał je także w miejsca gdzie zwykły chodzić panielubiące dobre ubiory.
* Pierwsze modelki pracowały podobnie jak " house models" czy "informal models" dzisiaj . Wcześniej do pokazywania konfekcji używano tylko manekinów .
* Manekina użyła po raz pierwszy w XVI wieku bliżej nieznana projektantka odzieży z Versailles we Francji. Manekiny nazywano wówczas "model-dolls".
* W 1914 roku w Chicago odnotowano pierwszy pokaz mody. Chicago było wtedy centrum przemysłu odzieżowego w USA. Ów słynny i historyczny pokaz mody nosił tytuł "Największy pokaz mody na świecie" . Zatrudniono ponad 100 modelek i modeli by pokazać blisko 25 strojów prawie pięciotysięcznej widowni.
Cały pokaz był filmowany i pokazywany później w kinach.
* Fotografie - modelki pierwszy raz pojawiły się około roku 1920. Wcześniej pisma drukowały ilustracje - rysunki.
EDNA WOOLMAN CHASE wydawca pisma VOGUE w Paryżu pierwsza opublikowała fotografię modelki.
* Pierwsza agencja modelek powstała w USA 1928 roku . Założył ją aktor z Nowego Jorku JOHN ROBERT POWERS . Zatrudniał głównie koleżanki aktorki i mniej znane gwiazdki kina. " POWERS GIRLS ", jak je wówczas nazywano, były protoplastkami dzisiejszych modelek.
* Francuz JEAN PATOU zainicjował swego czasu poszukiwania odpowiednich dziewczyn po to by pokazywały odzież w jego salonie w PARYŻU. Był to pierwszy na świecie CASTING. W kooperacji z pismem VOGUE w USA odbył się konkurs. Wyłoniono 6 pań, które stały się modelkami salonu mody PATOU .
* Były pracownik "POWERS MODELS"- HARRY CONOVER w 1938 roku otworzył drugą w historii modelingu agencję modelek mody.
* W roku 1940, wymienioną powyżej agencję Harry Conovera, kupił milioner HUNTINGTON HARTFORD. HARTFORD jest znany przede wszystkim z tego, że wprowadził system VOUCHERÓW jako formę rozliczeń finansowych w pracy modelek . System okazał się bardzo wygodny i funkcjonuje do dzisiaj.
* W roku 1946 powstała agencja " FORD MODELS " założona przez stylistkę HARRY CONOVERA, EILEEN FORD. Współzałożycielem agencji był również jej mąż JERRY. Oni pierwsi zaczęli szkolić modelki.
* W roku 1957 znana amerykańska modelka DORIAN LEIGH otworzyła pierwszą agencję modelek w Paryżu.
* W roku 1974 Amerykanin JOHN CASABLANCAS otworzył również w Paryżu agencję ELITE . Była to pierwsza międzynarodowa agencja jako, że miała i nadal ma swe filie w wielu krajach.
* W roku 1975 nowojorska agencja WILHELMINA pokazała po raz pierwszy piegowate piękności PATTI HANSEN i SHAUN CASEY, które zdobiły okładki VOGUE. Wcześniej uważano piegi za nieszczęście, a nie zaletę urody.
* W 1977 roku po raz pierwszy pokazano duże modelki (rozmiar powyżej 40 ). Zrobiła to MARRY DUFFY, założycielka agencji dla tęgich modelek o nazwie "THE BIG BEAUTIES".
* W roku 1981 FRANCES GRIL założyła " CLICK MODEL MENAGEMENT " rozszerzając zakres działania o modelki tzw. ETNIC (etniczne) i specjalne, o charakterystycznym wyglądzie .
* W latach '80 zatrudniono po raz pierwszy modelki powyżej 40 roku życia. Zaczęła się też specjalizacja na tym polu.
* Dzisiaj modeling to niesamowita różnorodność modelek, modeli, postaci - od niemowląt do starców. Jest to interes przynoszący setki milionów dolarów dochodów rocznie. Nie od razu tak było. W latach '30 modelki dostawały 3 - 5 dolarów za godzinę pozowania do zdjęć. W latach '50 było już 25 dolarów za godzinę w '60 35 - 45 dolarów, a gwiazdy dostawały nawet 125 dolarów .
*Jedną z najlepiej wówczas zarabiających modelek była niewątpliwie Szwedka LISA FONSAGRIEVES . Pracowała w Paryżu w latach '30 i w Nowym Jorku w latach '40 i '50 .
* Bardzo znaną modelką w latach ‘50 była też JEAN PATCHETT .
* Pierwszy lukratywny kontrakt z firmą kosmetyczną REVLON podpisała DORIAN LEIGH. Kontrakt był okryty pełną tajemnicą jeśli chodzi o wysokość zawartej w nim kwoty dolarów. Podobno to DORIAN zainspirowała TRUMANA CAPOTE do napisania książki "ŚNIADANIE U TIFFANYEGO".
* W latach '60 jej młodsza siostra SUZY PARKER stała się również bardzo znana. Płacono wtedy 35 - 45 dolarów za godzinę pozowania, a ona dostawała 125 dolarów.
* Również w latach '60 sukcesy odnosiła WILHELMINA, której fotografie ukazały się na ponad 280 okładkach pism .
* W latach '60 odkryto też wychowaną na wsi w Anglii JEAN SHRIMPTON. Jean nigdy nie myślała o karierze modelki. Gdy miała 17 lat odkrył ją angielski fotograf DAVID BAILEY. Trzy lata później była już na topie.
* Lata '60 to także bardzo charakterystyczna angielka TWIGGY. Była niezwykle szczupła , krótko ostrzyżona z dużymi oczami. TWIGGY – obok Beatlesów, Elvisa Presleya czy Brigitte Bardot - stała się jednym z symboli epoki i pop – kulturalnej rewolucji.
* Inna gwiazda modelingu lat '60 to szlachetnie urodzona VERUSHKA. Prezentowała nowoczesny (jak na końcówkę lat '60) psychodeliczny wygląd, poza tym liczyła sobie 183 cm wzrostu i uznana została za editorial superstar.
* Lata '70 to NAOMI SIMMS . Pierwsza czarnoskóra modelka ze statusem TOP - MODEL.
* Inną top modelką lat ’70 była LAUREN HUTTON słynąca z niesamowitej urody oraz z tego, że miała dużą szparę miedzy górnymi zębami tzw. jedynkami.
* Inną gwiazdą modelingu lat ’70 była Amerykanka CHERYL TIEGS. Wniosła do modelingu styl kalifornijskiej opalonej dziewczyny. To ona pierwsza otrzymała kontrakt gwarantujący na zasadzie licencji , procent od sprzedanej odzieży. Licencję tą kupiła sieć sklepów SEARS w USA.
* BEVERLY JOHNSON była pierwszą czarnoskórą modelką, która znalazła się w latach '70 na okładce VOGUE.
* W latach '80 największą sławę w modelingu zdobyła to 14 letnia BROOKE SHIELDS. Stało się to dzięki okładce w piśmie VOGUE, na której umieszczono fotografię Brooke ustylizowaną na kobietę dojrzałą.
* IMAN z Afryki odkryta przypadkiem przez fotografa z USA to też lata '80. Poruszała się doskonale i bardzo specyficznie na wybiegu.
* CHRISTY BRINKLEY sportowa figura , zdrowy wygląd i 2500 dolarów za dzień pracy .Taką kwotę ona pierwsza otrzymała na początku lat '80-tych.
* PAULINA PORIZKOVA emigrantka z Czechosłowacji . Modelka, która jako pierwsza na świecie w roku 1988 podpisała wspaniały i niespotykany dotychczas w modelingu kontrakt z firmą kosmetyczną. Był to kontrakt z firmą ESTEE LAUDER na kwotę około 6 milionów dolarów.
* Pod koniec lat '80 i w latach '90 pojawiły się pierwsze supermodelki : Cindy Crawford, Linda Evangelista, Christy Turlington , Naomi Campbell czy Claudia Schiffer. Były widoczne na okładkach najznakomitszych pism mody , jak też na pokazach największych projektantów mody. Zarabiały ogromne pieniądze dorównując sławą hollywodzkim gwiazdom filmu. Ich kariery i kariery wielu podobnych im supermodelek to temat na odrębną książkę.
Wymienione powyżej historyczne zdarzenia, daty, nazwiska i nazwy oraz ciężka praca tysięcy anonimowych ludzi świata mody i modelingu przetarły ścieżki tym obecnie walczącym o swoje miejsce na modelingowym TOPIE.
STYL, OSOBOWOŚĆ, PORADY
Modeling to zawód, który opiera się przede wszystkim na wyglądzie zewnętrznym modelki, ale jej osobowość i styl odgrywają też bardzo istotną rolę. We współczesnym modelingu nie odniesie się pełnego sukcesu będąc li tylko urodziwą. Osobowość ujawnia się wszędzie i jest bardzo potrzebna przed obiektywem oraz na wybiegu. Modelki zatrudnia się po to by dały impuls do większego zainteresowania towarem bądź wydarzeniem. Modelka powinna posiadać swój charakterystyczny :
1. styl, sposób poruszania się po wybiegu,
2. umiejętność pozowania - odpowiednią gestykulację,
3. umiejętność wyrażania różnych treści, tworzenia klimatu i nastroju.
Poza studiem i wybiegiem modelka powinna być spokojna, skoncentrowana, pogodna oraz wesoła.
Udawanie, szpanerstwo, głupota (wyrażana nawet w żartach) są źle widziane. Modelki, które przejawiają złe nastawienie do pracy i środowiska mają nikłe szanse na sukces w zawodzie, w którym szczerość, grzeczność i uprzejmość grają ogromną rolę.
Na świecie jest mnóstwo atrakcyjnych fizycznie i wytrwałych zawodowo modelek. Drobne detale i szczegóły pozwalają z tego równego, wysokiego poziomu tysięcy modelek - wybić się tym kilku najlepszym, które odniosą sukces. Każdy woli pracować z modelką, która wnosi w miejscu pracy urok i dowcip, dobry humor
i profesjonalizm. Spośród wielu ładnych modelek akceptuje się te, które potrafią to okazać, na których można polegać, które są gotowe do pracy bez gderania, dyskutowania, denerwowania otoczenia. Takie cechy charakteru i zachowanie lubi każdy i ponad wszelką wątpliwość to bardzo pomaga w karierze. Robienie dobrego wrażenia zarówno fizycznie jak i psychicznie to klucz do udanej kariery.
A OTO KILKA PORAD
Pamiętaj, że możesz mieć w życiu złe dni, kłopoty, humory itp. i że nie wolno ci tego okazywać. Dopiero kiedy będziesz w domu po pracy, możesz posmutnieć, popłakać, pozłościć się i być zmęczona. NIGDY - nie wolno ci tego okazywać w pracy. W pracy jesteś ciągle oceniana, klasyfikowana, porównywana z innymi. Ponad to musisz zachowywać się dyplomatycznie w stosunku do osób, które w tym środowisku pracy często są trudne we współżyciu. Pracownicy agencji często bywają brutalni i opryskliwi, podobnie fotografowie, fryzjerzy, makijażyści. Bądź ostrożna ! Nie daj się sprowokować. Broń się milczeniem, pokorą, posłuszną miną.
Nie pogarszaj sytuacji, która stała się trudna, niekoniecznie przez ciebie. Może się zdarzyć tak, że osoba opryskliwa w stosunku, do której będziesz się poprawnie zachowywać, porównując ciebie z innymi modelkami, zacznie cię cenić, lubić, wyróżniać - i to jest to. Polega to na zimnej kalkulacji. Takiego myślenia wymaga dobro twojej kariery. jest to droga do sławy i fortuny.
Różni ludzie będą mieli dla ciebie różne znaczenie i wartość. Będziesz popadać w rozmaite zależności zawodowe, bo taki to już fach. Jest trudny, ale ma i dobre strony. Przynosi radość, zadowolenie i co nie jest bez znaczenia popularność oraz pieniądze.
Dobrze jeśli pozwalasz na wiele, byle nie nazbyt wiele - bo twoja reputacja też ma wpływ na karierę.
Rozsądek i jeszcze raz rozsądek byś potem nie żałowała pewnych zdarzeń, czy związków z ludźmi, którzy mają wpływ na twoją przyszłość w zawodzie modelki. Nie wdawaj się w narkotyki, alkohol, sex - ekscesy bo to zawsze szkodzi i tobie i karierze. W rozmowach głównie słuchaj i nie mów za dużo, bądź konkretna.
Ludzie z doświadczeniem zawodowym nie lubią jak im ktoś przeszkadza w pracy swymi uwagami, więc nie doradzaj makijażystom, fryzjerom, fotografom itp. Oni znają swoją pracę, i dobrze wiedzą co robić.
1. Bądź osobą bardziej słuchającą niż mówiącą.
2. Unikaj pogawędek o niczym.
3. Nie mów o sobie bo to nie zawsze musi być interesujące.
4. Nie plotkuj - to dobre dla ludzi niskiego poziomu intelektualnego.
5. Nie wypytuj ludzi o sprawy prywatne.
6. Nie krytykuj pracowitych ludzi w twojej profesji, także agentów, fotografów i innych osób, z którymi współpracujesz. (w ogóle staraj się nie krytykować nikogo i niczego). Nie krytykuj modelek i nie mów innym jak mają postępować, chyba że cię poproszą o poradę.
7. Nie bądź kłopotliwa. Unikaj konfrontacji. Znajduj wyjścia kompromisowe.
8. Kontroluj swoje emocje. Nie płacz w pracy.
9. Nie bądź nastawiona negatywnie. Znajduj pozytywne pomysły i rozwiązania.
10. Miej swój styl i charakter, ale zachowuj się prawidłowo, a da ci to przyjemność w obcowaniu z innymi i pozwoli im mieć do ciebie pozytywne nastawienie.
11. Zapamiętuj imiona i nazwiska ludzi, których spotykasz, albo którzy są ci przedstawiani.
12. Najszybciej możesz do siebie nastawić wrogo ludzi, mówiąc o nich źle. A zatem mów dobrze albo wcale.
13. Zawsze okazuj innym ludziom, wdzięczność za pracę i działania, w wyniku których ty osiągasz sukcesy . Rzadko odnosi się sukcesy samotnie. Warto o tym pamiętać. Ludzie którzy z tobą współpracują tracą swój czas, energię itp. licząc na to, że i ty solidnie wykonasz swoją pracę. Dopiero dobrze wykonana praca rokuje sukces dla całej grupy.
14. Utrzymuj kontakt z ludźmi, z którymi współpracowałaś posyłając im np. karty z podróży (imieninowe i inne okazjonalne) . Nigdy nie wiadomo kogo, albo jakiej pomocy będziesz potrzebować. W twojej pracy dużo pomaga ci dobry agent, agencja – to oczywiste. Pomagają ci unikać kontaktów z ludźmi niepożądanymi.
15. O wszystkim co dobre i złe przytrafi ci się w pracy informuj agencję. Pozwoli to w przyszłości prawidłowo organizować pracę tobie jak też i innym modelkom.
16. Gdy natrafiasz na tzw. "seksualne narzucanie się" to zawsze reaguj stanowczo. Nie ma potrzeby byś była dla takich osób „uprzejma”. Duże firmy są tak zorganizowane, że nie jedna, a kilka osób decyduje o twym zatrudnieniu. Pamiętaj zatem aby zawsze odmawiać ludziom, którzy za twoją sexualną „ustępliwość” obiecują ci pracę, kontakty itp.
17. Zabezpieczaj się, nigdy nie chodź sama tam gdzie sądzisz, podejrzewasz, że coś może być nie tak .
18. Jeżeli ktokolwiek ci coś proponuje to daj to zawsze do sprawdzenia agencji. Poproś o wizytówkę, ale nie dawaj swoich danych tylko wizytówkę agencji. Poważni i profesjonalni klienci, pracodawcy, nie umawiają się w pokojach hotelowych lub kwaterach prywatnych. Sprawy zawodowe załatwia się w godzinach pracy w miejscach publicznie uczęszczanych jak: biura, restauracje, hotele itp.
19. Jeśli ktoś chce cię spotkać poza godzinami pracy i w innym miejscu to jest to znak, że coś tu nie tak.
20. Zdarza się często, że ktoś zechce wykorzystać, brak twego rozeznania w zawiłościach zawodu modelki, dlatego ważne jest by dostać się pod ochronę dobrej agencji, która zadba o twoje interesy.
21. Studia foto często znajdują się w tanich dzielnicach i mało bezpiecznych domach. Udoskonalaj sposoby zabezpieczenia siebie przed ryzykownymi sytuacjami.
22. Słuchaj rad doświadczonych koleżanek i agencji. Pamiętaj o tym ! Modelka z racji niezwykle atrakcyjnego wyglądu, zwraca uwagę otoczenia, w którym mogą też znajdować się ludzie niebezpieczni i dla ciebie niewidoczni. Nie licz na to, że jakoś to będzie . Lepiej bądź przygotowana i czujna.
23. Nie daj się namówić na zdjęcia nago. Sprawdź to zawsze z pomocą agencji lub kogoś komu ufasz. Wybrałaś zawód, w którym musisz być szczególnie ostrożna i rozsądna.
24. Nigdy nie mów o sobie źle - inni Cię w tym wyręczą.
MODELKA - PROMOCJA
Bez względu na to jaki rodzaj pracy czy kariery zawodowej planuje modelka - promocja (czyli wspieranie jej osoby, jej obrazu, opinii o niej) zawsze będzie niezbędne by te działania dawały efekt postępu . Modelka za pomocą swojej urody, image i tego co potrafi, sprzedaje a dokładniej wspomaga sprzedaż towarów. Im lepiej to robi tym chętniej ją zatrudniają i o to chodzi. Może być niezwykle atrakcyjna czy utalentowana - i na nic to gdy nikt o jej istnieniu nie będzie wiedział. Mam na myśli cały świat reklamy, mody itp. Jest kilka sposobów na to poznano modelkę . Najważniejsze to rozsyłanie sed - card , fotosów, plakatów, książek agencyjnych - jak też spotkania z ludźmi modelingu, reklamy itp. Poznajmy bliżej te materiały promocyjne.
SED CARD
Jest to przeważnie 4 stronicowa broszurka ze zdjęciami modelki. Są to jej najlepsze fotki w danym okresie czasu . Sed - Card drukuje się raz lub dwa razy w roku w ilości 1000 - 2000 sztuk .
Fotografie w Sed – Card są czarno - białe , kolorowe lub mieszane . Agencja i modelka rozsyłają ten materiał reklamowy / promocyjny wszystkim klientom agencji lub tym, którzy mogą stać się klientami . Oprócz zdjęć,
Sed - Card zawiera takie informacje jak nazwisko i imię bądź pseudonim zawodowy modelki, jej wymiary i inne dane tzw. personal statistics oraz nazwę i dane kontaktowe z agencją . Sed - Card ma najczęściej wymiary formatu A - 5 . Gdy jest pojedyncze wówczas na stronie A jest jedno zdjęcie i nazwisko modelki, a na stronie B dwa, trzy zdjęcia, dane modelki oraz kontakt z agencją - ( tel., fax. , e-mail, strona internetowa, adres ) . Najczęściej używane jest pojedyńcze Sed - Card zwane Card i podwójne z 4 stronami zdjęć zwane composite.
JAK ZROBIĆ SED CARD
Sama lub z pomocą agencji wybierz swoje najlepsze , profesjonalnie wykonane zdjęcia . Muszą one pokazywać twoje możliwości jako modelki w zależności od tego do czego zmierzasz i komu to poślesz . Nie powinno się komponować Sed - Card w sposób monotematyczny . Zdjęcia należy tak dobierać by przedstawiały cię jako modelkę nadającą się na wybieg oraz na foto do pism itp. Jest kilka typów – rodzajów Sed - Card dla modelek.
1. Foto - Modelka
2. Modelka na pokazy mody
3. Modelka do reklamy produktów
4. Modelka charakterystyczna
5. Modelka promocyjna
6. Modelka specjalistyczna
SED - CARD FOTO MODELKI
Na pierwszej stronie należy umieścić zdjęcie twarzy z uśmiechem ukazujące stan skóry i stan uzębienia oraz inne szczegóły tejże twarzy . Kolejne ze zdjęć powinno ukazywać figurę modelki i winno być zrobione w dwuczęściowym, skromnym stroju kąpielowym bądź bieliźnie. Następne zdjęcie powinno dobrze pokazywać nogi, jeszcze inne włosy - ich długość i rodzaj fryzury. Ważne jest by pokazać różne stroje , ułożenie włosów , pozy , makijaż - należy pokazać różnorakie możliwości.
SED - CARD MODELKI NA POKAZY MODY
To Sed - Card jest podobne do poprzedniego, ale zawiera fotografie z wybiegu . Cała postać powinna być pokazana w dobrym oświetleniu, uchwycona w ruchu, w korzystnej pozycji.
SED - CARD MODELKI DO REKLAMY PRODUKTÓW
Na pierwszej stronie należy umieścić zdjęcie twarzy podobnie jak w przypadku Sed - Card foto modelki . Jednakże w tym Sed – Card powinno się też umieścić zdjęcia modelki z jakimiś produktami tak aby dać klientowi niejako impuls do akceptacji modelki jako właśnie tej, która być może pasuje do reklamy jego produktu. Zdjęcia w takim Sed - Card powinny wyglądać jak klatka z reklamy telewizyjnej. Wskazane są tu zdjęcia różne takie jak np. w roli lekarza, gospodyni domowej, mamy itp.
SED - CARD MODELKI CHARAKTERYSTYCZNEJ
W tym przypadku należy umieścić zdjęcia głowy - twarzy by oddać charakterystyczny wygląd modelki . Stosuje się tu także fotki całej postaci, ale tylko gdy określają jednoznacznie charakterystyczny wygląd modelki . Charakterystyczna modelka wyróżnia się tym, że jest inna od wyglądu powszechnie znanego . Jest to ktoś kogo da się łatwo zapamiętać poprzez charakterystyczne cechy wyglądu.
SED - CARD MODELKI PROMOCYJNEJ
Zdjęcie z pierwszej strony powinno zawierać miłą , uśmiechniętą , przyjazną twarz ze szczegółami tejże twarzy oraz fryzury. Modelka taka powinna wyglądać jak np. MISS POLSKI , bardzo elegancko, ekskluzywnie i ładnie. Jej obraz nie może być zbytnio odległy od rzeczywistości jaką widzimy codziennie . Dobrze jest w Sed - Card umieścić zdjęcie, na którym modelka trzyma jakiś produkt, lub jak coś komuś objaśnia na targach czy wystawie .
SED - CARD MODELKI SPECJALISTYCZNEJ
Taki Sed – Card powinien zawierać zdjęcia modelki, która może znależć się w modelingu jako osoba pokazująca dłonie, stopy czy nogi w kompozycji z towarami - np. obuwie, sztuczne paznokcie, lakier do paznokci, rękawiczki itp.
Modelka musi wydrukować Sed – Card na własny koszt. Zdjęcia do niego są także kosztem modelki.
Agencja zazwyczaj pomaga rozesłać Sed – Card na właściwe adresy. Bywa też, że drukuje modelce Sed – Card, ale potem potrąca sobie te koszty z jej dochodów - co najczęściej jest ujęte w kontrakcie modelki .
W promocji za pomocą Sed – Card dopuszczalne są różne formy działania prowadzące do postępów w karierze modelki. Warto pamiętać, że nie wolno zmieniać wyglądu modelki tak by był on inny od tego uwidocznionego na Sed - Card . To byłby błąd i cały nakład byłby bezużyteczny. To co Sed - Card pokazuje ma być prawdą na podstawie, której modelkę się zatrudnia lub nie. W okresie, w którym rozsyła się Sed - Card modelka nie powinna opuszczać miasta, zmieniać szczegółów kontaktowych jak nr tel., agencję itp. Takie niespodziewane zmiany mogą spowodować, że klient będzie miał kłopot z odnalezieniem modelki i zrezygnuje na rzecz innych, które mu tych kłopotów nie dostarczą . Rozesłane Sed - Card zacznie przynosić efekty miesiąc, dwa później. Należy działać mądrze i pamiętać, że Sed - Card to tylko coś na podobieństwo "przynęty". Sed - Card robi się co 6 - 9 miesięcy. Kiedy jedno właśnie jest rozsyłane wtedy należy zaczynać pracę nad nowym. Jeżeli z jakichś powodów modelka zmienia wygląd ( życzenie agencji - klienta ) to natychmiast należy to zaznaczyć, przenieść to na nowe Sed - Card.
PORTFOLIO
Jest to najważniejsze narzędzie promocji i reklamy jakie posiada modelka . Zawiera różne fotografie robione z różnym oświetleniem i w różnych sytuacjach, różne są też ułożenia włosów , makijaż , ubiory.
Klient czy fotograf oglądając portfolio ma ułatwioną decyzję co i jak z modelką zrobić. Jest to jakby dokumentacja z przebiegu pracy modelki - jej najlepsze owoce - fotografie . Portfolio zawiera pojedyncze fotosy jak też okładki z pism lub ich wewnętrzne strony, na których jest widoczna modelka.
Portfolio to album zawierający 10 - 20 stron , plastikowych okładek , do których wkłada się zdjęcia o rozmiarach 20 x 27 cm lub nieco mniejsze. Stosuje się też MINI - PORTFOLIO o rozmiarach fotografii 13 x 18 cm lub nieco mniejsze. Są to kopie dużego portfolio i służą do wysyłania ich zainteresowanym klientom do wglądu.
W bocznych kieszeniach portfolio przechowuj swoje Sed - Card , kilka sztuk . Pamiętaj, że portfolio nie może leżeć na płasko lecz powinno spoczywać zawsze na jednym z boków - krawędzi ( krótszych ), to dla zabezpieczenia zdjęć przed zarysowaniami . Uważaj też by portfolio nie nagrzewało się zbytnio na słońcu czy od jakiegoś innego źródła ciepła. Uważaj na deszcz , wilgoć . Te zdjęcia będą cię sporo kosztować zanim dorobisz się dobrego portfolio . Fotografie muszą być technicznie bez zarzutu. Interesuj się swoją pracą i jej efektami w pismach. Zbieraj okładki pism, katalogów i wkładaj je do portfolio. To świadczy o twoim doświadczeniu i dobrze działa na klientów . Portfolio to twoje materiały . Nie może tam być fotografii z innymi modelkami, to byłby błąd .
W portfolio trzymaj tylko dobre zdjęcia. Zdjęcia powinny pokazywać wszystko a więc:
1. Twarz i jej szczegóły - skóra - cera.
2. Cała sylwetka - figura .
3. Zdjęcia tzw. 3/4 czyli od kolan w górę.
4. Fotosy w stroju kąpielowym lub bieliźnie .
5. Z uśmiechem , bez uśmiechu.
6. Pozycje uchwycone w ruchu np. na wybiegu, ale nie tylko.
7. Fotografie ukazujące włosy, ręce, nogi jako element pierwszoplanowy.
To tylko niektóre wskazówki .W miarę przybywania zdjęć eliminuj te gorsze, starsze. Używaj zawsze 2 - 4 zdjęć
z tej samej serii / podobnych, nie więcej. Nie trzymaj w portfolio więcej niż 20 fotografii bo oglądanie zbyt dużej ilości zdjęć nuży. Lepsze foto dawaj na prawą stronę , bo te są najpierw zauważane. Układaj je tak aby oglądający nie musiał obracać portfolio . Kiedy idziesz na spotkanie z klientem zaznacz sobie w notatniku, które fotki zrobiły na nim dobre wrażenie . To jest użyteczna informacja na przyszłość - niemal strategiczna . Portfolio powinno być oznaczane na wypadek zguby . Ponad to trzymaj slajdy i negatywy tych dobrych zdjęć . Zawsze proś fotografów o kopie negatywów, albo zapisz kto ma coś twojego w archiwum. Portfolio noś zawsze przy sobie tzn. nikomu i nigdzie go nie zostawiaj . Do tego celu są mini - portfolio.
RESUME - historia przebiegu twej kariery w skrócie
Wygląda to jak lista - spis i zawiera :
1.imię nazwisko
2.kontakt – tel. / fax. / adres e-mail i strony internetowej
3.nazwę i dane kontaktowe twojej agencji
4.personal statistics
5.talenty ,umiejętności
6.kursy , szkoły , treningi, które ukończyłaś
Resume jest istotnym składnikiem twoich materiałów promocyjnych i nigdy nie może być pominięte.
SELF PROMOTION APPOITMENT
Kiedy klient otrzyma twoje Sed - card oraz Resume i np. szuka modelki wtedy umawia się (za pośrednictwem agencji) na spotkanie aby zobaczyć, ciebie i twoje portfolio , zdecydować co dalej . Udane spotkanie może dać taki efekt, że wkrótce klient zadzwoni do agencji by cię zatrudnić . Wybieranie modelki , w tym przypadku odbywa się na kilka sposobów. Najczęściej firmy polegają na koordynatorach działań, fotografach, dyrektorach castingu .Czasem decyzje zapadają w oparciu o Sed - Card i pierwsze spotkanie , innym razem trzeba jeszcze uczestniczyć castingu lub audition . Tak czy inaczej w kontaktach na tym poziomie modelka jest oceniana czy pasuje do koncepcji przedsięwzięcia.
AUDITIONS
Jest to finalne spotkanie , po którym następuje zatrudnienie i praca . Modelki są już wyselekcjonowane przez fotografa czy dyrektora castingu . Stawiają się teraz na osobiste spotkanie z klientem i on ostatecznie zadecyduje kogo zatrudni . Niekiedy (zależy to od stopnia zaufania jakim darzy się fotografów , koordynatorów itp.) decyzje zapadają na poziomie castingu i wtedy auditions nie jest potrzebne . Różnie to w różnych sytuacjach bywa i nie zawsze jest dotrzymany schemat działań jaki powyżej opisano .
casting
Jest to przegląd - wybór z grupy 50 - 500 modelek tych kilka czy kilkadziesiąt, które albo zostają zatrudnione po castingu albo czeka je jeszcze auditions .
go sees
Dotyczy to szczególnie nowych , nieznanych modelek . Jest to krótkie spotkanie z klientem po to by cię poznał , ocenił i brał ewentualnie pod uwagę w swych przyszłych działaniach .
rounds
Dotyczy to również modelek początkujących . Modelka uczestniczy w spotkaniach w ściśle określonych miejscach.
Agencje często dają modelkom setki adresów, nr telefonów itp. po to by poszły się pokazać fotografom , redaktorom pism , dyrektorom dużych sklepów , producentom katalogów itp. Jest to męczące i czasochłonne,
ale przynosi dobre efekty nieznanym jeszcze modelkom. Czasem agencja dodaje notki przy adresach lub numerach telefonów takie jak :
1. Najpierw zadzwoń.
2. Agencja ustala spotkania.
JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO TAKIEGO UMÓWIONEGO SPOTKANIA
Trwa ono zazwyczaj krótko i jest mało czasu by zainteresować sobą klienta. Należy pamiętać zatem o tym aby:
1. Iść z optymistycznym nastawieniem
2. Zachować się mądrze i profesjonalnie
3. Mieć ze sobą portfolio itp.
4. Zadbać o właściwy image
Image w tym przypadku to prosty, delikatny makijaż, a odzież i fryzura skromne.
Agencje mają często informacje o upodobaniach , gustach klientów i instruują modelki jak to powinno wyglądać by spotkanie prowadziło do czegoś pozytywnego. Na takich spotkaniach należy:
* Uważnie słuchać, odpowiadać rzeczowo i krótko na zadane pytania.
* Nie wolno kłamać lub oszukiwać. Świat mody i modelingu nie jest taki duży i łatwo cię sprawdzić.
* Kiedy cię pytają o szczegóły związane z pracami jakie wykonałaś w przeszłości, warto pamiętać nazwy firm, nazwiska ludzi itp.
* Zawsze bądź punktualna ponieważ kilka innych modelek będzie miało spotkanie przed i po tobie w tym samym miejscu.
* Nie krytykuj swoich zdjęć, Sed - Card itd. Ty masz uważać, że to jest dobre (a najlepiej jeśli naprawdę jest dobre) i mieć pozytywne nastawienie.
* Traktuj z grzecznością ludzi w takiej firmie.
* Staraj się zapamiętać ludzi, których spotykasz na castingu w studio itp. Na pewno ich spotkasz ponownie.
* Nie przyprowadzaj ze sobą przyjaciół, członków rodziny bo to przeszkadza.
* Nie chodź nigdzie bez wcześniejszego umówienia się.
* Kiedy przyjdziesz wyjaśnij kim jesteś i po co przyszłaś.
* Staraj zwracać się do ludzi po imieniu co czyni rozmowy przyjaznymi.
* Podczas rozmowy patrz w oczy - twarz rozmówcy . Nie unikaj spojrzeń bo to zawsze źle wygląda .
* W czasie rozmowy nie jedz, nie pal papierosów, nie żuj gumy i nie pij - chyba, że zaproponuje ci to klient.
* Portfolio trzymaj zawsze otwarte gotowe do pokazania.
* Nie baw się włosami , nie obgryzaj paznokci.
* Nie kładź na biurku swych rzeczy , już lepiej połóż je na podłodze.
* Nie podczytuj tego co jest na biurku .
* Kiedy ktoś ogląda twoje materiały - czekaj i nic nie mów do czasu aż cię zapyta.
* Nie pytaj za ile będziesz pracowała , to sprawa agencji . Na pewno nie pozwolą cię wykorzystać.
* Gdy klient cię spyta, możesz podać twoją stawkę godzinową i dzienną.
* Jeżeli jesteś związana z agencją to nie aranżuj spotkań z klientami poza agencją. To jest oszustwo , które najczęściej wyrządzi ci więcej złego niż dobrego .
* Ukrywaj sprytnie nerwowość i niezadowolenie.
* Nie pytaj klienta na castingu lub audition czy dostałaś pracę. Prawie nigdy się tego nie dowiesz .
O tym poinformuje cię agencja .
Jest rzeczą często spotykaną , w stosunku do nowych , mało znanych modelek, że różni ludzie z branży udzielają im rad. A to schudnij , a to przytyj , zmień makijaż , obetnij włosy itp. Słuchaj cierpliwie wszystkich, ale bądź mądra i rób tylko to co dla ciebie korzystne. Możesz nawet ogolić głowę na łyso byle było pewne, że to się opłaci. Znane są historie modelek, które miały piękne długie włosy i dopiero gdy je obcięły kariera nabrała rozpędu.
Jest nawet przykład modelki, która stała się TOP modelką właściwie przez to, że obcięła włosy do gołej skóry i zrobiła na niej tatuaż . Wcześniej nikt jej nie zauważał choć ponad wszelką wątpliwość była tego warta .
Jest też rzeczą oczywistą, że nie każdy agent , fotograf , klient polubi cię , twój styl , image. Nie znaczy to, że następni - inni cię nie docenią . Bywa często, że klient chce coś zmienić w twym image .
Wybór zależy od ciebie i od agencji. Chodzi tu o zimną kalkulację czy to się opłaci w twojej karierze czy też zaszkodzi .
Spotkania takie różnie wyglądają . Jeden popatrzy do portfolio i na tym koniec . Inny naleje kawy i porozmawia . Nie odbieraj tego zbyt osobiście bo nie ma to wiele wspólnego z sednem sprawy . Ot kurtuazja lub jej brak - i tyle . We wszystkich tych spotkaniach i kontaktach z ludźmi z branży jest coś ważnego. Nawet jak nie będą tobą zainteresowani mogą ci doradzić , pomóc skontaktować z kimś innym . O te inne kontakty spróbuj zapytać na koniec spotkania - jeśli są wyraźne oznaki, że im nie odpowiadasz. Bądź silna bo na początku odmowy będą cię często spotykać . Ale nic to - działaj dalej . Ulepszaj siebie i promocję siebie . Idź w życie z optymistycznym nastawieniem, że pewnego dnia trafisz na szczęście i sukces . Tylko taka postawa jest motorem postępu - w karierze modelki także.
OBJAŚNIENIA ANGLOJĘZYCZNEJ TERMINOLOGII ZAWODOWEJ
Bardzo często terminy te nie mają odpowiednika w języku polskim oraz praktycznego zastosowania.
Są zatem objaśnialne, ale nieprzetłumaczalne. Modelki powinny znać te nazwy i zwroty w wersji oryginalnej powszechnie stosowanej we wszystkich liczących się ośrodkach mody i modelingu na świecie.
ACTING GLOSSY - fotografie twarzy (zbliżenie). Zdjęcia o błyszczącej powierzchni, produkowane tak jak Sed - Card w celach promocyjnych. Stosowane przez modelki, aktorki.
ACTION - zawołanie, polecenie w filmie, TV – znaczy, że kręcimy / filmujemy – np. reklamówkę.
ADVANCE - pieniądze płacone modelce z góry, a potem odejmowane od jej dochodów / honorariów za pracę.
AGENCY - firma kontaktująca modelki z ich pracodawcami, chroniąca interesy modelek, negocjująca terminy, kontrakty, stawki. Pobiera prowizję 10-50% od kwot na jakie opiewają kontrakty.
AGENT - osoba pracująca w agencji lub samodzielnie. To on odpowiada bezpośrednio za kontrakt i porozumienie pomiędzy modelką, a klientem.
ALTERATION HAND - osoba która sprawdza na pokazie czy odzież jest w należytym stanie. Czasem coś naprawia, poprawia, pomaga.
APPOITMENT BOOK - notatnik do zapisu dat, miejsc, nazwisk, nazw, itp. oraz planowanych lub ustalanych spotkań i rozmów.
ART DIRECTOR - osoba zatrudniona przez agencje reklamowe, pisma by uzyskać żądany wygląd, styl danej reklamy lub innej formy wizualnej.
AUDITION – spotkanie, rozmowa z klientem służąca selekcji, wyborowi modelki do pokazu, sesji foto itp.
AUDITION FORM - formularz używany przez agencje i modelki do zapisu informacji o audition.
AUDITION REPORT FORM - formularz służący do zapisu informacji z audition. Używany i podpisywany przez dyrektora castingu lub kogoś kto prowadzi audition. Są to zapiski na temat modelek.
BASE FOOT - termin baletowy określający w modelingu stopę, na której się stoi lub utrzymuje ciężar ciała np. pozycję początkową, wyjściową na wybiegu.
BILLING FORM - formularz używany przez modelki do zapisu nazw, stawek, godzin i wydatków.
BOOK - żargonowe, potoczne określenie portfolio - używane przez modelki.
BOOK AGENCY PRESENTATION - 40x50cm portfolio zawierające fotografie i tearsheets modelek, które agencja reprezentuje.
BOOK MODEL AGENCY - 15x20cm lub 22x35cm książka wydawana corocznie w styczniu przez agencje. Zawiera fotografie oraz personal statistics modelek, które agencja reprezentuje. Książka jest rozsyłana do klientów.
Inne nazwy tej książki to PROMOTION BOOK albo TALENT BOOK.
BOOKER - osoba pracująca w agencji organizująca plan zajęć i pracę modelce. Klient kieruje do niego swoje zamówienie, rezerwację – tzw. booking.
BOOKING - rezerwacja, zamówienie modelki do płatnej pracy w/g ustaleń.
BOOKING CONDITIONS – ustalenia według, których płaci się modelce honorarium za pracę. Agencje posiadają listy opłat za - np. wycofanie zamówienia, niemożliwość wykonania pracy ze względu na złą pogodę, pracę w weekend, nadgodziny.
BOOKING FORM - formularz używany przez modelki i agencje, zawierający dane o pracy.
BOOKKEEPING DEPARTAMENT - dział w agencji zajmujący się księgowością, rozliczeniami.
Nazywany też ACCOUNTING DEPARTAMENT.
BUSINESS MENAGER - osoba doradzająca modelce w sprawach finansowych.
BUY OUT - wykupienie czasu modelki i zaangażowanie jej w dłuższą kampanię reklamową.
CALL BACK - drugie audition, na którym bardzo serio rozmawia się o zatrudnieniu modelki. Zwykle używa się tego określenia w związku z pracą przy reklamach telewizyjnych.
CASTING - akcja, zebranie celem, którego jest wyselekcjonowanie modelek do pokazu lub sesji foto itp.
CASTING DIRECTOR – osoba, która przegląda i decyduje o wstępnym, próbnym albo i ostatecznym zatrudnieniu modelki.
CATALOG WORK - sesje foto do katalogów.
CATTLE CALL – zorganizowanie, zebranie dużej ilości początkujących modelek celem znalezienia nowych twarzy.
CELEBRITY MODEL - gwiazda filmu, sportu itp. zatrudniona do reklamy lub pokazu.
CHANGE SHEET - duża folia rozłożona na podłodze w miejscach, w których modelki się przebierają. Stosowane wtedy kiedy stan podłogi nie nadaje się do styczności z kosztowną kolekcją / odzieżą.
CHARACTER MODEL – modelka, która ma jakieś charakterystyczne użyteczne cechy np. wyglądu.
CHART - duża powierzchnia papieru używana w agencji lub na pokazie do zapisków na temat działań lub planowania.
CHECKER - kontroler sprawdzający czy modelki na pokazie mają ubrane to co trzeba i czy robią to co było zaplanowane. Zwykle stoi tuż przed wyjściem na wybieg.
CLIENT - ktoś kto płaci modelce za wykonywaną dla niego pracę.
COLLECTION - zbiór odzieży, wzorów, modeli zrobionych do pokazania i sprzedaży.
COMMISSION - prowizja 20-50% zarobku modelki płacona agencji za management.
COMPOSITE – kompozyt - inne określenie Sed Card. Są to obustronnie zadrukowane fotografiami modelki karty w rozmiarach 15x20cm lub 20x25cm. Kompozyt jest zazwyczaj produkowany w ilości 500-2000 sztuk. Może się składać z kilku stron. Zawiera też nazwisko i imię modelki lub jej pseudonim oraz personal statistics i adres agencji. Służy jako materiał reklamowy, masowo rozsyłany potencjalnym klientom. COMPOSITE jest także nazywany: CARD, COMP, ZEDS, ZED.
COMPOSITE GLOSSY – fotografia o rozmiarach 20-25cm + personal statistics + nazwisko, imię modelki produkowane masowo w celach promocyjnych.
CONTACT SHEET - duży format papieru fotograficznego, który zawiera jakby mini zdjęcia, odbicia negatywu 1:1. Używa się go by wybrać za pomocą specjalnego szkła powiększającego te najlepsze zdjęcia do powiększenia. Zwane też proof sheet lub proof.
CONTOUR MAKE UP – zaciemnianie pewnych miejsc twarzy za pomocą kosmetyku ciemniejszego od koloru skóry, aby stworzyć interesujący plan, skorygować niekorzystne detale, wady i szczegóły twarzy.
CONTRACT - dokument podpisywany przez dwie umawiające się na pewną działalność strony. Określa zakres obowiązków, wynagrodzenia itp.
COORDINATOR FASHION - to określenie mające kilka znaczeń. Może to być osoba pomagająca projektantowi planować, projektować. Może być to osoba koordynująca różne elementy do produkcji, albo pracująca w salonie mody by doradzać klientom.
COORDINATOR FASHION SHOW - osoba która dobiera modelki, kieruje próbami i odpowiada za zorganizowanie i sprawny przebieg pokazu.
COVE - duża ściana, tło, w studio fotograficznym.
COVER TRY - sesja foto mająca na celu uzyskanie koncepcji, pomysłu zdjęcia na okładkę. Często udział w takiej sesji bierze kilka modelek.
COVER GIRL - dziewczyna z okładki. Określenie to dotyczy modelek, które często można zobaczyć na okładkach pism, opakowań lub reklam telewizyjnych.
CU - close up -zapisek, symbol, znaczy, że w filmie lub video obiektyw ma obejmować widok, postać modelki od pasa w górę lub zbliżenie / powiększenie twarzy.
ECU extreme close up - oznacza bardzo duże zbliżenie.
CUE CARDS - duże karty, umieszczone obok kamery tak by modelka mogła czytać treść reklamy kiedy ma kłopot z zapamiętaniem tekstu. Są też elektroniczne tablice wyświetlające tekst dużymi literami.
D
DAY RATE - kwota jaką modelka otrzymuje za 8 godzin pracy.
DEMODE - Autorką tego terminu jest projektantka mody Sonia Rykiel . Termin ten oznacza ubieranie się stosowne do swojej budowy, nawyków, stylu poruszania, a nie wskazań , zaleceń projektantów czy stylistów mody . Jest to bycie modnym w oparciu o obserwacje tego co noszą inni i dopasowanie tego do swojego stylu .
DESIGNER - osoba projektująca odzież itp.
SET DESIGNER - projektant sceny, wybiegu na pokazy i sesji fotograficznej.
DIRECTOR – reżyser, który zwykle koordynuje i kieruje całym pokazem mody .
DRESSERS - osoby pomagające modelkom na zapleczu pokazów. Odpowiadają za właściwą kolejność włożenia ubiorów.
DRESSING ROOM – pomieszczenie, w którym modelki przygotowują się do wyjścia na wybieg .
E
EDITORIAL - print work - klika kolejnych stron pisma opracowanych przez redakcję by zaprezentować na podstawie fotografii i opisów aktualne trendy w modzie, style, image.
EXLUSIVE - oznacza wyłączność (na podstawie umowy) do dysponowania czasem i działalnością modelki.
EXPOSURE - ilość opublikowanych zdjęć. Częstotliwość ukazywania ich w środkach przekazu.
F
FACIAL FEATURES - szczegóły, detale twarzy.
FASHION SHOT - fotografie koncentrujące się na modzie.
FASHION MODEL - osoba która posiada warunki fizyczne oraz kwalifikacje by pracować w modelingu. Szczupłe (minimum 175cm wzrostu) dziewczyny, zdrowe, dobrze wyglądające o ciekawej osobowości. Waga 5-7 kg niższa od normalnej ponieważ zdjęcia czy film dodają wagi w wyglądzie. Dobra budowa ciała (proporcje), stosowna do wieku i wzrostu modelki.
FASHION PHOTOGRAPHER – fotograf, któremu jego talent, umiejętności, wiedza i doświadczenie pozwalają z powodzeniem zajmować się fotografią do pism, katalogów mody itp.
FASHION SHOW - pokaz mody
FASHION VIDEO - taśma video pokazująca nowe kreacje danego projektanta filmowane na modelek, rozsyłane ewentualnym klientom.
FEE - stawka za pracę modelki, którą agencja obciąża klienta.
FIGURE MODEL - modelka o bardzo proporcjonalnej budowie ciała pracująca z tego powodu często nago lub pół-nago np. w pracowniach malarskich, rzeźbiarskich, fotograficznych.
FITTING - przymiarki odzieży przed pokazami mody lub sesjami foto.
FITTING MODEL - modelka pracująca w laboratorium, pracowni projektanta mody jako "żywy manekin". Jest to zaszczytna rola i owocuje postępami w karierze i dochodach. Przykładowe wymiary takiej modelki to 177-180cm wzrostu, poniżej: 90cm w biuście, 60cm w talii, 90cm w biodrach.
FREE FOOT – stopa, która w odróżnieniu od BASE FOOT nie utrzymuje w czasie np. pozy wyjściowej, ciężaru ciała modelki. Zwana też stopą pracującą.
G
GO SEE - rodzaj aktywności modelki, który opiera się na chodzeniu po studiach fotograficznych celem zaprezentowania się i znalezienia pracy. Dotyczy to w szczególności modelek początkujących.
H
HAUTE COUTURE - francuskie określenie high fashion czyli wielkiej mody. Pochodzi od nazwy Stowarzyszenia Projektantów Odzieży. Stowarzyszenie to powstało w 1850 roku w Paryżu. O przynależności do niego decyduje francuskie ministerstwo przemysłu. Projektant HC organizuje dwa razy w roku pokazy dla międzynarodowej prasy, TV itp. jak też 45 pokazów dla swoich klientów. Kolekcja HC to 75-200 modeli.
HIGHLIGHT – jest to określenie spotykane w fotografii mody - oznacza jaśniejsze, mocniej oświetlone, widoczniejsze miejsca.
HEADSHEET - broszura lub plakat zawierające zdjęcia twarzy modelek oraz ich dane personalne.
HIGHLIGHT MAKE UP - stosowanie jaśniejszych niż kolor skóry kosmetyków celem korygowania lub uwydatniania szczegółów twarzy.
HOSTESSING - praca hostessy polegająca na pokazywaniu produktu i objaśnieniach na jego temat.
HOUSE MODEL – modelka, która pokazuje regularnie stroje w salonie firmowym projektanta lub innym salonie mody.
I
ID POLAROID - zdjęcia robione szybką techniką polaroidową celem identyfikacji modelek biorących udział w castingu, audition itp.
IMAGE - pomysł i koncepcja na wygląd i styl modelki. Wywołuje specjalne, charakterystyczne wrażenie określone szczegółami z makijażu twarzy, fryzury itp.
INDUSTRIAL FILMS - filmy instruktażowe, edukacyjne z udziałem modelek.
INTERVIEW – spotkanie, na którym ustala się czy modelka jest osobą odpowiednią do realizacji określonego przedsięwzięcia reklamowego lub promocyjnego.
L
LOCATION – miejsce / adres, pod którym odbywa się sesja foto.
LOFT - wyższe części budynków, w których ze względu na dobre oświetlenie znajdują się studia fotograficzne.
LOOK SEE - określenie używane wtedy kiedy klient chce osobiście zobaczyć modelkę.
LOUPE - szkło powiększające, specjalnie obudowane służące do oglądania slajdów lub CONTACT SHEETS.
LS - long shot czyli ujęcie / widok całej modelki na fotografii.
M
MADISON AVENUE - nazwa alei, nowojorski adres większości agencji modelek i agencji reklamowych.
MAILING LIST - lista adresów, na które rozsyła się Sed Card oraz inne materiały reklamowe. Jest to lista biur projektantów mody, fotografów itp.
MAKE UP ARTIST - osoba specjalizująca się w robieniu profesjonalnego makijażu modelkom, aktorkom itp.
MINI PORTFOLIO - kopia portfolio o rozmiarach 13x18cm. Służy do rozsyłania lub pozostawiania go klientom.
MODEL - modelka, model
MODEL EDITOR - osoba z kręgu redakcji zajmująca się wyszukiwaniem i zatrudnianiem modelek do pracy przy zdjęciach na okładki lub editorial.
MODELING FIELD - praca i zawód pobliskie modelingowi.
MODELS AGENT - osoba pracująca w ścisłym porozumieniu z modelką. Jej celem jest ochrona praw modelki oraz dbanie o jej karierę zawodową.
MODELS RELEASE - rodzaj umowy podpisywanej przez modelkę w agencji, dającej prawo fotografowi do dysponowania zdjęciami.
MOTHER AGENCY - agencja matka , czyli ta pierwsza agencja, która ma podpisany kontrakt z modelką, ale odstępująca czasem modelkę innej agencji , na mocy odrębnej umowy. Modelka jest wtedy reprezentowana przez dwie agencje lub różne agencje w różnych krajach .
N
NEW YORK CITY - Nowy Jork - światowa stolica modelingu.
NEWSLETTER - parostronicowe pisemka wydawane przez agencje celem informacji o aktualnych działaniach i osiągnięciach swych modelek.
O
OVERSCALE - wynagrodzenie wyższe od ustalonych zwyczajami, zasadami i prawami.
OVERTIME - nadgodziny
P
PARTS MODEL – modelka, która pracuje w oparciu o części swego ciała np. dłonie, oczy, stopy, usta itp.
PAYMENT UPPON PUBLICATION – modelka wykonuje pracę na sesji fotograficznej, owocem, której są zdjęcia, natomiast zapłata następuje dopiero po publikacji zdjęć.
PENALTY FEE - stawka płacona przez modelkę gdy nie dotrzyma ustaleń wynikających z umowy.
PETITE MODEL – mała, ale bardzo proporcjonalnie zbudowana, ładna modelka.
PERSONALITY - osobowość, pewne szczególne cechy charakteru, wyglądu, zachowania i pracy.
PHOTO SESSION - czas poświęcony na przygotowanie i robienie zdjęć, określany także słowem - SHOOTING.
PIVOT - obrót z pozami robiony przez modelkę tak by pokazać odzież z różnych stron i punktów widzenia.
PLATFORM MODEL – modelka, na której prezentuje się kosmetyki, fryzury.
PORTFOLIO - zbiór najlepszych zdjęć modelki - przeważnie do 20 sztuk o rozmiarach 20x30 cm.
POSE - pozycja
POSTER – plakat, na którym agencja umieszcza zdjęcia najlepszych swych modelek. Jest to materiał promocyjny i służy do rozsyłania klientom.
PRET-A-PORTER - odzież gotowa do kupienia i noszenia pochodząca ze sławnych domów mody , szyta w większych seriach . Pokazy odbywają się dwa lub więcej razy w roku .
PROGRES RECORD FORM - zapiski o postępach w karierze modelki.
PROMOTIONAL - czynności mające na celu zwiększenie popularności osoby lub produktów.
PUBLIC RELATIONS – działalność, której celem jest ukształtowanie opinii o modelce wśród klientów, publiczności itp.
PUBLICITY - wydarzenia, publikacje, fotografie zwracające uwagę na modelkę.
R
RESUME – materiał promocyjny, lista, spis wydarzeń zawodowych, w których modelka brała udział - ma udokumentować jej wiedzę, osiągnięcia i doświadczenie.
ROUNDS - odwiedzanie potencjalnych klientów (wg listy adresów) celem wywołania zainteresowania modelką.
RUN THROUGH - próba przed przeglądem lub pokazem
RUNWAY – wybieg, na którym modelki pokazują odzież - zwany również CATWALK.
RATE - lista stawek wynagrodzeń za pracę modelki. Są trzy rodzaje tych stawek :
1. ustalone przez agencję 2. ustalone przez klienta 3. negocjowane
RESHOOT - ponowienie sesji fotograficznej. Przyczyn może być wiele. Jeżeli nie dzieje się to z winy modelki to płaci się jej ponownie.
RESIDUAL - kwoty płacone modelce jeżeli np. reklama jest używana dłużej niż to wcześniej ustalono w kontrakcie.
S
SAMPLE - pierwsza sztuka, model prototyp odzieży wykonanej przez laboratorium, pracownię projektanta.
SAMPLE SIZE - tzn. wykonane na figurę specjalnie dobranej modelki. Przykładowe, idealne wymiary np.178cm wzrostu, 87 w biuście, 58 w talii, 87 w biodrach.
SCHEDULING - planowanie i scenariusz spotkań dla modelek lub zorganizowanych terminów i miejsc pracy.
SCOUT - poszukiwacz modelek . Pracuje dla agencji za odpowiednie wynagrodzenie określone w umowie.
SCRIPT – scenariusz – np. reklamówki lub pokazu mody.
SED CARD - pierwotna nazwa composite. Jest to nazwa niemiecka jako że Niemiec Sebastian Sed wymyślił Sed - Card i pierwszy zastosował w praktyce.
SHOWROOM - miejsce gdzie projektant lub firma odzieżowa pokazuje klientom swoje towary.
SPECIALTY MODEL – modelka specjalizująca się w takiej dziedzinie modelingu, w której fotografuje się tylko części ciała modelki.
STARTER - osoba kierująca za kulisami ruchem na wybiegu w czasie pokazu mody. Odpowiada za to by modelki były we właściwym czasie na właściwym miejscu, tak jak to ustalono w scenariuszu.
STATISTICS - zestaw danych modelki używany w Sed Card – wzrost, rozmiar biustu, talii, bioder, kolor oczu i włosów (czasem podaje się też datę urodzenia).
STYLIST - osoba współpracująca z projektantami, fotografami itp. Dobiera odzież, kolory, dodatki itp. Kreuje styl, image przedsięwzięcia
T
TEARSHEETS - materiał drukowany w piśmie, katalogu itp., który po wycięciu wkłada się do portfolio. Ma też inne nazwy : cuttings, clipings, tear.
TELEPROMPTER - urządzenie elektroniczne, które wyświetla duże słowa tekstu tuż obok kamery. Ma zastosowanie przy produkcji reklam i ułatwia modelce mówienie jej kwestii.
TEST JOB - próbne foto, za które modelka otrzymuje zapłatę.
TESTING - próbne foto, za które modelka nie otrzymuje zapłaty.
TOP MODEL - modelka gwiazda, na podobieństwo gwiazd filmu, sportu czy muzyki pop . Powszechnie znana twarz i nazwisko . Obecna na okładkach wielu pism mody , w reklamach TV oraz na największych pokazach mody . Jej honoraria za pracę wynoszą około 1000 do 15.000 dolarów za dzień pracy . Pracuje dużo, ciężko eksploatując swą urodę i zdrowie .
TRUNK SHOW - objazd po różnych miastach z daną kolekcją mody.
U
UPSTAGE – zaplecze pokazu mody
USAGE FEE - dodatkowa zapłata dla modelki za fotografię czy reklamówkę w zależności od czasu i miejsca eksponowania.
V
VIDEOCOMPOSITE - jest to kosztowniejszy, ale o wiele lepszy sposób promocji modelki. Na VIDEOCOMPOSITE widać jak modelka porusza się na wybiegu, jak pozuje, jak wygląda itp.
VIDEOTAPE AGENCY - tak jak powyżej tylko, że jest to zbiór wszystkich modelek agencji i materiałów na ich temat.
VISAGE - makijaż, fryzjerstwo i stylistyka robione przez tą samą osobę. Nowy zawód z dużą przyszłością. Wymaga dużej wiedzy i doświadczenia.
VOUCHER - formularz na podobieństwo umowy, zgody który stwierdza, że dana praca została wykonana. Określa stawki, godziny pracy modelek oraz kto jest klientem.
W
WEATHER PERMIT - Są to specjalne ustalenia pomiędzy klientem i agencją jeżeli praca modelki może być uzależniona od warunków pogodowych.
WARDROBE - stroje, odzież przydzielona danej modelce do pokazania w ramach danego pokazu mody.
----------------------------------- zobacz takie niby video - składanka foto --- https://patronite.pl/app/play-video?id=7abf86c5-5bff-4280-bc76-deb172e466e1
oraz to – dla uśmiechu :-)
https://patronite.pl/app/play-video?id=7bcbf184-39c7-43fe-aabd-e634d12ae45b
NOWIUTKIE PŁYTY CD I KASETY MAGNETOFONOWE DO ROZDANIA ZA DARMO DLA PATRONÓW !!
W drugiej połowie lat '90 pracowałem dla firm fonograficznych pragnących wyjść z piractwa fonograficznego - zmory tamtych czasów polskiego rynku muzycznego / fonograficznego. Sprowadzałem dla tych firm licencje fonograficzne. Wydaliśmy kilka fajnych płyt CD i kaset magnetofonowych (no bo to była ta epoka :-) Dzisiaj to są już muzycznie historyczne wydawnictwa, które można traktować sentymentalnie ...
Mam kilkadziesiąt nowych egzemplarzy promocyjnych z tamtych lat i rozdam je jako nagrody specjalne - za darmo, po jednym egzemplarzu - każdemu nowemu PATRONOWI - aż do wyczerpania zapasów :-)
------------------------------------------------------------
BRAND NEW CDS AND TAPE CASSETTES TO GIVE AWAY FOR FREE TO PATRONS!!
In the second half of the 90s, I worked for record companies that wanted to get out of record piracy - the nightmare of the Polish music/recording market at that time. I imported record licenses for these companies. We released a few cool CDs and tapes (because that was that era :-) Today, they are already musically historical releases that can be treated sentimentally ...
I have several dozen new promotional copies from those years and I will give them away as special prizes - for free, one copy - to each new PATRON - while supplies last :-)
------------------------------------------------------------
In this material, I show the covers of records and tapes to choose from.
https://patronite.pl/post/72793/otro-group-r
W tym materiale pokazuję okładki płyt i kaset do wyboru.
Zgłaszajcie się na adres / Contact me at
Trwa ładowanie...