MODELKA - poradnik zawodowy dla modelek

Obrazek posta

ZDECYDOWAŁEM że do wszystkich moich artykułów i fragmentów książek dostęp będzie zawsze darmowy, a nie dopiero po zapłaceniu progowej kwoty wsparcia i dostępu. No a jeśli ktoś uzna że zostanie moim ‘Patronem’ i będzie mnie wspierał finansowo to BÓG ZAPŁAĆ … no i potraktuję takich ‘Patronów’ szczególnie …

*Dla Patronów wspierających mnie kwotą większą niźli 100zł miesięcznie mam nagrody specjalne czyli NOWIUTKIE I NIGDZIE NIEDOSTEPNE PŁYTY CD I KASETY MAGNETOFONOWE DO ROZDANIA ZA DARMO ! + KSIĄŻKI W WERSJI ELEKTRONICZNEJ

----------------------------------------

I HAVE DECIDED that access to all my articles and book fragments will always be free, and not only after paying a threshold amount of support and access. And if someone decides to become my ‘Patron’ and supports me financially, then GOD BLESS YOU… and I will treat such ‘Patrons’ especially…

*For Patrons who support me with an amount greater than PLN 100 per month, I have special prizes, i.e. BRAND NEW AND NOWHERE UNAVAILABLE CDS AND TAPE CASSETTES TO GIVE AWAY FOR FREE! + BOOKS IN ELECTRONIC VERSION.

Contact --- pawul70@gmail.com

Pokazuję (link) okładki płyt i kaset do wyboru:

I am showing (link) covers of CDs and cassettes to choose from:

https://patronite.pl/post/72793/otro-group-r

 

 

 

HISTORIA ZAWODU

* Amerykanka Marie Vernet Worth jest uznawana za pierwszą modelkę. Była bardzo urodziwa .

Inspirowała i prezentowa stroje swojego męża Charlesa Wortha. Worth by jednym z największych projektantów mody w połowie XIX wieku . Zatrudniał jako ekspedientki w swoim salonie mody , szczupłe i ładne dziewczyny, które pokazywały na sobie, będące w sprzedaży stroje. Posyłał  je także w miejsca  gdzie zwykły chodzić panielubiące dobre ubiory. 

*   Pierwsze modelki pracowały podobnie jak " house models" czy "informal models" dzisiaj . Wcześniej do pokazywania konfekcji używano tylko manekinów .

*   Manekina użyła po raz pierwszy w XVI wieku bliżej nieznana projektantka odzieży  z Versailles we Francji. Manekiny nazywano wówczas "model-dolls".

*   W 1914 roku w Chicago odnotowano pierwszy pokaz mody. Chicago było wtedy centrum przemysłu odzieżowego w USA. Ów słynny i historyczny pokaz mody nosił tytuł "Największy pokaz mody na świecie" . Zatrudniono  ponad 100 modelek i modeli by pokazać blisko 25  strojów prawie pięciotysięcznej widowni.

Cały pokaz był filmowany i pokazywany  później  w kinach. 

*   Fotografie - modelki pierwszy raz pojawiły się około roku 1920. Wcześniej pisma drukowały ilustracje - rysunki.

EDNA WOOLMAN CHASE wydawca pisma VOGUE w Paryżu pierwsza opublikowała fotografię modelki.

*   Pierwsza agencja modelek powstała w  USA 1928 roku . Założył   ją aktor  z Nowego Jorku  JOHN  ROBERT  POWERS . Zatrudniał  głównie  koleżanki aktorki i mniej znane gwiazdki  kina. " POWERS  GIRLS ", jak  je wówczas nazywano, były protoplastkami dzisiejszych modelek.

*   Francuz JEAN  PATOU  zainicjował swego czasu  poszukiwania odpowiednich dziewczyn po to by  pokazywały odzież  w jego salonie  w PARYŻU.  Był to pierwszy na świecie CASTING. W kooperacji   z pismem  VOGUE w USA  odbył się  konkurs. Wyłoniono 6 pań,  które stały się modelkami salonu mody PATOU .

*   Były pracownik "POWERS MODELS"- HARRY CONOVER w 1938 roku  otworzył  drugą w historii modelingu agencję modelek mody.

*   W roku 1940, wymienioną powyżej agencję Harry Conovera, kupił milioner HUNTINGTON  HARTFORD. HARTFORD  jest znany przede  wszystkim  z tego, że  wprowadził  system  VOUCHERÓW   jako formę  rozliczeń finansowych w pracy modelek . System okazał się bardzo wygodny i funkcjonuje do dzisiaj.   

*   W roku 1946 powstała  agencja  " FORD  MODELS " założona przez stylistkę HARRY  CONOVERA, EILEEN  FORD. Współzałożycielem agencji był  również jej  mąż  JERRY.  Oni pierwsi zaczęli szkolić modelki. 

*   W roku 1957 znana amerykańska modelka DORIAN LEIGH otworzyła pierwszą agencję  modelek w Paryżu.

*   W roku 1974 Amerykanin JOHN CASABLANCAS otworzył również w Paryżu  agencję ELITE . Była to pierwsza międzynarodowa agencja jako, że miała i nadal ma swe filie w wielu krajach.

*   W roku 1975 nowojorska agencja WILHELMINA  pokazała po raz pierwszy piegowate piękności  PATTI   HANSEN i SHAUN CASEY, które zdobiły okładki VOGUE. Wcześniej uważano piegi za nieszczęście,  a nie zaletę urody.

*   W 1977 roku po raz pierwszy pokazano duże modelki  (rozmiar powyżej 40 ).  Zrobiła to MARRY DUFFY, założycielka agencji dla tęgich modelek o nazwie "THE BIG BEAUTIES".

*   W  roku 1981  FRANCES  GRIL  założyła " CLICK  MODEL  MENAGEMENT " rozszerzając zakres działania  o modelki  tzw. ETNIC (etniczne) i specjalne, o charakterystycznym wyglądzie .

*   W latach  '80  zatrudniono po raz  pierwszy modelki powyżej 40 roku życia. Zaczęła  się też specjalizacja  na tym polu.

*   Dzisiaj  modeling to niesamowita  różnorodność modelek, modeli, postaci - od niemowląt do starców. Jest to interes przynoszący setki  milionów  dolarów dochodów  rocznie. Nie od razu tak było. W  latach  '30  modelki  dostawały  3 - 5  dolarów  za godzinę  pozowania do zdjęć. W latach  '50  było  już  25 dolarów za godzinę w '60  35 - 45 dolarów, a gwiazdy dostawały nawet 125 dolarów .

*Jedną z najlepiej wówczas zarabiających modelek była niewątpliwie Szwedka LISA  FONSAGRIEVES . Pracowała w Paryżu  w latach '30 i w Nowym Jorku w latach '40  i '50 .

*   Bardzo znaną modelką w latach ‘50 była też JEAN  PATCHETT .

*   Pierwszy lukratywny kontrakt z firmą kosmetyczną REVLON podpisała DORIAN LEIGH. Kontrakt był okryty pełną tajemnicą jeśli chodzi o wysokość zawartej w nim kwoty dolarów. Podobno to DORIAN zainspirowała TRUMANA CAPOTE do napisania książki "ŚNIADANIE  U  TIFFANYEGO".  

*   W  latach '60 jej młodsza  siostra  SUZY  PARKER  stała się również  bardzo znana. Płacono  wtedy  35 - 45 dolarów za godzinę pozowania, a  ona dostawała  125  dolarów.

*   Również w latach '60 sukcesy odnosiła WILHELMINA,  której fotografie ukazały się na ponad 280 okładkach pism .

*   W latach '60 odkryto też  wychowaną  na wsi w Anglii  JEAN  SHRIMPTON. Jean nigdy nie myślała o karierze modelki. Gdy miała 17 lat odkrył ją angielski fotograf DAVID  BAILEY. Trzy lata później była już na  topie. 

*   Lata '60 to  także bardzo charakterystyczna angielka TWIGGY. Była niezwykle szczupła , krótko ostrzyżona  z dużymi oczami. TWIGGY – obok Beatlesów, Elvisa Presleya czy Brigitte Bardot - stała się jednym z symboli epoki i pop – kulturalnej rewolucji.

*   Inna gwiazda modelingu  lat '60 to szlachetnie urodzona  VERUSHKA. Prezentowała  nowoczesny (jak na końcówkę lat '60) psychodeliczny wygląd, poza tym liczyła  sobie 183 cm wzrostu  i uznana została za editorial superstar.

*   Lata '70 to NAOMI  SIMMS . Pierwsza czarnoskóra modelka  ze statusem  TOP - MODEL.

*   Inną top modelką lat ’70 była LAUREN  HUTTON  słynąca z niesamowitej urody oraz z tego, że miała  dużą szparę  miedzy  górnymi  zębami  tzw. jedynkami.

*   Inną gwiazdą modelingu lat ’70 była Amerykanka CHERYL  TIEGS. Wniosła do modelingu styl kalifornijskiej  opalonej dziewczyny. To ona pierwsza otrzymała kontrakt gwarantujący na zasadzie licencji , procent od sprzedanej odzieży. Licencję tą  kupiła sieć sklepów  SEARS  w USA.

*   BEVERLY  JOHNSON  była pierwszą czarnoskórą modelką, która  znalazła się  w latach '70 na okładce  VOGUE.

*   W latach '80 największą sławę w modelingu zdobyła  to 14 letnia  BROOKE  SHIELDS. Stało się to dzięki okładce w piśmie VOGUE, na której umieszczono fotografię Brooke ustylizowaną na kobietę dojrzałą.

*   IMAN z Afryki odkryta przypadkiem przez fotografa  z USA to też  lata  '80. Poruszała się doskonale i bardzo specyficznie na wybiegu.

*   CHRISTY  BRINKLEY  sportowa figura , zdrowy wygląd i 2500 dolarów za  dzień pracy .Taką kwotę  ona pierwsza otrzymała  na początku  lat '80-tych.

*   PAULINA  PORIZKOVA  emigrantka z Czechosłowacji . Modelka,  która jako pierwsza na świecie w  roku 1988 podpisała wspaniały i niespotykany dotychczas w modelingu kontrakt z firmą kosmetyczną. Był to kontrakt z firmą  ESTEE LAUDER na kwotę  około 6 milionów dolarów.

*   Pod koniec lat '80 i w latach '90 pojawiły się pierwsze  supermodelki :  Cindy Crawford, Linda Evangelista, Christy Turlington , Naomi Campbell czy Claudia Schiffer. Były widoczne na okładkach najznakomitszych pism mody , jak też na pokazach największych projektantów mody. Zarabiały ogromne pieniądze dorównując sławą hollywodzkim gwiazdom filmu. Ich kariery i kariery wielu podobnych im supermodelek to temat na odrębną książkę.

Wymienione powyżej historyczne zdarzenia, daty, nazwiska i nazwy oraz ciężka praca tysięcy anonimowych ludzi świata mody i modelingu  przetarły ścieżki tym  obecnie walczącym o swoje miejsce na modelingowym TOPIE.  

 

STYL, OSOBOWOŚĆ, PORADY

Modeling  to zawód, który opiera się przede wszystkim na wyglądzie zewnętrznym modelki, ale jej osobowość i styl odgrywają też bardzo istotną rolę. We współczesnym modelingu nie odniesie  się pełnego sukcesu będąc li tylko urodziwą. Osobowość ujawnia  się wszędzie  i jest bardzo potrzebna  przed obiektywem oraz na wybiegu. Modelki zatrudnia się po to by dały impuls do większego zainteresowania towarem bądź wydarzeniem. Modelka  powinna posiadać swój charakterystyczny :

 1. styl, sposób poruszania się po wybiegu,

 2. umiejętność pozowania - odpowiednią gestykulację,

 3. umiejętność wyrażania różnych treści, tworzenia klimatu i nastroju.

Poza  studiem i wybiegiem modelka powinna być spokojna, skoncentrowana, pogodna oraz wesoła.

Udawanie, szpanerstwo, głupota (wyrażana nawet w żartach) są źle widziane. Modelki, które przejawiają złe nastawienie do pracy i środowiska  mają nikłe szanse na sukces w zawodzie, w którym szczerość, grzeczność i uprzejmość grają ogromną rolę.

Na świecie jest mnóstwo atrakcyjnych fizycznie  i wytrwałych zawodowo modelek. Drobne detale i szczegóły pozwalają z tego równego, wysokiego poziomu  tysięcy modelek - wybić się tym kilku najlepszym, które odniosą sukces. Każdy woli pracować z modelką, która wnosi w miejscu pracy urok i dowcip, dobry humor

i profesjonalizm. Spośród  wielu  ładnych modelek akceptuje się te, które potrafią to okazać, na których można polegać, które są gotowe do pracy bez gderania, dyskutowania, denerwowania otoczenia. Takie cechy charakteru i zachowanie lubi każdy i ponad wszelką wątpliwość to bardzo pomaga w karierze. Robienie dobrego wrażenia zarówno fizycznie jak i psychicznie to klucz do udanej kariery.

 

A  OTO  KILKA   PORAD

Pamiętaj, że możesz mieć w życiu złe dni, kłopoty, humory itp. i że nie wolno ci tego okazywać. Dopiero kiedy będziesz w domu po pracy, możesz posmutnieć, popłakać, pozłościć się i być zmęczona. NIGDY - nie wolno ci tego okazywać w pracy. W pracy jesteś ciągle oceniana, klasyfikowana, porównywana z innymi. Ponad to musisz zachowywać się dyplomatycznie w stosunku do osób, które w tym środowisku pracy często są trudne we współżyciu. Pracownicy agencji często bywają brutalni i opryskliwi, podobnie fotografowie, fryzjerzy, makijażyści. Bądź ostrożna ! Nie daj się sprowokować. Broń się milczeniem, pokorą, posłuszną miną.

Nie pogarszaj sytuacji, która stała się trudna, niekoniecznie przez ciebie. Może się zdarzyć tak, że osoba opryskliwa w stosunku, do której będziesz się poprawnie zachowywać, porównując ciebie z innymi modelkami, zacznie cię cenić, lubić, wyróżniać - i to jest to. Polega to na zimnej kalkulacji. Takiego myślenia wymaga dobro twojej kariery. jest to droga do sławy i fortuny.

Różni ludzie będą mieli dla ciebie różne  znaczenie i wartość. Będziesz popadać w rozmaite zależności zawodowe, bo taki to już fach. Jest trudny, ale ma i dobre strony. Przynosi radość, zadowolenie i co nie jest bez znaczenia popularność oraz pieniądze.

Dobrze jeśli pozwalasz na wiele, byle nie nazbyt wiele - bo twoja reputacja też ma wpływ na karierę.

Rozsądek i jeszcze raz rozsądek byś potem nie żałowała  pewnych zdarzeń, czy związków z ludźmi, którzy mają wpływ na twoją  przyszłość w zawodzie modelki. Nie wdawaj się w narkotyki, alkohol, sex - ekscesy bo to  zawsze szkodzi i tobie i karierze. W rozmowach głównie słuchaj i nie mów za dużo, bądź konkretna.

Ludzie z doświadczeniem  zawodowym  nie lubią jak im ktoś przeszkadza w pracy swymi uwagami, więc nie doradzaj makijażystom, fryzjerom, fotografom itp. Oni znają swoją pracę, i dobrze wiedzą co robić.

1. Bądź osobą bardziej słuchającą niż  mówiącą.

2. Unikaj pogawędek o niczym.

3. Nie mów o sobie  bo to nie zawsze musi być interesujące.

4. Nie plotkuj  - to dobre dla ludzi niskiego poziomu intelektualnego.

5. Nie wypytuj ludzi o sprawy prywatne.

6. Nie krytykuj pracowitych ludzi w twojej profesji, także agentów, fotografów i innych osób, z którymi  współpracujesz. (w ogóle staraj się nie krytykować nikogo i niczego). Nie krytykuj modelek i nie mów innym jak  mają  postępować, chyba  że cię  poproszą o poradę.

7. Nie bądź kłopotliwa. Unikaj konfrontacji. Znajduj wyjścia  kompromisowe.

8. Kontroluj swoje emocje. Nie płacz w pracy.

9. Nie bądź nastawiona negatywnie. Znajduj pozytywne pomysły i rozwiązania.                                                                                                                                                                                                                                               

10. Miej swój styl i charakter, ale zachowuj się prawidłowo, a da ci to przyjemność w obcowaniu z innymi  i pozwoli im mieć  do ciebie pozytywne nastawienie.                       

11. Zapamiętuj  imiona i nazwiska ludzi, których spotykasz, albo którzy są ci przedstawiani.

12. Najszybciej możesz do siebie nastawić wrogo ludzi, mówiąc o nich źle. A zatem mów  dobrze albo wcale.

13. Zawsze okazuj innym ludziom, wdzięczność za pracę i działania, w wyniku których ty osiągasz sukcesy . Rzadko odnosi się sukcesy samotnie. Warto o tym pamiętać. Ludzie  którzy z tobą  współpracują tracą swój czas, energię itp. licząc na to, że i ty solidnie wykonasz swoją  pracę. Dopiero dobrze wykonana  praca rokuje sukces dla całej grupy.

14. Utrzymuj kontakt z ludźmi, z którymi współpracowałaś posyłając im  np. karty z  podróży (imieninowe i inne okazjonalne) . Nigdy nie wiadomo kogo, albo jakiej pomocy będziesz potrzebować. W twojej pracy dużo pomaga ci dobry agent, agencja – to oczywiste. Pomagają ci unikać kontaktów z ludźmi niepożądanymi.

15. O wszystkim co dobre i złe przytrafi ci się w pracy informuj agencję. Pozwoli to w  przyszłości prawidłowo organizować pracę tobie jak też i innym modelkom.

16. Gdy natrafiasz  na tzw. "seksualne  narzucanie  się" to zawsze reaguj stanowczo.  Nie ma potrzeby byś była dla  takich osób „uprzejma”. Duże firmy są tak zorganizowane, że nie jedna, a  kilka osób decyduje o twym zatrudnieniu. Pamiętaj zatem aby zawsze odmawiać ludziom, którzy za twoją sexualną „ustępliwość” obiecują ci pracę, kontakty itp.

17.  Zabezpieczaj się, nigdy nie chodź sama tam gdzie sądzisz, podejrzewasz, że coś może być nie tak .

18.  Jeżeli ktokolwiek ci coś proponuje to daj to zawsze do sprawdzenia agencji. Poproś o wizytówkę, ale nie dawaj swoich danych tylko wizytówkę agencji. Poważni i profesjonalni klienci, pracodawcy, nie umawiają się w pokojach hotelowych lub kwaterach prywatnych. Sprawy zawodowe załatwia się w  godzinach pracy w  miejscach publicznie uczęszczanych jak: biura, restauracje, hotele  itp.

19.  Jeśli ktoś chce cię spotkać poza godzinami pracy i w innym miejscu to jest to znak, że coś tu nie tak.

20.  Zdarza się często, że  ktoś zechce wykorzystać, brak twego rozeznania w zawiłościach  zawodu modelki, dlatego ważne  jest by dostać się pod ochronę dobrej agencji, która  zadba o twoje interesy.

21. Studia foto często znajdują się w tanich dzielnicach i mało bezpiecznych domach. Udoskonalaj sposoby zabezpieczenia siebie przed ryzykownymi sytuacjami.

22.  Słuchaj rad doświadczonych koleżanek i agencji. Pamiętaj o tym ! Modelka z racji niezwykle atrakcyjnego wyglądu, zwraca uwagę otoczenia, w którym mogą też znajdować się ludzie niebezpieczni i dla ciebie niewidoczni. Nie licz na to, że jakoś to będzie . Lepiej bądź przygotowana i czujna.

23.  Nie daj się namówić na zdjęcia nago. Sprawdź to zawsze z pomocą agencji lub kogoś komu ufasz. Wybrałaś zawód, w którym musisz być szczególnie ostrożna i rozsądna.

24.  Nigdy nie mów o sobie źle - inni Cię w tym wyręczą.

 

MODELKA - PROMOCJA

Bez względu na to jaki rodzaj pracy czy kariery zawodowej planuje modelka - promocja (czyli wspieranie jej osoby,  jej obrazu, opinii o niej) zawsze będzie niezbędne by te działania dawały efekt postępu . Modelka za pomocą swojej urody, image i tego co potrafi, sprzedaje a dokładniej wspomaga  sprzedaż towarów. Im lepiej  to robi tym chętniej ją zatrudniają i o to chodzi. Może być niezwykle atrakcyjna czy utalentowana - i na nic to gdy nikt o jej istnieniu nie będzie wiedział. Mam na myśli cały świat reklamy, mody  itp. Jest kilka sposobów na  to poznano modelkę . Najważniejsze to rozsyłanie sed - card , fotosów, plakatów, książek agencyjnych - jak też spotkania z ludźmi  modelingu, reklamy itp. Poznajmy  bliżej  te materiały   promocyjne.

 

 SED  CARD

Jest to przeważnie 4 stronicowa broszurka ze zdjęciami modelki.  Są to jej najlepsze fotki w danym okresie czasu .  Sed - Card  drukuje się  raz lub dwa razy w roku w ilości 1000 - 2000 sztuk .

Fotografie w Sed – Card są  czarno - białe , kolorowe lub mieszane . Agencja  i modelka  rozsyłają ten materiał reklamowy / promocyjny wszystkim klientom agencji lub tym, którzy mogą stać się klientami . Oprócz  zdjęć, 

Sed - Card  zawiera takie informacje  jak nazwisko i  imię  bądź pseudonim  zawodowy  modelki, jej wymiary i inne dane tzw. personal statistics  oraz nazwę i dane  kontaktowe  z  agencją . Sed - Card  ma najczęściej wymiary  formatu  A - 5 .  Gdy jest pojedyncze  wówczas na stronie A jest jedno zdjęcie i nazwisko modelki, a na stronie B dwa, trzy zdjęcia, dane  modelki  oraz kontakt  z  agencją - ( tel., fax. , e-mail, strona internetowa, adres ) . Najczęściej  używane jest pojedyńcze  Sed - Card  zwane Card  i podwójne z 4 stronami zdjęć zwane composite.

 

JAK  ZROBIĆ  SED  CARD 

Sama  lub z pomocą agencji wybierz  swoje najlepsze , profesjonalnie wykonane  zdjęcia . Muszą one pokazywać  twoje możliwości  jako modelki  w zależności  od tego do czego  zmierzasz  i komu  to poślesz . Nie powinno  się komponować Sed - Card  w sposób monotematyczny . Zdjęcia należy  tak dobierać by  przedstawiały cię jako modelkę  nadającą  się na wybieg  oraz na foto do pism  itp. Jest kilka typów – rodzajów Sed - Card dla modelek.

1. Foto - Modelka

2. Modelka na pokazy mody

3. Modelka do  reklamy  produktów

4. Modelka  charakterystyczna

5. Modelka  promocyjna

6. Modelka  specjalistyczna

 

SED - CARD  FOTO  MODELKI

Na pierwszej stronie  należy umieścić zdjęcie twarzy z uśmiechem ukazujące stan skóry i stan  uzębienia oraz inne szczegóły tejże twarzy . Kolejne ze zdjęć powinno ukazywać figurę modelki i winno być zrobione w dwuczęściowym, skromnym stroju kąpielowym  bądź bieliźnie. Następne zdjęcie powinno dobrze pokazywać nogi, jeszcze inne włosy - ich długość  i rodzaj fryzury. Ważne jest  by pokazać różne stroje , ułożenie włosów , pozy , makijaż  - należy pokazać różnorakie możliwości.

SED - CARD  MODELKI  NA  POKAZY MODY

To Sed - Card  jest  podobne do poprzedniego, ale zawiera  fotografie z wybiegu . Cała postać powinna być pokazana w dobrym oświetleniu, uchwycona w ruchu, w korzystnej pozycji.

SED - CARD  MODELKI  DO REKLAMY PRODUKTÓW

Na pierwszej stronie należy umieścić zdjęcie twarzy podobnie jak  w przypadku Sed - Card foto modelki . Jednakże w tym Sed – Card powinno się też umieścić zdjęcia modelki z jakimiś produktami tak aby dać klientowi niejako impuls do akceptacji modelki jako właśnie tej, która być może pasuje do reklamy jego produktu. Zdjęcia w takim  Sed - Card powinny wyglądać  jak klatka z reklamy telewizyjnej. Wskazane są tu zdjęcia różne takie jak np. w roli lekarza, gospodyni domowej, mamy itp.

SED - CARD  MODELKI  CHARAKTERYSTYCZNEJ

W tym przypadku należy umieścić  zdjęcia głowy - twarzy  by oddać charakterystyczny  wygląd modelki . Stosuje się  tu także  fotki  całej postaci, ale  tylko gdy  określają jednoznacznie charakterystyczny wygląd modelki . Charakterystyczna  modelka wyróżnia  się tym, że jest  inna  od  wyglądu  powszechnie  znanego . Jest to  ktoś  kogo  da się łatwo  zapamiętać  poprzez  charakterystyczne  cechy  wyglądu.

SED - CARD  MODELKI  PROMOCYJNEJ

Zdjęcie z pierwszej strony powinno zawierać miłą , uśmiechniętą , przyjazną twarz ze szczegółami tejże twarzy oraz fryzury. Modelka taka powinna wyglądać jak np. MISS POLSKI , bardzo elegancko, ekskluzywnie i ładnie. Jej obraz nie może  być zbytnio odległy od rzeczywistości  jaką widzimy codziennie . Dobrze  jest  w Sed - Card  umieścić zdjęcie, na którym modelka trzyma  jakiś  produkt, lub jak coś komuś objaśnia  na targach  czy wystawie .

SED - CARD  MODELKI  SPECJALISTYCZNEJ

Taki Sed – Card powinien zawierać zdjęcia modelki, która może znależć się w modelingu jako osoba pokazująca dłonie, stopy czy nogi w kompozycji z towarami - np. obuwie, sztuczne paznokcie, lakier do paznokci, rękawiczki itp.

Modelka musi wydrukować Sed – Card na własny koszt. Zdjęcia do niego są także kosztem modelki.

Agencja zazwyczaj pomaga rozesłać Sed – Card na właściwe adresy. Bywa też, że drukuje modelce Sed – Card, ale potem potrąca sobie te koszty z jej dochodów - co  najczęściej  jest  ujęte  w kontrakcie modelki .

W promocji za pomocą  Sed – Card dopuszczalne są różne formy działania prowadzące do postępów  w karierze modelki.  Warto pamiętać, że nie wolno zmieniać wyglądu modelki  tak  by  był  on inny od tego uwidocznionego na  Sed - Card . To byłby błąd i cały nakład byłby bezużyteczny. To co Sed - Card  pokazuje ma być prawdą na podstawie, której modelkę się zatrudnia lub nie. W okresie, w którym rozsyła się Sed - Card  modelka nie powinna opuszczać miasta, zmieniać szczegółów  kontaktowych jak nr tel., agencję itp. Takie niespodziewane zmiany mogą spowodować, że klient będzie miał kłopot z odnalezieniem modelki i zrezygnuje na rzecz innych, które mu tych kłopotów nie dostarczą . Rozesłane Sed - Card zacznie przynosić efekty miesiąc, dwa  później. Należy działać  mądrze i pamiętać, że Sed - Card to tylko coś na podobieństwo "przynęty". Sed - Card robi się co  6 - 9 miesięcy. Kiedy jedno właśnie jest rozsyłane wtedy należy zaczynać pracę nad nowym. Jeżeli  z jakichś powodów modelka zmienia wygląd  ( życzenie agencji - klienta )   to natychmiast  należy to zaznaczyć, przenieść to na nowe Sed - Card.

 

PORTFOLIO

Jest to najważniejsze narzędzie  promocji  i reklamy  jakie posiada  modelka . Zawiera  różne fotografie robione z różnym  oświetleniem i w różnych sytuacjach, różne  są też  ułożenia  włosów , makijaż , ubiory.

Klient  czy fotograf  oglądając portfolio ma ułatwioną decyzję co i jak z modelką  zrobić. Jest  to jakby  dokumentacja  z przebiegu pracy modelki - jej najlepsze owoce - fotografie . Portfolio zawiera pojedyncze fotosy jak też  okładki z pism  lub ich wewnętrzne  strony, na których jest widoczna modelka.

Portfolio  to album zawierający  10 - 20  stron , plastikowych okładek , do których wkłada się  zdjęcia  o rozmiarach  20 x 27 cm  lub nieco mniejsze. Stosuje  się  też  MINI - PORTFOLIO  o  rozmiarach fotografii 13 x 18 cm  lub nieco  mniejsze. Są to kopie dużego portfolio   i służą do wysyłania  ich  zainteresowanym klientom  do wglądu.  

W  bocznych kieszeniach portfolio  przechowuj swoje  Sed - Card , kilka sztuk . Pamiętaj, że portfolio  nie może leżeć  na płasko  lecz powinno spoczywać  zawsze  na jednym z boków  - krawędzi ( krótszych ), to dla zabezpieczenia  zdjęć  przed zarysowaniami . Uważaj też by portfolio nie nagrzewało się zbytnio na słońcu  czy od jakiegoś innego źródła ciepła. Uważaj na deszcz , wilgoć . Te zdjęcia  będą cię  sporo kosztować  zanim dorobisz się dobrego portfolio . Fotografie muszą być technicznie bez zarzutu. Interesuj się swoją pracą i jej efektami w pismach.  Zbieraj okładki pism,  katalogów i wkładaj je do portfolio. To świadczy o twoim doświadczeniu i dobrze działa na klientów . Portfolio to twoje materiały . Nie może tam  być  fotografii z  innymi modelkami, to byłby  błąd .

W portfolio trzymaj tylko dobre zdjęcia. Zdjęcia powinny pokazywać wszystko a więc:

1. Twarz i jej szczegóły - skóra  - cera.

2. Cała sylwetka - figura .

3. Zdjęcia tzw. 3/4  czyli od  kolan  w górę. 

4. Fotosy w stroju  kąpielowym lub bieliźnie .

5. Z uśmiechem , bez uśmiechu.

6. Pozycje uchwycone w ruchu  np. na wybiegu, ale  nie tylko.

7. Fotografie ukazujące włosy, ręce, nogi jako element pierwszoplanowy.

To tylko  niektóre wskazówki .W miarę przybywania zdjęć eliminuj te gorsze, starsze. Używaj zawsze 2 - 4 zdjęć

z tej samej serii / podobnych, nie więcej. Nie trzymaj w  portfolio więcej niż 20 fotografii bo oglądanie zbyt dużej  ilości  zdjęć  nuży. Lepsze  foto dawaj na prawą stronę , bo te są najpierw zauważane. Układaj je tak aby oglądający  nie musiał  obracać portfolio . Kiedy idziesz  na spotkanie z klientem zaznacz sobie  w notatniku, które fotki zrobiły na nim dobre  wrażenie . To jest  użyteczna  informacja na przyszłość  - niemal strategiczna . Portfolio powinno być oznaczane na wypadek zguby . Ponad to  trzymaj slajdy  i negatywy tych  dobrych zdjęć . Zawsze proś fotografów o kopie negatywów, albo zapisz  kto ma coś twojego w  archiwum. Portfolio noś zawsze przy sobie  tzn.  nikomu i  nigdzie go nie zostawiaj . Do tego celu są  mini - portfolio.

 

RESUME - historia   przebiegu twej kariery  w skrócie

                               Wygląda  to jak lista - spis i zawiera :

                                               1.imię nazwisko

                                               2.kontakt – tel. / fax. / adres e-mail i strony internetowej

                                               3.nazwę i dane kontaktowe twojej agencji

                                               4.personal statistics

                                               5.talenty ,umiejętności

                                               6.kursy , szkoły , treningi,  które ukończyłaś

Resume jest istotnym składnikiem  twoich materiałów  promocyjnych  i nigdy nie może  być pominięte.

SELF  PROMOTION  APPOITMENT

Kiedy  klient  otrzyma  twoje  Sed - card  oraz  Resume i  np.  szuka  modelki wtedy umawia  się (za pośrednictwem agencji) na  spotkanie aby  zobaczyć, ciebie i  twoje  portfolio , zdecydować  co  dalej  . Udane  spotkanie  może  dać taki efekt, że  wkrótce  klient  zadzwoni  do agencji  by  cię zatrudnić . Wybieranie modelki , w  tym przypadku odbywa się na kilka sposobów. Najczęściej  firmy  polegają  na  koordynatorach działań, fotografach, dyrektorach castingu .Czasem  decyzje  zapadają w oparciu o Sed - Card i pierwsze  spotkanie ,  innym  razem  trzeba  jeszcze   uczestniczyć castingu lub audition . Tak  czy  inaczej  w  kontaktach   na   tym  poziomie   modelka   jest  oceniana  czy  pasuje  do  koncepcji przedsięwzięcia.

AUDITIONS

Jest  to finalne  spotkanie , po  którym  następuje zatrudnienie  i  praca . Modelki są już wyselekcjonowane  przez  fotografa czy dyrektora  castingu . Stawiają się teraz na osobiste  spotkanie z klientem  i  on ostatecznie zadecyduje    kogo zatrudni . Niekiedy (zależy to od stopnia zaufania  jakim darzy się  fotografów  , koordynatorów  itp.) decyzje  zapadają na poziomie castingu  i wtedy  auditions nie  jest  potrzebne . Różnie to  w różnych sytuacjach bywa  i nie zawsze  jest dotrzymany schemat działań jaki powyżej  opisano .

casting

Jest to przegląd  - wybór z grupy  50 - 500  modelek  tych kilka  czy kilkadziesiąt,  które albo  zostają  zatrudnione  po castingu  albo czeka  je jeszcze  auditions .

go sees

Dotyczy to szczególnie  nowych , nieznanych  modelek . Jest to krótkie  spotkanie z klientem po to by cię  poznał  , ocenił  i brał ewentualnie  pod uwagę  w swych przyszłych działaniach .

rounds

Dotyczy to również modelek początkujących . Modelka uczestniczy w spotkaniach w ściśle określonych miejscach.

Agencje  często dają  modelkom  setki adresów, nr telefonów itp. po to by  poszły się pokazać fotografom , redaktorom pism , dyrektorom  dużych sklepów , producentom  katalogów itp. Jest to męczące  i czasochłonne,

ale  przynosi  dobre efekty nieznanym  jeszcze modelkom. Czasem agencja dodaje notki przy adresach lub numerach telefonów takie jak :

1. Najpierw zadzwoń.

2. Agencja ustala spotkania.

 

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO TAKIEGO UMÓWIONEGO SPOTKANIA

Trwa ono zazwyczaj krótko i jest mało czasu by zainteresować sobą klienta.  Należy pamiętać zatem o tym aby:

1. Iść z optymistycznym nastawieniem

2. Zachować się mądrze i profesjonalnie

3. Mieć ze sobą portfolio itp.

4. Zadbać o właściwy image

Image w tym przypadku to prosty, delikatny makijaż, a odzież i fryzura skromne.

Agencje mają często informacje  o upodobaniach , gustach klientów i instruują modelki jak to powinno wyglądać by spotkanie prowadziło do czegoś pozytywnego. Na takich spotkaniach należy:

* Uważnie słuchać, odpowiadać  rzeczowo i krótko na zadane pytania.

* Nie wolno kłamać lub oszukiwać. Świat mody i modelingu nie jest taki duży i łatwo cię sprawdzić.

* Kiedy cię pytają o szczegóły związane  z pracami jakie wykonałaś w przeszłości, warto pamiętać nazwy firm, nazwiska ludzi itp.

* Zawsze bądź punktualna  ponieważ kilka innych modelek będzie miało spotkanie przed i po tobie w tym samym miejscu.

* Nie krytykuj swoich zdjęć, Sed - Card itd. Ty masz uważać, że to jest dobre (a najlepiej jeśli naprawdę jest dobre) i mieć pozytywne nastawienie.

* Traktuj  z grzecznością ludzi w takiej firmie.

* Staraj się zapamiętać ludzi, których spotykasz na castingu w studio itp. Na  pewno ich spotkasz ponownie.

* Nie przyprowadzaj ze sobą przyjaciół, członków rodziny bo to przeszkadza.

* Nie chodź nigdzie bez wcześniejszego  umówienia się.

* Kiedy przyjdziesz wyjaśnij kim jesteś i po co przyszłaś.

* Staraj zwracać się do ludzi po imieniu co czyni rozmowy przyjaznymi.

* Podczas rozmowy  patrz w oczy - twarz rozmówcy . Nie  unikaj  spojrzeń bo to zawsze źle wygląda .

* W czasie rozmowy nie jedz, nie pal  papierosów, nie żuj gumy i nie pij - chyba, że zaproponuje ci to klient.

* Portfolio trzymaj  zawsze otwarte  gotowe do pokazania. 

* Nie  baw się włosami , nie obgryzaj paznokci.

* Nie kładź  na biurku swych rzeczy , już lepiej  połóż  je na podłodze.

* Nie podczytuj tego  co jest na biurku .

* Kiedy ktoś  ogląda  twoje materiały  - czekaj i nic nie mów do czasu aż cię zapyta.

* Nie  pytaj za ile będziesz pracowała , to sprawa agencji . Na pewno nie pozwolą cię wykorzystać.

* Gdy klient cię  spyta, możesz podać twoją stawkę godzinową i dzienną.

* Jeżeli jesteś związana z agencją  to nie aranżuj  spotkań z klientami poza agencją. To jest oszustwo , które najczęściej  wyrządzi ci więcej  złego niż dobrego .

* Ukrywaj sprytnie nerwowość  i niezadowolenie.

* Nie pytaj klienta na castingu lub audition czy dostałaś pracę. Prawie nigdy się tego nie dowiesz .

   O tym poinformuje cię agencja .

Jest rzeczą często spotykaną , w stosunku do nowych , mało znanych modelek, że  różni ludzie z branży  udzielają im rad. A to schudnij , a to przytyj , zmień  makijaż , obetnij włosy itp. Słuchaj cierpliwie wszystkich, ale  bądź  mądra i rób tylko to co dla ciebie  korzystne.  Możesz nawet  ogolić  głowę na łyso  byle było pewne, że to się opłaci.  Znane  są  historie modelek,  które miały piękne długie włosy i dopiero gdy je obcięły kariera nabrała rozpędu.

Jest  nawet  przykład  modelki,  która stała się TOP modelką  właściwie   przez  to, że obcięła włosy do gołej  skóry  i zrobiła na  niej tatuaż . Wcześniej  nikt jej nie zauważał choć ponad wszelką wątpliwość była tego warta .

Jest też rzeczą  oczywistą,  że nie każdy  agent , fotograf , klient polubi cię , twój styl , image.  Nie znaczy to,  że następni - inni  cię nie docenią . Bywa często, że klient chce coś zmienić w twym image .

Wybór zależy od ciebie i od agencji. Chodzi tu o zimną kalkulację  czy to się opłaci  w twojej karierze  czy też zaszkodzi .

Spotkania takie różnie wyglądają .  Jeden popatrzy do portfolio i na tym koniec . Inny naleje kawy i porozmawia . Nie odbieraj tego zbyt osobiście bo nie ma to wiele wspólnego z sednem sprawy . Ot  kurtuazja lub jej brak - i tyle . We wszystkich tych spotkaniach i kontaktach z ludźmi z branży jest coś ważnego. Nawet jak  nie będą tobą zainteresowani  mogą ci doradzić , pomóc skontaktować z kimś innym .  O te inne kontakty spróbuj zapytać na koniec spotkania - jeśli są wyraźne oznaki, że im nie odpowiadasz. Bądź  silna bo na początku odmowy będą cię często  spotykać . Ale nic to - działaj dalej . Ulepszaj siebie i  promocję siebie .  Idź w życie z optymistycznym  nastawieniem, że pewnego dnia trafisz  na szczęście  i sukces . Tylko taka postawa jest  motorem postępu - w karierze modelki także.

 

OBJAŚNIENIA  ANGLOJĘZYCZNEJ  TERMINOLOGII  ZAWODOWEJ

 

Bardzo często terminy te nie mają odpowiednika w języku polskim oraz praktycznego zastosowania.

Są zatem objaśnialne, ale nieprzetłumaczalne. Modelki powinny znać te nazwy i zwroty w wersji oryginalnej powszechnie stosowanej we  wszystkich  liczących się ośrodkach mody i modelingu na świecie.

                                                  

A

ACTING  GLOSSY - fotografie twarzy (zbliżenie). Zdjęcia o błyszczącej powierzchni, produkowane tak jak Sed - Card w celach promocyjnych. Stosowane przez modelki, aktorki.

ACTION - zawołanie, polecenie w filmie, TV – znaczy, że kręcimy / filmujemy – np. reklamówkę.

ADVANCE - pieniądze płacone modelce z góry, a potem odejmowane od jej dochodów / honorariów za pracę.

AGENCY - firma kontaktująca modelki z ich pracodawcami, chroniąca interesy modelek, negocjująca terminy, kontrakty, stawki. Pobiera prowizję 10-50% od kwot na jakie opiewają kontrakty.

AGENT - osoba pracująca w agencji lub samodzielnie. To on odpowiada bezpośrednio za kontrakt i porozumienie pomiędzy modelką, a klientem.

ALTERATION  HAND - osoba która sprawdza na pokazie czy odzież jest w należytym stanie. Czasem coś naprawia, poprawia, pomaga.

APPOITMENT  BOOK - notatnik do zapisu dat, miejsc, nazwisk, nazw, itp. oraz planowanych lub ustalanych spotkań i  rozmów.

ART  DIRECTOR - osoba zatrudniona przez agencje reklamowe, pisma  by uzyskać żądany wygląd, styl danej reklamy lub innej formy wizualnej.

AUDITION – spotkanie, rozmowa z klientem służąca selekcji, wyborowi modelki do pokazu, sesji foto itp.

AUDITION  FORM - formularz używany przez agencje i modelki do zapisu informacji o audition.

AUDITION  REPORT  FORM - formularz służący do zapisu informacji z audition. Używany i podpisywany przez dyrektora castingu lub kogoś kto prowadzi audition. Są to zapiski na temat modelek.         

 

B

BASE  FOOT - termin baletowy określający w modelingu stopę, na której się stoi lub utrzymuje ciężar ciała np. pozycję początkową, wyjściową na wybiegu.

BILLING  FORM - formularz używany przez modelki do zapisu nazw, stawek, godzin i wydatków.

BOOK - żargonowe, potoczne określenie portfolio - używane przez modelki.

BOOK  AGENCY  PRESENTATION - 40x50cm portfolio zawierające fotografie i tearsheets modelek, które agencja reprezentuje.

BOOK  MODEL  AGENCY - 15x20cm lub 22x35cm książka wydawana corocznie w styczniu przez agencje. Zawiera fotografie oraz personal statistics modelek, które agencja reprezentuje. Książka jest rozsyłana do klientów.

Inne nazwy tej książki to  PROMOTION  BOOK albo TALENT  BOOK.

BOOKER - osoba pracująca w agencji organizująca plan zajęć i pracę modelce. Klient kieruje do niego swoje  zamówienie, rezerwację – tzw. booking.

BOOKING - rezerwacja, zamówienie modelki do płatnej pracy w/g ustaleń.

BOOKING   CONDITIONS – ustalenia według, których płaci się modelce honorarium za pracę. Agencje posiadają listy opłat za - np. wycofanie zamówienia, niemożliwość wykonania pracy ze względu na złą pogodę, pracę w weekend, nadgodziny.

BOOKING  FORM - formularz używany przez modelki i agencje, zawierający dane o pracy.

BOOKKEEPING  DEPARTAMENT - dział w agencji zajmujący się księgowością, rozliczeniami.

Nazywany też  ACCOUNTING  DEPARTAMENT.

BUSINESS  MENAGER - osoba doradzająca modelce w sprawach finansowych.

BUY  OUT - wykupienie czasu modelki i zaangażowanie jej  w dłuższą kampanię reklamową.

C

CALL  BACK - drugie audition, na którym bardzo serio rozmawia się o zatrudnieniu modelki. Zwykle używa się tego określenia w związku z pracą przy reklamach telewizyjnych.

CASTING - akcja, zebranie celem, którego jest wyselekcjonowanie modelek do pokazu lub sesji foto itp.

CASTING  DIRECTOR – osoba, która przegląda i decyduje o wstępnym, próbnym albo i ostatecznym zatrudnieniu modelki.

CATALOG  WORK - sesje foto do katalogów.

CATTLE  CALL – zorganizowanie, zebranie dużej ilości początkujących modelek celem znalezienia nowych twarzy.

CELEBRITY  MODEL - gwiazda filmu, sportu itp. zatrudniona do reklamy lub pokazu.

CHANGE  SHEET - duża folia rozłożona na podłodze w miejscach, w których modelki się przebierają. Stosowane wtedy kiedy stan podłogi nie nadaje się do styczności z kosztowną kolekcją / odzieżą.

CHARACTER  MODEL – modelka, która ma jakieś charakterystyczne użyteczne cechy np. wyglądu.

CHART - duża powierzchnia papieru używana w agencji lub na pokazie do zapisków na temat działań lub planowania.

CHECKER - kontroler sprawdzający czy modelki na pokazie mają ubrane to co trzeba i czy robią to co było zaplanowane. Zwykle stoi tuż przed wyjściem na wybieg.

CLIENT - ktoś kto płaci modelce za wykonywaną  dla niego pracę.

COLLECTION - zbiór odzieży, wzorów, modeli zrobionych do pokazania i sprzedaży.

COMMISSION - prowizja 20-50% zarobku modelki płacona agencji za  management.

COMPOSITE – kompozyt - inne określenie Sed Card. Są to obustronnie zadrukowane fotografiami modelki karty w rozmiarach 15x20cm lub 20x25cm. Kompozyt jest zazwyczaj produkowany w ilości 500-2000 sztuk.  Może się składać z kilku stron. Zawiera też nazwisko i imię modelki lub jej pseudonim oraz personal statistics  i adres agencji. Służy jako materiał reklamowy, masowo rozsyłany potencjalnym klientom. COMPOSITE jest także nazywany: CARD, COMP, ZEDS, ZED.

COMPOSITE  GLOSSY – fotografia o rozmiarach 20-25cm + personal statistics + nazwisko, imię modelki produkowane masowo w celach promocyjnych.

CONTACT  SHEET - duży format papieru fotograficznego, który zawiera jakby mini zdjęcia, odbicia negatywu 1:1. Używa się go by wybrać za pomocą specjalnego szkła powiększającego te najlepsze zdjęcia do powiększenia. Zwane też proof sheet lub proof.

CONTOUR  MAKE  UP – zaciemnianie pewnych miejsc twarzy za pomocą kosmetyku ciemniejszego od koloru skóry, aby stworzyć interesujący plan, skorygować niekorzystne detale, wady i szczegóły twarzy.

CONTRACT - dokument podpisywany przez dwie umawiające się na pewną działalność strony. Określa zakres obowiązków, wynagrodzenia itp.

COORDINATOR  FASHION - to określenie mające kilka znaczeń. Może to być osoba pomagająca projektantowi planować, projektować. Może być to osoba koordynująca różne elementy do produkcji, albo pracująca w salonie mody by doradzać klientom.

COORDINATOR  FASHION  SHOW - osoba która dobiera modelki, kieruje próbami i odpowiada za zorganizowanie i sprawny przebieg pokazu.

COVE - duża ściana, tło, w studio fotograficznym.

COVER  TRY - sesja foto mająca na celu uzyskanie koncepcji, pomysłu zdjęcia na okładkę. Często udział w takiej sesji bierze kilka modelek.

COVER  GIRL - dziewczyna z okładki. Określenie to dotyczy modelek, które często można zobaczyć na okładkach pism, opakowań lub reklam telewizyjnych.

CU - close up -zapisek, symbol, znaczy, że w filmie lub video obiektyw ma obejmować widok, postać modelki  od pasa w górę lub zbliżenie / powiększenie twarzy.

ECU extreme close up - oznacza bardzo duże zbliżenie.

CUE  CARDS - duże karty, umieszczone obok kamery tak by modelka mogła czytać treść reklamy kiedy ma kłopot z zapamiętaniem tekstu. Są też elektroniczne tablice wyświetlające tekst dużymi literami.                            

 

D

DAY  RATE - kwota jaką modelka otrzymuje za 8 godzin pracy.

DEMODE - Autorką  tego  terminu  jest  projektantka mody Sonia  Rykiel . Termin ten oznacza ubieranie  się  stosowne  do  swojej  budowy, nawyków, stylu  poruszania,  a  nie wskazań , zaleceń  projektantów czy stylistów  mody . Jest  to  bycie  modnym  w  oparciu  o obserwacje  tego  co  noszą  inni  i  dopasowanie  tego  do  swojego  stylu .

DESIGNER - osoba projektująca odzież itp.

SET  DESIGNER - projektant sceny, wybiegu na pokazy i sesji fotograficznej.

DIRECTOR – reżyser, który zwykle koordynuje i kieruje całym pokazem mody .

DRESSERS - osoby pomagające modelkom na zapleczu pokazów. Odpowiadają za właściwą kolejność włożenia ubiorów.

DRESSING ROOM – pomieszczenie, w którym modelki przygotowują się do wyjścia na wybieg .

 

E

EDITORIAL - print work - klika kolejnych stron pisma opracowanych przez redakcję by zaprezentować na podstawie fotografii i opisów aktualne trendy w modzie, style, image.

EXLUSIVE - oznacza wyłączność (na podstawie umowy) do dysponowania czasem i działalnością modelki.

EXPOSURE - ilość opublikowanych zdjęć. Częstotliwość ukazywania ich w środkach przekazu.

 

F

FACIAL  FEATURES - szczegóły, detale twarzy.

FASHION  SHOT - fotografie koncentrujące się na modzie.

FASHION  MODEL - osoba która posiada warunki fizyczne oraz kwalifikacje by pracować w modelingu. Szczupłe (minimum 175cm wzrostu) dziewczyny, zdrowe, dobrze wyglądające o ciekawej osobowości.  Waga 5-7 kg niższa od normalnej ponieważ zdjęcia czy film dodają wagi w wyglądzie. Dobra budowa ciała (proporcje), stosowna do wieku i wzrostu modelki.

FASHION  PHOTOGRAPHER – fotograf, któremu jego talent, umiejętności, wiedza i doświadczenie pozwalają  z powodzeniem zajmować się fotografią do pism, katalogów mody itp.

FASHION  SHOW - pokaz  mody

FASHION  VIDEO - taśma video pokazująca nowe kreacje danego projektanta filmowane na modelek, rozsyłane  ewentualnym klientom.

FEE - stawka za pracę modelki, którą agencja obciąża klienta.

FIGURE  MODEL - modelka o bardzo proporcjonalnej budowie ciała pracująca z tego powodu często nago lub pół-nago np. w pracowniach malarskich, rzeźbiarskich, fotograficznych.

FITTING - przymiarki odzieży przed pokazami mody lub sesjami foto.

FITTING  MODEL - modelka pracująca w laboratorium, pracowni projektanta mody jako "żywy manekin".  Jest to zaszczytna rola i owocuje postępami w karierze i dochodach. Przykładowe wymiary takiej modelki  to 177-180cm wzrostu, poniżej: 90cm w biuście, 60cm w talii, 90cm w biodrach.

FREE  FOOT – stopa, która w odróżnieniu od  BASE  FOOT nie utrzymuje w czasie np. pozy wyjściowej, ciężaru ciała modelki. Zwana też stopą pracującą.

 

G

GO  SEE - rodzaj aktywności modelki, który opiera się na chodzeniu po studiach fotograficznych celem zaprezentowania się i znalezienia pracy.  Dotyczy to w szczególności modelek początkujących.

 

H

HAUTE  COUTURE - francuskie określenie high fashion czyli wielkiej mody. Pochodzi od nazwy Stowarzyszenia Projektantów Odzieży. Stowarzyszenie to powstało w 1850 roku w Paryżu. O przynależności do niego decyduje francuskie ministerstwo przemysłu. Projektant HC organizuje dwa razy w roku pokazy dla międzynarodowej prasy, TV itp. jak też 45 pokazów dla swoich klientów. Kolekcja HC to  75-200 modeli.

HIGHLIGHT – jest to określenie spotykane w fotografii mody - oznacza jaśniejsze, mocniej oświetlone, widoczniejsze miejsca.

HEADSHEET - broszura lub plakat zawierające zdjęcia twarzy modelek oraz ich dane personalne.

HIGHLIGHT  MAKE  UP - stosowanie jaśniejszych niż kolor skóry kosmetyków celem korygowania lub uwydatniania szczegółów twarzy.

HOSTESSING - praca hostessy polegająca na pokazywaniu produktu i objaśnieniach na jego temat.

HOUSE  MODEL – modelka, która pokazuje regularnie stroje w salonie firmowym projektanta lub innym salonie mody.

 

I

ID  POLAROID - zdjęcia robione szybką techniką polaroidową celem identyfikacji modelek biorących udział  w castingu, audition itp.

IMAGE - pomysł i koncepcja na wygląd i styl modelki. Wywołuje specjalne, charakterystyczne wrażenie określone szczegółami z makijażu twarzy, fryzury itp.

INDUSTRIAL FILMS - filmy instruktażowe, edukacyjne z udziałem modelek.

INTERVIEW – spotkanie, na którym ustala się czy modelka jest osobą odpowiednią do realizacji określonego przedsięwzięcia reklamowego lub promocyjnego.

 

 

L

LOCATION – miejsce / adres, pod którym odbywa się sesja foto.

LOFT - wyższe części budynków, w których ze względu na dobre oświetlenie znajdują się studia fotograficzne.

LOOK  SEE - określenie używane wtedy kiedy klient chce osobiście zobaczyć modelkę.

LOUPE - szkło powiększające, specjalnie obudowane służące do oglądania slajdów lub CONTACT  SHEETS.

LS - long shot czyli ujęcie / widok całej modelki na fotografii.

 

M

MADISON  AVENUE - nazwa alei, nowojorski adres większości agencji modelek i agencji reklamowych.

MAILING  LIST - lista adresów, na które rozsyła się Sed Card oraz inne materiały reklamowe. Jest to lista biur projektantów mody, fotografów itp.

MAKE UP  ARTIST - osoba specjalizująca się w robieniu profesjonalnego makijażu modelkom, aktorkom itp.

MINI  PORTFOLIO - kopia portfolio o rozmiarach 13x18cm. Służy do rozsyłania  lub pozostawiania go klientom.

MODEL - modelka, model

MODEL  EDITOR - osoba z kręgu redakcji zajmująca się wyszukiwaniem i zatrudnianiem modelek do pracy przy zdjęciach  na okładki lub editorial.

MODELING  FIELD - praca i zawód pobliskie modelingowi.

MODELS  AGENT - osoba pracująca w ścisłym porozumieniu z modelką. Jej celem jest ochrona praw modelki oraz dbanie o jej karierę zawodową.

MODELS  RELEASE - rodzaj umowy podpisywanej przez modelkę w agencji, dającej prawo fotografowi do dysponowania zdjęciami.

MOTHER  AGENCY - agencja  matka , czyli  ta  pierwsza agencja,  która  ma  podpisany  kontrakt  z  modelką, ale  odstępująca  czasem modelkę  innej  agencji , na  mocy  odrębnej  umowy.  Modelka  jest  wtedy  reprezentowana  przez  dwie  agencje  lub  różne  agencje w  różnych  krajach . 

 

N

NEW  YORK  CITY - Nowy Jork - światowa stolica modelingu.

NEWSLETTER - parostronicowe pisemka wydawane przez agencje celem informacji o aktualnych działaniach i osiągnięciach swych modelek.

 

O

OVERSCALE - wynagrodzenie wyższe od ustalonych zwyczajami, zasadami i prawami.

OVERTIME - nadgodziny

 

P

PARTS  MODEL – modelka, która pracuje w oparciu o części swego ciała np. dłonie, oczy, stopy, usta itp.

PAYMENT  UPPON  PUBLICATION – modelka wykonuje pracę na sesji fotograficznej, owocem, której są zdjęcia, natomiast zapłata następuje dopiero po publikacji zdjęć.

PENALTY  FEE - stawka płacona przez modelkę gdy nie dotrzyma ustaleń wynikających z umowy.

PETITE  MODEL – mała, ale bardzo proporcjonalnie zbudowana, ładna modelka.

PERSONALITY - osobowość, pewne szczególne cechy charakteru, wyglądu, zachowania i pracy.

PHOTO  SESSION - czas poświęcony na przygotowanie i robienie zdjęć, określany także słowem - SHOOTING.

PIVOT - obrót z pozami robiony przez modelkę tak by pokazać odzież z różnych stron i punktów widzenia.

PLATFORM  MODEL – modelka, na której prezentuje się kosmetyki, fryzury.

PORTFOLIO - zbiór najlepszych zdjęć modelki - przeważnie do 20 sztuk o rozmiarach 20x30 cm.

POSE - pozycja

POSTER – plakat, na którym agencja umieszcza zdjęcia najlepszych swych modelek. Jest to materiał promocyjny  i służy do rozsyłania klientom.

PRET-A-PORTER - odzież  gotowa  do  kupienia  i  noszenia  pochodząca  ze  sławnych  domów  mody , szyta w  większych  seriach . Pokazy  odbywają  się  dwa  lub  więcej  razy  w  roku .

PROGRES  RECORD FORM - zapiski o postępach w karierze modelki.

PROMOTIONAL - czynności mające na celu zwiększenie popularności osoby lub produktów.

 

PUBLIC RELATIONS – działalność, której celem jest ukształtowanie opinii o modelce wśród klientów, publiczności  itp.

PUBLICITY - wydarzenia, publikacje, fotografie zwracające uwagę na modelkę.

 

R

RESUME – materiał promocyjny, lista, spis wydarzeń zawodowych, w których modelka brała udział - ma udokumentować jej wiedzę, osiągnięcia i doświadczenie.

ROUNDS - odwiedzanie potencjalnych klientów (wg listy adresów) celem wywołania zainteresowania modelką.

RUN  THROUGH - próba przed przeglądem lub pokazem

RUNWAY – wybieg, na którym modelki pokazują odzież - zwany również CATWALK.

RATE - lista stawek wynagrodzeń za pracę modelki. Są trzy rodzaje tych stawek :

1. ustalone przez agencję                                                                                                      2. ustalone przez klienta                                                                                                        3. negocjowane

RESHOOT - ponowienie sesji fotograficznej. Przyczyn może być wiele. Jeżeli nie dzieje się to z winy modelki to płaci się jej ponownie.

RESIDUAL - kwoty płacone modelce jeżeli np. reklama jest używana dłużej niż to wcześniej ustalono w kontrakcie.

 

S

SAMPLE - pierwsza sztuka, model prototyp odzieży wykonanej przez laboratorium, pracownię projektanta.

SAMPLE  SIZE - tzn. wykonane na figurę specjalnie dobranej modelki. Przykładowe, idealne wymiary np.178cm wzrostu,  87 w biuście, 58 w talii, 87 w biodrach.

SCHEDULING - planowanie i scenariusz spotkań dla modelek lub zorganizowanych terminów i miejsc pracy.

SCOUT - poszukiwacz  modelek . Pracuje  dla  agencji  za  odpowiednie  wynagrodzenie określone w umowie.

SCRIPT – scenariusz – np. reklamówki lub pokazu mody.

SED  CARD - pierwotna nazwa composite. Jest to nazwa niemiecka jako że Niemiec Sebastian Sed wymyślił Sed - Card i pierwszy zastosował w praktyce.

SHOWROOM - miejsce gdzie projektant lub firma odzieżowa pokazuje klientom swoje towary.

SPECIALTY  MODEL – modelka specjalizująca się w takiej dziedzinie modelingu, w której fotografuje się tylko części ciała modelki.

STARTER - osoba kierująca za kulisami ruchem na wybiegu w czasie pokazu mody. Odpowiada za to by modelki były we właściwym czasie na właściwym miejscu, tak jak to ustalono w scenariuszu.

STATISTICS - zestaw danych modelki używany w Sed Card – wzrost, rozmiar biustu, talii, bioder, kolor oczu i włosów (czasem podaje się też datę urodzenia).

STYLIST - osoba współpracująca z projektantami, fotografami itp. Dobiera odzież, kolory, dodatki itp.  Kreuje styl, image przedsięwzięcia                                                 

T

TEARSHEETS - materiał drukowany w piśmie, katalogu itp., który po wycięciu wkłada się do portfolio. Ma też inne nazwy : cuttings, clipings, tear.

TELEPROMPTER - urządzenie elektroniczne, które wyświetla duże słowa tekstu tuż obok kamery. Ma zastosowanie przy produkcji reklam i ułatwia modelce mówienie jej kwestii.

TEST  JOB - próbne foto, za które modelka otrzymuje zapłatę.

TESTING - próbne foto, za które modelka nie otrzymuje zapłaty.

TOP  MODEL - modelka  gwiazda, na  podobieństwo  gwiazd  filmu, sportu  czy  muzyki  pop . Powszechnie  znana  twarz  i  nazwisko . Obecna  na  okładkach  wielu  pism  mody , w  reklamach  TV  oraz  na  największych  pokazach  mody . Jej  honoraria  za  pracę  wynoszą  około  1000  do  15.000 dolarów  za  dzień  pracy .      Pracuje  dużo, ciężko  eksploatując  swą  urodę  i  zdrowie .

TRUNK  SHOW - objazd po różnych miastach z daną kolekcją mody.

 

U

UPSTAGE – zaplecze pokazu mody

USAGE  FEE - dodatkowa zapłata dla modelki za fotografię czy reklamówkę w zależności od czasu i miejsca eksponowania.

                                   

V

VIDEOCOMPOSITE - jest to kosztowniejszy, ale o wiele lepszy sposób promocji  modelki.  Na VIDEOCOMPOSITE widać jak modelka porusza się na wybiegu, jak pozuje, jak wygląda itp.

VIDEOTAPE  AGENCY - tak jak powyżej tylko, że jest to zbiór wszystkich modelek agencji i materiałów  na ich temat.

VISAGE - makijaż, fryzjerstwo i stylistyka robione przez tą samą osobę. Nowy zawód z dużą przyszłością. Wymaga dużej wiedzy i doświadczenia.

VOUCHER - formularz na podobieństwo umowy, zgody który stwierdza, że dana praca została wykonana. Określa stawki, godziny pracy modelek oraz kto jest klientem.

                                                 

W

WEATHER  PERMIT - Są to specjalne ustalenia pomiędzy klientem i agencją jeżeli praca modelki może być uzależniona od warunków pogodowych.

WARDROBE - stroje, odzież przydzielona danej modelce do pokazania w ramach danego pokazu mody.

----------------------------------- zobacz takie niby video - składanka foto --- https://patronite.pl/app/play-video?id=7abf86c5-5bff-4280-bc76-deb172e466e1

oraz to – dla uśmiechu :-)

https://patronite.pl/app/play-video?id=7bcbf184-39c7-43fe-aabd-e634d12ae45b

 

 

  

NOWIUTKIE PŁYTY CD I KASETY MAGNETOFONOWE DO ROZDANIA ZA DARMO DLA PATRONÓW !!

W drugiej połowie lat '90 pracowałem dla firm fonograficznych pragnących wyjść z piractwa fonograficznego - zmory tamtych czasów polskiego rynku muzycznego / fonograficznego. Sprowadzałem dla tych firm licencje fonograficzne. Wydaliśmy kilka fajnych płyt CD i kaset magnetofonowych (no bo to była ta epoka :-) Dzisiaj to są już muzycznie historyczne wydawnictwa, które można traktować sentymentalnie ...

Mam kilkadziesiąt nowych egzemplarzy promocyjnych z tamtych lat i rozdam je jako nagrody specjalne - za darmo, po jednym egzemplarzu - każdemu nowemu PATRONOWI - aż do wyczerpania zapasów :-)

------------------------------------------------------------

BRAND NEW CDS AND TAPE CASSETTES TO GIVE AWAY FOR FREE TO PATRONS!!

In the second half of the 90s, I worked for record companies that wanted to get out of record piracy - the nightmare of the Polish music/recording market at that time. I imported record licenses for these companies. We released a few cool CDs and tapes (because that was that era :-) Today, they are already musically historical releases that can be treated sentimentally ...

I have several dozen new promotional copies from those years and I will give them away as special prizes - for free, one copy - to each new PATRON - while supplies last :-)

------------------------------------------------------------

In this material, I show the covers of records and tapes to choose from.

https://patronite.pl/post/72793/otro-group-r

W tym materiale pokazuję okładki płyt i kaset do wyboru.

Zgłaszajcie się na adres / Contact me at

pawul70@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

                               

modelka model poradnik dla modelek moda fashion modelka mody

Zobacz również

disco history book - Silent Records (in english)
ITALIAN DISCO HISTORY (in english)
DEEJAY's (in english)

Komentarze (1)

Trwa ładowanie...