Lapidarium 9 | Ligowa młócka na YT

Obrazek posta

Drodzy Patroni,

W tym tygodniu po raz pierwszy odcinek na #GeoEkonomii przekroczył 10k widzów. Liczba subskrybentów przekroczyła 4k. Nitka na X o Niemczech miała ponad 500k zasięgu. A w niedzielę 25. odcinek naszej serii. Stąd małe podsumowanie.

Ligowa młócka na YT

„A teraz rób to regularnie przez dwa lata”.

Tak podsumował pierwszy odcinek na kanale mój przyjaciel. Była to dość szorstka reakcja. Po trzech miesiącach intensywnych przygotowań, zmieniając całą ekipę montażową w między czasie, wreszcie udało nam się wypracować format, o który chodziło. I można było puszczać w świat odcinek „Amerykanie zwijają globalizację”. Tak po ludzku, byłem z niego dumny. Takiej szorstkiej reakcji po dobrym kumplu się nie spodziewałem.

Ale z każdym kolejnym odcinkiem odkrywałem głęboki sens tych słów. Siła sukcesu w mediach społecznościowych nie bierze się ze złotych strzałów, ale z regularności. Oczywiście, złote strzały są potrzebne i ważne, ale kanał na YT jest silny najsłabszym odcinkiem, a nie tym jednym, tym „The Special One”. Jak w lidze piłkarskiej. Nie wygrywasz jej dzięki kilku szlagierom. Wygrywasz ją regularną ligową młócką. Ciułaniem punktów na stadionach KSZO Ostrowiec i Odry Wodzisław. Tak, takie kluby grały kiedyś w Ekstraklasie, gdy interesowałem się mocniej polską piłką.

Pewnie każdy z Was patrzy na zasięgi #GeoEkonomii. Dużo czy mało? Sukces czy porażka? Dla mnie mocno frustrujące zajęcie. Byłem mega dumny z odcinka o Hyundaiu. Jedna z tych historii, którą miałem w głowie startując z kanałem. A tu przez długi czas odcinek nie przekroczył 2k. Albo wywiad z Rokitą. Mówili: „zapraszaj znane nazwiska, to zrobią ci zasięgi”. I co? I pstro. Rozmowa trudna. Zasięgi nie urywały. Więc wracało jak mantra: „rób to regularnie przez dwa lata”. Nie sprawdzaj co chwila liczby widzów ostatniego odcinka. Algorytmów YT i tak nie rozgryziesz. Pozostaje wiara, że dobry kontent się obroni. Skupiać się na kolejnym odcinku i robić swoje.

Po 24 odcinkach mamy średnią 3,5k widzów. Bez złotówki wydanej na promocję czy kupowanie lajków z Bangladeszu. Brałbym w ciemno takie wyniki, gdy startowałem. Oczywiście, można byłoby je zbudować szybciej. Na przykład opierając kanał na rozmowach z tym samym zestawem popularnych nazwisk w Internecie. Ale czy to pozwoliłoby zrealizować główny cel, jakim jest zmiana myślenia o modelu rozwoju Polski? Nie sądzę. Dlatego wybrałem trochę inną, węższą ścieżkę.

Jaką? Opowiadać w autorski sposób o Polsce i świecie. No i próbować co tydzień, przynajmniej przez dwa lata, robić regularnie tak dobre odcinki jak ten pierwszy.

Adam Zych o higienie cyfrowej

Serdecznie polecam Wam rozmowę Adama Zycha, prezesa Fundacji Projekt PL, który od początku wspiera kanał #GeoEkonomii (w siedzibie jego Fundacji nieodpłatnie mogę nagrywać video-blogi). Krzysztof Ziemiec nagrał z nim rozmowę na temat problemu uzależnienia młodych (i nie tylko młodych) od smartfona. Adam świetnie opowiada o zdrowiu cyfrowym, dylematach rodzica i potrzebnych regulacjach w tym względzie.

https://youtu.be/OB1crUE66Mg?si=0NGPy4RwFoA8Pvl8

Marcin Kowalik o drodze polskiego przedsiębiorcy

Na drugą nóżkę równie gorąco polecam rozmowę z Marcinem Kowalikiem, twórcą funduszu VC Balnord. To również przyjaciel naszego projektu. W bardzo przekrojowej i szczerej rozmowie opowiedział o swojej drodze jako przedsiębiorca. Zaczynał w wieku 14. lat w hurtowni owoców. Potem miał startup, który z sukcesem sprzedał, by stać się jednym z najmłodszych partnerów zarządzających w polskim ekosystemie VC. Przy okazji przechodząc wewnętrzną ewolucję od „ego-menadżera” (wszystko wiem najlepiej) do bardziej partnerskiego spojrzenia na biznes. 

https://www.youtube.com/watch?v=YYBZPKCwzls

Dolar pierwszym wygranym Trumpa

W odcinku o Trumpie przewidywałem, że jednym z dwóch kluczowych wyzwań nowego prezydenta będzie realizacja ambitnych planów dotyczących obniżek podatków oraz zwiększenia wydatków na infrastrukturę. Zwiększy to potrzeby pożyczkowe rządu USA, a tym samym zmusi do emisji znacznej ilości nowych obligacji skarbowych. Przy wysokich stopach procentowych. Widać, że globalne rynki podeszły w ten sam sposób. Dolar amerykański stał się jednym z pierwszych zwycięzców elekcji Trumpa. Inwestorzy przewidują, że jego polityka gospodarcza oznacza wzrost oprocentowania obligacji, co zwiększa atrakcyjność dolara jako waluty inwestycyjnej. W połączeniu z oczekiwaniami na przyspieszenie wzrostu gospodarczego, dolar zyskał na wartości, wzmacniając swoją pozycję.

Okładkowy tekst #GeoEkonomii w Plusie-Minusie

I na deser: zapraszam do kiosku po „Plusa-minusa” (weekendowy dodatek do „Rzeczpospolitej”). Znajdziecie tam mój okładkowy tekst na temat Trumpa zwijającego globalizację. Tezy pewnie Was bardzo nie zaskoczą, bo te same treści były już w moich odcinkach. Ale takie było życzenie Michała Szułdrzyńskiego, który poprosił mnie o „podsumowanie pierwszego sezonu #GeoEkonomii”. Zatem, pierwszy sezon za nami. Niech dostojny papier dostanie trochę tego, co od dawna jest dostępne w Internecie.

Dziękuję, że jesteście ze mną. I pomagacie rozwijać ten projekt.

Buon cappuccino!

Krzysztof     

Zobacz również

Lapidarium 8 | Jak naprawić przyszłość?
Lapidarium 7 | Tajemnica Bitcoina rozwiązana
Lapidarium 6 | Prawica pęknięta w sprawie UE

Komentarze (0)

Trwa ładowanie...