Avatar użytkownika

Fundacja Klasyczne Jachty

1
patron
10 
miesięcznie
2 480 
łącznie
1
patron
10 zł 2 480 zł
miesięcznie łącznie

Progi wsparcia

5 zł miesięcznie
Fajnie, że tu jesteś!

Dzięki za wsparcie. Każde pięć złotych pomaga polskim żaglowym zabytkom i pozwala rozwijać działalność Fundacji Klasyczne Jachty!
10 zł miesięcznie
Witamy w klubie FKJ!

Za tą kwotę dostajesz od nas dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku dla Patronów Fundacji Klasyczne Jachty. Dlaczego warto do niej dołączyć?

• będziemy tam na bieżąco informować o postępach prac i nowych projektach

• w grupie pojawią się też wszystkie dodatkowe, niepublikowane materiały filmowe

• będziemy również dodawać niepublikowane nigdzie indziej zdjęcia

• na grupie będziemy mogli też wspólnie wymieniać myśli i pomysły


Grupa ruszy kiedy tylko pojawi się pierwszy Patron tego progu :)
25 zł miesięcznie
Certyfikat FKJ

Dla Patronów tego progu przygotujemy elegancki elektroniczny Certyfikat Patrona Fundacji Klasyczne Jachty!

Certyfikat możesz wydrukować i powiesić na ścianie, możesz też pochwalić się nim w mediach społecznościowych.

Jasne, że masz też dostęp do nagród z progu 10 PLN! Bardzo dziękujemy za wsparcie :)
50 zł miesięcznie
Magnes FKJ

W nagrodę otrzymasz od nas co trzy miesiące magnes na lodówkę z grafiką przedstawiającą kolejne historyczne polskie jachty!

Jasne, że masz też dostęp do nagród z progów 10 i 20 PLN! Bardzo dziękujemy za wsparcie :)
70 zł miesięcznie
Koszulka FKJ

Wspierający ten próg otrzymają od nas specjalną koszulkę Fundacji Klasyczne Jachty z reprodukcją jednej z autorskich akwareli, przedstawiających jachty z serii J-140.

Jasne, że masz też dostęp do nagród z progów 10, 20 i 50 PLN! Bardzo dziękujemy za wsparcie :)
100 zł miesięcznie
Mesa Patronów

Patroni tego progu zostaną wymienieni z imienia i nazwiska na stronie Mesa Patronów naszej witryny klasycznejachty.org.pl

Jasne, że masz też dostęp do nagród z progów 10, 20, 50 i 70 PLN! Bardzo dziękujemy za wsparcie :)
200 zł miesięcznie
Kawałek historii

W podziękowaniu otrzymasz pamiątkowy, sygnowany kawałek Śmiałego - fragment poszycia, pokładu, zależy czy wolisz drewno, czy stal :)

Jasne, że masz też dostęp do nagród z progów 10, 20, 50, 70 i 100 PLN! Bardzo dziękujemy za wsparcie :)
1000 zł miesięcznie
Wybierz 1000 zł
20 dostępnych miejsc
Załoga

Jesteś niesamowity i w podziękowaniu za ogromne wsparcie oferujemy nagrodę w postaci miejsca na jednym z pierwszych rejsów na Śmiałym po zakończeniu remontu.

Będą to niesamowite i jedyne w swoim rodzaju rejsy, połączone z pewnością z wieloma mega ciekawymi spotkaniami i imprezami.

* Za każdy miesiąc wsparcia tego progu otrzymasz dwa dni rejsu na Śmiałym.

Jasne, że masz też dostęp do nagród z progów 10, 20, 50, 70, 100 i 200 PLN! Bardzo dziękujemy za wsparcie :)

Kup wsparcie na prezent!

Podaruj znajomemu subskrypcję Autora Fundacja Klasyczne Jachty w formie kuponu podarunkowego.

Zobacz jak działają kupony
Kup na prezent

O autorze

Założyłem fundację po to, aby ratować polskie zabytkowe jachty. Marzę o tym, żeby klasyki pływały po morzu, zamiast stać w muzeach. Aby młodzi ludzie mieli szansę zetknąć się z żywą historią polskiego żeglarstwa, a także z tradycyjnym szkutnictwem. I żeby pozostał po tym wszystkim filmowy ślad.

Hej!

Mam na imię Marcin, jestem żeglarzem i szkutnikiem. Żegluję od ponad 30 lat i z młodości pozostał mi ogromny sentyment do polskich jachtów. Marzę o tym, żeby klasyki pływały po morzu, zamiast stać w muzeum, żeby młodzi ludzie mogli zetknąć się z żywą historią polskiego żeglarstwa.

Fundacja Klasyczne Jachty

Polskie jachty nie miały lekko. Przedwojenne w większości nie przetrwały wojny, powojenne zaś budowane były szybko i w ciężkich warunkach gospodarczych. Należące przeważnie do zakładowych klubów, w momencie transformacji utraciły finansowanie i popadły w ruinę. A teraz, kiedy powoli rodzi się moda na klasyki, pozostało ich już bardzo niewiele.

Założyłem Fundację po to, aby ratować polskie historyczne jachty. Pomagamy ludziom, którzy zdecydowali się przygarnąć takie jednostki, remontujemy i eksploatujemy klasyki sami. W tej chwili mamy pod opieką trzy łodzie: drewniany slup typu Conrad II o nazwie JARL, stalową J-80 o nazwie INA, ale największym wyzwaniem jest stalowy kecz typu J-140, znany wszystkim żeglarzom s/y ŚMIAŁY.

Wspieraj!

Mam nadzieję, że dzięki Waszemu wsparciu będę mógł rozwijać działalność Fundacji Klasyczne Jachty i tworzyć wartościowy kontent filmowy. Że dzięki Wam kolejne historyczne polskie jachty wrócą na wodę zamiast trafić na złom, czy spłonąć w ognisku. Zostań patronem i wesprzyj:

  • produkcje filmowe fundacji: relacje z remontów, szkolenia i poradniki filmowe dotyczące szkutnictwa
  • remonty historycznych polskich jachtów, przede wszystkim Śmiałego
  • powstanie bazy szkutniczej w Trzebieży, miejsca opieki nad zabytkami i wymiany wiedzy

 

Jachty fundacji

Śmiały

To jeden z najbardziej znanych jachtów w historii polskiego żeglarstwa, zbudowany w Stoczni Gdańskiej w 1958 roku. Zasłynął pionierską wyprawą naukowo-żeglarską dookoła Ameryki Południowej. W latach 1965-66 Bolesław Kowalski wraz załogą, w której Krzysztof Baranowski był słynnym kukiem, przepłynęli prawie 23 tysiące Mm. Na Śmiałym zorganizowano jeszcze wiele dalekich rejsów, m.in. w 1968 r. na Islandię. W kolejnej ekspedycji w 1970 roku Andrzej Rościszewski opłynął tą wyspę, a w 1972 r. udał się na Spitsbergen, gdzie po awarii grotmasztu pokonał ponad 1500 Mm z prowizorycznym takielunkiem.

W chwili obecnej Śmiały wymaga kompletnego remontu obejmującego naprawy poszycia, pokładu, instalacji, maszynowni, takielunku oraz wnętrza. Potrzebne jest także nowe wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe, aby jacht mógł bezpiecznie wrócić na oceany.

Projekt odbudowy i zwodowania Śmiałego to ogromne wyzwanie logistyczne i finansowe. Początkowo miał mieć wsparcie sponsorskie, jednak koronawirus pokrzyżował wszystkie plany i remont jachtu odbywa się obecnie tylko i wyłącznie dzięki wsparciu społecznemu.

W ramach bardzo skromnych środków staram się dokumentować ten proces, publikując relacje filmowe z remontu jachtu. Do tej pory udało się uratować Śmiałego przed zniszczeniem i losem bliźniaczej jednostki JURAND, wyslipować na brzeg w Trzebieży, zabezpieczyć osprzęt i silnik, wykonać pomiary grubości poszycia.

Strona www projektu: www.smialyprojekt.pl
Kanał na YT: https://www.youtube.com/channel/UC3Rd8TEw6e_ynFIW8jWDIcQ 

Ina

Przez wiele lat pełniła funkcję jednostki szkoleniowo-stażowej Centralnego Ośrodka Żeglarskiego w Trzebieży. To jacht typu J-80, stalowy jol typu heavy-cruiser, zamówiony przez PZŻ w Płockiej Stoczni Rzecznej, zaprojektowany w 1967 i zwodowany w 1987 roku. Powstały 23 jednostki tego typu. Do ośrodka w Trzebieży należały cztery takie jachty, a po wieloletniej eksploatacji zostały wystawione na sprzedaż.

W obecnej chwili z floty trzebieskiej pływa tylko Ina, po remoncie stalowego poszycia, wymianie instalacji i sporej części wyposażenia. Trzy sezony na wymagającym Morzu Bałtyckim dowiodły, że mimo swego wieku jest nadal pełnowartościowym jachtem, a moja praca nie poszła na marne.

Jarl

Jest to drewniany jacht typu Conrad II z 1961 roku, zbudowany w Warsztatach Szkutniczych Ligi Przyjaciół Żołnierza w Szczecinie. Ma modrzewiowe poszycie na dębowym szkielecie, mahoniową nadbudówkę i sosnowy pokład. Przez większość swojego życia należał do klubu ŻKT Rejsy z Warszawy, a obecnie przechodzi kompletną odbudowę, podczas której Fundacja stara się także odtworzyć historię jachtu. Jarl został przekazany w stanie totalnego rozeschnięcia po kilkunastu latach postoju w hangarze i można powiedzieć, że podlega całkowitej odbudowie, ponieważ większość części zostanie wymieniona na nowe.

 

Relacje filmowe z remontów

Postanowiłem dokumentować cały remont Śmiałego filmowo, wszystkie odcinki z tej serii dostępne są za darmo w Internecie na kanale Śmiałego Projektu. Dzięki temu społeczność żeglarska ma możliwość śledzenia na bieżąco prac przy tym legendarnym jachcie, poznania technik szkutniczych i logistyki związanej z tak ogromnym projektem.

Z czasem, jeśli Wasze wsparcie na to pozwoli, chciałbym uruchomić inne serie filmowe, dotyczące kolejnych jachtów którymi się zajmujemy.

 

Szkolenia szkutnicze i warsztaty

Jednym z moich marzeń jest powstanie bazy szkutniczej, gdzie podczas prac przy klasycznych jachtach nauczyć się będzie można tradycyjnych technik szkutniczych. Do tego potrzebne jest jednak Wasze wsparcie.

Moglibyśmy przy Waszej pomocy kontynuować serie filmów o tematyce szkutniczej:

Cele Autora

Remont kadłuba ŚMIAŁEGO
  • 12 000 zł miesięcznie
  • 11 990 zł brakuje
0%
Ta kwota miesięcznego wsparcia pozwoli mi w ciągu około 12 miesięcy zakończyć remont kadłuba ŚMIAŁEGO zarówno wewnątrz jak i w środku, łącznie z drewnianą zabudową wnętrza. Wsparcie na tym poziomie zapewni mi także skromne środki do życia, dzięki czemu będę mógł skupić się na projekcie i skuteczniej poszukiwać finansowania na dalszy etap remontu jachtu - zakup nowego wyposażenia.

Więcej o jachcie przeczytasz w Wizytówce

Cały proces remontu dokumentowany będzie filmowo i dostępny dla wszystkich w postaci darmowych odcinków na YT, FB, stronie internetowej projektu oraz tutaj.
Baza szkutnicza
  • 25 000 zł miesięcznie
  • 24 990 zł brakuje
0%
Miesięczne wsparcie na tym poziomie pozwoli mi na przeprowadzkę z rodziną (żona i 6 kotów!) w okolice Szczecina i na stworzenie w Marinie Trzebież nowej bazy szkutniczej. Wyobraźcie sobie jachty Fundacji w Trzebieży - INA znowu w towarzystwie pozostałych jachtów J-80, JARL zimowany w hali po dachem, czynny i zadbany warsztat stolarski, w którym prowadzone są warsztaty szkutnicze. Drewniane, piękne jachty spływające do portu na przeglądy i remonty.

O działaniach Fundacji Klasyczne Jachty przeczytasz w Wizytówce

Stworzę nową bazę szkutniczą w Marinie Trzebież, nastawioną na klasyczne i zabytkowe jachty z drewna i stali

Przeprowadzę do Trzebieży wszystkie jachty Fundacji, obok ŚMIAŁEGO staną JARL i INA

W oparciu o prowadzone prace szkutnicze rozpocznę organizację warsztatów szkutniczych, w trakcie których nauczyć się będzie można tradycyjnego szkutnictwa, czyli pracy z drewnianymi jachtami.

Dołącz do grona Patronów!

Wesprzyj działalność Autora Fundacja Klasyczne Jachty już teraz!

Zostań Patronem

Najnowsi Patroni

Maciej
Maciej
10 zł
Jolanta Biwer
Jolanta Biwer
70 zł
Franciszek  Gramatyka
Franciszek Gramatyka
25 zł
Jolanta Biwer
Jolanta Biwer
100 zł
Anonimowy patron
10 zł

Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę kilka kwestii.