Podaruj znajomemu subskrypcję Autora Fundacja Klasyczne Jachty w formie kuponu podarunkowego.
Zobacz jak działają kuponyMam na imię Marcin, jestem żeglarzem i szkutnikiem. Żegluję od ponad 30 lat i z młodości pozostał mi ogromny sentyment do polskich jachtów. Marzę o tym, żeby klasyki pływały po morzu, zamiast stać w muzeum, żeby młodzi ludzie mogli zetknąć się z żywą historią polskiego żeglarstwa.
Polskie jachty nie miały lekko. Przedwojenne w większości nie przetrwały wojny, powojenne zaś budowane były szybko i w ciężkich warunkach gospodarczych. Należące przeważnie do zakładowych klubów, w momencie transformacji utraciły finansowanie i popadły w ruinę. A teraz, kiedy powoli rodzi się moda na klasyki, pozostało ich już bardzo niewiele.
Założyłem Fundację po to, aby ratować polskie historyczne jachty. Pomagamy ludziom, którzy zdecydowali się przygarnąć takie jednostki, remontujemy i eksploatujemy klasyki sami. W tej chwili mamy pod opieką trzy łodzie: drewniany slup typu Conrad II o nazwie JARL, stalową J-80 o nazwie INA, ale największym wyzwaniem jest stalowy kecz typu J-140, znany wszystkim żeglarzom s/y ŚMIAŁY.
Mam nadzieję, że dzięki Waszemu wsparciu będę mógł rozwijać działalność Fundacji Klasyczne Jachty i tworzyć wartościowy kontent filmowy. Że dzięki Wam kolejne historyczne polskie jachty wrócą na wodę zamiast trafić na złom, czy spłonąć w ognisku. Zostań patronem i wesprzyj:
To jeden z najbardziej znanych jachtów w historii polskiego żeglarstwa, zbudowany w Stoczni Gdańskiej w 1958 roku. Zasłynął pionierską wyprawą naukowo-żeglarską dookoła Ameryki Południowej. W latach 1965-66 Bolesław Kowalski wraz załogą, w której Krzysztof Baranowski był słynnym kukiem, przepłynęli prawie 23 tysiące Mm. Na Śmiałym zorganizowano jeszcze wiele dalekich rejsów, m.in. w 1968 r. na Islandię. W kolejnej ekspedycji w 1970 roku Andrzej Rościszewski opłynął tą wyspę, a w 1972 r. udał się na Spitsbergen, gdzie po awarii grotmasztu pokonał ponad 1500 Mm z prowizorycznym takielunkiem.
W chwili obecnej Śmiały wymaga kompletnego remontu obejmującego naprawy poszycia, pokładu, instalacji, maszynowni, takielunku oraz wnętrza. Potrzebne jest także nowe wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe, aby jacht mógł bezpiecznie wrócić na oceany.
Projekt odbudowy i zwodowania Śmiałego to ogromne wyzwanie logistyczne i finansowe. Początkowo miał mieć wsparcie sponsorskie, jednak koronawirus pokrzyżował wszystkie plany i remont jachtu odbywa się obecnie tylko i wyłącznie dzięki wsparciu społecznemu.
W ramach bardzo skromnych środków staram się dokumentować ten proces, publikując relacje filmowe z remontu jachtu. Do tej pory udało się uratować Śmiałego przed zniszczeniem i losem bliźniaczej jednostki JURAND, wyslipować na brzeg w Trzebieży, zabezpieczyć osprzęt i silnik, wykonać pomiary grubości poszycia.
Strona www projektu: www.smialyprojekt.pl
Kanał na YT: https://www.youtube.com/channel/UC3Rd8TEw6e_ynFIW8jWDIcQ
Przez wiele lat pełniła funkcję jednostki szkoleniowo-stażowej Centralnego Ośrodka Żeglarskiego w Trzebieży. To jacht typu J-80, stalowy jol typu heavy-cruiser, zamówiony przez PZŻ w Płockiej Stoczni Rzecznej, zaprojektowany w 1967 i zwodowany w 1987 roku. Powstały 23 jednostki tego typu. Do ośrodka w Trzebieży należały cztery takie jachty, a po wieloletniej eksploatacji zostały wystawione na sprzedaż.
W obecnej chwili z floty trzebieskiej pływa tylko Ina, po remoncie stalowego poszycia, wymianie instalacji i sporej części wyposażenia. Trzy sezony na wymagającym Morzu Bałtyckim dowiodły, że mimo swego wieku jest nadal pełnowartościowym jachtem, a moja praca nie poszła na marne.
Jest to drewniany jacht typu Conrad II z 1961 roku, zbudowany w Warsztatach Szkutniczych Ligi Przyjaciół Żołnierza w Szczecinie. Ma modrzewiowe poszycie na dębowym szkielecie, mahoniową nadbudówkę i sosnowy pokład. Przez większość swojego życia należał do klubu ŻKT Rejsy z Warszawy, a obecnie przechodzi kompletną odbudowę, podczas której Fundacja stara się także odtworzyć historię jachtu. Jarl został przekazany w stanie totalnego rozeschnięcia po kilkunastu latach postoju w hangarze i można powiedzieć, że podlega całkowitej odbudowie, ponieważ większość części zostanie wymieniona na nowe.
Postanowiłem dokumentować cały remont Śmiałego filmowo, wszystkie odcinki z tej serii dostępne są za darmo w Internecie na kanale Śmiałego Projektu. Dzięki temu społeczność żeglarska ma możliwość śledzenia na bieżąco prac przy tym legendarnym jachcie, poznania technik szkutniczych i logistyki związanej z tak ogromnym projektem.
Z czasem, jeśli Wasze wsparcie na to pozwoli, chciałbym uruchomić inne serie filmowe, dotyczące kolejnych jachtów którymi się zajmujemy.
Jednym z moich marzeń jest powstanie bazy szkutniczej, gdzie podczas prac przy klasycznych jachtach nauczyć się będzie można tradycyjnych technik szkutniczych. Do tego potrzebne jest jednak Wasze wsparcie.
Moglibyśmy przy Waszej pomocy kontynuować serie filmów o tematyce szkutniczej:
Wesprzyj działalność Autora Fundacja Klasyczne Jachty już teraz!
Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę kilka kwestii.