Piotr Kardas | Autorskie Festiwale Animacji: O!PLA, Rising of Lusitania

W Patronite od 22.12.2020

Ranking Autorów

Miesięczne wsparcie: 1164

Liczba Patronów: 1032

Zostań Patronem
9 patronów
182 miesięcznie
1 217 łącznie
Od lat działam niezależnie w obszarze animacji jako jej propagator i promotor, będąc m.in. inicjatorem i organizatorem Ogólnopolskiego Festiwalu Animacji O!PLA i Festiwalu Animowanych Dokumentów RISING OF LUSITANIA. Moim głównym celem jest (od)budowanie relacji między widzem a artystą oraz edukacja.

O Autorze

Cześć / dzień dobry / dobry wieczór wszystkim! 

Nazywam się Piotr Kardas, choć niektórzy nazywają mnie "człowiekiem-od-festiwali", albo po prostu O!PLA. Ze sztuką filmową jestem związany odkąd pamiętam, choć przełomowy okazał się dla mnie rok 2010, kiedy to odkryłem na nowo i zakochałem się po uszy w Animacji, której poświęciłem kolejne lata; jej zglębianiu, promocji, popularyzacji i poszukiwaniu nowych dróg dotarcia z Nią do Widza; w kraju i za granicą. Swoją przygodę z animacją zaczynałem w łódzkim Se-ma-forze, gdzie m.in. współtworzyłem... festiwal. Na początku 2012 postanowiłem działać zupełnie niezależnie, jako Animation Across Borders; poszukiwać i eksperymentować z nowymi sposobami organizacji i dystrybucji. Z założenia nie aplikuję więc o granty do ministerstwa czy innych instytucji. Od 2013 roku organizuję Ogólnopolski Festiwal (Polskiej) Animacji O!PLA (www.polskaanimacja.pl), który co roku dociera do bardzo wielu miejscowości w Polsce (w 2019 do ponad 100.), a także na całym świecie (przez te 8. lat O!PLA dotarła na wszystkie kontynenty, z wyjątkiem Antarktydy; ale to kwestia czasu...). W międzyczasie zacząłem też inne projekty związane z filmem animowanym: Rising of Lusitania, CRAFT, StopTrik_PL, MDA_LDZ, "Dialogi" / "Диалоги"...

Za swoje działania zdobyłem kilka nagród, co zawsze jest dodatkowo motywujące: Plaster Kultury w 2013 i 2019 za "wydarzenie filmowe roku", oraz Punkt dla Łodzi w 2018 za organizowanie Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA i innych wydarzeń związanych z animacją. 

Ale co to jest ta cała O!PLA?

O!PLA oznacza: „O! Polska Animacja”, ale też „Oh! People Love Animation”. Przyszła na świat w 2013 roku jako całkowicie oddolna/niezależna inicjatywa, będąca przede wszystkim konsekwentną próbą odzyskania kontaktu i (od)budowania relacji pomiędzy widzem (w każdym wieku!), a polską animacją autorską, a także – za sprawą projektów towarzyszących – promocją, w kraju i za granicą, jednej z najważniejszych dziedzin polskiej sztuki. Jej założycielskie postanowienia są niezmienne i wciąż aktualne: NIEZALEŻNOŚĆ I PASJA

Od początku moim zamiarem było docieranie ze sztuką animacji (filmami, warsztatami, spotkania z twórcami, lekcjami animacji) przede wszystkim do mniejszych miejscowości, ale też zdjęcie "festiwalu filmowego" z piedestału niedostępności, czegoś przeznaczonego dla zamkniętego kręgu wybrańców czy "ludzi z brażny". Stąd oddanie głosu widzom i uczynienie z nich jedynego Jury na O!PLA. Stąd też ścisła współpraca z lokalnymi organizatorami: centrami/domami/ośrodkami kultury, bibliotekami, galeriami sztuki, kinami, klubokawiarniami, szkołami, którzy jako lokalni współorganizatorzy tworzą ze mną O!PLA.

Statuetki O!PLA czyli upragnione przez wielu twórców Tobołki Koziołka Matołka :)
Statuetki O!PLA czyli Tobołki Koziołka Matołka. W 2020 ze względu na kwarantannę Wielki Finał odbył się on-line. Był faktyczne wielki, bo trwał ponad 6 godzin... Mój kręgosłum świadkiem! ;)

 

Jednak robienie festiwali to tak naprawdę całoroczna praca. Poza doprowadzaniem do pofestiwalowych projekcji THE BEST OF O!PLA (dużo maili, rozmów telefonicznych, spotkań online, "przeczesywania" świata w poszukiwaniu potencjalnych miejsc) oraz trzymaniem ręki na pulsie Animacji, podejmuję też inne aktywności, a wśród nich m.in.:

  • Prowadzę edukacyjno-informacyjno-rozrywkowy fanpage POLSKA ANIMACJA - FESTIWAL ANIMACJI (ponad 6200 obserwujących) na którym codziennie publikuję filmy z krótką notką na ich temat, rozwijam tematyczne cykle, informuję o ciekawych wydarzeniach i inicjatywach ze świata polskiej animacji, a także prowadzę cykl O!PLA NA ŻYWO, ale w domu...
  • O!PLA NA ŻYWO, ale w domu... - rozmowy on-line z twórcami animacji (reżyserami, animatorami) oraz ludźmi związanymi ze światem animacji (pisarzami/scenarzystami, kompozytorami, dźwiękowcami, dyrektorami festiwali filmowych, koordynatorami warsztatów). Do tej pory odbyło się już ponad 70. spotkań on-line.
  • TOBOŁEK WIADOMOŚCI - wiadomości on-line ze świata animacji (aktualne produkcje, festiwale, nagrody, wydarzenia, ciekawe inicjatywy). 
  • Prowadzę zajęcia dla dzieci i młodzieży z historii i teorii animacji oraz pomagam w zorganizowaniu warsztatów animacji. Od 2021 chciałbym rozpocząć prowadzenie zajęć ONLINE.
  • Jak tylko będziemy mogli już w pełni swobodnie przemieszczać się, planuję zainicjowanie vloga z animowanych podróży O!PLA po miastach, wsiach... i innych festiwalach animacji :)

Ale O!PLA to nie wszystko!

W 2019 roku zainicjowałem nowy projekt - RISING OF LUSITANIA AnimaDoc Film Festival (www.animadoc.pl) czyli festiwal animowanych dokumentów. Podobnie jak O!PLA, jest on realizowany oddolnie/niezależnie. Pierwsza edycja odbyła się w Liverpool (4 lata oto walczyłem, szukając ludzi i miejsca). Tegoroczna - miała odbyć się w Gdańsku, ale... Ostatecznie zrobiłem ją na początku września 2020 w moim mieście rodzinnym czyli Łodzi (ratunkowej dla tego festiwalu). Generalnie koncept jest taki, że każda kolejna edycja będzie odbywać się w innym mieście portowym. 

Co jeszcze?

Od 2016 jestem głównym organizatorem i koordynatorem polskiej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego StopTrik w Łodzi. Główna odsłona odbywa się od 2010 w Mariborze (Słowenia) i jest organizowana przez dwójkę moich przyjaciół, we współpracy z lokalnymi animatorami kultury. Jest to obecnie najstarszy festiwal stop motion (przestrzennych technik poklatkowych) w Europie. 

W 2016 roku, współnie z dwójką moich przyjaciół z Indonezji (kolejna para!) wymyśliłem Międzynarodowy Festiwal Animacji CRAFT, który od 2017 odbywa się jako biennale w Yogyakarcie (Środkowa Jawa, Indonezja). CRAFT poświęcony jest w połowie klasycznym technikom w animacji (konkurs międzynarodowy), a w połowie... wszystkim technikom, ale TYLKO z krajów Azji Południwo-Wschodniej.

Od 2014 organizuję i koordynuję Międzynarodowy Dzień Animacji (MDA) w Łodzi oraz organizuję w ramach MDA projekcje polskiej animacji za granicą. W tym roku zacząłem współtworzyć Polsko - Rosyjski Festiwal Filmów Animowanych "Dialogi" / "Диалоги" w Łodzi.

W przeszłości byłem też m.in. współtwórcą Se-Ma-For Film Festival (2010-2011), sekcji animacji (z konkursem) na Festiwalu Ars Independent w Katowicach (2012), koordynatorem Festiwalu Twórców POWIĘKSZENIE w Łodzi (2008-2009), pomysłodawcą i koordynatorem przeglądów KINO NA CENZUROWANYM (znalazłem wówczas dwa "półkowniki"), POLKI ZA KAMERĄ, KINO GATUNKÓW MADE IN PL (2009), Festiwalu Jana Machulskiego w Łodzi (2009), twórcą cyklu "soundimage4experience" (2008-2010). Pracowałem przy jeszcze kilku innych... ;)

***

Poniżej możecie zobaczyć spoty O!PLA 2020 i 2021 (od 2020 roku Konkurs Główny i Konkurs Teraz Dzieci Mają Głos! mają osobną identyfikaję wizualną):

Autor: Maciej Pestka

***

Autor: Kamil Wójcik

***

Autorka: Katarzyna Radecka

***

***

I na zakończenie "plakat pandemiczny" PISING OF LUSITANIA 2020: 

Plakat: Marcelo Zammenhoff i Mariia Snisarenko
Autorzy plakatu: Marcelo Zammenhoff (concept + photography) / Mariia Snisarenko (typografia)

 


Ryzyko
Ryzyka - o czym należy pamiętać?

Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę:

  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować swoich celów (np. nie zbierze odpowiedniej kwoty, która pozwoli mu na realizację zamierzeń).
  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować nagród, opisanych w progach (np. wysłanie pocztówki).
  • Autor może zmienić charakter swojej działalności, co może sprawić, że zmieni się Twój sentyment w stosunku do niego/niej (ludzie się zmieniają).
W jaki sposób Patronite stara się minimalizować te ryzyka:
  • Patronite weryfikuje tożsamość każdego z Twórców, zanim pozwoli na wpłacanie pieniędzy na jego cel. Zabezpieczamy także progi, które zostały wykupione przez Patronów - ich edycja jest możliwa jedynie po uzyskaniu zgody administratora serwisu.
  • W sytuacjach spornych działamy jak mediator między Twórcą a Patronem.
  • Monitorujemy działalność Autorów, zarejestrowanych na Patronite, starając się w jak najszerszym stopniu zapobiegać wystąpieniu czynników ryzyka, o których wspominamy powyżej.
  • Uruchomiliśmy specjalny formularz zgłoszeń nadużycia - mamy również aktywnie działającą grupę wsparcia Autorów, która pomaga nam w walce z ewentualnymi nadużyciami.

Jednak zanim zdecydujesz się na wsparcie Autora, weź pod uwagę, że w przypadkach spornych ewentualny zwrot pieniędzy może być obarczony znacznym ryzykiem.

Zgłoś użytkownika
Zostań Patronem
Najnowsi Patroni
Katarzyna Maciejewska
Katarzyna Maciejewska
Próg: 10 zł
Weronika Płaczek
Weronika Płaczek
Próg: 21 zł
Ewa Ciszewska
Ewa Ciszewska
Próg: 69 zł
Motion Kiosk
Motion Kiosk
Próg: 21 zł
Anonimowy patron
Próg: 21 zł
Anonimowy patron
Próg: 10 zł