W twórczości piętnastowiecznego malarza włoskiego Carla Crivellego wielokrotnie powracał enigmatyczny atrybut w postaci ogórka – głównie w przedstawieniach Matki Boskiej z Dzieciątkiem.
W sztuce średniowiecznej i renesansowej najczęściej „owocowymi” atrybutami Madonny i Dzieciątka bywało jabłko (aluzja do grzechu pierworodnego), gruszka (symbolizująca słodycz miłości), lub winogrona (odnoszące się do eucharystycznego wina). Tymczasem znaczenie ogórka pozostaje niejasne, a badacze proponują bardzo różne jego interpretacje: od symbolu grzechu i odkupienia, poprzez osobisty znak artysty, aż do odniesień seksualnych związanych z tajemnicą Wcielenia.
Sztuka Powszechnie Nieznana to autorski cykl Magdaleny Łanuszki w Podkaście Powszechnym. W osiemnastym odcinku nasza autorka, doktor historii sztuki, mediewistka i pasjonatka sztuki średniowiecznej, zaprasza do wysłuchania opowieści o enigmatycznych Madonnach z ogórkiem.
Odcinek już jest dostępny:
Weź, słuchaj i rośnij z nami!
Wszystkim Patronkom i Patronom Podkastu Powszechnego gorąco dziękujemy za wsparcie!
Trwa ładowanie...