Suction – pneumatyczne zasilenia instrumentów w samolocie

Obrazek posta

Wskaźnik suction (VAC) to wskaźnik podciśnienia w instalacji zasilającej żyroskopowe przyrządy w kokpicie samolotu. Dlaczego podciśnienie? I dlaczego używa się powietrza do zasilania instrumentów?

Zacznę od strony praktycznej, czyli od tego jak „suction” (lub „VAC”) działa w małym samolocie.


Powietrze zasysane jest przez filtr (Vacuum air filter). Dalej prowadzone jest do przyrządów (Heading Indicator i Attitude Indicator) i równolegle – do wskaźnika podciśnienia (Suction Gauge). W dalszej części instalacji przewody się łączą przed regulatorem ciśnienia (Vacuum relief valve), za którym znajduje się pompa ssąca (Vacuum pump). Pompowane powietrze jest następnie odprowadzane poza samolot (Overboard vent line).

  • Jak powietrze zasila instrumenty?
  • Dlaczego instrumenty korzystają z podciśnienia, a nie ze sprężonego powietrza?
  • Jak dokładnie system jest zbudowany i gdzie się znajduje?
  • Co się dzieje kiedy ciśnienie jest zbyt duże lub zbyt małe?
  • Kiedy stosuje się żyroskopy zasilane elektrycznie?
  • Kiedy i dlaczego stosuje się systemy mieszane – ze wskaźnikami zasilanymi elektrycznie i pneumatycznie?
  • Czy symulator lotu (FSX / P3D) symuluje działanie pompy podciśnieniowej?

Na te i na kilka innych pytań odpowiadam w tym tekście. Na końcu film pokazujący realne zagrożenie.

Cały tekst dostępny na blogu - zapraszam.

Zobacz również

Latanie nad morzem – kiedy wolno? Jaki samolot jest potrzebny?
FSX / P3D - dodatki obowiązkowe (2017)

Komentarze (0)

Trwa ładowanie...