Nowy etap badań poziomu bezstronności i stronniczości dziennikarstwa informacyjnego w Polsce przez startup Presskadra

Obrazek posta

Od maja 2023 r. badania medioznawcze pod marką PRESSKADRA mogą wejść w nową fazę. Po dwóch początkowych badaniach z września 2022 r. i lutego 2023 r., których wyniki były prezentowane bez podawania imion i nazwisk bohaterów telewizyjnych programów informacyjnych, czas rozpocząć badanie telewizyjnych programów informacyjnych: „Fakty” TVN, „Wiadomości” TVP i „Wydarzenia” Telewizji Polsat w nowej formie. Co prawda PRESSKADRA uzyskała dotychczas tylko symboliczne wsparcie ze zbiórki społecznościowej na Patronite, ale kiedy obserwujemy poziom polaryzacji w polskich mediach, trudno jest te badania przerwać.

Oczywiście fundusze od Patronów mogłyby pomóc te badania rozwinąć, rozszerzyć na więcej głównych wydań programów informacyjnych, a może nawet na wszystkie główne wydania i w ten sposób zapewnić bieżącą społeczną kontrolę nad tym, jaki jest poziom bezstronności i stronniczości tych programów. Jeśli jednak tych środków jest mało, to można przynajmniej minimalnie próbować sygnalizować poprzez badania na niewielkiej próbie, jaki jest stan dziennikarstwa informacyjnego w Polsce na przykładzie programów telewizyjnych, które znacząco oddziałują na inne media.

Na podstawie doświadczeń z dotychczasowych dwóch badań, metoda została dostosowana do nowego badania startupu Presskadra pod nazwą: „Poziom bezstronności i stronniczości w telewizyjnych programach informacyjnych w Polsce”. Na początek badanie obejmie 10 głównych wydań trzech telewizyjnych programów informacyjnych: „Fakty” TVN, „Wiadomości” TVN i „Wydarzenia” Telewizji Polsat.

Celem badania jest uzyskanie odpowiedzi na pytania:

Które osoby publiczne są częstymi bohaterami informacji w głównych wydaniach „Faktów” TVN, „Wiadomości: TVP i „Wydarzeń” Telewizji Polsat, a które pojawiają się na ekranie rzadziej?

Czy informacje o poszczególnych osobach publicznych mają w podobnym stopniu pozytywny lub negatywny wydźwięk we wszystkich programach telewizyjnych?

Badanie obejmie następującą grupę osób publicznych:

  1. Prezydent RP,
  2. Marszałek Sejmu RP,
  3. Marszałek Senatu RP,
  4. Prezes Rady Ministrów,
  5. Wicepremierzy,
  6. Ministrowie,
  7. Prezesi ugrupowań parlamentarnych,
  8. Rzecznicy prasowi Prezydenta RP, Premiera, klubów parlamentarnych,
  9. Prezydenci, premierzy, przywódcy innych państw i organizacji międzynarodowych,
  10. Inne osoby publiczne, często występujące w mediach z racji prowadzonej działalności.

 

Badanie jest apolityczne i niezależne. Dlatego podejmowane są próby jego sfinansowania ze zbiórki społecznościowej. Celem badania jest zadbanie o prawo odbiorców mediów do prawdy w dziennikarstwie informacyjnym. Pamiętajmy, że zgodnie z art. 6 ust. 1 Prawa prasowego, prasa jest zobowiązana do prawdziwego przedstawiania omawianych zjawisk. Stronniczość przekazu może znacząco zniekształcać przekaz medialny i dlatego ten aspekt informacji jest przedmiotem badań startupu Presskadra.

Jeśli zależy Ci na tym, żeby media w Polsce reprezentowały wysokie standardy dziennikarstwa informacyjnego, możesz dołączyć do grona patronów startupu Presskadra na Patronite. Dzięki Twojej pomocy próba badawcza może być zmieniona i objąć większą liczbę wydań programów informacyjnych: „Fakty” TVN. „Wiadomości” TVP i „Wydarzenia” Telewizji Polsat.

Zobacz również

Upominajmy się razem o bezstronność w dziennikarstwie informacyjnym
Nowy raport Presskadry. Wyniki badań z maja 2023 r.
Komunikat w sprawie zawieszenia możliwości dołączenia do grona patronów

Komentarze (0)

Trwa ładowanie...