Od maja 2023 r. badania medioznawcze pod marką PRESSKADRA mogą wejść w nową fazę. Po dwóch początkowych badaniach z września 2022 r. i lutego 2023 r., których wyniki były prezentowane bez podawania imion i nazwisk bohaterów telewizyjnych programów informacyjnych, czas rozpocząć badanie telewizyjnych programów informacyjnych: „Fakty” TVN, „Wiadomości” TVP i „Wydarzenia” Telewizji Polsat w nowej formie. Co prawda PRESSKADRA uzyskała dotychczas tylko symboliczne wsparcie ze zbiórki społecznościowej na Patronite, ale kiedy obserwujemy poziom polaryzacji w polskich mediach, trudno jest te badania przerwać.
Oczywiście fundusze od Patronów mogłyby pomóc te badania rozwinąć, rozszerzyć na więcej głównych wydań programów informacyjnych, a może nawet na wszystkie główne wydania i w ten sposób zapewnić bieżącą społeczną kontrolę nad tym, jaki jest poziom bezstronności i stronniczości tych programów. Jeśli jednak tych środków jest mało, to można przynajmniej minimalnie próbować sygnalizować poprzez badania na niewielkiej próbie, jaki jest stan dziennikarstwa informacyjnego w Polsce na przykładzie programów telewizyjnych, które znacząco oddziałują na inne media.
Na podstawie doświadczeń z dotychczasowych dwóch badań, metoda została dostosowana do nowego badania startupu Presskadra pod nazwą: „Poziom bezstronności i stronniczości w telewizyjnych programach informacyjnych w Polsce”. Na początek badanie obejmie 10 głównych wydań trzech telewizyjnych programów informacyjnych: „Fakty” TVN, „Wiadomości” TVN i „Wydarzenia” Telewizji Polsat.
Celem badania jest uzyskanie odpowiedzi na pytania:
Które osoby publiczne są częstymi bohaterami informacji w głównych wydaniach „Faktów” TVN, „Wiadomości: TVP i „Wydarzeń” Telewizji Polsat, a które pojawiają się na ekranie rzadziej?
Czy informacje o poszczególnych osobach publicznych mają w podobnym stopniu pozytywny lub negatywny wydźwięk we wszystkich programach telewizyjnych?
Badanie obejmie następującą grupę osób publicznych:
Badanie jest apolityczne i niezależne. Dlatego podejmowane są próby jego sfinansowania ze zbiórki społecznościowej. Celem badania jest zadbanie o prawo odbiorców mediów do prawdy w dziennikarstwie informacyjnym. Pamiętajmy, że zgodnie z art. 6 ust. 1 Prawa prasowego, prasa jest zobowiązana do prawdziwego przedstawiania omawianych zjawisk. Stronniczość przekazu może znacząco zniekształcać przekaz medialny i dlatego ten aspekt informacji jest przedmiotem badań startupu Presskadra.
Jeśli zależy Ci na tym, żeby media w Polsce reprezentowały wysokie standardy dziennikarstwa informacyjnego, możesz dołączyć do grona patronów startupu Presskadra na Patronite. Dzięki Twojej pomocy próba badawcza może być zmieniona i objąć większą liczbę wydań programów informacyjnych: „Fakty” TVN. „Wiadomości” TVP i „Wydarzenia” Telewizji Polsat.
Trwa ładowanie...