Avatar użytkownika

Presskadra

Opcja wsparcia finansowego jest niedostępna!

O autorze

Zostając Patronem startupu PRESSKADRA, wspomagasz badania medioznawcze nad poziomem bezstronności i stronniczości informacji w programach: „Fakty” TVN, „Wiadomości” TVP i „Wydarzenia” Telewizji Polsat. Poprzez te badania możemy zadbać o prawdę i wolność w dziennikarstwie informacyjnym w Polsce.

Od 20 lipca 2023 r. zawieszona będzie możliwość dołączenia do grona patronów startupu Presskadra na Patronite. Zmiana ta jest spowodowana aktualizacją planu badań startupu Presskadra i działaniami w sprawie nowego systemu ich finansowania.

.............................................................................................

 

Dzień dobry,

nazywam się Rafał Przech i jestem założycielem startupu Presskadra, którego celem jest rozwój bezstronnego dziennikarstwa informacyjnego w Polsce oraz przeciwdziałanie stronniczości i nadmiernej polaryzacji w mediach.

Jakie działania prowadzi startup PRESSKADRA?

 

PO PIERWSZE BADANIA

Startup PRESSKADRA prowadzi badania oparte na metodach medioznawczych i technikach monitoringu mediów. Podstawą badań są analizy ilościowa i jakościowa, których wyniki dają opinii publicznej konkretny obraz stanu mediów.

Poniższa grafika przedstawia, jaki był wydźwięk informacji o osobach publicznych, które były najczęściej bohaterami głównych wydań programów informacyjnych, objętych badaniem w maju 2023 r. (wydźwięk negatywny, neutralny czy pozytywny w skali 1-5). Wyniki badania startupu Presskadra potwierdziły, że występują znaczące różnice w sposobie informowania o przedstawicielach rządu i opozycji w programach: „Fakty” TVN, „Wiadomości” TVP i „Wydarzenia” Telewizji Polsat.

Grafika przedstawiająca wydźwięk informacji o osobach publicznych

       

Poniżej pełny raport z ostatniego badania w pliku graficznym. Dostępny jest również poprzez link na stronie:  https://presskadra.pl/blog/wyniki-bada%C5%84-program%C3%B3w-informacyjnych-z-maja-2023-r-raport-startupu-presskadra-22023-3

Raport zawierający tabele i wykresy

 

PO DRUGIE UPUBLICZNIANIE WYNIKÓW BADAŃ W MEDIACH I W INTERNECIE

Raporty z badań Presskadry spotykają się z zainteresowaniem Dziennikarzy i Internautów. Po udostępnieniu raportów pojawiły się publikacje zarówno w jednym z najpopularniejszych serwisów branżowych, jak i w mediach ogólnopolskich. Linki do tych publikacji są dostępne w zakładce Presskadra w mediach i sieci. Wyniki badań inspirowały internautów do dyskusji. Pod jednym z artykułów, udostępnionym przez ogólnopolski serwis w mediach społecznościowych pojawiło się ok. 2 tys. komentarzy.

To świadczy o tym, że temat bezstronności i stronniczości mediów jest dla wielu osób istotny, a Presskadra może poprzez raporty z badań zwracać uwagę opinii publicznej i mediów na te kwestie.

 

PO TRZECIE WEBINARIA

Nową formą działań Presskadry są webinaria, przygotowane z myślą o odbiorcach mediów. Link do webiaru na kanale YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=WZsAt6knMHI&t=1420s

 

Podsumowując efektami działalności startupu PRESSKADRA są: badania medioznawcze, raporty i przygotowywane na ich podstawie przez dziennikarzy artykuły w mediach, które inspirują odbiorców mediów do dyskusji oraz webinaria dla odbiorców mediów. Takie są na dziś propozycje startupu PRESSKADRA w zakresie sposobu oddziaływania na media. Po ponad dwóch latach od rozpoczęcia działań pod marką PRESSKADRA i po roku od rozpoczęcia badań medioznawczych, dostrzegam już pierwsze efekty tych działań, np. kontakty ze strony dziennikarzy w sprawie badań nad poziomem stronniczości. Poza tym bardzo ucieszył mnie pomyślny przebieg zrzutki na hosting serwisu presskadra.pl, za co bardzo jestem wdzięczny wszystkim Osobom wpłacającym i pozytywnie reagującym w mediach społecznościowych na posty o tej zbiórce.

WARTO UPOMNIEĆ SIĘ O BEZSTRONNE DZIENNIKARSTWO

Biorąc pod uwagę wysoki poziom polaryzacji mediów w Polsce, dostrzegam potrzebę rozwijania badań nad bezstronnością i stronniczością dziennikarstwa informacyjnego. Wierzę, że możemy jako Odbiorcy mediów na podstawie wyników badań wspólnie upomnieć się o bezstronne i wiarygodne dziennikarstwo oraz w ten sposób docenić tych dziennikarzy, którzy nadal zachowują wysokie standardy.

 

Jeśli przedstawione argumenty są dla Ciebie przekonujące zapraszam do Społeczności Presskadry poprzez dołączenie do grona Patronek i Patronów startupu Presskadra na Patronite. To źródło finansowania zapewnia niezależność i apolityczność, gdyż budżet Presskadry będzie się składać z niewielkich wpłat od wielu osób. Wsparcie dla PRESSKADRY może wynosić obecnie 5, 10 lub 20 złotych miesięcznie.


Dzięki startupowi Presskadra możemy wspólnie - jako odbiorcy mediów - pozytywnie wpływać na dziennikarstwo informacyjne w Polsce, zwracając uwagę na to, czy jest zachowywana bezstronność w programach informacyjnych. Zostając Patronką lub Patronem Presskadry możesz pomóc te działania rozwinąć.

 

Rafał Przech

PRESSKADRA - Na straży bezstronności w mediach

 

Rafał Przech Presskadra fot. BNP

 

 

 

 

 

Rafał Przech - specjalista w zakresie komunikacji społecznej, medioznawca, menedżer. Właściciel marki PRESSKADRA i założyciel startupu medioznawczego Presskadra.  
W trakcie studiów historycznych w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim obronił pracę magisterską z zakresu prasoznawstwa. 
W latach 2001-2011 pracował w obszarze komunikacji społecznej i PR. W tym okresie ukończył Podyplomowe Studium Public Relations SGH.
Od 2012 r. pracuje na stanowisku kierownika oddziału w administracji publicznej. W 2020 r. ukończył program Kształcenia Liderów Administracji w KSAP. 
Autor publikacji z zakresu prasoznawstwa i komunikacji społecznej, koordynator projektów i trener w dziedzinie edukacji medialnej.
Lubi patrzeć na media z perspektywy odbiorcy i prasoznawcy, chociaż docenia, że w okresie studiów mógł poznawać media również od środka, pracując jako reporter w Radiu Plus Lublin.

 

Projekt logotypu Presskadry: Weronika Nowak