Marketing, jest to zespół działań mających na celu dotarcie do jak największej grupy odbiorców, rozreklamowanie oferowanego produktu, usługi, marki. Współcześnie, większość skutecznych działań marketingowych odbywa się w internecie. Jest to spowodowane możliwościami jakie daje internet, oraz tym, że korzysta z niego większa część społeczeństwa. Dlatego nie umniejszając marketingowi tradycyjnemu, kładziemy nacisk właśnie na niego.
Marketing internetowy, są to działania marketingowe wykonywane w sieci internetowej. Można powiedzieć, że marketing internetowy wyparł już pozostałe formy marketingu, przynajmniej większość z nich.
Z powodu łatwego dostępu, szybkich, prostych działań, przystępnych cen, firmy bardzo chętnie z niego korzystają. To samo można powiedzieć o odbiorcach. Większość reklam społeczeństwo ogląda w interenecie, czytając najnowsze wiadomości, pracując, rozmawiając z przyjaciółmi, spędzając czas na Facebooku, Instagramie, Twitterze, innych Social Mediach.
Oznacza to, że większość reklam dociera do odbiorców za pośrednictwem internetu.
Marketing organiczny to marketing wykorzystujący zasoby naturalne do promocji marki. Polega na tworzeniu odpowiednich treści, pozycjonowaniu, budowaniu społeczności. Korzyścią jego stosowania jest zwiększenie widoczności marki, zwiększenie ruchu na stronie internetowej, zdobywanie nowych klientów, budowanie społeczności, utrzymywanie stałych relacji.
Aby marketing ograniczony został w pełni wykorzystany, należy zastosować zasady SEO, zoptymalizować stronę pod kontem wyszukiwarek, zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Oznacza to potrzebę opracowania odpowiednich treści, zawierających słowa kluczowe, frazy "z długim ogonem", linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, odpowiednie nagłówki, tytuły, optymalizację kodu HTML, tworzenie stron responsywnych odpowiednio wyglądających i funkcjonujących w urządzeniach mobilnych.
Warto też zadbać o wartościowe linki zewnętrzne prowadzące do naszych stron. Linki te mogą prowadzić do naszej strony z portali społecznościowych, forów dyskusyjnych, katalogów branżowych, innych stron internetowych, reklam, ogłoszeń. Ważne jest to by strony z których będą prowadziły na nasz adres, były pozytywnie oceniane przez wyszukiwarkę, miały swoich odbiorców, dobre treści, były na wysokiej pozycji pokazywane w wyszukiwarkach.
Swoje działania należy monitorować i porównywać, żeby na bieżąco znać wyniki działań, odpowiednio reagować.
Content marketing jest to marketing tekstem. Pisanie treści, które wzbudzą zainteresowanie czytelników, zatrzymają na dłużej na stronie, zachęcą do dyskusji lub chociaż wymianę zdań, zachęcą do nabycia produktu, usługi, zyskają pozytywną opinię czytelników.
Content marketing należy rozpocząć od wyznaczenia sobie celów. Ustaleniu na czym nam najbardziej zależy, czego potrzebujemy do osiągnięcia celów, jakich celów.
Musimy dotrzeć do czytelników, wzbudzić ich zainteresowanie, przykuć ich uwagę. To umożliwi zwiększenie ruchu na naszej stronie internetowej, sklepie internetowych, portalu, profilu.
Pisaniem odpowiednich tekstów zaprezentujemy siebie, naszą firmę, nasz produkt. Dzięki temu zaistniejemy, damy się poznać, wyrobimy o sobie opinię, docelowo zwiększymy sprzedaż.
Po obraniu celów, kierunku działania, musimy wybrać narzędzia z których będziemy korzystać. Wybór ten zależny jest od określonej grupy docelowej. Do przedstawienia treści możemy wykorzystywać krótkie posty, długie artykuły, infografikę, nagrania video.
Najważniejsze, by treści były unikalne, wartościowe. Powinniśmy dać odbiorcom to, czego oni potrzebują, czego nie mogą znaleźć gdzieś indziej, zwłaszcza na szybko dostępnych stronach.
Wówczas będziemy się wyróżniać, a to wpłynie pozytywnie na naszą firmę.
Social Media, to portale społecznościowe, z których może korzystać całe społeczeństwo lub jego część o wybranym profilu. Są bardzo popularną formą komunikacji nie tylko wśród młodzieży. Większa część społeczeństwa korzysta z ich zasobów jeśli nie w całości to chociaż w minimalnej części.
Również nowoczesne firmy wykorzystują Social Media do promocji, prezentacji produktów, usług, komunikacji z klientami, budowania marki.
Aby działalność ta przyniosła zamierzony skutek, pozytywne rezultaty, publikowanie treści powinny być zaplanowane. Powinny realizować wyznaczony przez nas cel, w konsekwencji budować pozytywną opinię, postrzeganie, markę.
Oby to osiągnąć posty na profilach firmowych powinny być związane tylko z firmą, produktem, pracownikami, korzystającymi z jej usług klientami.
Oznacza to, że promując kawiarnię, należy skupiać się na niej, na jej produktach, usługach, organizowanych w niej imprezach, odwiedzających ją gościach. Stosowne będzie prezentowanie menu, zdjęć serwowanych posiłków, zdjęć z imprez, zadowolonych klienetów. Dobrym pomysłem będzie przestawienie pozytywnych opinii otrzymanych z urzędów, napisanych przez gości, certyfikatów, nagród.
Pewnością do korzystania z usług zachęcą informacje podawane z wyprzedzeniem, zaproszenia na wydarzenia, na przykład tłusty czwartek, organizowanie bankietów, spotkań z artystami, zapraszanie muzyków.
Na profilach firmowych nie prezentuje się zdjęć prywatnych, z wakacji, imprez w innych lokalach, czasu spędzonego z rodziną.
Korzystając z Social Mediów warto budować kulturę marki. Prowadząc firmę kilkubranżową, należy dla każdej branży stworzyć osobną stronę, osobne konta społecznościowe, blogi. Mogą być w jakiś sposób połączone linkami, ale muszą zachować odrębność, podkreślić profesjonalizm.
Marketing płatny, nazywany obecnie z angielskiego Search Engine Marketingiem, lub po prostu SEM, to znane nam od lat płatne reklamy. Najbardziej popularne, skuteczne, docenione dotyczą wyszukiwarek Google, Microsoft Bing oraz portali społecznościowych.
Pomimo, iż mamy szeroką gamę technik marketingu bezpłatnego, warto z nich korzystać, zwłaszcza w początkowej fazie kampanii reklamowej. Ich działanie zwiększa ruch na stronie, i umożliwia rozkręcenie Content Marketingu opartego na SEO.
W początkowej fazie warto pokusić się również o wykorzystywanie do celów reklamowych, artykułów sponsorowanych, polecać je innym, prosić o udostępniania w mediach społecznościowych, na blogach, stronach.
Marketing linkowy, czyli Ling Building, oznacza tworzenie linków przychodzących do naszej strony z innych stron. Jest to bardzo ważne narzędzie pozycjonowania strony. Od tego jak dużo linków będzie do niej prowadziło i jak dużo osób będzie z nich korzystało, zależy to, jak wyszukiwarki będą oceniały naszą stronę, czy będą ją traktowały jako wartościową, godną polecenia. Na podstawie tej oceny, ich roboty będą pokazywały naszą stronę w wyszukiwarkach wyżej lub niżej.
Pamiętajmy jednak, że liczą się jedynie wyświetlenia na pierwszej stronie. Aby osiągnąć zaplanowany cel, należy przed podjęciem działań określić silny profil stron (podobnie jak docelowych odbiorców, klientów, rodzaj oczekiwanego od nich zachowania), przygotować listę ich adresów, a po wykorzystaniu ich, monitorować je, ich wpływ na pozycjonowania naszej strony.
***
© mgr Emilia Ewa Szumiło
specjalista ekonomii, marketingu, przedsiębiorczości
Trwa ładowanie...