Mamy nowy numer "Nowego Obywatela". To już 95 numer naszego pisma. „Dokąd jedzie Polska?” – to temat przewodni. Tym razem cały numer dotyczy transportu w Polsce. 124 strony na ten temat – poza pismami branżowymi chyba nikt inny niż my nie zrobił takiego zestawu materiałów tematycznych. Szeroko, przekrojowo, najlepsi specjaliści i weterani takiej tematyki.
A w numerze:
Duża rozmowa o CPK z Patrykiem Wildem, czyli jednym z mózgów tego projektu. Obala wiele mitów, demaskuje mnóstwo antyrozwojowej propagandy i demagogii, wyjaśnia od podstaw, po co i dlaczego jest ten projekt, jakie są korzyści z niego – komunikacyjne, społeczne, ekonomiczne, strategiczne. Kawał wiedzy w pigułce.
O tym samym, ale z naciskiem na inne kwestie, jest także tekst o CPK autorstwa Jarosława Ogrodowskiego, który przepracował kawał czasu przy społecznym aspekcie tej inwestycji. Sporo informacji i aspektów, o których prawie się nie mówi gdzie indziej.
Z kolei Karol Trammer kreśli historię kolei w III RP: jej niszczenie i marginalizację, próby odbudowy, popełnione przy tym błędy, wyzwania rozwojowe oraz dystans, jaki wciąż dzieli nas od krajów, gdzie kolej działa sensownie i wozi znacznie więcej ludzi.
W dużej rozmowie z dr. hab. Michałem Wolańskim przekrojowo przyglądamy się transportowi w Polsce: jego kondycji, wyzwaniom, zaniedbaniom, priorytetom – znowu wbrew wielu mitom, obiegowym opiniom czy wywodom lobbystów.
Wywiad z Piotrem Rachwalskim to obszerna rozmowa z fachowcem-praktykiem o komunikacji autobusowej w Polsce. O tym, jak ją niszczono, jak wiele błędów popełniono i patologii stworzono, jak całe połacie kraju wykluczono transportowo i skazano wyłącznie na samochody, jakie to generuje problemy społeczne i ekonomiczne, jak stosunkowo niewielkim kosztem moglibyśmy zrobić sieć sprawnej komunikacji autobusowej w Polsce B.
Z kolei Krzysztof Ruciński przygląda się skutkom społecznym, finansowym, ekologicznym i transportowym rozbudowy sieci dróg i motoryzacji indywidualnej kosztem innych form transportu oraz pokazuje, jakie to wygeneruje problemy w przyszłości. Więcej asfaltu to niekoniecznie faktyczny rozwój.
Posłanka Paulina Matysiak mówi nam w wywiadzie, dlaczego transport zbiorowy jest ważny, dlaczego stanowi swoiste prawo człowieka, dlaczego standardem w cywilizowanym i dobrze urządzonym kraju powinien być dostęp do sprawnej komunikacji również dla tych, którzy nie chcą czy nie mogą korzystać z samochodów, a także jak wyglądają polityczne realia propagowania takich poglądów.
Bartosz Jakubowski opisuje z kolei pozytywne wyjątki, czyli sensownie zorganizowaną komunikację zbiorową w skali lokalnej. Czyli inicjatywy takich samorządowców, którzy zamiast niedasizmu i rozkładania rąk po prostu zapewnili mieszkańcom sensowne możliwości przemieszczania się – i nie potrzebowali na to gigantycznych pieniędzy.
Przemysław Brych aka Konduktor Przemek opowiada o kolei od kuchni, o jej promowaniu, o różnych mitach i nieporozumieniach dotyczących transportu zbiorowego, ale także o przykładach myślenia życzeniowego wśród miłośników zbiorkomu, gdy nie znają oni całej „maszynerii” organizacyjnej itp.
Jarosław Ogrodowski opisuje historię i teraźniejszość sukcesu, jaki odniósł regionalny przewoźnik – Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która zapewniła dobry transport w województwie i stale się rozwija, a wszystko to ponad podziałami politycznymi i bez destrukcyjnej wojny między następującymi po sobie ekipami władzy.
Kontrastuje z tym tekst, w którym Kosma Nykiel pisze o zapaści transportu zbiorowego w samej Łodzi – jak to schrzanić w wielkim mieście, jak zmarnować potencjał, jakie błędy popełnić i jak zakorkować miasto, mimo sporej forsy wydanej z zamiarem polepszenia sytuacji.
Natomiast Bogdan Latosiński opowiada o tym, jak transport zbiorowy w innym mieście wojewódzkim, Kielcach, zapewnia sprawnie od lat spółka pracownicza, czyli przewoźnik należący do kilkuset osób zatrudnionych w nim. Oraz o tym, jak taka forma własności i zarządzania złości liberałów, jak próbuje się torpedować działania firmy, no i o tym, kto się niezdrowo interesuje takimi podmiotami, gdy mają tereny w miejscach kuszących deweloperów.
A kończymy numer tekstem wzywającym do stworzenia w Europie sieci nocnych pociągów, jako alternatywy dla lotów samolotowych na niezbyt długich dystansach.
Już w sprzedaży u nas wersje papierowa i elektroniczna numeru 95. Od 13 czerwca wydanie papierowe dostępne także w Empikach w całym kraju. Zapraszam do lektury! Wersja papierowa tylko 20 zł (taniej niż w Empiku!) z wliczonymi kosztami wysyłki prosto do waszych skrzynek pocztowych, a wersja elektroniczna za jedyne 9,99 złotych. Jeszcze taniej obie wersje w prenumeracie. Zapraszam na zakupy i proszę o udostępnianie okładki u siebie, bo to bardzo nam pomaga w czasach zasięgów ciętych do absurdu. Cały spis treści oraz numer do kupienia tutaj: https://nowyobywatel.pl/.../sklep.../nowy-obywatel-4495/
Trwa ładowanie...