Matura. Podstawa programowa z Biologii

Obrazek posta
  1. Dział A. Metody badawcze
  2. Dział B. Budowa chemiczna organizmów
  3. Dział C. Budowa i funkcjonowanie komórki
  4. Dział D. Metabolizm cz.1
  5. Dział E. Metabolizm cz.2
  6. Dział F. Bakterie i wirusy
  7. Dział G. Grzyby  i Protisty 
  8. Dział H. Botanika cz.1 – Tkanki roślinne, organy wegetatywne
  9. Dział I. Botanika cz.2 – Organy generatywne i rozmnażanie roślin
  10. Dział J. Botanika cz.3 – Fizjologia roślin
  11. Dział K. Zoologia cz. 1 – Tkanki zwierzęce, bezkręgowce
  12. Dział L. Zoologia cz.2 – Kręgowce
  13. Dział M. Fizjologia człowieka cz.1 – Układ pokarmowy i wydalniczy 
  14. Dział N. Fizjologia człowieka cz.2 – Układ krwionośny i oddechowy
  15. Dział O. Fizjologia człowieka cz.3 – Układ odpornościowy, powłoki ciała i układu ruchu
  16. Dział P. Fizjologia człowieka cz.4 – Homestaza, układ hormonalny i rozrodczy
  17. Dział R. Fizjologia człowieka cz.5 – Układ krwionośny i narządy zmysłów
  18. Dział S. Genetyka cz. 1 – Kwasy nukleinowe, Mitoza i Mejoza, ekspresja genów
  19. Dział T. Genetyka cz. 2 – Dziedziczenie cech
  20. Dział U. Genetyka cz. 3 – Zmienność organizmów
  21. Dział W. Genetyka cz. 4 – Biotechnologia
  22. Dział X. Ekologia
  23. Dział Y. Różnorodność biologiczna
  24. Dział Z. Ewoluzjonizm, Antropogeneza, i podstawy klasyfikacji organizmów

 

 

Dział A. METODY BADAWCZE

Foto: Laboratorium

Zdający:

  1. planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność polisacharydów w materiale biologicznym;
  2. przeprowadza obserwacje wpływu wybranych czynników fizycznych i chemicznych na białko;
  3. planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące zjawisko osmozy wywołane różnicą stężeń wewnątrz i na zewnątrz komórki;
  4. planuje i przeprowadza obserwację zjawiska plazmolizy;
  5. planuje i przeprowadza doświadczenie badające wpływ różnych czynników na aktywność enzymów (katalaza, proteinaza);
  6. planuje i przeprowadza doświadczenie określające wpływ czynników zewnętrznych na intensywność transpiracji;
  7. planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ temperatury i natężenia światła na intensywność fotosyntezy;
  8. planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące rolę stożka wzrostu w dominacji wierzchołkowej u roślin;
  9. planuje i przeprowadza doświadczenie sprawdzające warunki trawienia skrobi.

 

Dział B. BUDOWA CHEMICZNA ORGANIZMÓW

Foto komórki

Zdający:

1) przedstawia znaczenie biologiczne makroelementów, w tym pierwiastków biogennych;

2) przedstawia znaczenie biologiczne wybranych mikroelementów (Fe, I);

3) wyjaśnia rolę wody w życiu organizmów, z uwzględnieniem jej właściwości fizycznych i chemicznych;

4) przedstawia budowę węglowodanów (uwzględniając wiązania glikozydowe α, β); rozróżnia monosacharydy (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza), disacharydy (sacharoza, laktoza, maltoza), polisacharydy (skrobia, glikogen, celuloza, chityna) i określa znaczenie biologiczne węglowodanów, uwzględniając ich właściwości fizyczne i chemiczne;

5) przedstawia budowę białek (uwzględniając wiązania peptydowe); rozróżnia białka proste i złożone; opisuje strukturę I-, II-, III- i IV-rzędową białek; przedstawia wpływ czynników fizycznych i chemicznych na białko (zjawisko koagulacji i denaturacji); określa biologiczne znaczenie białek (albuminy, globuliny, histony, kolagen, keratyna, hemoglobina, mioglobina);

6) przedstawia budowę lipidów (uwzględniając wiązania estrowe); rozróżnia lipidy proste i złożone, przedstawia właściwości lipidów oraz określa ich znaczenie biologiczne.

 

Dział C.BUDOWA I FUNKCJONOWANIE KOMÓRKI

Foto komórki

Zdający:

1) rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie;

2) wykazuje związek budowy błony komórkowej z pełnionymi przez nią funkcjami;

3) rozróżnia rodzaje transportu do i z komórki (dyfuzja prosta i wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza);

4) wyjaśnia rolę błony komórkowej i tonoplastu w procesach osmotycznych;

5) przedstawia budowę jądra komórkowego i jego rolę w funkcjonowaniu komórki;

6) opisuje budowę rybosomów, ich powstawanie i pełnioną funkcję oraz określa ich lokalizację w komórce;

7) przedstawia błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany system strukturalno-funkcjonalny oraz określa jego rolę w kompartmentacji komórki;

8) opisuje budowę mitochondriów i plastydów ze szczególnym uwzględnieniem chloroplastów;

9) przedstawia argumenty przemawiające za endosymbiotycznym pochodzeniem mitochondriów i chloroplastów;

10) wykazuje związek budowy ściany komórkowej z pełnioną funkcją oraz wskazuje grupy organizmów, u których ona występuje;

11) przedstawia znaczenie wakuoli w funkcjonowaniu komórki roślinnej;

12) przedstawia znaczenie cytoszkieletu w ruchu komórek, transporcie wewnątrzkomórkowym; podziałach komórkowych oraz stabilizacji struktury komórki;

13) wykazuje różnice w budowie komórki prokariotycznej i eukariotycznej;

14) wykazuje różnice w budowie komórki roślinnej, grzybowej i zwierzęcej.

 

Dział D. METABOLIZM CZ.1

Metabolizm w grafice

Zdający:

1) wyjaśnia, na przykładach, pojęcia: szlaku i cyklu metabolicznego;

2) porównuje istotę procesów anabolicznych i katabolicznych oraz wykazuje, że są ze sobą powiązane;

3) wykazuje związek budowy ATP z jego rolą biologiczną;

4) przedstawia znaczenie NAD+, FAD, NADP+ w procesach utleniania i redukcji.

5) przedstawia charakterystyczne cechy budowy enzymu;

6) wyjaśnia, na czym polega swoistość substratowa enzymu oraz opisuje katalizę enzymatyczną;

7) przedstawia sposoby regulacji aktywności enzymów (aktywacja, inhibicja);

8) wyjaśnia mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego jako sposobu regulacji przebiegu szlaków metabolicznych;

9) wyjaśnia wpływ czynników fizyko-chemicznych (temperatury, pH, stężenia substratu) na przebieg katalizy enzymatycznej.

 

Dział E. METABOLIZM CZ.2

Metabolizm w grafice

 

Zdający:

1) wykazuje związek budowy chloroplastu z przebiegiem procesu fotosyntezy;

2) przedstawia rolę barwników i fotosystemów w procesie fotosyntezy;

3) analizuje na podstawie schematu przebieg fazy zależnej od światła oraz fazy niezależnej od światła; wyróżnia substraty i produkty obu faz; wykazuje rolę składników siły asymilacyjnej w fazie niezależnej od światła;

4) wyjaśnia mechanizm powstawania ATP w procesie chemiosmozy w chloroplaście;

5) porównuje na podstawie schematu fotofosforylację cykliczną i niecykliczną;

6) określa drogi, jakimi do liści docierają substraty fotosyntezy;

7) określa drogi, jakimi transportowane są produkty fotosyntezy;

8) przedstawia adaptacje anatomiczne i fizjologiczne roślin typu C4 i CAM do przeprowadzania fotosyntezy w określonych warunkach środowiska;

9) analizuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesu fotosyntezy;

10) wykazuje związek budowy mitochondrium z przebiegiem procesu oddychania komórkowego;

11) analizuje na podstawie schematu przebieg glikolizy, reakcji pomostowej i cyklu Krebsa, wyróżnia substraty i produkty tych procesów;

12) przedstawia, na czym polega fosforylacja substratowa;

13) wyjaśnia mechanizm powstawania ATP w procesie chemiosmozy w mitochondriach (fosforylacja oksydacyjna);

14) porównuje drogi przemiany pirogronianu w fermentacji alkoholowej, mleczanowej i w oddychaniu tlenowym;

15) wyjaśnia, dlaczego utlenianie substratu energetycznego w warunkach tlenowych dostarcza więcej energii niż w warunkach beztlenowych;

16) analizuje na podstawie schematu przebieg glikogenolizy i wykazuje związek tego procesu z pozyskiwaniem energii przez komórkę.

 

Dział F. BAKTERIE I WIRUSY

bakterie

Zdający:

1) przedstawia budowę komórki prokariotycznej, z uwzględnieniem różnic w budowie ściany komórkowej bakterii Gram-dodatnich i Gram-ujemnych;

2) przedstawia czynności życiowe bakterii: odżywianie (chemoautotrofizm, fotoautotrofizm, heterotrofizm); oddychanie beztlenowe (denitryfikacja, fermentacja) i tlenowe; rozmnażanie;

3) wykazuje znaczenie procesów płciowych w zmienności genetycznej bakterii;

4) przedstawia znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka, w tym wywołujących choroby człowieka (gruźlica, tężec, borelioza);

5) przedstawia budowę wirusów jako bezkomórkowych form infekcyjnych;

6) przedstawia różnorodność morfologiczną i genetyczną wirusów;

7) wykazuje związek budowy wirusów ze sposobem infekowania komórek;

8) porównuje cykle infekcyjne wirusów (lityczny i lizogeniczny);

9) wyjaśnia mechanizm odwrotnej transkrypcji i jego znaczenie w namnażaniu retrowirusów;

10) przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób człowieka wywoływanych przez wirusy (AIDS, schorzenia wywołane zakażeniem HPV, grypa, odra,WZW typu A, B i C);

11) przedstawia znaczenie wirusów w przyrodzie i dla człowieka.

 

Dział G. GRZYBY I PROTISTY

Zdający:

1) przedstawia różnorodność morfologiczną grzybów;

2) przedstawia czynności życiowe grzybów: odżywianie, oddychanie i rozmnażanie;

3) przedstawia znaczenie grzybów w przyrodzie;

4) przedstawia formy morfologiczne protistów;

5) przedstawia czynności życiowe protistów: odżywianie, poruszanie się, rozmnażanie, wydalanie i osmoregulację;

6) wykazuje związek budowy protistów ze środowiskiem i trybem ich życia (obecność aparatu ruchu, budowa błony komórkowej, obecność chloroplastów i wodniczek tętniących);

7) analizuje na podstawie schematów przebieg cykli rozwojowych protistów i rozróżnia poszczególne fazy jądrowe;

8) przedstawia drogi zarażenia się i zasady profilaktyki chorób wywołanych przez protisty (malaria, toksoplazmoza, lamblioza);

9) przedstawia znaczenie protistów (w tym prostitów fotosyntetyzujących i symbiotycznych) w przyrodzie i dla człowieka.

 

Dział H. BOTANIKA CZ.1

– TKANKI ROŚLINNE, ORGANY WEGETATYWNE

Tkanki roślinne foto

Zdający:

1) określa różnice między warunkami życia w wodzie i na lądzie;

2) przedstawia na przykładzie rodzimych gatunków cechy charakterystyczne mchów, paproci i nasiennych oraz na podstawie tych cech identyfikuje organizm jako przedstawiciela jednej z tych grup;

3) rozpoznaje tkanki roślinne na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją;

4) przedstawia znaczenie połączeń międzykomórkowych w tkankach roślinnych;

5) wykazuje związek budowy morfologicznej i anatomicznej (pierwotnej i wtórnej) organów wegetatywnych roślin z pełnionymi przez nie funkcjami;

6) przedstawia cechy budowy roślin, które umożliwiły im zasiedlenie środowisk lądowych;

7) przedstawia adaptacje w budowie anatomicznej roślin do wymiany gazowej;

8) uzasadnia, że modyfikacje organów wegetatywnych roślin są adaptacją do różnych warunków środowiska i pełnionych funkcji;

9) przedstawia znaczenie roślin dla człowieka.

 

Dział I. BOTANIKA CZ.2

– ORGANY GENERATYWNE I ROZMNAŻANIE ROŚLIN

Rozmnażanie roślin

Zdający:

1) wykazuje, porównując na podstawie schematów, przemianę pokoleń mchów, paproci, nagonasiennych i okrytonasiennych, stopniową redukcję gametofitu;

2) przedstawia budowę kwiatów roślin nasiennych;

3) wykazuje związek budowy kwiatu roślin okrytonasiennych ze sposobem ich zapylania;

4) opisuje sposób powstawania gametofitów roślin nasiennych;

5) opisuje proces zapłodnienia i powstawania nasion u roślin nasiennych oraz owoców u okrytonasiennych;

6) wykazuje związek budowy owocu ze sposobem rozprzestrzeniania się roślin okrytonasiennych;

7) przedstawia budowę nasiona.

 

Dział J. BOTANIKA CZ.3

– FIZJOLOGIA ROŚLIN

Rośliny w deszczu

Zdający:

1) wyjaśnia mechanizmy pobierania oraz transportu wody i soli mineralnych;

2) wykazuje związek zmian potencjału osmotycznego i potencjału wody z otwieraniem i zamykaniem szparek;

3) wykazuje wpływ czynników zewnętrznych (temperatura, światło, wilgotność, ruchy powietrza) na bilans wodny roślin;

4) opisuje wpływ suszy fizjologicznej na bilans wodny rośliny; 

5) podaje dostępne dla roślin formy wybranych makroelementów (N, S);

6) przedstawia znaczenie wybranych makro- i mikroelementów (N, S, Mg, K, P) dla roślin;

7) przedstawia udział innych organizmów (bakterie glebowe i symbiotyczne, grzyby) w pozyskiwaniu pokarmu przez rośliny;

8) przedstawia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na proces kiełkowania nasion;

9) określa rolę auksyn i etylenu w procesach wzrostu i rozwoju roślin;

10) przedstawia nastie i tropizmy jako reakcje roślin na bodźce (światło, temperatura, grawitacja, bodźce mechaniczne i chemiczne);

11) przedstawia rolę auksyn w ruchach wzrostowych roślin.

 

Dział K. ZOOLOGIA CZ.1

– TKANKI ZWIERZĘCE, BEZKRĘGOWCE

Foto: Ślimak, bezkręgowiec

Zdający:

1) rozróżnia zwierzęta dwuwarstwowe i trójwarstwowe, pierwouste i wtórouste; bezżuchwowce i żuchwowce; na podstawie drzewa filogenetycznego wykazuje pokrewieństwo między grupami zwierząt;

2) wymienia cechy pozwalające na rozróżnienie parzydełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic, mięczaków i stawonogów (skorupiaków, pajęczaków i owadów);

3) rozpoznaje tkanki zwierzęce na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją;

4) przedstawia znaczenie połączeń międzykomórkowych w tkankach zwierzęcych;

5) wykazuje związek budowy narządów z pełnioną przez nie funkcją;

6) przedstawia powiązania funkcjonalne pomiędzy narządami w obrębie układu;

7) przedstawia powiązania funkcjonalne pomiędzy układami narządów w obrębie organizmu;

8) wykazuje związek między wielkością, aktywnością życiową, temperaturą ciała, a zapotrzebowaniem energetycznym organizmu;

9) przedstawia adaptacje w budowie i funkcjonowaniu układów pokarmowych zwierząt do rodzaju pokarmu oraz sposobu jego pobierania;

10) rozróżnia trawienie wewnątrzkomórkowe i zewnątrzkomórkowe u zwierząt;

11) przedstawia warunki umożliwiające i ułatwiające dyfuzję gazów przez powierzchnie wymiany gazowej;

12) wykazuje związek lokalizacji (wewnętrzna i zewnętrzna) i budowy powierzchni wymiany gazowej ze środowiskiem życia;

13) podaje przykłady narządów wymiany gazowej, wskazując grupy zwierząt, u których występują;

14) przedstawia rodzaje układów krążenia u zwierząt (otwarte, zamknięte) oraz wykazuje związek między budową układu krążenia i jego funkcją u poznanych grup zwierząt;

15) wykazuje konieczność regulacji osmotycznej u zwierząt żyjących w różnych środowiskach;

16) przedstawia istotę procesu wydalania oraz wymienia substancje, które są wydalane z organizmu;

17) wykazuje związek między środowiskiem życia zwierząt i rodzajem wydalanego azotowego produktu przemiany materii;

18) wyróżnia rodzaje receptorów u zwierząt ze względu na rodzaj odbieranego bodźca;

19) przedstawia związek między środowiskiem życia a sposobem poruszania się;

20) rozróżnia rodzaje ruchu zwierząt (rzęskowy, mięśniowy);

21) analizuje współdziałanie mięśni z różnymi typami szkieletu (hydrauliczny, zewnętrzny, wewnętrzny);

22) analizuje budowę szkieletu wewnętrznego (na schemacie, modelu, fotografii) jako wyraz adaptacji do środowiska i trybu życia;

23) przedstawia różne rodzaje pokrycia ciała zwierząt i podaje ich funkcje;

24) przedstawia przykłady sposobów regulacji temperatury ciała u zwierząt endotermicznych oraz ektotermicznych;

25) przedstawia istotę rozmnażania płciowego;

26) rozróżnia zapłodnienie zewnętrzne i wewnętrzne, jajorodność, jajożyworodność i żyworodność oraz podaje przykłady grup zwierząt, u których występuje;

27) wykazuje związek budowy jaja ze środowiskiem życia;

28) analizuje na podstawie schematu cykle rozwojowe zwierząt pasożytniczych; rozróżnia żywicieli pośrednich i ostatecznych;

29) porównuje przeobrażenie zupełne i niezupełne u owadów, uwzględniając rolę poczwarki w cyklu rozwojowym.

 

 

DZIAŁ L. ZOOLOGIA CZ.2

– KRĘGOWCE

Foto żaby. Kręgowce

Zdający:

1) rozróżnia zwierzęta dwuwarstwowe i trójwarstwowe, pierwouste i wtórouste; bezżuchwowce i żuchwowce; owodniowce i bezowodniowce; łożyskowe i bezłożyskowe; skrzelodyszne i płucodyszne; zmiennocieplne i stałocieplne; na podstawie drzewa filogenetycznego wykazuje pokrewieństwo między grupami zwierząt;

2) wymienia cechy pozwalające na rozróżnienie ryb, płazów, gadów, ssaków i ptaków; na podstawie tych cech identyfikuje organizm jako przedstawiciela jednej z tych grup.

3) wykazuje związek budowy narządów z pełnioną przez nie funkcją;

4) przedstawia powiązania funkcjonalne pomiędzy narządami w obrębie układu;

5) przedstawia powiązania funkcjonalne pomiędzy układami narządów w obrębie organizmu;

6) wykazuje związek między wielkością, aktywnością życiową, temperaturą ciała, a zapotrzebowaniem energetycznym organizmu;

7) przedstawia adaptacje w budowie i funkcjonowaniu układów pokarmowych zwierząt do rodzaju pokarmu oraz sposobu jego pobierania;

8) przedstawia warunki umożliwiające i ułatwiające dyfuzję gazów przez powierzchnie wymiany gazowej;

9) wykazuje związek lokalizacji (wewnętrzna i zewnętrzna) i budowy powierzchni wymiany gazowej ze środowiskiem życia;

10) podaje przykłady narządów wymiany gazowej, wskazując grupy zwierząt, u których występują;

11) porównuje, określając tendencje ewolucyjne, budowę płuc gromad kręgowców;

12) wyjaśnia mechanizm wymiany gazowej w skrzelach, uwzględniając mechanizm przeciwprądowy;

13) wyjaśnia mechanizm wentylacji płuc u płazów, gadów, ptaków i ssaków;

14) wykazuje związek między budową układu krążenia i jego funkcją u poznanych grup zwierząt;

15) porównuje, określając tendencje ewolucyjne, budowę serc gromad kręgowców;

16) wykazuje konieczność regulacji osmotycznej u zwierząt żyjących w różnych środowiskach;

17) przedstawia istotę procesu wydalania oraz wymienia substancje, które są wydalane z organizmu;

18) wykazuje związek między środowiskiem życia zwierząt i rodzajem wydalanego azotowego produktu przemiany materii;

19) wyróżnia rodzaje receptorów u zwierząt ze względu na rodzaj odbieranego bodźca;

20) przedstawia związek między środowiskiem życia a sposobem poruszania się;

21) analizuje współdziałanie mięśni z różnymi typami szkieletu (hydrauliczny, zewnętrzny, wewnętrzny);

22) rozróżnia rodzaje ruchu zwierząt (rzęskowy, mięśniowy);

23) analizuje budowę szkieletu wewnętrznego (na schemacie, modelu, fotografii) jako wyraz adaptacji do środowiska i trybu życia;

24) przedstawia różne rodzaje pokrycia ciała zwierząt i podaje ich funkcje;

25) wykazuje związek między budową i funkcją skóry kręgowców;

26) przedstawia przykłady sposobów regulacji temperatury ciała u zwierząt endotermicznych oraz ektotermicznych;

27) przedstawia istotę rozmnażania płciowego;

28) rozróżnia zapłodnienie zewnętrzne i wewnętrzne, jajorodność, jajożyworodność i żyworodność oraz podaje przykłady grup zwierząt, u których występuje;

29) wykazuje związek budowy jaja ze środowiskiem życia;

30) przedstawia rolę błon płodowych w rozwoju zarodkowym owodniowców.

 

Dział M. FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA CZ.1

– UKŁAD POKARMOWY I WYDALNICZY

Anatomia człowieka foto

Zdający:

1) przedstawia rolę nieorganicznych i organicznych składników pokarmowych w odżywianiu człowieka, w szczególności białek pełnowartościowych i niepełnowartościowych, NNKT, błonnika, witamin;

2) przedstawia związek budowy odcinków przewodu pokarmowego człowieka z pełnioną przez nie funkcją;

3) przedstawia rolę wydzielin gruczołów i komórek gruczołowych w obróbce pokarmu;

4) przedstawia proces trawienia poszczególnych składników pokarmowych w przewodzie pokarmowym człowieka; 

5) przedstawia proces wchłaniania poszczególnych produktów trawienia składników pokarmowych w przewodzie pokarmowym człowieka;

6) przedstawia rolę wątroby w przemianach substancji wchłoniętych w przewodzie pokarmowym,

7) przedstawia zasady racjonalnego żywienia człowieka;

8) podaje przyczyny otyłości u człowieka oraz sposoby jej profilaktyki;

9) przedstawia znaczenie badań diagnostycznych (gastroskopia, kolonoskopia, USG) w profilaktyce i leczeniu chorób układu pokarmowego, w tym raka żołądka, raka jelita grubego;

10) przedstawia związek między budową i funkcją narządów układu moczowego człowieka;

11) przedstawia proces tworzenia moczu u człowieka oraz wyjaśnia znaczenie regulacji hormonalnej w tym procesie;

12) analizuje znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu moczowego (badanie ogólne moczu).

 

Dział N. FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA CZ.2 – UKŁAD KRWIONOŚNY I ODDECHOWY

Fizjologia człowieka foto

Zdający:

1) wykazuje związek między budową i funkcją elementów układu oddechowego człowieka;

2) opisuje wymianę gazową w tkankach i płucach, uwzględniając powinowactwo hemoglobiny do tlenu w różnych warunkach pH i temperatury krwi oraz ciśnienia parcjalnego tlenu w środowisku zewnętrznym;

3) analizuje wpływ czynników zewnętrznych na funkcjonowanie układu oddechowego (tlenek węgla, pyłowe zanieczyszczenie powietrza, dym tytoniowy, smog);

4) przedstawia znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu oddechowego (RTG klatki piersiowej, spirometria, bronchoskopia);

5) przedstawia rolę krwi w transporcie gazów oddechowych;

6) wykazuje związek między budową i funkcją naczyń krwionośnych;

7) przedstawia budowę serca człowieka oraz krążenie krwi w obiegu płucnym i ustrojowym,

8) przedstawia automatyzm pracy serca;

9) wykazuje związek między stylem życia i chorobami układu krążenia (miażdżyca, zawał mięśnia sercowego); przedstawia znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu krążenia (EKG, pomiar ciśnienia tętniczego);

10) przedstawia funkcje elementów układu limfatycznego i przedstawia rolę limfy.

 

Dział O. FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA CZ.3 – UKŁAD ODPORNOŚCIOWY, POWŁOKI CIAŁA I UKŁAD RUCHU

Układ ruchu, odpornościowy foto

Zdający:

1) rozróżnia odporność wrodzoną (nieswoistą) i nabytą (swoistą) oraz komórkową i humoralną;

2) opisuje sposoby nabywania odporności swoistej (czynny i bierny);

3) przedstawia narządy i komórki układu odpornościowego człowieka;

4) przedstawia rolę mediatorów układu odpornościowego w reakcji odpornościowej (białka ostrej fazy, cytokiny);

5) wyjaśnia, na czym polega zgodność tkankowa i przedstawia jej znaczenie w transplantologii;

6) wyjaśnia istotę konfliktu serologicznego i przedstawia znaczenie podawania przeciwciał anty-Rh;

7) analizuje zaburzenia funkcjonowania układu odpornościowego (nadmierna i osłabiona odpowiedź immunologiczna) oraz podaje sytuacje wymagające immunosupresji (przeszczepy, alergie, choroby autoimmunologiczne);

8) opisuje współdziałanie mięśni, ścięgien, stawów i kości w ruchu człowieka;

9) przedstawia budowę mięśnia szkieletowego (filamenty aktynowe i miozynowe, miofibrylla, włókno mięśniowe, brzusiec mięśnia);

10) wyjaśnia, na podstawie schematu, molekularny mechanizm skurczu mięśnia;

11) przedstawia sposoby pozyskiwania ATP niezbędnego do skurczu mięśnia;

12) przedstawia antagonizm i współdziałanie mięśni w wykonywaniu ruchów;

13) rozpoznaje (na modelu, schemacie, rysunku) rodzaje połączeń kości i określa ich funkcje,

14) rozpoznaje (na modelu, schemacie, rysunku) kości szkieletu osiowego, obręczy i kończyn człowieka;

15) wyjaśnia wpływ odżywiania się (w tym suplementacji) na rozwój oraz stan kości i mięśni człowieka;

16) przedstawia rolę skóry w syntezie prowitaminy D; wykazuje związek nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV z procesem starzenia się skóry oraz zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób i zmian skórnych.

 

Dział P. FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA CZ.3 – HOMEOSTAZA, UKŁAD HORMONALNY I ROZRODCZY

Kobieta z niemowlęciem foto

Zdający:

1) przedstawia mechanizmy warunkujące homeostazę (termoregulacja, osmoregulacja, stałość składu płynów ustrojowych, ciśnienie krwi);

2) wykazuje związek między wielkością, aktywnością życiową, temperaturą ciała, a zapotrzebowaniem energetycznym organizmu;

3) wyjaśnia, w jaki sposób hormony steroidowe i niesteroidowe (pochodne aminokwasów i peptydowe) regulują czynności komórek docelowych;

4) podaje lokalizacje gruczołów dokrewnych człowieka i wymienia hormony przez nie produkowane;

5) wyjaśnia, w jaki sposób koordynowana jest aktywność układów hormonalnego i nerwowego (nadrzędna rola podwzgórza i przysadki);

6) wyjaśnia mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego na osi podwzgórze – przysadka – gruczoł (hormony tarczycy, kory nadnerczy i gonad);

7) przedstawia antagonistyczne działanie hormonów na przykładzie regulacji poziomu glukozy i wapnia we krwi;

8) wyjaśnia rolę hormonów w reakcji na stres u człowieka;

9) przedstawia rolę hormonów w regulacji tempa metabolizmu;

10) określa skutki niedoczynności i nadczynności gruczołów dokrewnych;

11) przedstawia budowę i funkcje narządów układu rozrodczego męskiego i żeńskiego człowieka;

12) analizuje proces gametogenezy u człowieka i wskazuje podobieństwa oraz różnice w przebiegu powstawania gamet męskich i żeńskich;

13) przedstawia przebieg cyklu menstruacyjnego, z uwzględnieniem działania hormonów przysadkowych i jajnikowych w jego regulacji;

14) przedstawia rolę syntetycznych hormonów (progesteronu i estrogenów) w regulacji cyklu menstruacyjnego;

15) przedstawia przebieg ciąży z uwzględnieniem funkcji łożyska; analizuje wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na przebieg ciąży; wyjaśnia istotę i znaczenie badań prenatalnych;

16) przedstawia etapy ontogenezy człowieka, uwzględniając skutki wydłużającego się okresu starości.

 

Dział R. FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA CZ.5 – UKŁAD NERWOWY I NARZĄDY ZMYSŁÓW

układ nerwowy, sieć foto

Zdający:

1) wyjaśnia istotę powstawania i przewodzenia impulsu nerwowego; wykazuje związek między budową neuronu a przewodzeniem impulsu nerwowego;

2) przedstawia działanie synapsy chemicznej, uwzględniając rolę przekaźników chemicznych; podaje przykłady tych neuroprzekaźników;

3) przedstawia drogę impulsu nerwowego w łuku odruchowym;

4) porównuje rodzaje odruchów i przedstawia rolę odruchów warunkowych w procesie uczenia się;

5) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów człowieka;

6) przedstawia rolę autonomicznego układu nerwowego w utrzymaniu homeostazy oraz podaje lokalizacje ośrodków tego układu;

7) wykazuje związek pomiędzy lokalizacją receptorów w organizmie człowieka a pełnioną funkcją;

8) przedstawia budowę oraz działanie oka i ucha człowieka;

9) wyjaśnia wpływ substancji psychoaktywnych, w tym dopalaczy, na funkcjonowanie organizmu;

10) przedstawia wybrane choroby układu nerwowego (depresja, choroba Alzheimera, choroba Parkinsona) oraz znaczenie ich wczesnej diagnostyki dla ograniczenia społecznych skutków tych chorób.

 

Dział S. GENETYKA CZ. 1 – KWASY NUKLEINOWE, MITOZA I MEJOZA, EKSPRESJA GENÓW

komórki DNA foto

Zdający:

1) porównuje skład chemiczny i strukturę cząsteczek DNA i RNA, z uwzględnieniem rodzajów wiązań występujących w tych cząsteczkach; określa znaczenie biologiczne kwasów nukleinowych;

2) przedstawia organizację materiału genetycznego w komórce;

3) wyjaśnia mechanizm replikacji DNA, z uwzględnieniem roli enzymów (helikaza, prymaza, polimeraza DNA, ligaza);

4) opisuje cykl komórkowy, z uwzględnieniem zmian ilości DNA w poszczególnych jego etapach, uzasadnia konieczność replikacji DNA przed podziałem komórki;

5) opisuje przebieg kariokinezy podczas mitozy i mejozy;

6) rozpoznaje (na schemacie, rysunku, mikrofotografii) poszczególne etapy mitozy i mejozy;

7)  porównuje przebieg cytokinezy w komórkach roślinnych i zwierzęcych;

8)  przedstawia znaczenie mitozy i mejozy w zachowaniu ciągłości życia na Ziemi;

9)  wyjaśnia znaczenie procesu crossing-over i niezależnej segregacji chromosomów jako źródeł zmienności rekombinacyjnej i różnorodności biologicznej;

10) przedstawia apoptozę jako proces warunkujący prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmów wielokomórkowych;

11) porównuje strukturę genu organizmu prokariotycznego i eukariotycznego;

12) opisuje proces transkrypcji z uwzględnieniem roli polimerazy RNA;

13) opisuje proces obróbki potranskrypcyjnej u organizmów eukariotycznych;

14) przedstawia cechy kodu genetycznego;

15) opisuje proces translacji ;

16) porównuje przebieg ekspresji informacji genetycznej w komórce prokariotycznej i eukariotycznej;

17) przedstawia istotę regulacji ekspresji genów u organizmów eukariotycznych.

 

Dział T. GENETYKA CZ. 2 – DZIEDZICZENIE CECH

Marka z dzieckiem foto

Zdający:

1) zapisuje i analizuje krzyżówki (w tym krzyżówki testowe) oraz określa prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych, w tym cech warunkowanych przez allele wielokrotne;

2) przedstawia dziedziczenie jednogenowe, dwugenowe i wielogenowe (dominacja pełna, dominacja niepełna, kodominacja, współdziałanie dwóch lub większej liczby genów);

3) przedstawia główne założenia chromosomowej teorii dziedziczności Morgana;

4) analizuje dziedziczenie cech sprzężonych; oblicza odległość między genami; na podstawie odległości między genami określa kolejność ich ułożenia na chromosomie;

5) wyjaśnia istotę dziedziczenia pozajądrowego;

6) przedstawia determinację oraz dziedziczenie płci;

7) przedstawia dziedziczenie cech sprzężonych z płcią;

8) analizuje rodowody i na ich podstawie ustala sposób dziedziczenia danej cechy.

 

Dział U. GENETYKA CZ. 3 – ZMIENNOŚĆ ORGANIZMÓW

Genetyka, komórka DNA foto

Zdający:

1) opisuje zmienność jako różnorodność fenotypową osobników w populacji;

2) przedstawia typy zmienności genetycznej (rekombinacyjna i mutacyjna);

3) rozróżnia ciągłą i nieciągłą zmienność cechy; wyjaśnia genetyczne podłoże tych zmienności;

4) przedstawia źródła zmienności rekombinacyjnej;

5) przedstawia rodzaje mutacji genowych oraz określa ich skutki;

6) przedstawia rodzaje aberracji chromosomowych (strukturalnych i liczbowych) oraz określa ich skutki;

7) określa na podstawie analizy rodowodu lub kariotypu podłoże genetyczne chorób człowieka (mukowiscydoza, fenyloketonuria, pląsawica Huntingtona, hemofilia, zespół Downa);

8) wykazuje związek pomiędzy narażeniem organizmu na działanie czynników mutagennych (fizycznych, chemicznych, biologicznych) a zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób;

9) przedstawia transformację nowotworową komórek jako następstwo mutacji w obrębie genów kodujących białka regulujące cykl komórkowy oraz odpowiedzialnych za naprawę DNA.

 

Dział W. GENETYKA CZ. 4 – BIOTECHNOLOGIA

Biotechnologia - badania - foto

Zdający:

1) rozróżnia biotechnologię tradycyjną i molekularną;

2) przedstawia współczesne zastosowania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, rolnictwie, biodegradacji i oczyszczaniu ścieków;

3) przedstawia narzędzia wykorzystywane w biotechnologii molekularnej (enzymy: polimerazy, ligazy i enzymy restrykcyjne) i określa ich zastosowania;

4) przedstawia istotę technik stosowanych w inżynierii genetycznej (hybrydyzacja DNA, analiza restrykcyjna i elektroforeza DNA, metoda PCR);

5) przedstawia zastosowania wybranych technik inżynierii genetycznej w medycynie sądowej, kryminalistyce, diagnostyce chorób;

6) wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych;

7) przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;

8) przedstawia zastosowania biotechnologii molekularnej w badaniach ewolucyjnych i systematyce organizmów;

9) przedstawia sytuacje, w których zasadne jest korzystanie z poradnictwa genetycznego;

10) przedstawia szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej.

 

Dział X. EKOLOGIA

Ekologia foto

Zdający:

1) rozróżnia czynniki biotyczne i abiotyczne oddziałujące na organizmy;

2) przedstawia elementy niszy ekologicznej organizmu; rozróżnia niszę ekologiczną od siedliska;

3) wyjaśnia, czym jest tolerancja ekologiczna;

4) wykazuje znaczenie organizmów o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej w bioindykacji;

5) określa środowisko życia organizmu na podstawie jego tolerancji ekologicznej na określony czynnik;

6) przedstawia istotę teorii metapopulacji oraz określa znaczenie migracji w przepływie genów dla przetrwania gatunku w środowisku;

7) charakteryzuje populację, określając jej cechy (liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, wiekowa i płciowa); dokonuje obserwacji cech populacji wybranego gatunku;

8) wyjaśnia znaczenie zależności nieantagonistycznych (mutualizm obligatoryjny i fakultatywny, komensalizm) w ekosystemie i podaje ich przykłady;

9) przedstawia skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej;

10) przedstawia adaptacje drapieżników, pasożytów i roślinożerców do zdobywania pokarmu;

11) przedstawia adaptacje obronne ofiar drapieżników, żywicieli pasożytów oraz zjadanych roślin;

12) określa zależności pokarmowe w ekosystemie na podstawie analizy fragmentów sieci pokarmowych; przedstawia zależności pokarmowe w biocenozie w postaci łańcuchów pokarmowych;

13) wyjaśnia przepływ energii i obieg materii w ekosystemie;

14) opisuje obieg węgla i azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach.

 

Dział Y. RÓŻNORODNOŚĆ BIOLOGICZNA

Kameleon foto

Zdający:

1) przedstawia typy różnorodności biologicznej: genetyczną, gatunkową i ekosystemową;

2) wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa, urbanizacji, industrializacji, rozwoju komunikacji i turystyki) na różnorodność biologiczną;

3) wyjaśnia znaczenie restytucji i reintrodukcji gatunków dla zachowania różnorodności biologicznej; podaje przykłady restytuowanych gatunków;

4) uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000;

5) uzasadnia konieczność współpracy międzynarodowej (CITES, Konwencja o Różnorodności Biologicznej, Agenda 21) dla ochrony różnorodności biologicznej;

6) przedstawia istotę zrównoważonego rozwoju.

 

Dział Z. EWOLUCJONIZM, ANTROPOGENEZA I PODSTAWY KLASYFIKACJI ORGANIZMÓW

Ewolucja

Zdający:

1) wnioskuje na podstawie analizy kladogramów o pokrewieństwie ewolucyjnym organizmów;

2) rozróżnia na drzewie filogenetycznym grupy monofiletyczne, parafiletyczne i polifiletyczne; wykazuje, że klasyfikacja organizmów oparta jest na ich filogenezie;

3) porządkuje hierarchicznie podstawowe rangi taksonomiczne;

4) przedstawia podstawowe źródła wiedzy o mechanizmach i przebiegu ewolucji;

5) określa pokrewieństwo ewolucyjne gatunków na podstawie analizy drzewa filogenetycznego;

6) przedstawia rodzaje zmienności i wykazuje znaczenie zmienności genetycznej w procesie ewolucji;

7) wyjaśnia mechanizm działania doboru naturalnego i przedstawia jego rodzaje (stabilizujący, kierunkowy i różnicujący);

8) wykazuje, że dzięki doborowi naturalnemu organizmy zyskują nowe cechy adaptacyjne;

9) określa warunki, w jakich zachodzi dryf genetyczny;

10) przedstawia przyczyny zmian częstości alleli w populacji;

11) przedstawia założenia prawa Hardy’ego-Weinberga;

12) stosuje równanie Hardy’ego-Weinberga do obliczenia częstości alleli, genotypów i fenotypów w populacji;

13) wyjaśnia, dlaczego mimo działania doboru naturalnego w populacji ludzkiej utrzymują się allele warunkujące choroby genetyczne;

14) przedstawia gatunek jako izolowaną pulę genową;

15) przedstawia mechanizm powstawania gatunków wskutek specjacji allopatrycznej i sympatrycznej;

16) opisuje warunki, w jakich zachodzi radiacja adaptacyjna oraz ewolucja zbieżna;

17) rozpoznaje, na podstawie opisu, schematu, rysunku, konwergencję i dywergencję;

18) określa pokrewieństwo człowieka z innymi zwierzętami na podstawie analizy drzewa rodowego;

19) przedstawia podobieństwa między człowiekiem a innymi naczelnymi; przedstawia cechy odróżniające człowieka od małp człekokształtnych;

20) analizuje różnorodne źródła informacji dotyczące ewolucji człowieka i przedstawia tendencje zmian ewolucyjnych.

 

 

Źródło: 

Podstawa programowa - eBiologia - Matura z biologii - nauka przez zadania

Ankieta

Oceń jakość przeczytanego tekstu

Możesz wybrać 1 odpowiedź

Zaloguj się, aby móc oddać głos

matura 2025 matura z biologii 2025 program z biologii

Zobacz również

Książka, która wygrała ze mną - FREE
Pytania jawne na maturę 2025 z języka kaszubskiego jako języka regionalnego.
Lista jawna zadań egzaminu maturalnego z języka niemieckiego jako języka mniejszości narod...

Komentarze (0)

Trwa ładowanie...