Ołtarz Wita Stwosza w Krakowie

Obrazek posta

ZOBACZ SCYFRYZOWANY OŁTARZ (gigapanoramy, fotografie gigapiksel, modele 3D)

W lutym 2023 roku nasza fundacja, w partnerstwie z parafią pw. Wniebowzięcia NMP w Krakowie, otrzymała grant finansowy w programie konkursowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura cyfrowa”. Celem projektu „Bazylika Mariacka z Ołtarzem Wielkim Wita Stwosza – perła w koronie skarbów Krakowa cyfrowo i wirtualnie w 3D” było wierne cyfrowe odwzorowanie gotyckiej architektury Bazyliki Mariackiej oraz jej niezwykle cennego wyposażenia wnętrza, ze szczególnym uwzględnieniem Ołtarza Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny, uznawanego za arcydzieło późnogotyckiej rzeźby.

Ołtarz Wita Stwosza: Historia i Znaczenie

Ołtarz Wita Stwosza, znajdujący się w Bazylice Mariackiej, jest jednym z najwspanialszych dzieł późnogotyckiej sztuki rzeźbiarskiej w Europie. Stworzony przez norymberskiego rzeźbiarza Wita Stwosza w latach 1477-1489, ołtarz ten składa się z części centralnej z rzeźbionymi figurami oraz dwóch par skrzydeł: ruchomych skrzydeł wewnętrznych i nieruchomych skrzydeł zewnętrznych, zdobionych płaskorzeźbami. Całość dopełnia płaskorzeźbiona predella oraz ażurowe zwieńczenie z pełnoplastyczną rzeźbą.

Program ikonograficzny ołtarza, opracowany przez teologa, skupia się na Matce Boskiej i jej roli w dziele Zbawienia. W predelli ukazane jest drzewo Jessego – genealogia Chrystusa, a monumentalna scena centralna przedstawia Zaśnięcie Najświętszej Maryi Panny w otoczeniu apostołów. Nad nią ukazano Wniebowzięcie, a w zwieńczeniu Koronację Marii na Królową Nieba i Ziemi. Reliefy na skrzydłach przedstawiają sceny z życia Chrystusa i Marii.

Proces Cyfryzacji i Wyzwania

Projekt polegał na cyfrowym i trójwymiarowym odwzorowaniu całego ołtarza, w tym podziale na poszczególne kwatery skrzydeł oraz grupy postaci ze sceny głównej. W latach 2015-2021 ołtarz przeszedł gruntowną renowację, co stanowiło doskonałą okazję do jego digitalizacji.

W trakcie realizacji zadania wykorzystano najnowsze technologie pomiarowo-wizualizacyjne oraz internetowe, takie jak wielojęzyczna, responsywna strona internetowa. Projekt zapewnia interaktywność dla wszystkich rodzajów odbiorców, ze szczególnym uwzględnieniem osób wykluczonych, zgodnie z wytycznymi standardu WCAG 2.1.

ZOBACZ STRONĘ BAZYLIKI MARIACKIEJ W KRAKOWIE

Jednym z największych wyzwań było skanowanie 3D ołtarza przy użyciu nowoczesnych skanerów białego światła strukturalnego oraz teksturowanie z zastosowaniem średnioformatowych aparatów bezlusterkowych. Wybór i wprowadzenie do wnętrza Bazyliki Mariackiej podnośnika gąsienicowego z wysięgnikiem koszowym pod sam ołtarz również stanowiły nie lada wyzwanie, wymagając szczególnej ostrożności, aby przeprowadzić prace digitalizacyjne efektywnie i bezpiecznie. Szczęśliwie, prace przebiegły bez większych zakłóceń, a ich efekty można oglądać na dedykowanej stronie internetowej.

Znaczenie Projektu

Projekt cyfryzacji Ołtarza Wita Stwosza ma na celu nie tylko ochronę i zachowanie tego niezwykłego dzieła dla przyszłych pokoleń, ale także popularyzację wiedzy o nim na skalę międzynarodową. Cyfrowe odwzorowanie ołtarza pozwala na jego wirtualne zwiedzanie, co czyni to arcydzieło dostępnym dla szerokiego grona odbiorców z całego świata.

W kontekście globalnych wyzwań, takich jak klęski żywiołowe czy konflikty zbrojne, cyfrowa dokumentacja dzieł sztuki staje się nieodzownym elementem ochrony dziedzictwa kulturowego. Projekt stanowi również ważny krok w kierunku zwiększenia świadomości o wartości i znaczeniu późnogotyckiej sztuki rzeźbiarskiej oraz roli Bazyliki Mariackiej jako jednego z najważniejszych zabytków Krakowa.

Dzięki realizacji tego projektu Ołtarz Wita Stwosza zyskuje nowe życie w świecie cyfrowym, umożliwiając lepsze zrozumienie i docenienie jego wartości przez obecne i przyszłe pokolenia.

Ołtarz Wita Stwosza Bazylika Mariacka późnogotycka sztuka rzeźbiarska Wirtualna Rzeczywistość Kultura cyfrowa cyfryzacja skanowanie 3D zabytki Krakowa. Fotografia gigapiksel gigapanoramy

Zobacz również

Wyprawa egipska Napoleona Bonapartego
Jan Marcin Szancer – Ambasador dziecięcej wyobraźni
Stanisław Szukalski – dzika eksplozja wyobraźni

Komentarze (0)

Trwa ładowanie...