Pasja Świata 2025: w Wielką Środę Bach spotka się z tradycyjną muzyką pasyjną wielu kultur

Obrazek posta

W Wielkim Tygodniu już po raz drugi zapraszamy na muzyczną wędrówkę, w której ku Golgocie poprowadzą nas pasyjne utwory wielu tradycji i kultur. To wyjątkowy, autorski program Chóru w Kontakcie”. Jego źródłem jest z jednej strony nasze wspólne z Capellą Cracoviensis wykonanie Pasji wg św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha (BWV 244) pod batutą Tomasza Pokrzywińskiego na scenie Teatru Słowackiego w Krakowie, 2 kwietnia 2023 r., z drugiej – nasza wieloletnia fascynacja i doświadczenie w wykonywaniu muzyki świata, a szczególnie, dzięki Wassimowi Ibrahimowi, muzyki Lewantu.

– Wielki Tydzień i Wielkanoc to czas, w którym szczególnie ważne jest ukazanie wartości wszystkich liturgii świata. To one niosą piękno tradycji, które należy chronić i pielęgnować. Poprzez ich głębokie znaczenie przypominamy sobie, że mamy budować ten świat z miłością i radością, bez bólu i smutku – mówi założyciel i dyrygent Chóru w Kontakcie, Wassim Ibrahim. – Rok temu, Rozpoczęliśmy nasz program koncertów w okresie Wielkiego Tygodnia przed Wielkanocą . W tym roku kontynuujemy tę tradycję, organizując koncert muzyczny pod nazwą „Pasja Świata”, w którym będziemy śpiewać w różnych językach i według różnych obrządków religijnych.

Przewodnikiem w tej muzycznej wędrówce jest Jan Sebastian Bach i chorały z Pasji Mateuszowej. Utwory te, w których drugi chór dialoguje z pierwszym, inscenizującym Pasję, i komentuje recytatywy, zostały przez Bacha zaczerpnięte wprost z pieśni liturgicznych śpiewanych w luterańskim kościele św. Tomasza w Lipsku. Są w rzeczy samej głosami ludu obserwującego i przeżywającego mękę Jezusa. W naszej „Pasji Świata” stanowią oś,  na której zbudowana jest pasyjna opowieść.

Prawykonanie „Pasji Świata”, Kraków 27 marca 2024 r. / fot. Dominik Gębka

 

Obok powtarzających się, znajomych Bachowskich motywów, pojawi się druga oś: trzykrotnie zabrzmi wielkopiątkowy lament: Trisagion (w polskiej tradycji znany jako śpiew Święty Boże, Święty Mocny). Zaśpiewamy go po grecku (Agios o Theos), nawiązując do tradycji bizantyjskiej – w aranżacjach Lebedeva i Kharytonova, oraz po aramejsku (Qadishat), w zaadaptowanej przez nas aranżacji ojca Serafima Bit Haribiego, asyryjskiego archimandryty z Gruzji, którego możecie pamiętać z jego występu przed papieżem Franciszkiem podczas poruszającego spotkania w Mcchecie w 2016 roku. Zanim to wszystko jednak nastąpi, na samym początku zabrzmi inny lament: arabska pieśń wielkopiątkowa Al Yawma 'Ulliqa 'Ala Khashaba (Dziś zawisł na drzewie krzyża) w solowym wykonaniu Wassima Ibrahima.

Wassim Ibrahim dyryguje prawykonaniem „Pasji Świata”, Kraków 27 marca 2024 r. / fot. Dominik Gębka

 

W tym roku po raz pierwszy zaśpiewamy też kolejny utwór w języku aramejskim: Abun d-baszmajo, czyli modlitwę Ojcze Nasz, według czterogłosowej aranżacji norweskiego chóru Skruk.

Obok Stabat Mater Zoltána Kodálya zaśpiewamy też unikatowe opracowanie tej sekwencji: za specjalną zgodą Jean-Étienne Langianniego, korsykańskiego kompozytora i śpiewaka znanego z występów w Ensemble Organum oraz założonym przez siebie ensemble Seraphica, wykonamy jego aranżację na polifonię korsykańską polskiego Stabat Mater – pieśni Stała Matka Boleściwa.

Prawykonanie „Pasji Świata”, Kraków 27 marca 2024 r. / fot. Dominik Gębka

 

Wśród utworów muzyki klasycznej i pieśni z tradycji arabskiej, bizantyjskiej czy korsykańskiej, nie zabraknie też innych utworów polskich. W finale koncertu zaśpiewamy XVI-wieczną pieśń Krzyżu święty nade wszystko (wg M.Mioduszewskiego opr. J. Gałuszka OP). Zaś w dialogu z Bachowskim chorałem O Haupt voll Blut und Wunden (O, głowo pełna krwi i ran) wykonamy XVIII-wieczną pieśń Dobranoc Głowo święta (opr. M. Pospieszalski) – gdzie pozornie brutalne, opisujące zmaltretowane ciało Jezusa słowa, układają się w niezwykle czułe pożegnanie, a obrazy niczym z Matthiasa Grünewalda (Dobranoc, ręce święte, na krzyż wyciągnione, jako struny na lutni, gdy są wystrojone...) przywodzą na myśl czasy, gdy oglądano kaźń na ulicach – i miejsca na świecie, gdzie dzieje się to wciąż...

Na koniec zabrzmi jeden ze szczególnych dla nas utworów: Modlitwa, gdy dziatki spać idą Wacława z Szamotuł.

Tomas Celis Sanchez gra podczas prawykonania „Pasji Świata”, Kraków 27 marca 2024 r. / fot. Dominik Gębka

 

W koncercie będą nam towarzyszyć nasi przyjaciele, znakomici instrumentaliści: na flecie prostym Rodrigo Barata, na instrumentach perkusyjnych Tomas Celis Sanchez, na kontrabasie Jacek Celer. Dyrygował będzie, rzecz jasna, Wassim Ibrahim.

Zapraszamy bardzo serdecznie w Wielką Środę 16 kwietnia do kościoła pw. Przemienienia Pańskiego (oo. Pijarów) przy ul. Pijarskiej 2 w Krakowie. Początek o 20.00.

Prawykonanie „Pasji Świata”, Kraków 27 marca 2024 r. / fot. Dominik Gębka

 

pasjaświata chórwkontakcie muzykasakralna muzykaświata muzyka lewantyńska

Zobacz również

Koncert urodzinowy: Chór w Kontakcie ma już 10 lat!
Radosnego Alleluja!

Komentarze (0)

Trwa ładowanie...