Teatr YETA

W Patronite od 25.05.2022

Ranking Autorów

Miesięczne wsparcie: 2409

Liczba Patronów: 2279

Zostań Patronem
Kup na prezent
3 patronów
60 miesięcznie
730 łącznie
Niezawodowa grupa teatralna, działająca przy Łódzkim Domu Kultury od 2011 roku. Zrzesza pasjonatów teatru - głównie studentów łódzkich uczelni.
W ciągu swojej działalności zespół stworzył 11 spektakli, z których 5 jest wciąż w repertuarze.
W planach jest ich regularne granie na scenie ŁDK.

O Autorze

Teatr Yeta | Facebook

Teatr Yeta (@yeta.teatr) • Instagram

TikTok TeatrYETA (@teatryeta)

 

Informacja o Zespole Teatru YETA

Teatr Yeta powstał w 2011 roku.

Mottem jego działalności jest zdanie ze „Scenariusza dla trzech aktorów” Bogusława Schaeffera:

„Bezmyślna sztuka, to kres sztuki!”

Nazwa zespołu pochodzi z argentyńskiego slangu lunfardo, którym posługują się "tangueros" - osoby zawodowo zajmujące się tangiem. Słowo "yeta" oznacza... czynność przynoszącą pecha. Jako nazwa zespołu wyłoniła się po kliknięciu w link „Losuj artykuł” na Wikipedii.

Pierwszy skład osobowy wyłonił się z zajęć warsztatowych, prowadzonych dla adeptów offowej Grupy Teatralnej "Dziewięćsił" (działającej w Łodzi w latach 1987-2012) przez - związanego z nią od 1991 roku, recytatora, aktora i reżysera, od 2006 roku instruktora dramy - Adama Wrzesińskiego.

Teatr YETA w pewnym zakresie kontynuuje działania GT "Dziewięćsił": jest teatrem literackim, opiera swoje poszukiwania artystyczne o ciekawe teksty dramaturgiczne, głównie młodych, polskich autorów, ale w swej pracy sięga również po "znanych i uznanych" dramaturgów i literatów. W pracy warsztatowej główny nacisk kładzie on natomiast na proces kreowania postaci przez aktora i wpisanie tejże postaci we wspólnie budowane dzieło sceniczne.

Dlaczego potrzebujemy Twojego wsparcia?

Nasza działalność jest wspierana przez Łódzki Dom Kultury. Jednak w chwili obecnej, jedyne wsparcie, którego ŁDK może nam udzielić, to brak opłat za wynajem sali  prób. Dzięki temu możemy swobodnie kontynuować prace nad naszym repertuarem. Jednak dwie pozycje z planu działalności Teatru YETA: wyjazdy na przeglądy i festiwale teatralne z dotychczasowymi realizacjami oraz praca nad nowymi projektami wydają się poważnie zagrożone. Dotychczasowy Patron swoje środki budżetowe przeznacza na działania wspierające uchodźców z Ukrainy. Nie chcemy "konkurować" w tej sytuacji nawet o złotówkę. Nie chcemy również rezygnować z możliwości dalszej działalności i rozwoju.
Dlatego zwracamy się o wsparcie właśnie do Was.

Dlaczego warto nas wspierać?

Żadne z nas nie jest dyplomowanym aktorem, tym bardziej magistrem sztuki - choć magistrów mamy w swoich szeregach co najmniej kilku.
W naszej pracy stawiamy na rzetelność i uczciwość.

Rzetelnie więc przygotowujemy się do swoich ról - współpracujemy z choreografami, instruktorami wokalu i terapii tańcem, logopedami, profesjonalnymi muzykami i kompozytorami oraz scenografami i kostiumologami. Za ich pracę staramy się zapewnić im - choćby symboliczne - wynagrodzenie.
Swoją pracę na scenie, kreowanie swoich postaci, wspieramy przygotowaniem teoretycznym - czytamy o epoce współczesnej autorowi i czasom akcji naszych scenariuszy, dyskutujemy o profilach psychologicznych postaci, prowadzimy warsztatowe zajęcia, na których próbujemy pokonać swoje niedoskonałości i wejść na wyższy poziom swojej świadomości aktorskiej (świadomość ciała, jakości i znaczenia gestu, ruchu, mimiki, poprawnej wymowy, emisji głosu itp.) Chcemy również docierać z naszymi spektaklami do jak najszerszej widowni. Stąd plan ułożenia stałego repertuaru dla sceny naszego pierwszego Patrona (ŁDK) i wyjazdów na przeglądy i festiwale teatralne, zarówno krajowe, jak i zagraniczne. Przywozimy z nich - oprócz dyplomów i statuetek - pochwały za profesjonalizm w podejściu do realizacji i prowadzeniu postaci przez aktorów.
Uczciwie podchodzimy do pracy wspierających nas specjalistów, do jakości pracy własnej - a przede wszystkim uczciwie traktujemy naszego Widza. To on jest bowiem dla nas najważniejszy. Tworzymy bowiem spektakle "o człowieku i dla człowieka", jak powiedział jeden z naszych widzów po obejrzeniu, kolejnego juz w swojej historii, spektaklu Teatru YETA. Opieramy swoją pracę na literaturze (staramy się o dobór tekstów z odpowiednio wysokiej półki i odnoszące się do klasycznych, sprawdzonych konstrukcji dramaturgicznych), na słowie i na fabule. Dbamy też o to, by nasze realizacje sceniczne zawierały w sobie tajemnicę i niespodziankę - tak, by nasz widz oglądał nas z ciekawością, a po zakończeniu spektaklu jeszcze wracał myślami do tego, co mu opowiedzieliśmy.
Kierujemy się tutaj witkacowską formułą, że teatr jest miejscem, po wyjściu z którego "człowiek powinien mieć wrażenie, ze obudził się z jakiegoś dziwnego snu, w którym najdziwniejsze nawet rzeczy miały swój niezwykły urok, nie dający się z niczym porównać".
Dlatego patronowanie naszemu Teatrowi jest dbaniem o poziom i krzewienie polskiej kultury.

Nasze dokonania:

W ciągu dotychczasowej pracy warsztatowej Teatr YETA zrealizował i wystawił:

- zamknięte i jednorazowe pokazy warsztatowe:

  •  "Druga strona poranka" - pokaz warsztatowy Grupy Adeptów (składającej się z osób uczęszczających na warsztaty dramowe w Łódzkim Domu Kultury) oparty na tekstach tzw. Poetów Rocka - w opracowaniu Adama Wrzesińskiego i w reżyserii zespołowej,
  • „Kolor chłodnego dnia” – przygotowany dla Domu Literatury w Łodzi wieczór teatralny wg scenariusza oryginalnego Nicholasa Hardcoxa, w adaptacji i reżyserii Adama Wrzesińskiego z gościnnym udziałem Martyny Cichej i Luki Kuzmanovicia;

oraz spektakle:
 

  • "Obrazki" według opowiadania Ludwika Sztyrmera pt. "Frenofagiusz i Frenolesty", w tekstowej adaptacji Eweliny Woźniak;
  • „Cel/i/na” - kalejdoskopowy kolaż teatralny o dramatycznych kolejach losów Żony Wieszcza, autorstwa Eve Wok;
  • „Miss Tyfikacja” - psychologiczny dramat (w klimacie skandynawskim) na kwartet aktorski, wg scenariusza Par Olova Larssena,
  • „Wieczór u Pana Naczelnego Dyrektora” – monodram w autorskim wykonaniu Luki Kuzmanovicia,
  • „Epitimia” – metafizyczny dramat obyczajowy, zatopiony w mrocznym klimacie XIX-wiecznej Rosji, autorstwa Michaiła Fiodorowa;
  • „Życie na krawędzi (sceny)” – „pandemiczna” próba adaptacji tekstu powstałego podczas warsztatów dramowych, realizowana w formie „teatru telewizji” – wg tekstów Izabeli Gwardys, Aleksandry Małeckiej, Kamili Śnieg, Karoliny Kierasińskiej i in.; scenariusz i reżyseria – Adam Wrzesiński;
  • „Córki Trygława” – nerwowy sen dramaturga, podświadomie tkwiący głęboko w kosmatym zakamarku słowiańskiej duszy; spektakl – mimo wyraźnego oniryzmu – jasny i lekki (z wyjątkiem kilku momentów grozy), wywołujący uśmiech na twarzy widza. Scenariusz: Jaromir Ryśków-Wnuk;
  • „Człowiek, który chciał żyć drugi raz” – adaptacja sceniczna prozy K.K. Baczyńskiego (o nieuchronnej apokalipsie człowieka odciętego od swych korzeni) oraz wierszy tego samego autora z muzyką Pauliny Kwapińskiej;
  • „Noc tysiączna druga” – realizowana w konwencji teatru dell’arte komedia C.K. Norwida, nawiązująca w tematyce do „Romea i Julii” Szekspira, z wplecionymi w akcję piosenkami do słów Poety; muzyka: Adam Zajdel;

W przygotowaniu:

  • „Dziewczyna w ciemności” – monodram na podstawie autobiograficznej powieści Anny Lyndsey o młodej i aktywnej kobiecie zmuszonej do całkowitej izolacji w zupełnych ciemnościach ze względu na jej nietypową chorobę. Adaptacja i opieka artystyczna: Adam Wrzesiński, pomysł i wykonanie: Julia Gałas;
  • „Plantacja” – postapokaliptyczne studium rozpadu humanistycznych wartości w obliczu konieczności jednostkowego przetrwania. Inspirowana tekstami Mirona Białoszewskiego;
  • „Beatrix Cenci” – spisana przez Juliusza Słowackiego dramatyczna opowieść o nieszczęściu młodej kobiety, zgwałconej przez ojca i sprowokowanej do zabójstwa przez macochę;

Obecnie skład osobowy zespołu Teatru YETA, to głównie studenci łódzkich uczelni.
Nasze spektakle można oglądać przede wszystkim na scenie Łódzkiego Domu Kultury, ul. Traugutta 18 oraz na krajowych i międzynarodowych przeglądach teatralnych.


Ryzyko
Ryzyka - o czym należy pamiętać?

Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę:

  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować swoich celów (np. nie zbierze odpowiedniej kwoty, która pozwoli mu na realizację zamierzeń).
  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować nagród, opisanych w progach (np. wysłanie pocztówki).
  • Autor może zmienić charakter swojej działalności, co może sprawić, że zmieni się Twój sentyment w stosunku do niego/niej (ludzie się zmieniają).
W jaki sposób Patronite stara się minimalizować te ryzyka:
  • Patronite weryfikuje tożsamość każdego z Twórców, zanim pozwoli na wpłacanie pieniędzy na jego cel. Zabezpieczamy także progi, które zostały wykupione przez Patronów - ich edycja jest możliwa jedynie po uzyskaniu zgody administratora serwisu.
  • W sytuacjach spornych działamy jak mediator między Twórcą a Patronem.
  • Monitorujemy działalność Autorów, zarejestrowanych na Patronite, starając się w jak najszerszym stopniu zapobiegać wystąpieniu czynników ryzyka, o których wspominamy powyżej.
  • Uruchomiliśmy specjalny formularz zgłoszeń nadużycia - mamy również aktywnie działającą grupę wsparcia Autorów, która pomaga nam w walce z ewentualnymi nadużyciami.

Jednak zanim zdecydujesz się na wsparcie Autora, weź pod uwagę, że w przypadkach spornych ewentualny zwrot pieniędzy może być obarczony znacznym ryzykiem.

Zgłoś użytkownika
Zostań Patronem
Kup na prezent
Najnowsi Patroni
Rafał Gębski
Rafał Gębski
Próg: 10 zł
Magda Wdowczyk
Magda Wdowczyk
Próg: 25 zł