Diana Dąbrowska - Accademia Włoskiego Kina

W Patronite od 07.04.2021

Ranking Autorów

Miesięczne wsparcie: 532

Liczba Patronów: 437

Zostań Patronem
Kup na prezent
40 patronów
895 miesięcznie
15 805 łącznie
Diana Dąbrowska - filmoznawczyni, krytyczka filmowa, edukatorka i animatorka kultury, organizatorka imprez filmowych i festiwali, ceniona specjalistka od włoskiego kina, współredaktorka publikacji "Włoskie kino po 1980 roku" (Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego 2018).

O Autorze

 

Cześć! 

Nazywam się Diana Dąbrowska. Jestem filmoznawczynią. I to taką z powołonia! Kino jest nie tylko moją największą pasją, zajmuje się też edukacją filmową zawodowo. Specjalizuję się przede wszystkim w kinie włoskim. Ta kinematografia jest mi szczególnie bliska, gdyż urodziłam się w Italii - w piękniej, malutkiej mieścinie Santa Maria Capua Vetere, blisko Neapolu. W regionie Kampania spędziłam całe lata 90.

Staram się dzielić moją miłością do włoskiej kultury i włoskiego kina na różnych polach - pisząc teksty krytyczno-filmowe, ale też prowadząc zajęcia, występując w programach telewizyjnych/audycjach radiowych/podcastach/ i organizując przeglądy włoskiego kina, retrospektywy włoskich twórczyń i twórców. Np.: W maju 2015 roku byłam jedną z organizatorek wystawy, będącej hołdem dla myśli i twórczości Umberto Eco, a sam genialny badacz był gościem specjalnym przedsięwzięcia. W listopadzie 2017 roku udało mi się sprowadzić do Polski Dario Argento, mistrza włoskiego kina gatunkowego.

W 2018 otrzymałam Nagrodę im. Leopolda Staffa za promocję włoskiej kultury w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem kina. Laudację napisał sam Janusz Zaorski, wybitny polski reżyser, którego twórczość i osobę niezwykle cenię.

http://nagrodaliterackastaffa.pl/laudacja-dla-diany-dabrowskiej-za-promocje-kultury-wloskiej/

Publikowałam w ostatnich ośmiu latach na łamach Filmwebu, Kultury Liberalnej, Miesięcznika KINO, Krytyki Politycznej, Czasu Kultury, Aktivist, Anywhere, Gazzetta Italia, Ekranów, Stopklatki, Miesięcznika ZNAK, Lente - Magazyn Kultury Śródziemnomorskiej, Studiów Filmoznawczych, a także w tomach zbiorowych (np. współautorka rozdziału o włoskim kinie lat 80. i 90., w wydawanej przez Universitas nowej „Historii Kina” / tom IV). Współredaktorka publikacji naukowej (razem z dr Anną Miller-Klejsą) “Kino włoskie po 1980 roku” (Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2018).

 

Dokumentacja wideo: http://kronika.uni.lodz.pl/specjalne/tv/video/70latecowystawa

 

-------------------------------

Przebieg kariery zawodowej na przestrzeni lat:

Od 2021: Specjalistka w Dziale Edukacji Filmowej w Narodowym Centrum Kultury Filmowej w Łodzi / EC1 – Łódź Miasto Kultury; redaktorka vloga NCKF Spot, w którym prowadzi m.in. edukacyjny cykl „Materia kina – o mnie znanych zawodach filmowych” (tj. gaffer, kierownik planu, contuinity script supervisor, II reżyser, konsultant scenariuszowy). W 2022 roku jej autorski projekt polsko-niemiecki „Female Landscape: Pejzaż kobiecy w kinie/Female Landscape: Weibliche Landschaft im Kino”. Projekt jest realizowany we współpracy z Miastem Filmu Unesco Poczdam.

Projekt ma na celu stworzenie przestrzeni do wymiany wiedzy i doświadczeń zawodowych między kobietami filmu z Polski i Niemiec. Bliskość geograficzna nie zawsze szła w parze w przeszłości z częstotliwością kontaktów filmowczyń, a budowanie relacji filmowych między narodami odbywało się w przeszłości zazwyczaj poprzez działalność reżyserów (np. pary Wajda – Schlöndorff, Kieślowski – Wenders) i koprodukcje realizowane głównie przez reżyserów.

Projekt jest doskonałym sposobem na promocję filmów polskich i niemieckich reżyserek poza granicami ich krajów macierzystych. Wydarzenie ma potencjał na to, aby stać się imprezą cykliczną, tak żeby podczas kolejnych edycji można było odkrywać już inne zestawienia i profesje filmowe: producentki, aktorki, montażystki, dokumentalistki, animatorki itp.

Projekt daje szanse na zacieśnienie więzi między miastami (Łodzią i Poczdamem – dwóch Miast Filmu UNESCO), co może na przyszłość zaowocować dalszą współpracą i rozwojem cennych kontaktów filmowo-branżowych.

2022: Ekspertka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej PO: Development (film fabularny) i Stypendia scenariuszowe (razem z producentami: Anną Spisz i Mikołajem Pokromskim).

2021-2022: Selekcjonerka filmów krótkometrażowych dla FPFF w Gdyni (konkurs filmów krótkich) razem z Dyrektorem Festiwalu Tomaszem Kolankiewiczem i historykiem filmu Maciejem Gilem.

Od 2019: Dyrektor artystyczna festiwalu filmowego w Sokołowsku – „Hommage a Kieślowski”, również opiekunka tamtejszego Kinoteatru Zdrowie i Archiwum Twórczości Krzysztofa Kieślowskiego.

2021: Kuratorka wystawy organizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza i Instytut Kultury Polskiej w Paryżu – „Kieślowski: Toujours en Mouvement” – na jednym z najważniejszych dworców w stolicy Francji, Gare Paris Saint Lazzare. Wystawa wielkoformatowych zdjęć z autorskimi opisami, będąca podróżą przez życie i twórczość autora „Przypadku”.

2021: Opieka nad inicjatywą „Kino otwarte na sztukę” organizowany przez Powiatową Instytucję Kultury w Legionowie, Warszawa.

Od 2021: Powstanie i rozwój autorskiego projektu „Kieślowski 2.0 – Nauka o filmie poprzez twórczość Krzysztofa Kieślowskiego” dzięki stypendium artystycznemu MKiDN.

Projekt ma na celu nie tylko popularyzację bogatej twórczości Krzysztofa Kieślowskiego, lecz przede wszystkim edukację o filmie z różnych perspektyw (analizy estetycznej, produkcyjnej, socjologicznej, archiwalnej, itd.). Dostarczyć odbiorcom narzędzi, które będą mogli oni później wykorzystać do swoich własnych badań, projektów. Diana Dąbrowska, pomysłodawczyni i realizatorka projektu "Kieślowski 2.0", korzystać będzie ze współczesnych form udostępnienia treści w internecie (e-lekcje, podcasty). Gośćmi „Kieślowskie 2.0” byli m.in. Agnieszka Holland, Janusz Zaorski, Irena Strzałkowska, Marina Fabbri, Mikołaj Jazdon, Magdalena Łazarkiewicz, Michał Oleszczyk, Leigh Singer, Peter Jansson. Powstały także autorskie e-lekcje, w których Diana Dąbrowska opowiadała o mniej oczywistych tematach w twórczości polskiego reżysera jak filmy reklamowe i instruktażowe, miłość czy Kieślowski-statysta.

2021: Współpraca przy organizacji wystawy Narodowego Centrum Kultury Filmowej - „Bez końca. Dialogi Krzysztofa Kieślowskiego”. Prowadzenie zajęć o filmach dokumentalnych Kieślowskiego, „Bez końca” i idei „kina stanu wojennego”, projektach niezrealizowanych Kieślowskiego jak chociażby 11. Część „Dekalogu”.

Od 2021: Założenie Accademii Włoskiego Kina – projektu edukacyjnego, który ma na celu popularyzację włoskiej kultury muzycznej i filmowej w Polsce. Gośćmi Accademii byli m.in. Anna Osmólska-Mętrak, Michał Oleszczyk, Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, Piotr Czerkawski, Kaja Klimek, Veikko Suvanto, Miłosz Stelmach, Kasia Borowiecka, i Mariusz Wilczyński.

W latach 2014-2019: Wykładowczyni Uniwersytetu Łódzkiego (Italianistyka, Filmoznawstwo). Powróciłam z zajęciami z krytyki filmowej i historii kina w 2021-2022.

2009-2022: Organizatorka przeglądów i festiwali filmowych (Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu, Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi, Octopus Film Festival w Gdańsku; odpowiedzialna za przyjazdy do Polski takich twórców i twórczyń jak: Enzo G. Castellari, Dario Argento, Tinto Brass, Giuliano Montaldo, Kasia Smutniak, Matteo Bernardini, Sergio Martino, Pupi i Antonio Avati, Edoardo de Angelis, Salvatore Cascio (mały Toto’ z „Cinema Paradiso”), Ferzan Ozpetek; załatwianie kopii filmowych, organizowanie przylotów gości, organizacja i obsługa projekcji, prowadzenie spotkań i tłumaczenia z języka włoskiego).

2020: Kuratorka spotkań #kino bez biletu / Spotkania z Gwiazdami. Przeprowadzenie 5 rozmów online z Gabrielą Muskałą, Zbigniewem Zamachowskim, Olafem Lubaszenką, Sebastianem Fabijańskim i Juliuszem Machulskim. Wydarzenie organizowane we współpracy z Aleksandrowskim Domem Kultury. Koordynacja działań, planowanie i pisanie postów reklamujących wydarzenia na FB. Praca na rzecz Stowarzyszenia Łódź Filmowa (Łódź, Piotrkowska 203/205).

2020: Kuratorka i pomysłodawczyni projektu filmowo-edukacyjnego „Łódzkie Wytwórnia Kultury” (Tradycja, Edukacja, Kreacja), który miał na celu podkreślenie różnorodności twórczej Łodzi Filmowej oraz całego regionu Łódzkiego. Ze względu na pandemię Covid-19 prawie całość działań została przeniesiona do przestrzeni online. Obsługa social mediów wydarzenia, przeprowadzenie rozmów z filmowcami i filmowczyniami na Zoomie i ich publikacja. Pisanie komunikatów prasowych/utrzymywanie kontaktu z mediami. Szukanie patronów medialnych (w ramach „Wytwórni” nagranie o Łodzi Filmowej zrealizował najpopularniejszy duet na polskim Youtubie, czyli SFILMOWANI). Koordynacja wszelkich działań, umów gości. Organizatorem projektu: Stowarzyszenie Łódź Filmowa / Kino-Galeria Charlie.

2020: Specjalistka projektu „Kanon polskiego kina po 1989 roku” organizowany przez Stowarzyszenie Słowo i Film we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.

2020: Ekspertka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej PO: Produkcja filmowa / film fabularny (razem z operatorem filmowym Łukaszem Żalem oraz producentem Tadeuszem Lampką).

2009-2012: Współorganizacja Letniej Akademii Filmowej w Zwierzyńcu wraz ze Stowarzyszeniem CinéEuropa (Lublin)– retrospekcje włoskich mistrzów [Bracia Avati (2009), Gianni Amelio i Marco Bellocchio (2010), Tinto Brass (2011), Bracia Taviani (2012)] i przeglądy włoskiego kina współczesnego [Przeglądamy Europę... Rzym (2011), Giovane Cinema Italiano (2012)]. Stała współpraca z włoską telewizją publiczną RAI (oddział RAI Trade, RAI Cinema i RAI Teche), Cinecittá (Istituto Luce), Centro Sperimentale di Cinema/Cineteca Nazionale di Roma.

2017-2021: Prowadzenie zajęć/warsztatów z krytyki filmowej (projekt „Skrytykuj!”) we współpracy z FINĄ (Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym) dla szkół podstawowych i licealnych (m.in. w Gdyni, Wrocławiu, Poznaniu, Rybniku, Kutnie, Koszalinie, Grudziądzu, Żaganiu) oraz Akademii Filmu Polskiego (Wrocław, Warszawa). W czasie pandemii prowadzenie zajęć online.

2019: Pomysłodawczyni i kuratorka przeglądu filmowego „KADRY WYZWOLONE. KINO I CENZURA W OKRESIE PRL” (we współpracy z Jarosławem Grzechowiakiem, doktorantem UŁ). Przegląd dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wydarzenie odbywało się symultanicznie w Warszawie (Iluzjon), Łodzi (Kino Charlie ) i Zduńskiej Woli (Kino Ratusz). Na przegląd składały się seanse oraz dyskusje z twórcami (m.in. J. Zaorski, W. Marczewski, B. Torański). Przegląd organizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Łódź Filmowa.

2019: Objęcie funkcją dyrektora artystycznego 9. edycji Festiwalu Filmowego Hommage a Kieślowski w Sokołowsku. Stworzenie koncepcji programowej i merytorycznej wydarzenia, prowadzenie spotkań z twórcami (m.in. z X. Żuławskim, S. Fabijańskim), udział w debacie „3 Kolory. Czerwony vs Pulp Fiction. Dwa oblicza kina” razem z Krzysztofem Piesiewiczem i Mikołajem Jazdonem, poprowadzenie autorskiej lekcji kina "Plaże – Twarze – Wizaże / Niezwykłe kino Agnes Vardy" dla szkół z Sokołowska i Mieroszowa. Opiekunka i programerka tamtejszego historycznego Kinoteatru „Zdrowie”, kina młodości Kieślowskiego. Praca na rzecz Stowarzyszenia Sztuki Współczesnej IN SITU (Sokołowsko/Warszawa).

2019: Warsztaty z krytyki filmowej i analizy współczesnych polskich filmów w Szkole Radia i Telewizji w Ułan-Bator w Mongolii – na zaproszenie Polskiego Instytu w Pekinie. Cykl autorskich wykładów i warsztatów z mongolskimi studentami. Na zajęciach zanalizowano wspólnie, m.in. „Zimną wojnę”, „Córki dancingu” i „Ostatnią rodzinę”.

2015: Pomysłodawczyni i kuratorka interaktywnej wystawy "Umberto Eco #książka #literatura #biblioteka" w Łodzi. Wystawa została zrealizowana w ramach przyjazdu profesora U. Eco do Polski i wręczenia mu doktoratu honoris causa na Uniwersytecie Łódzkim. Sam Eco otworzył wystawę. Patronem wystawy był Uniwersytet Łódzki.

 

WYKSZTAŁCENIE:


Od 2013: studia kulturoznawcze III stopnia (specjalność: Język, Literatura, Kultura) na Uniwersytecie Łódzkim. Doktorat w toku.

2011-2013: studia kulturoznawcze II stopnia (specjalność filmoznawstwo) na Wydziale

Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, ukończone z wyróżnieniem (Medal JM Rektora UŁ za chlubne studia)

Praca magisterska pt. Sztuczne kino Paola Sorrentina. Próba monografii napisana pod kierunkiem prof. UŁ dr hab. Piotra Sitarskiego

2008-2011: studia kulturoznawcze I stopnia (specjalność filmoznawstwo i wiedza o mediach) na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, ukończone z wyróżnieniem (Medal JM Rektora UŁ za chlubne studia)

Praca licencjacka pt. Pinokio i Piotruś Pan. Infantylizacja bohatera w filmach Stevena Spielberga napisana pod kierunkiem dr. hab. Katarzyny Prajzner

2005-2008: II Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze

 

JUROROWANIE na konkursach filmowych w 2021

(1) IceDocs 2021 - Iceland Documentary Film Festival – Islandia 2021; Konkurs krótkometrażowy (skład jury: Claudia Tosi, Magnea Björk Valdimarsdottir, Diana Dąbrowska)

(2) 50. Lubuskie Lato Filmowe, Łagów 2021 – Konkurs Główny (skład jury: Jadwiga Jankowska-Cieślak, Janusz Zaorski, D. Dąbrowska, Łukasz Ronduda, Jarosław Grzechowiak)

(3) Festiwal Filmowy Opolskie Lamy – Konkurs Główny (fabuła, dokument, animacja) / (skład: Sebastian Smoliński, Dawid Myśliwiec i Diana Dąbrowska.

(4) Młode jury Żubroffki! 2021 / Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych Żubroffka / (skład jury: D. Dąbrowska, Gabriela Rybołowicz, Maja Cieślak i Magdalena Alifier)

(5) 9/10. mały Festiwal Filmów Polskich TOSIEK 2021 – Konkurs Główny (skład jury: D. Dąbrowska, Iwona Siekierzyńska, Michał Popiel-Machnicki)

(6) Festiwal Kamera Akcja 2021 – Konkurs Główny (skład: Mateusz Adamczyk, D. Dąbrowska, Mikołaj Góralik, Alicja Mazurkiewicz)

 

 

 


Ryzyko
Ryzyka - o czym należy pamiętać?

Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę:

  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować swoich celów (np. nie zbierze odpowiedniej kwoty, która pozwoli mu na realizację zamierzeń).
  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować nagród, opisanych w progach (np. wysłanie pocztówki).
  • Autor może zmienić charakter swojej działalności, co może sprawić, że zmieni się Twój sentyment w stosunku do niego/niej (ludzie się zmieniają).
W jaki sposób Patronite stara się minimalizować te ryzyka:
  • Patronite weryfikuje tożsamość każdego z Twórców, zanim pozwoli na wpłacanie pieniędzy na jego cel. Zabezpieczamy także progi, które zostały wykupione przez Patronów - ich edycja jest możliwa jedynie po uzyskaniu zgody administratora serwisu.
  • W sytuacjach spornych działamy jak mediator między Twórcą a Patronem.
  • Monitorujemy działalność Autorów, zarejestrowanych na Patronite, starając się w jak najszerszym stopniu zapobiegać wystąpieniu czynników ryzyka, o których wspominamy powyżej.
  • Uruchomiliśmy specjalny formularz zgłoszeń nadużycia - mamy również aktywnie działającą grupę wsparcia Autorów, która pomaga nam w walce z ewentualnymi nadużyciami.

Jednak zanim zdecydujesz się na wsparcie Autora, weź pod uwagę, że w przypadkach spornych ewentualny zwrot pieniędzy może być obarczony znacznym ryzykiem.

Zgłoś użytkownika
Zostań Patronem
Kup na prezent
Najnowsi Patroni
Sergio Montes Vazquez
Sergio Montes Vazquez
Próg: 5 zł
Magda Święch
Magda Święch
Próg: 20 zł
Anna Morawiecka
Anna Morawiecka
Próg: 20 zł
Maciek Mamulski
Maciek Mamulski
Próg: 20 zł
Konrad Baliński
Konrad Baliński
Próg: 10 zł
Anonimowy patron
Próg: 10 zł