W Patronite od 08.04.2020

Miejsce w rankingu Autorów

miesięczne wsparcie: 259

liczba Patronów: 256

44 patronów
1 100 zł miesięcznie
9 470 zł łącznie
Fundacja Redaktorzy Kultury została założona przez redaktorów czasopisma "Dwutygodnik". "Dwutygodnik" jest największym i najbardziej dostępnym magazynem o kulturze w Polsce, ukazującym się w internecie od 2009 roku.

O Autorze

Kim jesteśmy?

Dwutygodnik jest największym i najbardziej dostępnym magazynem o kulturze w Polsce, ukazującym się w internecie od 2009 roku. Przez dziewięć lat wydawcą czasopisma była Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny (wcześniej Narodowy Instytut Audiowizualny), instytucja podległa Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2018 roku dotychczasowy wydawca zrezygnował z kontynuacji projektu. Od 2019 roku wydawcą Dwutygodnika jest warszawska instytucja samorządowa – Dom Spotkań z Historią.

Dwutygodnik.com świadomie łączy najlepsze tradycje polskich periodyków – uważny dobór, redakcję i korektę tekstów – z technologią i nowoczesnym designem. Dzięki przejrzystej formule oraz bezpłatnemu dostępowi do treści czytelnik ma możliwość obcowania z kulturą w sposób prosty i regularny. Ma to szczególne znaczenie w czasie coraz szczuplejszych działów kultury w gazetach codziennych i tygodnikach, pomijających często zjawiska z dziedziny kultury wysokiej i niezależnej.


Rysunek: Maciej Sieńczyk



Wsparcie czytelników, autorek i autorów, które otrzymaliśmy po ogłoszeniu zamknięcia Dwutygodnika, pokazało nam, że wokół czasopisma powstała silna społeczność, która podpisywała listy wsparcia, pisała w wiadomościach zapewnienia o chęci pomocy i postowała w mediach społecznościowych hasztag #dwutygodnikzostaje. To dodało nam odwagi, aby zwrócić się do czytelników z prośbą o pomoc w rozwoju pisma.

Działalność „Dwutygodnika” opiera się na ośmiu działach, które mapują przestrzeń współczesnej kultury: literatura, teatr, film, sztuka, muzyka, media, obyczaje i ziemia. Ten ostatni dział powołaliśmy w 2019 roku, żeby śledzić bieżącą dyskusję o kryzysie klimatycznym, ale także poszukiwać nowych języków mówienia o przyrodzie i planecie. Miesięcznie publikujemy około 40 esejów, rozmów, recenzji i artykułów.

Dwutygodnik tworzy ośmioro redaktorów: Maciej Jakubowiak, Zofia Król, Piotr Kowalczyk, Anna Pajęcka, Agnieszka Słodownik, Jakub Socha, Paweł Soszyński i Paulina Wrocławska oraz ponad setka współpracujących autorów i autorek. Na łamach Dwutygodnika publikują m.in.: Dorota Masłowska, Michał R. Wiśniewski, Przemysław Czapliński, Renata Lis, Michał Paweł Markowski, Weronika Murek, Maria Poprzęcka, Marcin Wicha, Stach Szabłowski, Agata Sikora.

Obecnie działalność Dwutygodnika jest finansowana przez miasto stołeczne Warszawa. Kwota rocznej dotacji wynosi 700 tysięcy złotych. Dwutygodnik zatrudnia osiem osób, płaci autorkom i autorom tekstów. Z dotacji finansujemy: wynagrodzenia redakcji, wynagrodzenia autorów i autorek, korektę tekstów, skromną liczbę postów sponsorowanych na Facebooku, koszty obsługi administracyjnej i najem lokalu – pokoju w gościnnej przestrzeni warszawskiego Teatru Ochoty. W marcu 2020 roku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznało nam (po odwołaniu) dotację na prowadzenie czasopisma, ale jej wysokość pokrywa niewielką część budżetu magazynu.

 


 

Dlaczego zwracamy się o wsparcie?

Bieżąca działalność czasopisma, przyglądanie się zjawiskom, wybieranie poszczególnych tematów z szerokiej oferty kulturalnej, obserwowanie obyczajów i opisywanie z ukosa tematów społecznych, a przede wszystkim wszystkim redaktorska praca nad treściami – to podstawa działań czasopisma. Chcielibyśmy robić więcej!

  • Publikować więcej szerokich esejów i reportaży, których przygotowanie wymaga sporo czasu, środków i powinno być bardzo dobrze wynagradzane. Zapewnić autorkom i autorom możliwość pracowania metodą slow journalism.

     

     

  • Częściej zajmować się doniesieniami ze świata, czyli rozwijać – jak go nieformalnie nazywamy – „dział zagraniczny”, ale nie kosztem lokalnych treści.

  • Powołać RADIO DWUTYGODNIK. Zanim pojawiła się moda na podkasty, Dwutygodnik miał już swój format: ODBIORNIK, prowadzony przez Annę Desponds i Agnieszkę Słodownik. Właśnie uruchomiliśmy nowy podkast, DELFIN W MALINACH, poświęconych współczesnym obyczajom. Mamy jednak pomysły na więcej formatów i tematów. Poza rozszerzeniem oferty podkastów, tworzonych gościnnie przez naszych autorów i autorki, chcielibyśmy zwiększyć dostępność publikowanych artykułów i zamieszczać również wersje audio tekstów.

     

  • Tworzyć więcej numerów tematycznych. W zeszłym roku opublikowaliśmy trzy takie numery (KULTURA ZWIERZĄT – o odchodzeniu od kultury antropocentrycznej; SŁOWA – o języku kształtującym współczesność; DZIEDZINY – o tym, czy tradycyjne dyscypliny nadal pozostają aktualne). W najbliższej przyszłości chcielibyśmy zaproponować autorom i autorkom sięgnięcie po takie tematy jak: życie roślin, pieniądze, peryferia, przyszłość, miejskie legendy.

     

     

  • Rozbudować już istniejące cykle i stworzyć nowe. W tym momencie prowadzimy cztery cykle tematyczne: ZAPLECZE KULTURY – rozmowy Aleksandry Boćkowskiej z pracownikami instytucji kultury, często wykonującymi niewidoczną pracę; AKTORKI/AKTORZY – rozmowy z najciekawszymi wykonawcami teatralnymi młodego pokolenia; ARTYSTKA W ARCHIWUM – cykl artykułów o artystach, którzy tworzą na bazie materiałów archiwalnych lub wplatają je w swoje dzieła, korzystając z zasobów instytucji dokumentujących historię czy ze źródeł historii mówionej; ROZMOWY Z TŁUMACZAMI – najsz najdłuższy cykl, realizowany we współpracy z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku, poświęcony postaciom tłumaczy literatury.

  •  

    Rozbudować serię książek, wydawanych we współpracy z wydawnictwem Czarne. Do tej pory w serii ukazały się: „Wśród przyjaciół” Macieja Sieńczyka, antologia „Delfin w malinach”, „Wywracanie kultury” Rafała Księżyka i „Moja osoba” Łukasza Najdera.

  • Docierać szerzej, promować więcej. Obecnie czasopismo nie zatrudnia osoby do promocji treści albo obsługi mediów społecznościowych, robimy to sami, metodą prób i błędów. Zatrudnienie profesjonalistki pozwoliłoby nam docierać do nowych czytelników i czytelniczek.

 

Zbiórka prowadzona jest przez Fundację Redaktorzy Kultury, powołaną i prowadzoną przez członków redakcji Dwutygodnika. Naszym celem jest rozwój czasopisma i zapewnienie mu długofalowej trwałości.

Udostępnij

Pomóż, udostępniając profil!

Zostań Patronem