Wojciech Ganczarek (dawniej: Fizyk w Argentynie)

W Patronite od 08.01.2020

Ranking Autorów

Miesięczne wsparcie: 618

Liczba Patronów: 562

Zostań Patronem
Kup na prezent
33 patronów
865 miesięcznie
26 690 łącznie
Od 2013 roku przebywam w Ameryce Łacińskiej. Piszę reportaże i książki, nagrywam filmy dokumentalne i podcasty. Interesują mnie tematy związane z nierównościami społecznymi, ochroną środowiska naturalnego i antropologią. Wierzę w lepszą przyszłość dla wszystkich i pragnę się do niej przyczynić.

O Autorze

Przywiązuję największą wagę do projektów długoterminowych, których realizacja rozciąga się na rok lub więcej czasu. Prywatnie nazywam się Wojtek Ganczarek i podróżuję rowerem.

 

Dziś zapraszam Cię do współudziału przy tworzeniu społecznie istotnych filmów dokumentalnych!

 

 

OBECNIE: AŻ TRZY FILMY

 

Obecnie pracuję nad trzema filmami dokumentalnymi z Argentyny ("Człowiek potrzebuje przestrzeni", "Dlatego wyjeżdżam" i "Synowie tej ziemi"). Tematy, którym zajmuję się w tych materiałach -dostęp do ziemi, tożsamość i ludność rdzenna- wydają mi się kluczowe dla zrozumienia Argentyny, a może i nas wszystkich. Poza tym prowadzę bloga Fizyk w podróży i muzyczny Podcast Latynoamerykański.

 

"Człowiek potrzebuje przestrzeni"

 

Patagonia jest jednym z najrzadziej zaludnionych miejsc na ziemi: na kilometr kwadratowy średnio przypada zaledwie jedna osoba. Niekończące się równiny, z których słynie południe Argentyny, należą jednak do wąskiej grupy właścicieli. Po stepie hula wiatr, krowy i owce, ale dla ludzi miejsca nie ma. I to pomimo że wiele z gigantycznych gospodarstw nie jest użytkowanych od dziesięcioleci. Bezdomni mieszkańcy regionu spędzają zimne noce w starych przyczepach kempingowych i prowizorycznych konstrukcjach stawionych w ścisku na nieswoich terenach.

 

Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy? Co czuje człowiek, gdy nie ma swojego miejsca na świecie? Czy ubodzy powinni żyć w regionach brzydkich i mało atrakcyjnych, podczas gdy natura i estetyczne otoczenie zarezerwowane jest dla najzamożniejszych? Do kogo w ogóle należy ziemia, a do kogo Patagonia?

 

Więcej na ten temat -> www,wojciechganczarek.pl

 

"Dlatego wyjeżdżam"

 

Argentyńczycy wyjeżdżają: w podróż, za pracą, na wakacje. Ich dziadkowie pochodzą najczęściej z Europy i Bliskiego Wschodu. Przybyli z daleka. Potrzebę zmiany miejsca wnukowie najwyraźniej odziedziczyli we krwi. Ale czy dziadek-imigrant to jedyny powód, by włóczyć się po świecie? Bardzo szybko okazuje się, że pytanie o powód podróży prowadzi niezawodnie do wątków tożsamościowych. Wyjeżdżają, bo nie czują związku z tym, co ich otacza. Wyjeżdżają w poszukiwaniu korzeni. Wyjeżdżają, bo zdaje im się, że nie przynależą, albo że wręcz nie ma dla nich miejsca.

 

Film "Dlatego wyjeżdżam" (w wersji hiszpańskojęzycznej "¿Por qué el argentino viaja?") to podróż wgłąb argentyńskiej duszy. Ale czy tylko argentyńskiej? W dobie komercyjnej globalizacji i anonimowości wielkich miast, poczucie zagubienia dotyka nas wszystkich. Wielu z nas wyjeżdża, szukając autentyczności, powrotu do natury, "prawdziwego życia". Pozwólmy, by w tę podróż zabrali nas Argentyńczycy: bez wątpienia, oni zgromadzili w tej materii większe doświadczenie.

 

Więcej na ten temat -> www,wojciechganczarek.pl

 

"Synowie tej ziemi"

 

W Argentynie zapominamy o ludności rdzennej. Do tego stopnia, że nawet prezydent Alberto Fernandez wygłasza równie stare co nieprawdziwe twierdzenie o tym, że pochodzimy ze statków, ze statków przybyłych z Europy. Gdy dla odmiany kogoś ludność rdzenna interesuje, skupia się zazwyczaj na tym, co egzotyczne: na "dziwnym" języku, "dziwnym" ubiorze, "dziwnych" obrzędach. Pozostali, zwłaszcza imigranci zamieszkujący regiony najgęściej zaludnione przez ludność rdzenną, prześcigają się w krytyce: że miejscowi są roszczeniowi, leniwi czy niebezpieczni. Natomiast to, co robimy najrzadziej, to zwyczajnie usiąść i posłuchać, co ludność rdzenna ma do powiedzenia. Może gdy ucichną głosy krytyki i entuzjastyczne, ale powierzchowne manifestacje fascynacji kulturą prekolumbijską, okaże się, że możemy się sporo od ludności rdzennej nauczyć.

 

Więcej na ten temat -> www,wojciechganczarek.pl

 

 

 

Podcast Latynoamerykański to muzyczna podróż za ocean. W kolejnych odcinkach, które pojawiają się w sieci co dwa tygodnie, omawiam muzyczne style Ameryki Łacińskiej, dzielę się muzyką lokalnych autorów i opowiadam o społecznym kontekście utworów. Proponuję muzyczną formę głębszego zapoznania się z kontynentem!

 

Ze względu na ochronę praw autorskich dotyczących muzyki, Podcast Latynoamerykański jest dostępny jedynie na platformie radiowej MixCloud oraz na blogu Fizyk w podróży. O kolejnych odcinkach zawiadamiam zawsze na Instagramie Latynoamerykańskim. [TYMCZASOWO ZAWIESZONY ZE WZGLĘDU NA PODRÓŻ]

 

 

ZREALIZOWANE PROJEKTY

 

 

Podczas podróży nie tylko pedałuję, ale i staram się dogłębnie poznać kraje, przez które przejeżdżam, gdzie przebywam nieco dłużej, gdzie pomieszkuję. Od prawie 10 lat prowadzę bloga fizyk w podróży gdzie relacjonowałem m.in. autostopowe podróże do Iranu czy Górskiego Karabachu. Publikuję reportaże i eseje o tematyce społecznej przede wszystkim w Tygodniku Przegląd, od czasu o czasu także w Krytyce Politycznej, Magazynie Kontakt czy Misyjnych Drogach. Wśród podejmowanych tematów znalazły się m.in. walka o ziemię w Paragwaju, deforestacja Chaco, zanieczyszczenie wody przez kopalnie złota w Andach czy spółdzielcza restauracja w Tucumanie. Moje relacje z podróży ukazują się w BikeBoardzie, National Geographic Traveler czy Magazynie Podróże 

 

TU możesz przeczytać niektóre z artykułów prasowych -> www.wojciechganczarek.pl

 

 

W 2017 roku ukazała się moja relacja z Wenezueli, Upały, mango i ropa naftowa, wyróżniona w konkursie o Nagrodę Magellana. W lipcu 2019 wyszedł reportaż o czteromilionowej już emigracji wenezuelskiej, Zabrali mi kraj: rozmowy z Wenezuelczykami na emigracji. W styczniu tamtego roku ukończyłem pełnometrażowy film dokumentalny Soy paraguayo, który miał swoją premierę na  28 Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Asunción. Festiwalowy folder podkreślał, że materiał został zrealizowany "zaskakująco jednoosobowo". Rzeczywiście: zająłem się tak reżyserią, jak i zdjęciami czy montażem. Dokument został wyróżniony za wkład w kulturę paragwajską. Uważam to za potwierdzenie, że materiały, które realizuję, są istotne dla aktualnych problemów społecznych Ameryki Łacińskiej. W tym wypadku chodziło m.in. o deforestację, szkodliwość agrochemii i dostęp do ziemi. Analizuję te kwestie dogłębniej w mojej najnowszej książce Sprzedani. Reportaże z peryferii.

 

W kolejnych latach powstało kilka krótszych produkcji, zaprezentowanych w sumie na kilkunastu festiwalach filmowych w Meksyku, Argentynie, Hiszpanii, Chile, Ekwadorze, Kolumbii, Peru, Paragwaju, Turcji i w Polsce. 

 

TU możesz zobaczyć moje produkcje filmowe -> www.wojciechganczarek.pl

 

W 2018 roku napisałem po hiszpańsku książkę reporterską o Paragwaju, Se vende un país, na której realizację dostałem wsparcie Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego w postaci rezydencji literackiej. W 2020 roku przetłumaczyłem książkę na język polski i niedługo będzie dostępna dla Czytelników!

 

 

Podczas przymusowej kwarantanny związanej z Covid-19 zrealizowałem 14-odcinkowy podcast Radio Argentyna, gdzie szczegółowo omawiam problemy społeczne i historię kraju. Materiały te są dostępne tak na YouTube jak i Spotify i innych platformach podcastowych.

 

 

O postępach wyżej wymienionych projektów informuję Was na bieżąco na blogu fizyk w podróży, na fejsie fizykowpodróżym, na fejsie projektu i instagramie latynoamerykańskim. Zapraszam do wspierania i dziękuję serdecznie za każdą złotówkę!

 

 

DLACZEGO PATRONITE?

 

1. Z polecenia. W ostatnich miesiącach już troje spośród stałych czytelników bloga pytało mnie: jak mógłbym wesprzeć twoją działalność? Może byś założył Patronite, co? 

2. Dla większej niezależności. Krótko i na temat: realizacja filmów dokumentalnych o tematyce społecznej samo w sobie nie jest dochodowe. Platforma taka jak Patronite to jeden z bardzo niewielu sposobów, by uzyskać środki na tego typu cele.

 


Ryzyko
Ryzyka - o czym należy pamiętać?

Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę:

  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować swoich celów (np. nie zbierze odpowiedniej kwoty, która pozwoli mu na realizację zamierzeń).
  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować nagród, opisanych w progach (np. wysłanie pocztówki).
  • Autor może zmienić charakter swojej działalności, co może sprawić, że zmieni się Twój sentyment w stosunku do niego/niej (ludzie się zmieniają).
W jaki sposób Patronite stara się minimalizować te ryzyka:
  • Patronite weryfikuje tożsamość każdego z Twórców, zanim pozwoli na wpłacanie pieniędzy na jego cel. Zabezpieczamy także progi, które zostały wykupione przez Patronów - ich edycja jest możliwa jedynie po uzyskaniu zgody administratora serwisu.
  • W sytuacjach spornych działamy jak mediator między Twórcą a Patronem.
  • Monitorujemy działalność Autorów, zarejestrowanych na Patronite, starając się w jak najszerszym stopniu zapobiegać wystąpieniu czynników ryzyka, o których wspominamy powyżej.
  • Uruchomiliśmy specjalny formularz zgłoszeń nadużycia - mamy również aktywnie działającą grupę wsparcia Autorów, która pomaga nam w walce z ewentualnymi nadużyciami.

Jednak zanim zdecydujesz się na wsparcie Autora, weź pod uwagę, że w przypadkach spornych ewentualny zwrot pieniędzy może być obarczony znacznym ryzykiem.

Zgłoś użytkownika
Zostań Patronem
Kup na prezent
Najnowsi Patroni
Aneta Jurczyk
Aneta Jurczyk
Próg: 10 zł
Anonimowy patron
Próg: 50 zł
Andrzej Pałasz
Andrzej Pałasz
Próg: 20 zł
Dominik Majer
Dominik Majer
Próg: 10 zł
Beata Strack
Beata Strack
Próg: 10 zł
Mateusz Górski
Mateusz Górski
Próg: 10 zł