Fundacja SPLOT
Progi wsparcia
Kup wsparcie na prezent!
Podaruj znajomemu subskrypcję Autora Fundacja SPLOT w formie kuponu podarunkowego.
Zobacz jak działają kuponyDziałająca od 2008 roku Fundacja SPLOT jest organizacją wspierającą i promującą sztukę i naukę. Interesują nas działania z pograniczna twórczości artystycznej i badawczej, w których zacierają się podziały na tradycyjne role twórcy, naukowca, reportażysty czy kuratora.
Staramy się komentować aktualne problemy społeczne i polityczne, ale również zgłębiać i upowszechniać wiedzę dotyczącą zapomnianych lub mniej znanych zjawisk z historii kultury. We wszystkich działaniach przyświeca nam zasada łączenia instytucjonalnej niezależności i spontaniczności z tradycyjnie rozumianym profesjonalizmem. Szczególnie ważna jest dla nas przestrzeń splatania się obrazu i tekstu, wizualności i dyskursywności, której staramy się przyglądać z różnych perspektyw. Chcielibyśmy, aby splot obrazu i tekstu, sztuki i nauki, stawał się punktem wyjścia do poszerzania pola oraz do negocjacji warunków dyskusji, które toczą się w świecie sztuki, we współczenej humanistyce, a także debacie politycznej.
Zaczynaliśmy jako wydawca interdyscyplinarnego czasopisma gromadzącego młodych krytyków, badaczy i publicystów. Przez wiele lat organizowaliśmy wykłady i dyskusje dotyczące przede wszystkim sztuk wizualnych, a także wystawy i projekty w przestrzeni publicznej. Od kilku lat zajmujemy się przede wszystkim działalnością wydawniczą, publikując wraz z Narodowe Centrum Kultury klasyczne dzieło Aby'ego Warburga, „Atlas obrazów Mnemosyne" czy książki artystyczne Michał Zawada „Bieg linii" i Janusz Bąbkiewicz, „XX.".
Małgorzata Swaryczewska-Krzakiewicz
Paweł Brożyński
Cele
- 1 000 zł
- 625 zł brakuje
http://www.fundacjasplot.org/kontakt
- 11 000 zł
- 10 625 zł brakuje
http://www.fundacjasplot.org/projekty/dyscypliny-sztuki
- 31 000 zł
- 30 625 zł brakuje
http://www.fundacjasplot.org/projekty/dyscypliny-sztuki
Klasyczne dzieło Wilhelma Worringera "Abstrakcja i wczucie" było wielokrotnie wznawiane i tłumaczone na kilkanaście języków stając się bezprecedensowym bestsellerem niemieckiej i światowej historii sztuki. Worringer obronił je jako rozprawę doktorską w 1906 roku, a wydał w 1907 roku – w przededniu narodzin nowoczesnej sztuki abstrakcyjnej. Choć pisząc ją nie był pochłonięty śledzeniem rewolucji w sztuce mu współczesnej, to jego rozważania o relacji pomiędzy naśladownictwem a formalnym abstrahowaniem dały teoretyczne ramy dla ujęcia sztuki nowoczesnej i zainspirowały wielu twórców. Dzieło inspirowało tak różne postacie jak związany z narodowym socjalizmem Hans Sedlmayr, Herbert Read, którego koncepcje ukształtowały anglosaską myśl o sztuce około połowy XX wieku, a nawet myśliciele postmodernizmu z Gillem Deleuzem na czele.
Najnowsi Patroni
Ryzyko
Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę kilka kwestii.