Piotr Kardas | Autorskie Festiwale Animacji: O!PLA, Rising of Lusitania

W Patronite od 22.12.2020

Ranking Autorów

Miesięczne wsparcie: 1181

Liczba Patronów: 1074

Zostań Patronem
Kup na prezent
11 patronów
281 miesięcznie
4 766 łącznie
Od lat działam niezależnie w obszarze animacji, będąc m.in. inicjatorem i organizatorem Ogólnopolskiego Festiwalu Animacji O!PLA i Festiwalu Animowanych Dokumentów RISING OF LUSITANIA. Z założenia nie aplikuję o publiczne granty, chcąc tworzyć alternatywny model działania i organizacji.

O Autorze

Na wstępie kwestia dla mnie fundamentalna: z założenia nie aplikuję o publiczne granty i nie zabiegam o komersyjnych sponsorów, chcąc tworzyć alternatywny model działania i organizacji; alternatywny model życia, bo to, co robię, to moje życie. 

Jednym ze sposobów na tworzenie owej alternatywy jest oparcie dużych festiwali na wsparciu społecznościowym, crowdfundingu. 

Czemu tu jestem? Aby móc robić to, co kocham na własnych zasadach.

A teraz zapraszam do lektury! :)

Cześć / dzień dobry / dobry wieczór wszystkim! 

Nazywam się Piotr Kardas, choć niektórzy nazywają mnie "człowiekiem-od-festiwali", albo po prostu O!PLA. Ze sztuką filmową jestem związany odkąd pamiętam (dokładnie od roku 1995), choć przełomowy okazał się dla mnie rok 2010, kiedy to odkryłem na nowo i zakochałem się po uszy w Animacji, której poświęciłem kolejne lata; jej zglębianiu, promocji, popularyzacji i poszukiwaniu nowych dróg dotarcia z Nią do Widza; w kraju i za granicą. Istotne jest dla mnie również przekonanie odboirców, że animacji w każdym momencie ich życia ma do zaoferowania coś ciekawego i wartościowego; że tak jak literatura, teatr, czy film żywego planu może mówić o kwestiach ważnych i skłaniających do refleksji.

Autor: Tomasz Pawlak

 

Swoją przygodę z animacją zaczynałem w łódzkim Se-ma-forze, gdzie m.in. współtworzyłem... festiwal (Se-Ma-For Film Festival, 2010-2011). Na początku 2012 postanowiłem zacząć działać zupełnie niezależnie, jako Animation Across Borders; poszukiwać i eksperymentować z nowymi sposobami organizacji i dystrybucji. Z założenia nie aplikuję więc o granty do ministerstwa czy innych instytucji, chcąc tworzyć alternatywny model działania i organizacji.

Od 2013 roku organizuję Ogólnopolski Festiwal (Polskiej) Animacji O!PLA (www.polskaanimacja.pl), który co roku dociera do bardzo wielu miejscowości w Polsce (w 2019 do ponad 100.), a także na całym świecie (przez te 10. lat O!PLA dotarła na wszystkie kontynenty, z wyjątkiem Antarktydy; ale to kwestia czasu... ;>). W międzyczasie zacząłem też tworzyć lub współtworzyć inne projekty związane z filmem animowanym, w tym moją drugą festiwalową córkę, Siostę O!PLA - Rising of Lusitania AnimaDoc Film Festival.

Za swoje działania zdobyłem kilka nagród, co zawsze jest dodatkowo motywujące: Plaster Kultury w 2013, 2019 i 2020 za "wydarzenie filmowe roku", oraz Punkt dla Łodzi w 2018 za organizowanie Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA i innych wydarzeń związanych z animacją. 

Zdjęcie: Dom Literatury

 

Ale co to jest ta cała O!PLA?

O!PLA to moja Córka, a jej imię oznacza: „O! Polska Animacja”, ale też „Oh! People Love Animation”. Przyszła na świat w 2013 roku jako całkowicie oddolna/niezależna inicjatywa, będąca przede wszystkim konsekwentnymi działaniami mającymi na celu odzyskanie kontaktu i (od)budowania relacji pomiędzy widzem (w każdym wieku!), a polską animacją autorską (tworzoną zarówno przez dorosłych, jak dzieci i młodzież), a także – za sprawą projektów towarzyszących – promocją, w kraju i za granicą, jednej z najważniejszych dziedzin polskiej sztuki. Jej założycielskie postanowienia są niezmienne i wciąż aktualne: NIEZALEŻNOŚĆ I PASJA

Od początku moim zamiarem było docieranie ze sztuką animacji (filmami, prelekcjami, warsztatami, spotkania z twórcami, lekcjami animacji) przede wszystkim do mniejszych miejscowości, ale też zdjęcie "festiwalu filmowego" z piedestału niedostępności, czegoś przeznaczonego dla zamkniętego kręgu wybrańców czy "ludzi z brażny". Stąd oddanie głosu widzom i uczynienie z nich jedynego Jury na O!PLA. Stąd też ścisła współpraca z lokalnymi organizatorami: centrami/domami/ośrodkami kultury, bibliotekami, galeriami sztuki, kinami, klubokawiarniami, szkołami, którzy jako lokalni współorganizatorzy tworzą ze mną O!PLA

Tworzenie festiwali oraz osięgnięcie zamierzonych celów wymaga twardej konsekwencji i całkowitego poświęcenia. Jako Spiritus Movens O!PLA i RISING OF LUSITANIA pracuję przez cały rok, w trybie niemalże 24/7, bo O!PLA to nie tylko Wiosna; to działania przez cały rok. A przy tym warto tu przypomnieć i podkreślić jedno z moich podstawowych założeń: tworzyć alternatywny model działania i organizacji.

Statuetki O!PLA czyli upragnione przez wielu twórców Tobołki Koziołka Matołka :)
Statuetki O!PLA czyli Tobołki Koziołka Matołka. W 2020 ze względu na kwarantannę Wielki Finał odbył się on-line. Był faktyczne wielki, bo trwał ponad 6 godzin...
Mój kręgosłum świadkiem! ;)

 

O!PLA to nie tylko Wiosna; to działania przez cały rok. Poza doprowadzaniem do pofestiwalowych projekcji THE BEST OF O!PLA i O!PLA FOCUS ON POLAND (praktycznie każdego dnia oznacza to dużo maili, rozmów telefonicznych, spotkań online, "przeczesywania" świata w poszukiwaniu potencjalnych miejsc) oraz trzymaniem ręki na pulsie Animacji, podejmuję też inne aktywności, a wśród nich m.in.:

  • Prowadzę edukacyjno-informacyjno-rozrywkowy fanpage POLSKA ANIMACJA - FESTIWAL ANIMACJI (prawie 7000 obserwujących) na którym niemal codziennie publikuję filmy z krótką notką na ich temat, informuję o nagrodach, festiwalach, rocznicach, ciekawych i ważnych wydarzeniach i inicjatywach ze świata polskiej animacji.
  • O!PLA NA ŻYWO, ale w domu... - rozmowy on-line z twórcami animacji (reżyserami, animatorami) oraz ludźmi związanymi ze światem animacji (pisarzami/scenarzystami, kompozytorami, dźwiękowcami, dyrektorami festiwali filmowych, koordynatorami warsztatów). Do tej pory odbyło się już grubo ponad 250 spotkań on-line (mój kręgosłup zostawia to bez komentarza...).
  • Prowadzę także stronę O!PLA: www.polskaanimacja.pl oraz www.animadoc.pl
Autor: Łukasz Rusinek

 

Wyszła z wody niczym Afrodyta...

W 2019 roku doczekałem się drugiej córki, LUSITANI! A konkretnie RISING OF LUSITANIA AnimaDoc Film Festival (www.animadoc.pl) czyli festiwalu animowanych dokumentów. Podobnie jak O!PLA, Lusitania jest niezależna. Pierwsza edycja odbyła się w Liverpool (4 lata oto walczyłem, szukając ludzi i miejsca w mieście Beatlesów i Lusitanii). Kolejna miała odbyć się w Gdańsku, ale z przyczyn wiadomych ("pandemicznych") ostatecznie zrobiłem ją na początku września 2020 w moim mieście rodzinnym czyli Łodzi (ratunkowej dla tego festiwalu). Jednak nic nie jest stracone! W roku 2021 Lusitania zacumowała w Gdańsku. Rok 2022 to powrót do Łodzi, ale ostatni raz... Generalnie koncept jest taki, że co roku festiwal będzie odbywać się w innym mieście portowym.

Ponadto, od 2014 organizuję i koordynuję Międzynarodowy Dzień Animacji (MDA) w Łodzi oraz organizuję w ramach MDA projekcje polskiej animacji za granicą. Od 2021 jestem koordynatorem ogólnopolskim, przygotowując kuratorski program oraz tłumaczenia. 

***

Pamiętajcie, że im większa będzie moja sakiewka, tym więcej będę mógł robić w ramach O!PLA i RISING OF LUSITANIA. 

POMOŻECIE? :)

***

Pomimo niezależności chcę wynagradzać (i wynagradzam!) wspaniałych Artystów i Artystki, krórzy tworzą dla O!PLA i Lusitani cudowne spoty i plakaty.

Poniżej możecie zobaczyć spoty O!PLA 2021 i 2022, a także RISING OF LUSITANIA 2021 i 2022:

***

Autorka: Katarzyna Radecka

***

Autor: Maciej Bednarek

***

Autor: Piotr Kaźmierczak

***

Autorka: Martyna Koleniec

***

 

Autorka: Monika Żebrowska (Szarek)

***

Autor: Filip Szuksztul

***

Autorka: Eryka Wolna

***

Autorka: Zuzanna Rogala (aka ZuHa)

***

Autorka: Zuzanna Szor


Ryzyko
Ryzyka - o czym należy pamiętać?

Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę:

  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować swoich celów (np. nie zbierze odpowiedniej kwoty, która pozwoli mu na realizację zamierzeń).
  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować nagród, opisanych w progach (np. wysłanie pocztówki).
  • Autor może zmienić charakter swojej działalności, co może sprawić, że zmieni się Twój sentyment w stosunku do niego/niej (ludzie się zmieniają).
W jaki sposób Patronite stara się minimalizować te ryzyka:
  • Patronite weryfikuje tożsamość każdego z Twórców, zanim pozwoli na wpłacanie pieniędzy na jego cel. Zabezpieczamy także progi, które zostały wykupione przez Patronów - ich edycja jest możliwa jedynie po uzyskaniu zgody administratora serwisu.
  • W sytuacjach spornych działamy jak mediator między Twórcą a Patronem.
  • Monitorujemy działalność Autorów, zarejestrowanych na Patronite, starając się w jak najszerszym stopniu zapobiegać wystąpieniu czynników ryzyka, o których wspominamy powyżej.
  • Uruchomiliśmy specjalny formularz zgłoszeń nadużycia - mamy również aktywnie działającą grupę wsparcia Autorów, która pomaga nam w walce z ewentualnymi nadużyciami.

Jednak zanim zdecydujesz się na wsparcie Autora, weź pod uwagę, że w przypadkach spornych ewentualny zwrot pieniędzy może być obarczony znacznym ryzykiem.

Zgłoś użytkownika
Zostań Patronem
Kup na prezent
Najnowsi Patroni
Motion Kiosk
Motion Kiosk
Próg: 21 zł
Piotr Tokarz
Piotr Tokarz
Próg: 21 zł
Olo C
Olo C
Próg: 21 zł
Weronika Płaczek
Weronika Płaczek
Próg: 21 zł
Ewa Ciszewska
Ewa Ciszewska
Próg: 69 zł
Maria Stefańska
Maria Stefańska
Próg: 33 zł