Progi są jednym z najważniejszych elementów w Profilu Autora – dzięki nim Patroni widzą, jaką kwotą mogą wesprzeć Twoją pracę i co otrzymają w zamian! Jak dobrze je skonstruować?
Zacznijmy od treści progu – musi on zawierać trzy podstawowe elementy:
To bardzo ważne, by z góry podziękować Patronom za chęć pomocy, wspierania Twojej pasji. W końcu – dotując Cię konkretną, comiesięczną kwotą, Patron świadomie rezygnuje z innych przyjemności… Nie wystarczy tu zdawkowe „dzięki”, warto wysilić się i napisać choćby jedno zdanie: „Wielkie dzięki za wsparcie! Jesteś bohaterem na moim profilu – Twoje 10 zł jest dla mnie prawdziwym komplementem! :D”
Każdy próg musi zawierać symboliczną nagrodę, którą odwdzięczysz się Patronowi za jego hojność. Co to może być? Zdjęcia i filmy, pokazujące Twoją pracę „od kuchni”, dedykowane materiały, tworzone specjalnie dla Patronów („co miesiąc Patroni będą mieli dostęp do wyjątkowego rysunku/filmu/innego materiału!”), tutoriale… Nagrodą może być też wpisanie na listę Patronów, dostępną na stronie czy facebooku – tak, żeby hojność Patronów mogli zobaczyć wszyscy! Świetnie działa też oddanie decyzji w ręce patronów - w progu 10 zł, autorka bloga Zwierz Popkulturalny zaoferowała Patronom możliwość zasugerowania tematu wpisu - to był strzał w dziesiątkę, próg subskrybowało ponad 40 patronów!
Najlepiej, zanim jeszcze siądziesz do tworzenia progów – przeczytaj, jak poradzili sobie z tym zadaniem inni Autorzy! Z pewnością znajdziesz u nich sporo inspiracji :) To oczywiście zaledwie ułamek możliwości – bo w tworzeniu nagród ogranicza Cię jedynie wyobraźnia! (i względy prawne…) Pamiętaj tylko, żeby nie proponować nagród, których nie będziesz w stanie dostarczyć.
Przy każdym progu musisz ustawić limit Patronów, którzy mogą go subskrybować. Jeśli chciałbyś, żeby próg był nielimitowany (czyli może go wykupić dowolna liczba Patronów) w polu „limit” wpisz „0” (zero). Po co więc korzystać z limitu? Wiąże się to z poprzednim punktem – jeśli w progu np. 100 zł oferujesz wykonanie dedykowanego rysunku – musisz zadać sobie pytanie, ILE takich prac w miesiącu jesteś w stanie wykonać. 5? 7? A może 10? Warto się dobrze zastanowić nad progami, których wypełnienie wymaga od Ciebie większej ilości pracy – i stosownie ograniczyć liczbę Patronów. Limit może być też wykorzystany jako narzędzie kreowania ekskluzywności – dany próg będzie mogła wykupić jedynie niewielka liczba Patronów, co może zwiększyć jego atrakcyjność. Np. „Próg 200 zł może wykupić tylko 3 Patronów – czeka na nich wór nagród (wymień je!) i tytuł Oficjalnego, Wielkiego i Naczelnego Patrona Całej Mojej Twórczości :D”
Oczwywiście każdy próg musi też zawierać konkretne kwoty, którymi Patroni będą mogli wspierać Twoją pracę. Jak dużo powinno być progów i jakimi wartościami dobrze jest operować? Zgodnie z naszymi doświadczeniami, standardowy rozkład progów, który przynosi dobre efekty to:
10 zł, 20 (lub 30) zł, 50 zł, 100 zł.
ALE! To rozkład, który sprawdza się w przypadku posiadania solidnej społeczności (powyżej 10.000 subskrybentów na YouTube). W wypadku młodszych lub mniejszych społeczności, warto zacząć od 5 zł, przechodząc przez 10, 15 i 25 zł. Taki rozkład pozwoli znacznie zwiększyć szansę na przyciągnięcie Patronów.
Zasadniczo, nie warto ustawiać progów wyższych niż 100 zł – pamiętaj, że na Patronite kwota wsparcia ma być regularna i comiesięczna. Jedynie Autorzy z dużymi społecznościami mogą eksperymentować z wysokimi kwotami, choć nawet w ich przypadku takich wpłat jest relatywnie niewiele. Pamiętaj też, że kwota musi być adekwatna do nagród, zawartych w progu! Pamiętaj, żeby najniższa kwota wynosiła co najmniej 5 zł - inaczej sporą część wpłaty konsumować będzie prowizja. (sprawdź Tabelę prowizji operatorów płatności!)
Oczywiście możesz popuścić wodze fantazji i ustawić kwoty np. 14 zł, 28 zł etc.!
Możemy Ci coś poradzić? Dopracuj próg 10 zł i zawrzyj w nim możliwie jak najatrakcyjniejszą nagrodę. To właśnie ten próg – statystycznie – cieszy się największą popularnością wśród Patronów. Warto poświęcić mu nieco więcej uwagi.
(W kwestii progów warto myśleć kategoriami Patronów – 5 czy 10 zł miesięcznie nie będzie sporym obciążeniem dla ich budżetu i znacznie łatwiej przyjdzie im decyzja o objęciu Twojej pracy patronatem, niż w przypadku kwoty np. 70 zł. Przy czym – przy mniejszych kwotach działa efekt skali – znacznie łatwiej jest zachęcić 30 patronów do wykupienia progu 10 zł, niż jednego do subskrybowania 300 zł miesięcznie)
Czas teraz na serię szybkich pytań i odpowiedzi:
1. Czy po akceptacji profilu mogę dodawać nowe progi?
TAK
2. Czy mogę edytować treść progu, który ma już patrona?
TAK - ale nie samodzielnie. Nową treść progu, uzgodnioną zawczasu z Patronami, prześlij na adres kontakt@patronite.pl - wstawimy ją administracyjnie!
3. A jeśli próg nie ma jeszcze patrona, czy mogę poddać go edycji?
TAK
4. Jak dużo tekstu powinien zawierać opis progu?
Cóż – nie za dużo, nie za mało; najlepiej od 2-5 zdań. Generalna zasada mówi, że lepiej napisać ciut więcej, niż wrzucać w treść progu jedno zdanie np. standardowe „dzięki za wsparcie”.
5. Ile progów mogę stworzyć?
Najlepiej zamknąć się w liczbie 5-7 progów.
6. Czy mogę zaoferować nagrodę rzadziej niż raz na miesiąc?
Tak, dobrze jest to jednak dokładnie określić np. „raz na trzy miesiące otrzymasz niepublikowany nigdzie indziej film, w którym zobaczysz…”
7. Czy wyższy próg zawiera automatycznie nagrody z niższych progów?
W założeniu - tak. Serdecznie jednak zachęcamy do wyraźnego zaznaczenia tego faktu w opisie każdego progu! Zobacz: https://patronite.pl/kgonciarz
Jeśli macie więcej pytań – piszcie na kontakt@patronite.pl!
Trwa ładowanie...