Dlaczego warto włączyć zarabianie na shortach? Czy trzeba zapisać się do rejestru youtuberów? Jak na zarobki z AdSensa wpłynie nowa dyrektywa europejska o reklamie politycznej? Na te i inne pytania odpowiadaliśmy podczas kolejnych warsztatów dla Twórców, organizowanych w Centrum Nauki Kopernik! 🔥🚀
Nie mogłeś być z nami na żywo? Sprawdź najważniejsze wnioski i rekomendacje. 👇
Czy wiesz, że YouTube wprowadził niedawno możliwość zarabiania na shortach? To jedna z nowości w 2023 roku! Paulina Parysz z Youtube Polska wyjaśniła, jak to działa.
Na karcie Shorts reklamy będą wyświetlane między filmami, a wygenerowane w ten sposób przychody będą co miesiąc łączone w pulę i wykorzystywane do wynagrodzenia twórców oraz pokrycia kosztów licencyjno-muzycznych.
Pamiętaj, że niezależnie od Twoich preferencji reklamy i tak będą przewijały się między Twoimi filmami. Wniosek? Warto włączyć u siebie taką opcję, aby zyskać przychody z tych reklam! ;)
Co zmieniło się w kwestii monetyzacji materiałów zawierających niestosowny język? Okazuje się, że YouTube łagodzi politykę dotyczącą przekleństw.
Treści ze skróconymi lub ocenzurowanymi wulgaryzmami w tytule, miniaturze lub samym filmie nie powinny być oznaczone żółtym dolarem i mogą generować przychody z reklam! Natomiast warto zachować ostrożność i zbadać, czy rzeczywiście tak będzie na Twoim kanale. Dodatkowo w pierwszych 7 sekundach filmu warto zupełnie zrezygnować z wulgaryzmów (nawet ocenzurowanych) - żeby zachować “bezpieczny bufor” po treściach reklamowych.
Pamiętaj, że kluczowy dla oceny, czy dany kontrowersyjny element wpłynie na monetyzację czy nie, nadal pozostaje kontekst całego materiału (video z kucia noża na kanale knifemakingowym jest bezpieczne w kontekście monetyzacji, ale film, wyjaśniający jak skutecznie zadać jak największe obrażenia nożem - już nie) Jeśli zastanawiasz się, jak najlepiej zarysować kontekst i “wyjaśnić” algorytmowi, jak powinien traktować Twój film - skup się na stworzeniu dobrego, szczegółowego opisu pod filmem, który może zawierać kontrowersyjne elementy.
I na koniec złota rada - jeśli masz wątpliwości, czy film nie zostanie zdemonetyzowany, warto dodać do najpierw jako niepubliczny (i dopiero po uzyskaniu zielonego dolara przestawić go na publiczny).
Być może jeszcze nie dotarła do Ciebie ta wiadomość, ale otworzyliśmy nowy obszar działalności Patronite - uzyskaliśmy status YouTube Creators Representative! Dzięki niemu, możemy wspierać Twórców w rozwijania kanałów Youtubowych, ochrony treści i dbania o właściwą monetyzację - w podobny sposób jak sieci wielokanałowe.
Jeśli działasz na platformie i Twoje filmy są stale demonetyzowane - zgłoś się do nas - pomożemy Ci! Sprawdź szczegóły tutaj.
Czy wiesz, że Komisja Europejska przedstawiła propozycję nowej dyrektywy dotyczącej reklamy politycznej? Jej głównym celem jest zapewnienie uczciwości wyborów poprzez ochronę przed nieetycznymi praktykami. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że proponowane rozporządzenie może mieć wpływ na działalność youtuberów i ich zarobki z AdSensa. W związku z tym warto przyjrzeć się, czy nowe regulacje mogą wpłynąć na treści prezentowane na Twoim kanale.
Dr Zbigniew Okoń, radca prawny i ekspert z ponad 20-letnim doświadczeniem w polskim i europejskim prawie własności intelektualnej, nowych technologii oraz marketingu, wyjaśniał, że definicja reklamy politycznej odnosi się do każdego materiału, który może wpłynąć na wyniki wyborów. Celem dyrektywy jest ograniczenie wpływu zorganizowanych grup na wybory, co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę aferę Cambridge Analytica czy Brexit. Jednakże, wdrażając dyrektywę, należy uważać, aby pojęcie "reklamy politycznej" nie było interpretowane zbyt szeroko, aby uniknąć utraty zasięgu kanałów, które poruszają ważne tematy polityczne, gospodarcze lub społeczne. Na przykład, platformy takie jak YouTube powinny unikać rekomendowania i promowania materiałów zawierających reklamę polityczną
Przykład? Warto zastanowić się, czy reportaż przedstawiający konkretnego polityka lub partię w negatywnym kontekście lub materiał z ostrym komentarzem politycznym (np. "Rząd planuje nowelizację ustawy o... - potencjalne powiązania z deweloperami?") może zostać uznany za reklamę polityczną. Prawdopodobnie jednak nie będzie to miało wpływu na wyrażanie ogólnych opinii na temat władzy, polityki czy sytuacji w kraju (np. "Uważam, że Polska powinna/nie powinna [przyjmować uchodźców/zmieniać waluty na euro]", "Partia X cechuje się [wpisz charakterystykę]").
Będziemy obserwować rozwój tego tematu. Jeśli jednak tworzysz treści, które mogą zostać dotknięte przez nową dyrektywę, warto zwrócić na to uwagę i zgłębić temat.
Zastanawiasz się, czy musisz zapisać się do rejestru youtuberów? Zdaniem doktora Zbigniewa Okonia warto to zrobić, jeśli prowadzisz kanał o charakterze edukacyjnym, informacyjnym lub rozrywkowym (w ramach własnej działalności gospodarczej) i dzielisz się tymi treściami publicznie. Doktor podkreślił jednak, że wiąże się to nie tylko ze złożeniem wniosku, ale i z pewnymi zobowiązaniami, m.in.: koniecznością raportowania (raz w roku), wprowadzeniem ułatwień dla osób z niepełnosprawnością czy ochroną małoletnich przez np. odpowiednie oznaczanie materiałów.
Pamiętaj też, że podcast nie jest tworem audiowizualnym. Obowiązek rejestracji nie dotyczy więc podcasterów, o ile wrzucają oni na YT tylko nagrania z jednym, nieruchomym obrazem! W przypadku “pokazu slajdów” materiał może zostać uznany za twór audiowizualny.
Ważny jest też wymóg publicznego udostępniania materiałów - obowiązkiem rejestracji nie są więc objęte np. osoby, tworzące zamknięte kursy online.
Daj znać, które z poruszanych zagadnień są dla Ciebie najważniejsze, czy udało rozwiązać Twoje wątpliwości? A może czujesz niedosyt? Napisz koniecznie, czego jeszcze chcesz się dowiedzieć - być może, uda nam się zorganizować kolejne warsztaty i odpowiedzieć na te pytania!
Trwa ładowanie...