Będą w tym roku albo ich nie będzie. Obadowywujcie posty tutaj, żeby nie przegapić.
Na obrazku skrin z poprzedniego sezonu.
Miłe w fizyce bywa to, że z prostych postulatów (choć niekoniecznie intuicyjnych) można dojść do wniosków, które wywalają spojrzenie na świat do góry girami. No bo jak to tak żeby nie było absolutnego czasu, długości i jednoczesności?!?
Na filmie pokazane, jak skutecznie transformacje Lorentza wyprowadzić. Z transformacji Lorentza dość łatwo dostać dylatację czasu i skrócenie długości. Po co? No bo np. takie takie z Transportu na Politechniki Gdańskiej:
Korzystając z pierwszych zasad, oblicz, ile czasu trwa lot rakiety do odległej o 2137 lat świetlnych gwiazdy, jeśli jej szybkość to 0,997c.
Pierwsze zasady to postulat niezmienniczości szybkości światła i żądanie, żeby prawa fizyki były takie same dla wszystkich obserwatorów w układach inercjalnych były takie same. To jest właściwie to samo powiedziane dwa razy. W tym zadaniu studenci nie mogą wykuć tego wzoru:
Muszą se go wyprowadzić i dopiero podstawić.
Pierwszy rok Transportu na PG do łatwych nie należy...
Skoro ten sposób wyprowadzenia pokazany, to może w tym roku inny sposób zrobimy? Albo może chuj z innym sposobem i po prostu pokażę wyprowadzenia dylatacji czasu i skrócenia długości z transformacji Lorentza? Nie wiem, zrobię jak dzieci będą chciały.
Jeszcze nie wiem, kiedy, gdzie i za ile. Na pewno dla patronów będzie taniej albo za friko.
Protip:
Policzcie sobie codziennie jakieś jedno chociaż zadanie z matmy albo z fizy. Czas poświęcony na takie powtórki będzie o wiele krótszy niż czas potrzebny na ponowne nauczenie się tego, co się wskutek braku powtórek zapomni.
A i żeby nie było, że straszę tym transportem na PG, to tutaj jedno z najłatwiejszych zadań z ichnich kolokwiów:
https://youtu.be/IVGMGD4FCbM
PS Wersja studyjna wyprowadzania transformacji Lorentza pewnie pojawi się przy okazji nagrywania jakiegoś zadania z transportu PG.
Trwa ładowanie...