Co zrobić, jeśli zakupiony przez Ciebie towar nie spełnia Twoich oczekiwań lub jest zepsuty?
Prawie codziennie dokonujemy mniejszych lub większych zakupów. Może się zdarzyć, że zakupiony przez Ciebie towar nie spełnia Twoich oczekiwań, jest już zepsuty lub psuje się niedługo po zakupie. Często możesz odzyskać pieniądze, lub otrzymać nowy, a czasami lepszy towar.
Jak i kiedy złożyć reklamację?
Procedura zwrotu lub reklamacji różni się w zależności od tego, czy towar został zakupiony przez internet lub w sklepie stacjonarnym.
Reklamacja towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym:
Rękojmia
Składając reklamację towaru, możesz powołać się na rękojmię lub gwarancję. Kiedy reklamujesz towar na podstawie rękojmi, osobą odpowiedzialną jest sprzedawca towaru. Odpowiada on za wszelkie wady towaru takie jak: nieprawidłowe działanie, właściwości towaru niezgodne z zapewnieniami sprzedawcy lub reklamą, niekompletność towaru składającego się z zestawu (np. telefon nie posiada ładowarki)
Jak długo obowiązuje rękojmia?
Okres rękojmi wynosi 2 lata. Czas ten może być krótszy, jeżeli towar jest używany – wynosi wtedy minimum 1 rok. Dodatkowo, jeżeli towar reklamujesz w ciągu roku od zakupu, to sprzedawca nie uznając reklamacji, musi udowodnić, że wada powstała z winy użytkownika. Jeżeli towar reklamujesz po upływie roku, to Ty musisz udowodnić, że wada towaru istniała już w momencie sprzedaży.
Czego możesz zażądać?
Reklamując towar możesz zażądać:
Naprawy towaru
Wymiany towaru na nowy
Odstąpienia od umowy (Zwrotu pieniędzy – jeżeli wada jest istotna)
Obniżenia ceny (jeżeli zdecydujesz się dalej używać towaru, a wada nie wpływa mocno na jego funkcjonalność, a jedynie np. na wygląd)
Jak napisać pismo reklamacyjne?
Pismo reklamacyjne musi zawierać:
Nadawcę (Ciebie) i adresata (sprzedawcę towaru – nazwę firmy sprzedającej towar – czyli sklepu gdzie kupiłeś/aś reklamowany przedmiot)
Datę zakupu
Cenę towaru
Opis wady towaru oraz kiedy się ona ujawniła
Twoje żądania (opisane w poprzednim punkcie)
Dołącz do pisma paragon. Jeżeli go nie masz, możesz również dołączyć wydruk z terminala do płatności kartą lub potwierdzenie płatności z konta bankowego.
Pismo możesz zanieść do sklepu, gdzie zakupiony był towar lub wysłać pocztą do firmy, która ten towar sprzedała. Jeżeli zanosisz pismo osobiście – przygotuj 2 egzemplarze (oryginał i kopię) i poproś sprzedawcę o podpisanie lub przybicie pieczątki na Twojej kopii pisma. W ten sposób będziesz mieć dowód, że reklamacja została złożona.
Rozpatrzenie reklamacji
Sprzedawca ma na rozpatrzenie reklamacji 14 dni. Jeżeli nie otrzymasz odpowiedzi na reklamację w ciągu tych 14 dni, to reklamacja zostaje uznana, a sprzedawca musi naprawić lub wymienić Twój towar – w zależności od tego, jakie były Twoje żądania.
Kiedy nie możesz reklamować towaru?
Nie możesz reklamować towaru pełnowartościowego tylko ze względu na to, że nie odpowiada Ci jego wzór, kolor, rozmiar lub po prostu zmieniłeś/aś zdanie co do jego zakupu.
Kupując towar, możesz jednak zapytać się sprzedawcy, czy możesz zwrócić towar w ciągu kliku dni, jeśli nie spełni on Twoich oczekiwań lub nie będzie pasował (np. w przypadku ubrań). Sprzedawca może się zgodzić na zwrot. Jeżeli sprzedawca już przed zakupem towaru nie zgadza się na jego zwrot, a Ty nie jesteś pewien/a czy ten zakup będzie właściwy, zawsze możesz poszukać innego sprzedawcy.
Reklamacja towaru zakupionego w Internecie:
Gdy reklamujesz towar zakupiony w Internecie przysługują Ci wszystkie prawa, które dotyczą towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym, a dodatkowo:
Prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni – dotyczy ono nie tylko zakupów towarów, ale także każdej umowy zawartej na odległość (nie tylko przez internet, również np. przez telefon). Od umowy możesz odstąpić bez podania przyczyn. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy powinno zawierać:
Nadawcę (Ciebie) i adresata (sprzedawcę towaru – nazwę firmy sprzedającej towar – czyli sklepu gdzie kupiłeś/aś reklamowany przedmiot)
Datę zawarcia umowy
Zdanie „Ja (twoje imię i nazwisko) odstępuję od umowy zawartej na odległość, dotyczącej... (tu wpisz czego dotyczyła umowa – zakupu towaru, usługi itd.)
Nie musisz podawać przyczyny odstąpienia od umowy.
Trwa ładowanie...