Strategia marketingowa

Obrazek posta

Strategia marketingowa jest planem długoterminowym, mającym na celu:

  1. Wykreowanie marki, stworzenie zaprojektowanego przez nas wizerunku. 
  2. Wypracowanie stałych źródeł finansowania, dających stabilność, równowagę finansową, zwiększania ich w dążeniu do rozwoju.
  3. Maksymalizacji działań, sprzedaży produktów i usług, zysków. Generowania korzyści dla beneficjentów, konkurencyjności na rynku lokalnym, krajowym, zagranicznym. 


Strategia marketingowa to nie tylko wizja firmy. To umiejętnie skonstruowany plan działania długoterminowego, zawierający wyniki badań marketingowych, finansowych, specjalistycznych; ocenę sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej firmy, organizacji, jej możliwości; wynikających z rynku, z otoczenia, szans, zagrożeń; ocenę realności ambicji, dążeń, sformułowanych planów, założeń. 

 

BADANIA MARKETINGOWE

Do podstawowych badań marketingowych należą analiza otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego, a w tym analiza mikro otoczenia i makro otoczenia.

Badania marketingoweRys. Badania marketingowe

Analiza otoczenia wewnętrznego oznacza przeanalizowanie wszystkiego, co posiadamy wewnątrz firmy, zasobów materialnych, zasobów ludzkich, wiedzy, umiejętności, patentów, projektów, programów, możliwości. To analiza  tego co mamy do zaoferowania światu lub brakujących co realizacji planu potrzeb oraz ich wpływu na przedsięwzięcie. 

Analiza zewnętrzna dzieli się na analizę mikro otoczenia i makro otoczenia. Mikro otoczenie to wszystko, na co mamy wpływ i co ma wpływ bezpośredni na nas. To, co możemy zmienić, z czym możemy konkurować. Do mikro otoczenia należą konkurencyjne firmy, ich produkty, marki, ich i nasi potencjalni klienci.   

Do najważniejszych badań mikro otoczenia należą Analiza produktu, Analiza konkurencji, Analiza segmentacyjna, Analiza behawioralna, Analiza wartości dla klienta, Analiza SWOT, Analiza finansowa marketingu, Analiza sprzedaży, Analiza koszykowa, Analiza satysfakcji klienta, Analiza cyfrowa.

Makro otoczenie to czynniki zewnętrzne wpływające na działalność firmy, rozwój marki, produktu. Są to między innymi czynniki prawne, polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe, geograficzne, ekologiczne, technologiczne. W celu analizy makro otoczenia możemy wykorzystywać Analizę PESTEL, Analizę trendów, Analizę scenariuszową, Analizę siły marki, Analizę BIig Data.

Planując zastosowanie powyższych, być może i innych rodzajów analizy marketingowej, warto pamiętać o  szerokim wachlarzu metod marketingowych, które można wykorzystywać w pełni lub wybierając je w zależności od potrzeb, prowadzonej działalności, etapu podjętych działań.

Warte szczególnej uwagi są Analiza konkurencji, Analiza segmentacyjna, Analiza produktu, Analiza SWOT, Analiza behawioralna, analiza wartości klienta, analiza finansowa marketingu, mierząca zwrot z inwestycji w marketing (ROI), kosztów pozyskania klienta (CAC), wartości życiowej klienta (CLV); analiza cyfrowa, czyli analiza poziomu ruchu na stronie internetowej, profilach w mediach społecznościowych, Fan Page, zasięg, ruch w grupach społecznościowych; analiza sprzedaży, oceniająca skuteczność kanałów dystrybucyjnych, wyniki sprzedaży, najskuteczniejsze metody sprzedaży;  analiza koszykowa (Marked Basked Analisys) badająca, które grupy produktów najczęściej kupowane są razem, analiza strategii sprzedaży, badania i analiza satysfakcji klienta.

Dobrze wykonana analiza marketingowa charakteryzuje się dokładnością, kompleksowością, aktualnością danych. Musi być dostosowana do potrzeb, obejmować aspekty mające wpływ na firmę, markę, produkt. Wyniki przeprowadzonych działań, analizy muszą być użyteczne, możliwe do wykorzystania do rozwoju firmy, wprowadzenia korekty planów, założeń, działań. Analiza marketingowa konkurencyjnej firmy powinna wykorzystywać najnowsze metody, uwzględniać współczesne trendy, techniki analityczne. Powinna wyróżniać się na tle innych firm, prowadzić do konkurencyjności firmy. Nowoczesne działania marketingowe powinny budować wizerunek firmy nowoczesnej, profesjonalnej, godnej zaufania. 

 

SPOSOBY POZYSKIWANIA INFORMACJI 

Podstawowym źródłem informacji marketingowych są dane zastane, czyli informacje dostępne na rynku, pochodzące z raportów wykonanych przez inne podmioty analiz. Ogólnodostępnym źródłem informacji są urzędy statystyczne, materiały prasowe, katalogi firm i strony internetowe konkurencji, miejscowości, regionów. Skutecznym źródłem pozyskiwania informacji są wywiady przeprowadzane z przedstawicielami podmiotów, grup społecznych, jednostek, potencjalnych klientów. 

W celu wykonania prawidłowej, rzetelnej analizy, wspierającej zbudowanie skutecznej strategii, przydatne jest zbudowanie modeli rynkowych lub modeli scenariuszowych. Umożliwiają one stworzenie wizji rozpoczętego przedsięwzięcia w przyszłości, w wersji pesymistycznej, optymistycznej, optymalnej. 

 

CELE I WARTOŚĆ STRATEGII MARKETINGOWEJ

Dlaczego strategia marketingowa oraz analiza działań marketingowych są bardzo ważne?


Celem podjętego przedsięwzięcia jest osiągnięcie założonego celu. Dla jednych przedsiębiorców może to być otwarcie i prowadzenie firmy, stworzenie marki, dla innych wprowadzenie na rynek nowego produktu, uzyskanie pozycji, zmiana wizerunku, maksymalizacja sprzedaży, szeroko rozwinięta działalność społeczna, prowadzenie portalu, reklama własna. 

Skuteczność działania i realizacji celu, możliwa jest tylko wówczas, kiedy cel jest realny, działania przemyślane, dostosowane do potrzeb, rynku, możliwości. Dlatego tak bardzo ważna jest analiza, ocena i ustalenie zasad działania. Rynek jest zmienny. Stały wpływ na jego zmiany mają nowe technologie, wzrastający poziom wykształcenia społeczeństwa, globalizacja, szeroko dostępny internet, inne media, przeniesienie handlu i usług do sieci. Stały kontakt z wirtualną rzeczywistością, uważna obserwacja, analizy, oceny, wyciąganie wniosków mają ogromny wpływ i znaczenie na zbudowanie konkurencyjnego projektu. 

Stały monitoring działań, efektów, porównań z założeniami, planem, pokazuje na ile nasze działania są skuteczne, w jakim wymiarze realizujemy plany, co powinno być zmienione. 

Analiza wyników działań Rys. Analiza wyników działań, monitoring działań

Bez względu czy celem działania jest zbudowanie wizerunku, zwiększenie sprzedaży, zdobywanie kontaktów, działania powinny być przemyślane, oparte na znajomości rynku, konkurencji, klientów i ich potrzeb. Każdy krok powinien być wykonany zgodnie z planem, a jego wyniki zweryfikowane, porównane do ustalonych założeń.  

Brak monitorowania działań jest jednym z najważniejszych błędów marketingowych.  

 

***
autor: Emilie Eve Stahl
z wykształcenia: magister usług finansowych, specjalista przedsiębiorczości, marketingu
z natury, pasji: humanista, artysta, społecznik

 

Ankieta

Oceń jakość przeczytanego tekstu

Możesz wybrać 1 odpowiedź

Zaloguj się, aby móc oddać głos

marketing strategia analizy marketingowe

Zobacz również

Słowem o Marketingu
Książka, która wygrała ze mną - FREE
Wstęp do serii artykułów edukacyjnych

Komentarze (0)

Trwa ładowanie...