Kolaboratywne światotworzenie - materiały pomocnicze.
Na tegorocznym Bazyliszku x Polconie mieliśmy prelekcję na temat kolaboratywnego światotworzenia. Wiemy, że część z was była na niej obecna - bardzo dziękujemy, że poświęciliście nam czas. Dziękujemy też za wasze ciekawe pytania i jeszcze ciekawsze uwagi!
Wspominaliśmy w trakcie prelekcji o swoistej ankiecie, czy też liście pytań pomocniczych, dzięki którym sześć lat temu wspólnie stworzyliśmy miasto Aurivium - główne miejsce akcji naszej pierwszej oryginalnej kampanii Ghostpunk.
Proces powstawania tego miasta - na podstawie wspomnianej ankiety - możecie obejrzeć/przesłuchać w odcinku o konstrukcji świata poniżej.
Sam zaś plik - stworzony przez Krzyśka, naszego Mistrza Gry - znajdziecie tutaj: KREACJA MIASTA.
Naturalnie pytania z tego pliku możecie zaadaptować na potrzebny stworzenia czegoś większego (lub mniejszego) niż miasto. Ale w tym celu pomocniejsza może okazać się nasza nieco przerobiona lista pytań do stworzenia szkieletu "Miejsca rozgrywki" - nieważne, czy będzie nim cała kosmiczna gromada, czy pchli cyrk na główce od szpilki. Plik ten znajdziecie tutaj: MIEJSCE ROZGRYWKI. Część z was może te pytania kojarzyć z naszej niegdysiejszej prelekcji na GonKonie.
Z kolei metodą na uzupełnienie już istniejącego miejsca - takiego z opublikowanego settingu lub wymyślonego przez Osobę Mistrzującą - może być danie Osobom przy Stole okazji na wymyślenie konkretnych zahaczek fabularnych lub elementów świata. Przykładem tego jest poniższa sesja worldbuildingowa, w której "uzupełniamy" wymyślone przez Krzyśka miasto Comterium, gdzie rozgrywamy naszą obecną kampanię Ghostpunk Nokturn.
Istnieje też cała masa narzędzi czy wręcz całych systemów RPGowych, które mogą pomóc wam stworzyć miejsce do wspólnej rozgrywki. Oto kilka z nich: The Quiet Year (mała społeczność po upadku cywilizacji), Microscope (wydarzenia na linii czasu), Exquisite Biome (o tworzeniu biomów), Dialect (tworzenie i umieranie języka), Fiasco (gra zero-prep z pomocnymi narzędziami np. do tworzenia sieci relacji i zależności), I'm Sorry Did You Say Street Magic (tworzenie miasta bez MG), Companion's Tale (rola legend i podań w historii), Downfall (snucie upadku cywilizacji bez MG), The Ground Itself (jedno miejsce przez wiele czasów bez MG), Stars Without Number (gra sci-fi z mnóstwem systemowo-neutralnych narzędzi do stworzenia świata) i Worlds Without Number (to samo, tylko w świecie fantasy).
Wiele z tych gier rozgrywa się we własnych światach, ale ich mechaniki łatwo zaadaptować na własne potrzeby. Ewentualnie mogą posłużyć za inspirację lub dobry punkt startowy.
Mamy nadzieję, że powyższe materiały pomogą wam wspólnie stworzyć niesamowity świat, w którym wszyscy będziecie się świetnie bawić!
Pozdrawiamy,
Ekipa Podsluchane.pl
Photo by Jiri Hajek on Unsplash
Trwa ładowanie...