Dorota Kozińska

W Patronite od 04.07.2022

Ranking Autorów

Miesięczne wsparcie: 356

Liczba Patronów: 408

Zostań Patronem
Kup na prezent
46 patronów
1 670 miesięcznie
13 430 łącznie
"Upiór w operze: strona dla słuchających inaczej" jest jednym z najpopularniejszych w polskiej cyberprzestrzeni miejsc poświęconych muzyce, zwłaszcza operowej. Ma swoich sympatyków, ale też i życzliwych polemistów.

https://atorod.pl/

O Autorze

Nazywam się Dorota Kozińska – zajmuję się krytyką operową i od blisko dziesięciu lat staram się pozostać niezależna od wszystkiego poza tym, co widzę i słyszę na scenie. Stale współpracuję z "Tygodnikiem Powszechnym" i miesięcznikiem "Teatr". Ponad trzy dekady byłam związana z Polskim Radiem, między innymi jako jurorka Płytowego Trybunału Dwójki.

W latach 1992-2013 pracowałam w redakcji „Ruchu Muzycznego” (z początku jako szefowa działu krajowego, 2011-2013 na czele działu teatru muzycznego), na którego łamach publikowałam między innymi felieton historyczny Mysz w Ruchu (pod pseudonimem Mus Triton). Prowadzę autorskie zajęcia o muzyce teatralnej w Akademii Teatralnej w Warszawie. Współorganizowałam wiele przedsięwzięć edukacyjnych i akcji wolontariackich w kraju i za granicą, m. in. w Nepalu i Afganistanie. Od pięciu lat uczestniczę jako wykładowczyni w warsztatach krytyki muzycznej prowadzonych przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Jestem w gronie publicystów muzycznych rokrocznie nominujących młodych polskich artystów do prestiżowych "Paszportów Polityki".

W roku 2022 otrzymałam Doroczną Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich: "za bogatą twórczość krytyczną, eseistyczną i translatorską, obejmującą rozległe obszary muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem teatru muzycznego".

Stronę "Upiór w operze" założyłam w 2014 roku – jako autorski, częściowo dwujęzyczny magazyn internetowy z możliwością wzajemnej wymiany opinii. Publikuję recenzje, eseje i felietony na tematy związane z operą, sztuką wokalną i historią wykonawstwa. Buduję solidną bazę informacyjną dla entuzjastów formy. Wszystkie przedsięwzięcia umożliwiające rozwój strony – podróże recenzenckie, badania i kwerendy w archiwach – finansuję z własnej kieszeni, bez wsparcia instytucjonalnego: żeby utrzymać status jednego z nielicznych profesjonalnych krytyków-freelancerów w Polsce.

***

My name is Dorota Kozińska – I am an opera critic who tries to remain independent of everything except what I see and hear onstage. I write and talk not only about opera. For many years, I headed the concert department, and later the opera department at Ruch Muzyczny biweekly. I teach author classes on opera and other forms of music theatre at Academy of Dramatic Art in Warsaw. I have participated as a lecturer in music criticism workshops organised by Fryderyk Chopin Institute since 2017. For more than three decades I collaborated with Polish Radio 2, e.g. as one of judges on Płytowy Trybunał Dwójki (the Polish version of La Tribune des critiques de disques France Musique).

In 2022, I received the Annual Award of the Polish Composers' Union: in recognition of my critical work, covering extensive areas of music, with a particular focus on music theatre.

I established the website "Upiór w operze" in 2014 - as an online, partly bilingual magazine relating mainly to opera and vocal art (https://atorod.pl). Almost all the expenses related to my work I cover out-of-pocket, without any institutional support: to maintain my position as one of the few professional freelance critics in Poland.

„Upiór”, prowadzony w konwencji blogu, stał się jedną z najpopularniejszych stron poświęconych operze w polskiej cyberprzestrzeni. Ma swoich fanów, oddanych sympatyków, ale też życzliwych polemistów. Dyskusje przenoszą się na fora platform społecznościowych i często odbijają szerokim echem. Jako autorka staram się łączyć rzetelną wiedzę z temperamentem muzycznego odkrywcy i detektywa. Piszę nie tylko dla melomanów. Próbuję osadzić muzykę w szerszym kontekście sztuki, historii i kultury.

Od początku obserwuję statystyki strony. Wiem, jak wielu z Państwa kibicuje moim wysiłkom i motywuje mnie do dalszej pracy. Regularne, comiesięczne wsparcie Patronów ułatwi mi organizację przyszłych wyjazdów, umożliwi pracę w odległych archiwach, zagwarantuje fundusze na obsługę techniczną strony, zakup lub wynajem niezbędnych materiałów nutowych, literatury fachowej oraz plików audio. Innymi słowy, zapewni "Upiorowi" - docenianemu już teraz, także za granicą - stabilną przyszłość i szansę na dalszy rozwój. Wszystko po to, by zapewnić moim Czytelnikom jeszcze lepsze rozeznanie we współczesnym świecie opery.

Zapraszamy do wspierania Upiora – wiecznie głodnego wiedzy, niesytego muzycznych wrażeń i gotowego podzielić się tą strawą z jak najszerszym gronem odbiorców.

A gdyby ktoś miał ochotę posłuchać mojej rozmowy z prof. Janem Hartmanem - o muzyce, ale też o Afganistanie, świnkach morskich i innych Bardzo Ważnych Rzeczach - zapraszam!
https://www.youtube.com/watch?v=cQt4gdqempo


Ryzyko
Ryzyka - o czym należy pamiętać?

Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę:

  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować swoich celów (np. nie zbierze odpowiedniej kwoty, która pozwoli mu na realizację zamierzeń).
  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować nagród, opisanych w progach (np. wysłanie pocztówki).
  • Autor może zmienić charakter swojej działalności, co może sprawić, że zmieni się Twój sentyment w stosunku do niego/niej (ludzie się zmieniają).
W jaki sposób Patronite stara się minimalizować te ryzyka:
  • Patronite weryfikuje tożsamość każdego z Twórców, zanim pozwoli na wpłacanie pieniędzy na jego cel. Zabezpieczamy także progi, które zostały wykupione przez Patronów - ich edycja jest możliwa jedynie po uzyskaniu zgody administratora serwisu.
  • W sytuacjach spornych działamy jak mediator między Twórcą a Patronem.
  • Monitorujemy działalność Autorów, zarejestrowanych na Patronite, starając się w jak najszerszym stopniu zapobiegać wystąpieniu czynników ryzyka, o których wspominamy powyżej.
  • Uruchomiliśmy specjalny formularz zgłoszeń nadużycia - mamy również aktywnie działającą grupę wsparcia Autorów, która pomaga nam w walce z ewentualnymi nadużyciami.

Jednak zanim zdecydujesz się na wsparcie Autora, weź pod uwagę, że w przypadkach spornych ewentualny zwrot pieniędzy może być obarczony znacznym ryzykiem.

Zgłoś użytkownika
Zostań Patronem
Kup na prezent
Najnowsi Patroni
Tomasz Kopoczyński
Tomasz Kopoczyński
Próg: 50 zł
Wiesław Oleś
Wiesław Oleś
Próg: 10 zł
Kalina Walter
Kalina Walter
Próg: 10 zł
Jan Hartman
Jan Hartman
Próg: 30 zł
Beata Martynowska
Beata Martynowska
Próg: 30 zł
Robert KOSTRZEWA
Robert KOSTRZEWA
Próg: 10 zł