Podaruj znajomemu subskrypcję Autora Dorota Kozińska w formie kuponu podarunkowego.
Zobacz jak działają kuponyNazywam się Dorota Kozińska – zajmuję się krytyką operową i od blisko dziesięciu lat staram się pozostać niezależna od wszystkiego poza tym, co widzę i słyszę na scenie. Stale współpracuję z "Tygodnikiem Powszechnym" i miesięcznikiem "Teatr". Ponad trzy dekady byłam związana z Polskim Radiem, między innymi jako jurorka Płytowego Trybunału Dwójki.
W latach 1992-2013 pracowałam w redakcji „Ruchu Muzycznego” (z początku jako szefowa działu krajowego, 2011-2013 na czele działu teatru muzycznego), na którego łamach publikowałam między innymi felieton historyczny Mysz w Ruchu (pod pseudonimem Mus Triton). Prowadzę autorskie zajęcia o muzyce teatralnej w Akademii Teatralnej w Warszawie. Współorganizowałam wiele przedsięwzięć edukacyjnych i akcji wolontariackich w kraju i za granicą, m. in. w Nepalu i Afganistanie. Od pięciu lat uczestniczę jako wykładowczyni w warsztatach krytyki muzycznej prowadzonych przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Jestem w gronie publicystów muzycznych rokrocznie nominujących młodych polskich artystów do prestiżowych "Paszportów Polityki".
W roku 2022 otrzymałam Doroczną Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich: "za bogatą twórczość krytyczną, eseistyczną i translatorską, obejmującą rozległe obszary muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem teatru muzycznego".
Stronę "Upiór w operze" założyłam w 2014 roku – jako autorski, częściowo dwujęzyczny magazyn internetowy z możliwością wzajemnej wymiany opinii. Publikuję recenzje, eseje i felietony na tematy związane z operą, sztuką wokalną i historią wykonawstwa. Buduję solidną bazę informacyjną dla entuzjastów formy. Wszystkie przedsięwzięcia umożliwiające rozwój strony – podróże recenzenckie, badania i kwerendy w archiwach – finansuję z własnej kieszeni, bez wsparcia instytucjonalnego: żeby utrzymać status jednego z nielicznych profesjonalnych krytyków-freelancerów w Polsce.
***
My name is Dorota Kozińska – I am an opera critic who strives to remain independent of everything except what I see and hear onstage. I write and talk not only about opera. For many years, I headed the concert section and later the opera section at the Polish beweekly 'Ruch Muzyczny'. I teach opera and other forms of musical theatre at the Academy of Dramatic Art in Warsaw. I have participated as a lecturer in music criticism workshops organised by Fryderyk Chopin Institute since 2017. For more than three decades I collaborated with Polish Radio 2, e.g. as one of the judges on Płytowy Trybunał Dwójki (the Polish version of La Tribune des critiques de disques France Musique).
In 2022, I received the Annual Award of the Polish Composers' Union, "in recognition of the translation and critical work covering extensive areas of music, with a particular focus on musical theatre.
I established the website "Upiór w operze" in 2014 - as a partly bilingual online magazine relating mainly to opera and vocal arts (https://atorod.pl). I cover nearly all the expenses related to my work on the website myself, without any institutional support, in order to maintain my position as one of the few professional freelance critics in Poland.
„Upiór”, prowadzony w konwencji blogu, stał się jedną z najpopularniejszych stron poświęconych operze w polskiej cyberprzestrzeni. Ma swoich fanów, oddanych sympatyków, ale też życzliwych polemistów. Dyskusje przenoszą się na fora platform społecznościowych i często odbijają szerokim echem. Jako autorka staram się łączyć rzetelną wiedzę z temperamentem muzycznego odkrywcy i detektywa. Piszę nie tylko dla melomanów. Próbuję osadzić muzykę w szerszym kontekście sztuki, historii i kultury.
Od początku obserwuję statystyki strony. Wiem, jak wielu z Państwa kibicuje moim wysiłkom i motywuje mnie do dalszej pracy. Regularne, comiesięczne wsparcie Patronów ułatwi mi organizację przyszłych wyjazdów, umożliwi pracę w odległych archiwach, zagwarantuje fundusze na obsługę techniczną strony, zakup lub wynajem niezbędnych materiałów nutowych, literatury fachowej oraz plików audio. Innymi słowy, zapewni "Upiorowi" - docenianemu już teraz, także za granicą - stabilną przyszłość i szansę na dalszy rozwój. Wszystko po to, by zapewnić moim Czytelnikom jeszcze lepsze rozeznanie we współczesnym świecie opery.
Zapraszamy do wspierania Upiora – wiecznie głodnego wiedzy, niesytego muzycznych wrażeń i gotowego podzielić się tą strawą z jak najszerszym gronem odbiorców.
A gdyby ktoś miał ochotę posłuchać mojej rozmowy z prof. Janem Hartmanem - o muzyce, ale też o Afganistanie, świnkach morskich i innych Bardzo Ważnych Rzeczach - zapraszam!
https://www.youtube.com/watch?v=cQt4gdqempo
Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę kilka kwestii.