Szukaj
Przydatne linki
Logowanie Rejestracja Kategorie FAQ Jak to działa Baza wiedzy Kontakt z Patronite Regulamin Kup na prezentNie jesteś zalogowany
W Patronite od 04.07.2022
Ranking Autorów
Miesięczne wsparcie: 356
Liczba Patronów: 408
Nazywam się Dorota Kozińska – zajmuję się krytyką operową i od blisko dziesięciu lat staram się pozostać niezależna od wszystkiego poza tym, co widzę i słyszę na scenie. Stale współpracuję z "Tygodnikiem Powszechnym" i miesięcznikiem "Teatr". Ponad trzy dekady byłam związana z Polskim Radiem, między innymi jako jurorka Płytowego Trybunału Dwójki.
W latach 1992-2013 pracowałam w redakcji „Ruchu Muzycznego” (z początku jako szefowa działu krajowego, 2011-2013 na czele działu teatru muzycznego), na którego łamach publikowałam między innymi felieton historyczny Mysz w Ruchu (pod pseudonimem Mus Triton). Prowadzę autorskie zajęcia o muzyce teatralnej w Akademii Teatralnej w Warszawie. Współorganizowałam wiele przedsięwzięć edukacyjnych i akcji wolontariackich w kraju i za granicą, m. in. w Nepalu i Afganistanie. Od pięciu lat uczestniczę jako wykładowczyni w warsztatach krytyki muzycznej prowadzonych przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Jestem w gronie publicystów muzycznych rokrocznie nominujących młodych polskich artystów do prestiżowych "Paszportów Polityki".
W roku 2022 otrzymałam Doroczną Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich: "za bogatą twórczość krytyczną, eseistyczną i translatorską, obejmującą rozległe obszary muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem teatru muzycznego".
Stronę "Upiór w operze" założyłam w 2014 roku – jako autorski, częściowo dwujęzyczny magazyn internetowy z możliwością wzajemnej wymiany opinii. Publikuję recenzje, eseje i felietony na tematy związane z operą, sztuką wokalną i historią wykonawstwa. Buduję solidną bazę informacyjną dla entuzjastów formy. Wszystkie przedsięwzięcia umożliwiające rozwój strony – podróże recenzenckie, badania i kwerendy w archiwach – finansuję z własnej kieszeni, bez wsparcia instytucjonalnego: żeby utrzymać status jednego z nielicznych profesjonalnych krytyków-freelancerów w Polsce.
***
My name is Dorota Kozińska – I am an opera critic who tries to remain independent of everything except what I see and hear onstage. I write and talk not only about opera. For many years, I headed the concert department, and later the opera department at Ruch Muzyczny biweekly. I teach author classes on opera and other forms of music theatre at Academy of Dramatic Art in Warsaw. I have participated as a lecturer in music criticism workshops organised by Fryderyk Chopin Institute since 2017. For more than three decades I collaborated with Polish Radio 2, e.g. as one of judges on Płytowy Trybunał Dwójki (the Polish version of La Tribune des critiques de disques France Musique).
In 2022, I received the Annual Award of the Polish Composers' Union: in recognition of my critical work, covering extensive areas of music, with a particular focus on music theatre.
I established the website "Upiór w operze" in 2014 - as an online, partly bilingual magazine relating mainly to opera and vocal art (https://atorod.pl). Almost all the expenses related to my work I cover out-of-pocket, without any institutional support: to maintain my position as one of the few professional freelance critics in Poland.
„Upiór”, prowadzony w konwencji blogu, stał się jedną z najpopularniejszych stron poświęconych operze w polskiej cyberprzestrzeni. Ma swoich fanów, oddanych sympatyków, ale też życzliwych polemistów. Dyskusje przenoszą się na fora platform społecznościowych i często odbijają szerokim echem. Jako autorka staram się łączyć rzetelną wiedzę z temperamentem muzycznego odkrywcy i detektywa. Piszę nie tylko dla melomanów. Próbuję osadzić muzykę w szerszym kontekście sztuki, historii i kultury.
Od początku obserwuję statystyki strony. Wiem, jak wielu z Państwa kibicuje moim wysiłkom i motywuje mnie do dalszej pracy. Regularne, comiesięczne wsparcie Patronów ułatwi mi organizację przyszłych wyjazdów, umożliwi pracę w odległych archiwach, zagwarantuje fundusze na obsługę techniczną strony, zakup lub wynajem niezbędnych materiałów nutowych, literatury fachowej oraz plików audio. Innymi słowy, zapewni "Upiorowi" - docenianemu już teraz, także za granicą - stabilną przyszłość i szansę na dalszy rozwój. Wszystko po to, by zapewnić moim Czytelnikom jeszcze lepsze rozeznanie we współczesnym świecie opery.
Zapraszamy do wspierania Upiora – wiecznie głodnego wiedzy, niesytego muzycznych wrażeń i gotowego podzielić się tą strawą z jak najszerszym gronem odbiorców.
A gdyby ktoś miał ochotę posłuchać mojej rozmowy z prof. Janem Hartmanem - o muzyce, ale też o Afganistanie, świnkach morskich i innych Bardzo Ważnych Rzeczach - zapraszam!
https://www.youtube.com/watch?v=cQt4gdqempo
Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę:
Jednak zanim zdecydujesz się na wsparcie Autora, weź pod uwagę, że w przypadkach spornych ewentualny zwrot pieniędzy może być obarczony znacznym ryzykiem.
Upiór serdecznie dziękuje za wsparcie i zrobi wszystko, by odwzajemnić się swoim Patronom świeżą porcją solidnej publicystyki, rzetelnej wiedzy oraz inspirujących odkryć muzycznych.
Patroni: 18
Upiór serdecznie dziękuje za wsparcie i zrobi wszystko, by odwzajemnić się swoim patronom świeżą porcją solidnej publicystyki, rzetelnej wiedzy oraz inspirujących odkryć muzycznych.
Patroni: 8
Upiór serdecznie dziękuje za wsparcie i zrobi wszystko, by odwzajemnić się swoim Patronom świeżą porcją solidnej publicystyki, rzetelnej wiedzy oraz inspirujących odkryć muzycznych.
Patroni: 15
Upiór serdecznie dziękuje za wsparcie i zrobi wszystko, by odwzajemnić się swoim Patronom świeżą porcją solidnej publicystyki, rzetelnej wiedzy oraz inspirujących odkryć muzycznych.
Patroni: 5
Upiór oficjalnie podziękuje Patronom w mediach społecznościowych, regularnie uzupełniając listę najgorliwszych mecenasów.
Patroni: 0
Limit: 12
Upiór, w dowód pamięci o swych najhojniejszych mecenasach, będzie z nimi korespondował w formie tradycyjnych, odręcznie pisanych listów. Patroni mogą liczyć na "osobiste" teksty krytyczne, tworzone na gorąco podczas wyjazdów recenzenckich i wysyłane wraz z drobnymi upominkami z odwiedzanych teatrów na całym świecie - przynajmniej raz w miesiącu.
Patroni: 0
Limit: 4
Upiór proponuje wspólną wizytę w którejś z europejskich oper. Gwarantuje Patronowi bezpłatny bilet na przedstawienie. W pozostałych sprawach skontaktuje się z mecenasem osobiście i chętnie pomoże w organizacji wyjazdu.
Patroni: 0
Limit: 1
Tak wielkodusznego Patrona się nie spodziewam, ale jeśli się znajdzie, coś już wymyślę, żeby nie pożałował swojej decyzji.
Patroni: 0
Limit: 1
Promowani autorzy
Pomoc