Avatar użytkownika

Fundacja ARTernatywa

0
patronów
0 
miesięcznie
1 925 
łącznie
0
patronów
0 zł 1 925 zł
miesięcznie łącznie

Progi wsparcia

25 zł miesięcznie
Dziękujemy za wsparcie projektu. Składamy podziękowania na liście "dziękczynnej" na koncie projektu w mediach społecznościowych (Facebook).

30 zł miesięcznie
Dziękujemy za wsparcie! W podziękowaniu prześlemy zestaw L.A.S. (czyli pocztówka i naklejka z autografem Piotra Damasiewicza).
75 zł miesięcznie
Udział w koncercie-odczycie w Muzeum Książki Artystycznej.
100 zł miesięcznie
W zamian za wsparcie w tej kwocie gwarantujemy otrzymanie płyty.
Pierwsze 20 płyt z autografem.
350 zł miesięcznie
Ten próg jest stworzony dla mecenasów sztuki i sponsorów. Jeśli reprezentujesz swoją markę, instytucję czy firmę, której podoba się nasza inicjatywa i chcecie nas wesprzeć, to ogłosimy Was naszym oficjalnym sponsorem. Wszelkie materiały promocyjne będą oznaczone Waszym znakiem towarowym, nasze wystąpienia medialne będą przypominać o waszym wsparciu dla nas. Możemy zagwarantować także inne umowne działania promocyjne.
750 zł miesięcznie
Wybierz 750 zł
3 dostępne miejsca
Ogromnie dziękujemy za wsparcie!
W ramach tej kwoty zapraszamy na specjalną kolację z Piotrem Damasiewiczem.
1500 zł miesięcznie
Wybierz 1500 zł
8 dostępnych miejsc
Wyjątkowa okazja. W ramach wsparcia oferujemy recital Piotra Damasiewicza w prywatnym wydaniu (u patrona).

Kup wsparcie na prezent!

Podaruj znajomemu subskrypcję Autora Fundacja ARTernatywa w formie kuponu podarunkowego.

Zobacz jak działają kupony
Kup na prezent

O autorze

Fundacja ARTernatywa to art (sztuka) i alternatywa, tj. poszukiwanie nieszablonowych rozwiązań w edukacji kulturalnej. Fundacja działa od stycznia 2020 roku, współtworzą ją trzy łodzianki i przyjaciółki.

ZERWANE ROZMOWY

Jako aktywiści kultury zachęcamy do wsparcia unikatowego projektu, mieszczącego się na styku poezji, muzyki i eksperymentu.

ZERWANE ROZMOWY to coś więcej niż wydarzenie. To idea zrodzona ze spotkania poetki Agnieszki Wolny-Hamkało i kompozytora oraz trębacza jazzowego Piotra Damasiewicza.
Ich wspólne energie połączyły się podczas nietypowego odczytu wierszy Hamkało z publikacji “Zerwane rozmowy”, który miał miejsce w rzece Ślęzie we wrześniu 2020 roku. Mamy szansę przenieść ten wyjątkowy projekt literacko-muzyczny do przestrzeni Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi.

Połączenie dźwięku trąbki i głębi tekstu jest w swoim założeniu bardzo spójne, jednocześnie tożsame z tym co Damasiewicz robi w swoich nagraniach związanych z przestrzenią pod szyldem wydawnictwa L.A.S.

L.A.S. (listening and sounding) to unikatowa forma nagrywania i promowania sztuki poprzez rejestrację muzyki z udziałem publiczności, która staje się jednocześnie współproducentem nagrań. Idea ta ma na celu oddziaływać twórczo na publiczność, zachęcając ją do aktywnego współuczestniczenia w wydarzeniu, a także promować nową aktywną postawę słuchacza, dając mu realną możliwość uczestniczenia w procesie produkcji, postprodukcji czy layoutu.

Jesienią 2021 roku chcielibyśmy nadać projektowi nowe znaczenie i zaprosić WAS do współtworzenia “Zerwanych rozmów” w Łodzi. Muzeum Książki Artystycznej zamieni się jednocześnie w salę koncertową, forum poezji oraz studio nagraniowe. Dźwięk zostanie zarejestrowany, a następnie  przeniesiony na winyle wydane w niskim nakładzie.

Nie wyobrażamy sobie, że można znaleźć lepsze miejsce na realizację tego wydarzenia niż Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi. MKA organizuje wystawy sztuki książki w kraju i za granicą, prowadzi działalność edukacyjną w postaci praktyk, warsztatów, konsultacji dla studentów i kontynuuje działalność twórczą wydawnictwa CdA w formie projektów z pogranicza przeszłości i przyszłości książki (Skryptorium, Studnia, Druga przestrzeń Czesława Miłosza, Biblioteka Zbigniewa Brzezińskiego i inne). Osiągnięcia MKA zostały odznaczone: Walter Tiemann Preis (1994), Schonste Bucher aus Aller Welt (1994), Nagrodą Miasta Łodzi (1997), Nagrodą Prezesa ZPAP (2006), nagrodą czasopism: Verte (1994) i Tygiel Kultury (2008), odznaką: Zasłużone dla Kultury Polskiej (2013).

Agnieszka Wolny-Hamkało jest wrocławską poetką, autorką sztuk teatralnych i powieści oraz książek dla dzieci. Felietonistka „Przeglądu” i „Rymsa”. Nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia, Nagrody Mediów Publicznych Cogito i Nagrody Polskiej Sekcji IBBY (otrzymała wyróżnienie IBBY za książkę „Nikt nas nie upomni”). Laureatka nagrody IBBY za „Lato Adeli” (książka roku 2019). Laureatka nagrody Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Stypendystka Literarisches Colloquium Berlin. Kuratorka literacka Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania.

"Zerwane rozmowy. 105 wierszy na inne okazje" to wybór poezji, który ukazał się nakładem Wydawnictwa Warstwy. Publikacja została przygotowana z okazji 20-lecia twórczości poetki, za wybór odpowiada krytyk młodego pokolenia Jakub Skurtys. „Cyberpunkowe ramy, niepozbawione drwiny, kampowe spojrzenie i silne osadzenie w popkulturze – to niektóre z cech wielowymiarowej poezji autorki" - zachęca do lektury wydawnictwo. 

Piotr Damasiewicz - kompozytor, trębacz, multiinstrumentalista, edukator, podróżnik oraz kurator międzynarodowych platform muzycznych. Oprócz studiów gry na trąbce kształcił się w zakresie kontrabasu, fortepianu, klasycznego śpiewu- w tym chorału gregoriańskiego, studiował także dyrygenturę chóralną i kameralną, aranżację i kompozycję. W swojej twórczości sięga do języka jazzu, XX wiecznej muzyki klasycznej, muzyki etnicznej, muzyki najnowszej- w tym europejskiej muzyki improwizowanej i eksperymentu.

Był reprezentantem Polski w czterech muzycznych platformach międzynarodowych: Take Five Europe, Jazz Playes Europe Laboratory, Art Meetings i Melting Pot Laboratory (Jazztopad). W dwóch ostatnich jako lider, kompozytor i instrumentalista rozwijał idee otwartej improwizacji w zetknięciu z innymi dziedzinami sztuki. Obecnie doktoryzuje się na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Odwiedza różne miejsca, przestrzenie i kultury, i tam tworzy generując różne połączenia dźwiękowe. Fascynują go nieformalne i bezpośrednie, ale nie tylko muzyczne spotkania.

Jednymi z najważniejszych działań na których się koncentruje, jak sam to określa, to podróże w głąb siebie i jednocześnie w głąb dźwięku. W 2019 roku jako pielgrzym - muzyk przebył samotnie drogę 4186 km na piechotę z granicy ukraińskiej do Santiago de Compostela.

Podczas półrocznej wędrówki zrealizował ponad 100 nagrań swoich solowych impresji w różnych przestrzeniach sakralnych, gdzie badał charakterystykę akustyczną wybranych miejsc. Rok wcześniej, wraz z partnerką Agnieszką Kabath mieszkał i nagrywał swoje improwizacje w starej kapliczce w Vin Sur Caramy w Prowansji, gdzie zanurzał się w modlitwie i medytacji z dźwiękiem, rejestrując kilkadziesiąt godzin muzyki. Ciekawy poznania, podczas swojej drogi reaguje na interesujących ludzi, niekiedy wybitne indywidualności muzyczne. Te nieformalne, spontaniczne spotkania generują unikalne porozumienia na głębokim poziomie. Jednym z najważniejszych w jego życiu jest wizyta u kontrabasisty Barre’go Phillips’a, z którym spędził czas na rozmowie i wspólnym muzykowaniu. Podobnymi zdarzeniami były odwiedziny w domu Antoina Rooneya w Nowym Jorku, czy mistrza bębnów Ngoma Babu Herim na Zanzibarze. Spotkania twarzą w twarz z mistrzami to kluczowe momenty na drodze rozwoju jego muzycznej osobowości.

Podróżując po całym świecie reaguje na sytuacje i miejsca z którymi wchodzi w interakcję dźwiękową niejednokrotnie eksperymentując z akustyką, obiektami i instrumentami. Odbył muzyczne podróże do Afryki, Azji, Ameryki Północnej i dużej części Europy, w tym znaczące dla artysty rezydencje na Wyspach Owczych, Ukrainie, w Serbii Szwajcarii i Portugalii, gdzie miał okazję głęboko konfrontować się z tamtejszymi środowiskami twórczymi, współtworząc lub współuczestnicząc w różnych projektach i spotkaniach muzycznych.

Działalność zespołowa i kompozytorska

Twórczość i grę Damasiewicza można usłyszeć w jego różnych autorskich odsłonach; od wieloosobowego ensemblu „Power Of The Horns”, gdzie pisze utwory na składy liczące od 8 do 18 muzyków, przez kameralne kwintety, kwartety, tria, jak „Mnemotaksja”, „Into the Roots”, „VienesseConnections”, czy „ImproGraphic”, po orkiestrowe utwory takie jak „Hadrons” (kwintet symfoniczny plus improwizatorzy), czy „Suita 29” (kilkunastoosobowa orkiestra improwizatorów), a kończąc na solowych kompozycjach (utwór „L.S. Dam” na wiolonczelę solo) lub improwizacje solo na trąbce. Można usłyszeć jego muzykę również w tych projektach, w których jest sidemanem, współliderem lub współautorem: „VeNN Circles”, „Red Trio Quinet”, „Hangar Music”, oraz „Elements” i „Sesto Elemento” w kooperacji z Maciejem Garbowskim.

Twórczość kompozytorska

Do najbardziej znaczących dzieł orkiestrowych artysty należą m. in.: „Hadrons” na kwintet smyczkowy i zespół jazzowy zamówiona przez festiwal Jazztopad, „Suita 29” napisana na Światowe Dni Jazzu dla programu drugiego Polskiego Radia, „Kompozycja na 27 improwizatorów” w ramach finału platformy Melting Pot (Jazztopad) we Wrocławiu, oraz oparta na delfickich sentencjach kompozycja „Some Kind Of Greek Story” zamówiona przez Casa de Musica w Porto. Oprócz utworów orkiestrowych, kameralnych i solowych tworzy też muzykę teatralną i filmową („Zapach Lwowa” reż. Grzegorz Korczak) oraz jest współkompozytorem jazzowego hymnu europejskiego na 25-lecie organizacji European Jazz Network. Jako kompozytor i aranżer współpracuje również z sekcją edukacyjną Narodowego Forum Muzyki.

Działalność edukacyjna

Jako edukator pracował na Akademii Muzycznej w Zanzibarze, gdzie pełnił funkcję dyrektora artystycznego. W latach 2006- 2007 prowadził orkiestrę dętą w Państwowej Szkole Muzycznej II st. we Wrocławiu oraz wykłady i kursy na temat improwizacji i kreacji dzieła muzycznego m. in. na Letniej Akademii Muzycznej w Łodzi, a także gościnnie na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Ponadto jako pedagog, aranżer i dyrygent współtworzył wraz z Władysławem Kosendiakiem projekt orkiestrowy „Wszystko Gra”, współpracując z Dolnośląskim Towarzystwem Muzycznym.

Nagrody:

Trębacz roku w Jazz Top „Jazz Forum” 2020 w ankiecie krytyków.

Zwycięzca plebiscytu Jazz2020 w kategorii Artysta Roku według czytelników i słuchaczy Jazzpress i Radiojazz Zwycięzca plebiscytu Jazz2020 w kategorii Płyta Roku według czytelników i słuchaczy Jazzpress i Radiojazz. Laureat nagrody fonograficznej Fryderyk 2013. Laureat konkursu kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureat nagrody Warto przyznawanej przez Gazetę Wyborczą. Laureat Muzycznej Nagrody Wrocławia. Stypendium artystyczne Prezydenta Wrocławia.

Obecna aktywność

Obecnie współpracuje pod szyldem Piotr Damasiewicz Viennese Connection z muzykami związanymi z austriacką sceną jazzową: Thomasem Stempkowskim, Krzysztofem Kasprzykiem i Aleksandrem Yannilosem, Tworzy też konstelacje z muzykami z berlińskiej sceny muzycznej takimi jak Emilio Gordoa (Hangar Music) i Samuelem Hall (Power Of The Horns), a także trio z Pawłem Szpurą i Zbigniewem Kozerą odnoszące się do etnicznych podróży muzyków (Into the Roots). Współpracuje również z najlepszymi europejskimi grupami Spinifex i Red Trio, w tym w duecie z pianistą Rodrigo Pihneiro.

Ważniejsze miejsca i festiwale:

London Jazz Festival, North See Jazz Festival, Vancouver Jazz, Lincoln Center Dizzy’s Club, Tokyo Jazz Festival, Paris Banlieues Bleues Jazz Festival, Jazz Jamboree, Jazztopad, Manchester Jazz Festival, Krakowska Jesień Jazzowa, Warsaw Summer Jazz Days, Ad Libitum, Musica Polonica Nova, Music Biennale Zagreb, Solidarity Of Art, Isai Festival Chennai, Ars Musica, Java Jazz Festival, Music Biennale Zagreb.

ORGANIZATORZY:

Fundacja ARTernatywa

Fundacja ARTernatywa to art (sztuka) i alternatywa, tj. poszukiwanie nieszablonowych rozwiązań w edukacji kulturalnej. Fundacja działa od stycznia 2020 roku, współtworzą ją trzy łodzianki i przyjaciółki. 

Karolina Karolak - prezes Fundacji ARTernatywa. 

Magister historii sztuki (UŁ). Pracowała jako koordynator w MS w Łodzi. Koordynowała: międzynarodową konferencję Aesthetic Energy of The City, Stary Rynek restART, festiwal muzyki ulicznej Streets of Manufaktura (2 edycje), gry miejskie dla EXPO Horticultural 2024. Współpracowała z UŁ przy konferencji InnovaConcrete. Pracuje w inLodz21 jako kierownik merytoryczny. W projekcie odpowiada za koordynację. 

Ada Słowikowska - wiceprezes fundacji.

Magister: sztuki (AMUZ w Łodzi) oraz filologia romańska z jęz. angielskim (UŁ). Prowadziła zajęcia muzyczne w jęz. angielskim w British International School of the University of Łódź. Pracuje w inLodz21 jako specjalistka ds. promocji. 

Sonia Szechowska - sekretarz fundacji. 

Absolwentka filozofii i socjologii (UŁ). Uczestniczyła w wielu warsztatach dla animatorów kultury. Jako członkini stowarzyszenia Sztuka Obiecana realizowała grę miejską “Szlakiem znanych łodzianek”. Współpracowała z Centrum Dialogu, Fundacją Urban Forms. Pracuje w Bibliotece Miejskiej w Łodzi. 

 

Doświadczenie Fundacji ARTernatywa w realizacji podobnych inicjatyw: 

W roku 2019 - jeszcze jako grupa nieformalna - zorganizowałyśmy: 

  • targ staroci wraz z grupą nieformalną Krzyżówka - wydarzenie miało charakter integrujący lokalną społeczność Starego Rynku i okolic; 

  • gry miejskie z Agencją APLAN MEDIA: pierwsza gra - odbyła się w przestrzeni parku Staromiejskiego - integracja lokalnych mieszkańców; druga gra - odbyła się w przestrzeni parku Baden-Powella;

  • projekt teatralny “Z teatrem przez świat” dla dzieci ze środowisk defaworyzowanych - zajęcia artystyczne o integracyjnym charakterze;

  • wieczór poetycki w kawiarni Szykier - spotkanie dla lokalnej społeczności;

  • akcję integracyjną “Przepływ” dla środowiska artystycznego w Łodzi;

  • cykl integracyjnych warsztatów dla seniorów pt. “Wspomnienia” we współpracy z Łódzkim Domem Kultury. 

Każda z Fundatorek miała okazję podjąć indywidualną współpracę z wieloma instytucjami, takimi jak: Centrum Dialogu, AOIA, czy Muzeum Sztuki w Łodzi. 

 

Od 2020 roku działamy jako formalna grupa - fundacja.

W zeszłym roku zrealizowałyśmy m.in. Warsztaty ze zwalniania tempa #SloMo dla dzieci i młodzieży. Była to inicjatywa promująca humanistyczne kierunki studiów, poprzez interdyscyplinarne wykorzystanie wiedzy (socjologia, filozofia, historia sztuki, pedagogika, filologia). Wiedzę zdobytą podczas studiów na UŁ oraz Akademii Muzycznej wykorzystałyśmy do: ćwiczeń integracyjnych bazując na umiejętnościach z zakresu socjologii, filozofii; zajęć z improwizacji muzycznej wprowadzających do zagadnienia filozofii slow; wprowadzenia zagadnień z teorii sztuki poprzez ćwiczenia (z kompozycji, budowy obrazu, symboliki).

Uczestnicy projektu stworzyli krótkie realizacje audiowizualne za pomocą smartfonów. Materiały filmowe zebrane podczas cyklu warsztatów zostały przekształcone w odrębne produkcje audiowizualne. Efekt końcowy pracy uczestników, czyli krótkie filmy z oprawą dźwiękową zostały zaprezentowane podczas 2 pokazów plenerowych w ogrodzie Klubokawiarni Kipisz w Łodzi. Uczestnicy zostali zaproszeni wraz z osobami towarzyszącymi, rodzinami. Pokazom towarzyszyły rozmowy moderowane przez socjologa, mające na celu podsumowanie doświadczeń uczestników projektu.

W 2020 roku zrealizowałyśmy także  zadanie publiczne dla UMŁ “E-stetyczne migawki Łodzi”, które zakładało stworzenie 3 animowanych filmów krótkometrażowych o Łodzi. Film spełniały funkcję: edukacyjną, artystyczną oraz promocyjną. Zachętą do odwiedzenia miasta było doświadczenie filmowego e-oprowadzania zrealizowanego przy pomocy technik animacyjnych połączonych z materiałami archiwalnymi (m.in.: fotografie, pocztówki). Do współpracy zaprosiłyśmy łódzkich twórców (ich dotychczasowa aktywność została ograniczona w pandemii). Projekt miał na celu przyczynić się do przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i kulturowemu (obcokrajowców oraz osób niepełnosprawnych np. o ograniczonej mobilności i niedosłyszących) - udostępniłyśmy filmy z opcją wyświetlania napisów w jęz. angielskim i polskim. W celu dotarcia do obcokrajowców wykorzystane zostały media społecznościowe, m.in. grupy na portalu Facebook, takie jak: “Foreigners in Łódź”. Filmy zostały przekazane również do Instytutu Historii Sztuki UŁ, gdzie były prezentowane studentom z zagranicy. 

W bieżącym roku zrealizowałyśmy  projekt “Land art – sztuka ziemi. Dialog z naturą.” w Gminnym Ośrodku Kultury Domaniewice,  skierowany do dzieci i młodzieży z pokolenia cyfrowego. Projekt złożony był z zajęć teoretyczno-praktycznych, obejmujących zagadnienia związane ze sztuką. Cykl spotkań poprowadził do stworzenia zróżnicowanych prac plastycznych w plenerze. Tytuł projektu nawiązywał do anglojęzycznej nazwy “sztuki ziemi” - land artu. 

Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji projektu Kulturalne pogad@nki - Cultured t@lks. To projekt obejmujący konwersacje kulturalne w języku angielskim, 10 spotkań w formule online (czerwiec-październik). Odbiorcami są obcokrajowcy studiujący w Łodzi; polscy studenci; osoby obcojęzyczne, które mają szansę doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne i zdolności miękkie. Integracja, wymiana doświadczeń językowych, a także kulturowych sprzyja szeroko rozumianej  adaptacji. Projekt ma na celu interdyscyplinarne podejście do integracji w duchu dyskusji.

Na co zbieramy:

  • realizacja odczytu/koncertu;

  • gaże dla artystów, m.in.  muzyka i aktorki odczytującej poezję;

  • nocleg i wyżywienie; 

  • wydanie płyty winylowej (od samego nagrania do wydania);

  • gaże dla producentów; 

  • produkcja gadżetów;

  • promocja wydarzenia;

 

 

Cele

Transport, nocleg i wyżywienie dla artystów w dniu koncertu
  • 3 000 zł
  • 1 075 zł brakuje
64%
Zapraszamy Agnieszkę Wolny-Hamkało, Piotra Damasiewicza oraz aktorkę odczytującą wiersze w trakcie koncertu do Łodzi. Chciałybyśmy zagwarantować im komfort w podróży oraz pobycie w naszym pięknym mieście.
Wsparcie organizacyjne działalności statutowej Fundacji ARTernatywa
  • 3 000 zł
  • 1 075 zł brakuje
64%
3 Fundatorki ARTernatywy to jednocześnie dużo - głowy aż kipią od pomysłów, a ręce same ruszają do pisania wniosków - ale 3 to czasami również zbyt mało, żeby wszystkie nasze pomysły wcielić w życie, przy tym wywiązując się z naglących spraw organizacyjnych. Wsparcie finansowe działań Fundacji odciąży nas od codziennych, przyziemnych zmartwień, takich jak: skąd pozyskać fundusze na utrzymanie domeny i hostingu strony internetowej, czy opłacenie usług księgowych? Będziemy bardzo wdzięczne za pomoc!
Realizacja koncertu Piotra Damasiewicza do odczytu poezji Agnieszki Wolny-Hamkało w Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi
  • 10 000 zł
  • 8 075 zł brakuje
19%
Unikatowy projekt, mieszczący się na styku poezji, muzyki i eksperymentu.

Jesienią 2021 roku chcielibyśmy zrealizować koncert muzyki improwizowanej na trąbce i fortepianie przez Piotra Damasiewicza do odczytu wierszy wybranych z tomu “Zerwane rozmowy” Agnieszki Wolny-Hamkało. Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi zamieni się jednocześnie w salę koncertową, forum poezji oraz studio nagraniowe. Dźwięk zostanie zarejestrowany, a następnie przeniesiony na płyty winylowe, ale o tym już w innych celach... :)
Wydanie płyty winylowej (od samego nagrania do wydania)
  • 18 000 zł
  • 16 075 zł brakuje
10%
Dźwięk z koncertu w Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi zostanie zarejestrowany, a następnie przeniesiony na płyty winylowe w nakładzie 500 sztuk. Celem zbiórki jest uzyskanie funduszy na realizację dźwiękową nagrania, oprawę graficzną publikacji, wydanie płyt oraz dystrybucję.

Dołącz do grona Patronów!

Wesprzyj działalność Autora Fundacja ARTernatywa już teraz!

Zostań Patronem

Najnowsi Patroni

Aneta Dlugopolska
Aneta Dlugopolska
100 zł
Adrian Gałązka
Adrian Gałązka
100 zł
Anonimowy patron
75 zł
Anonimowy patron
25 zł
Anonimowy patron
25 zł

Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę kilka kwestii.