TERAZ POLIŻ to pierwszy profesjonalny kobiecy teatr w Polsce, a także Stowarzyszenie, które od początku swojej działalności (2008) kładzie nacisk na twórczość związaną z kobietami i kobiecością.
W 2014 roku razem z fińskim tandemem feministycznym Blaue Frau zrealizowałyśmy spektakl „Whenever there are people to dance, until than we’re gonna”, który pokazywany był w teatrach i na festiwalach w Finlandii, Norwegii, Polsce i Szwecji, gdzie w 2016 roku na festiwalu Gonthenburg Fringe zdobył dwie główne nagrody: „Best of Fringe” oraz „Most mesmerizing”.
W 2015 roku zostałyśmy uhonorowane przez Ministrę Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Małgorzatę Omilanowską nagrodą za całokształt twórczości i działalność na rzecz kobiet.
W roku 2018 zrealizowałyśmy projekt „córy warszawskie #100lat”, który był kontynuacją poprzedniej edycji pn. „córy warszawskie #dziwystołeczne” oraz projektu badawczego „dziwy polskie” z 2015 r. W ramach tych działań, mających na celu przywrócenie pamięci nieznanych lub zapomnianych tekstów polskich dramatopisarek, powstały m.in. spektakl “Kto się boi Sybilli Thompson?” na podstawie sztuki Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, wyreżyserowany przez Ulę Kijak i Julię Szmyt oraz słuchowiska realizowane we współpracy z Teatrem Polskiego Radia, na podstawie tekstów pisanych przez kobiety, do których grupa zaprosiła m.in.: Danutę Stenkę, Marię Seweryn, Magdalenę Kutę, Mariana Opanię, Mirosława Zbrojewicza, Annę Karasińską,
Zuzannę Bojdę, Martę Sokołowską, Weronikę Szczawińską, Aleksandrę Jakubczak, Wojciecha Farugę, czy Wojciecha Ziemilskiego.
https://ninateka.pl/filmy?SearchQuery=teraz+poliż
Zadziwione nikłą reprezentacją kobiet w historii polskiego dramatu, zainspirowane pracą badaczek z zespołu Historia Teatru Polskiego. HyPaTia – Feministyczny Projekt Badawczy, postanowiłyśmy powołać do życia dziwy polskie - projekt badawczo-popularyzatorski dotyczący polskich dramatopisarek XIX i XX w. Szybko okazało się, że postawiłyśmy sobie bardzo trudne i jeszcze bardziej inspirujące zadanie. Spotykałyśmy się regularnie, by poznawać bogatą twórczość zupełnie nieznanych polskich autorek piszących na scenę i nieznane dramaty znanych dramatopisarek z tego okresu oraz odkrywać dziwy nad dziwami. Przeczytałyśmy wspólnie 100 tekstów, a podczas ich lektury wciąż powracały do nas pytania:
Co spowodowało wykluczenie tych dramatów z pamięci zbiorowej i ich brak w kanonie?
Czy czytane przez nas teksty wciąż mają sceniczną moc i warto je dziś wystawiać?
Czy możliwe jest przywrócenie głosu naszym autorkom?
dziwy polskie to złożona próba odpowiedzi na te pytania.
dziwy polskie to przede wszystkim platforma internetowa popularyzująca dramatopisarską twórczość kobiet, na której znajdziecie informacje o ponad stu utworach i ich autorkach.
dziwy polskie to także seria czytań scenicznych wybranych przez nas dramatów i panele dyskusyjne oraz maratony czytań dla dzieci.
https://www.terazpoliz.com.pl/dziwypolskie.html
W 2018 zrealizowałyśmy również premiery dwóch koncertów: „Czarny kwadrat. Gra muzyczna” w reżyserii Wojciecha Blecharza (premiera 16.10.2018) oraz „Apetyt w dzień egzekucji” w reżyserii Barbary Wiśniewskiej (premiera 24.11.2018). A także wystawę „Krem i czekolada – wspomnienia pracownic fabryk Wedel i Pollena-Uroda”, we współpracy z Muzeum Warszawskiej Pragi, nad którą opiekę artystyczną sprawowała artystka konceptualna Goshka Macuga. Z okazji dziesięciolecia założenia Grupy, TERAZ POLIŻ kuratorowało w warszawskiej Galerii 18A wystawę “Świat poszedł do przodu, a nóżki zostały na swoim miejscu”, na której, 7.12.2018, można było zobaczyć prace kilkunastu polskich artystek. Wśród nich były m.in. Ewa Partum, Małga Kubiak, Agnieszka Polska, Jadwiga Sawicka.
W roku 2019 rozpoczęłyśmy pracę nad projektem pt.: „Matka się kocha”, we współpracy z Aleksandrą Hirszfeld, Magdą Szpecht i Nowym Teatrem.
Oficjalna strona grupy: www.terazpoliz.com.pl
Dzięki Waszym pieniądzom razem budujemy herstorie polskiej sztuki!
Działalność artystyczną utrzymujemy głównie z grantów miejskich, ale do utrzymania pracy Grupy i Stowarzyszenia potrzebujemy opłacić koszty stałe.
Zebrane fundusze przeznaczamy na:
- utrzymanie platformy dziwy polskie (opłacenie domeny i hostingu)
- obsługę social mediów
- opłacanie sal do prób i pracy koncepcyjnej
- opłacanie magazynu, który mieści nasze scenografie i kostiumy
- dokumentacje foto i video naszych wydarzeń (spektakli, czytań, performansów etc.)
- last but not least: KSIĘGOWOŚĆ!