Podaruj znajomemu subskrypcję Autora Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej w formie kuponu podarunkowego.
Zobacz jak działają kuponyTowarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej jest operatorem unikatowego zabytku Pomorza Zachodniego, jakim jest Koszalińska Kolej Wąskotorowa. Obok kolei nadmorskiej jest to ostatnia pozostałość po wielkiej sieci dawnych Pomorskich Kolei Dojazdowych, których epoka zakończyła się w 2001 roku.
Na naszej stacji w Koszalinie posiadamy kilkadziesiąt sztuk zabytkowego taboru wąskotorowego, w tym parowozy (Px48 i Tx7), lokomotywy spalinowe (Lxd2 i Lyd2), wagony motorowe, jak i wagony osobowe, towarowe i specjalnego przeznaczenia.
Warto dodać, że większość znajdującego się u nas taboru została uratowana i pozyskana z innych zamykanych kolei wąskotorowych w kraju. Niestety, ale po likwidacji kolei pod banderą PKP większość oryginalnego taboru znajdującego w Koszalinie została zezłomowana, bądź rozkradziona w znacznym stopniu. I właśnie również na tych kilku sztukach historycznie od zawsze związanych z Koszalinem wagonów chcemy skupić się przy mniejszych projektach w przyszłości.
Zestawienie posiadanego przez nas taboru na naszej stronie: http://waskotorowka.koszalin.pl/tabor/
Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej dokonuje napraw, konserwacji i renowacji zabytkowego taboru kolejowego na terenie własnych warsztatów w Koszalinie, dzięki którym to pracom kolejne sztuki zabytkowych pojazdów mogą cieszyć odwiedzających nas turystów, mieszkańców i miłośników kolei.
Do tej pory udało nam się przywrócić do dawnej świetności:
Wskazać również należy że jednym z największych sukcesów TKKW była odbudowa całkowicie rozebranego i rozkradzionego toru na 7 km odcinku Manowo - Rosnowo, dzięki czemu pociągi turystyczne mogły dotrzeć ponownie nad Jezioro Rosnowskie.
Jednak przez to szlak kolei wydłużył się do 21 km. TKKW na bieżąco dokonuje remontów i konserwacji całego szlaku co pochłania ogromne ilości środków, które często niestety musi ponosić ze środków z przewozów turystycznych. Pomimo licznych prób podejmowanych w celu pozyskania zewnętrznych dofinansowań stan 125-letniej kolei w wielu miejscach wymaga niezbędnych prac.
Utrzymanie zabytkowej kolei wąskotorowej w ruchu pozostaje naszym priorytetem. Jednak wiele dużych napraw finansowanych z własnych funduszy sprawia, że wiele innych mniejszych projektów musi czekać na lepsze czasy. I właśnie idea, by mogły one zostać zrealizowana zmotywowała nas do założenia konta Patronite, by wszyscy nasi sympatycy, którym bliski jest los Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej mogli dokładać własną cegiełkę w rozwój naszej wąskotorówki!
Dzięki wsparciu patronów chcielibyśmy wesprzeć poniższe aspekty naszej działalności:
zakup środków do konserwacji i remontów naszego taboru do mniejszych projektów (farby, lakiery, akcesoria malarskie, materiały ścierne, elektronarzędzia, itd.);
uruchomienie i włączenie do składów pociągów turystycznych i specjalnych kolejnych sztuk zabytkowego taboru wąskotorowego, w tym m.in.: stylizowanych wagonów letnich otwartych na bazie dawnych węglarek, towarowych wagonów krytych, pług odśnieżny, wagon motorowy MBxd2-225;
O nas:
Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej powstało i zostało zarejestrowane 7 listopada 2005 r. pod ówczesną nazwą, jako Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki (z siedzibą w Koszalinie). Naszym podstawowym celem było uratowanie od zniszczenia i doprowadzenie do ponownego uruchomienia koszalińskiej kolejki. Zbudowana w 1898 r. jest nie tylko chronionym prawem zabytkiem ale przede wszystkim dziedzictwem kultury technicznej. Wierzyliśmy, że koszalińska kolej wąskotorowa znów stanie się jednym z popularnych środków transportu w regionie, służącym jego mieszkańcom. Przede wszystkim jednak stała się ona ku naszej radości wielką atrakcją turystyczną – tak jak dzieje się to z innymi tego typu kolejkami w kraju i za granicą.
Jesienią 2005r. członkowie naszego Towarzystwa rozpoczęli prace społeczne na terenie lokomotywowni wąskotorowej w Koszalinie przy ul. Kolejowej oraz na szlaku kolei do Rosnowa. Pierwsze dwa lata funkcjonowania stowarzyszenia skupiły się za zabezpieczeniu zdewastowanej lokomotywowni oraz udrożnieniu linii kolejowej na odcinku Koszalin-Manowo. Przełomowym rokiem w funkcjonowaniu towarzystwa był rok 2008. Do budynku lokomotywowni podłączony został prąd, zainstalowany został elektroniczny system ochrony mienia oraz inne potrzebne do funkcjonowania media. W tym samym roku w maju odbył się pierwszy transport taboru z Dobrej nowogardzkiej do Koszalina. Przywieziony został wagon motorowy MBxd2-307. Cała operacja zajęła ponad 24h.
Po zakończeniu naprawy wagonu motorowego można było prowadzić ruch technologiczny, którego celem było przywrócenie sprawności technicznej linii Koszalin Wąskotorowy – Bonin. 13 września 2008 r. odbył się pierwszy festyn na stacji Bonin, tydzień później pociąg pierwszy raz po 5 latach wjechał na stację w Manowie. Jednak naszym najważniejszym celem była odbudowa torowiska do Rosnowa.
Na początku 2009 r rozpoczęły się przygotowania do odbudowy sześciokilometrowego odcinka Manowo-Rosnowo, zakończone w 2016 r. W międzyczasie przywieźliśmy drugą część taboru do Koszalina. Dnia 29 marca 2016 towarzystwo przyjęło obecną nazwę.
W 2021 roku dla Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej nastąpił wielki moment w postaci powrotu do ruchu po ponad ćwierć wieku trakcji parowej. Po naprawach wykonanych w warsztatach Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej na szlak do Rosnowa wyjechał parowóz Px48-3901.
Nasze Towarzystwo jest organizacją otwartą na ludzi i dobre pomysły. Każdy, kto chce z nami współpracować (udział w pracach, sponsoring, pomoc w zdobyciu narzędzi i sprzętu, itp.) może skontaktować się z członkami Towarzystwa poprzez stronę WWW, instagram, facebook oraz i pocztę e-mail lub bezpośrednio.
Wesprzyj działalność Autora Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej już teraz!
Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę kilka kwestii.