Pracodawca może zakwestionować zwolnienie chorobowe.
Jeżeli pracodawca ma uzasadnione wątpliwości co do zwolnienia chorobowego ma prawo zakwestionować je.
Jak pracodawca powinien zakwestionować zwolnienie chorobowe?
- wezwać pracownika na spotkanie (jeżeli stan zdrowia pracownika na to pozwala)
- sporządzić referat ze spotkania
- poinformować go o tym że zasiłek chorobowy za okres pracodawcy nie zostanie wypłacony
- poinformować pracownika o możliwości
- poinformować o tym NAV
NAV nic nie zrobi dopóki pracownik nie zażąda zapłaty chorobowego za okres pracodawcy od NAV.
Jeżeli pracownik to zrobi to NAV ma obowiązek zbadać wszystkie informacje w sprawie i uzyskać informacje od pracodawcy oraz osoby, która zarejestrowała chorego pracownika. Może również przedstawić sprawę lekarzowi prowadzącemu NAV lub innemu specjaliście.
Pracodawca przesyłając informacje podaje:
- jakie chorobowe kwesionuje
- dokument stwierdzający że powiadomił o tym pracownika
- podać powody zakwestionowania zasiłku chorobowego
- czas pracy pracownika
- oświadczyć że nie zapłaci za chorobowe
Co dzieje się później?
NAV przesyła pracownikowi informację o możliwości ubiegania się o zapłatę za okres pracodawcy od NAVu oraz o powodach, dla których pracodawca zakwestionował chorobowe.
NAV podejmuje decyzję w sprawie na podstawie informacji od pracodawcy i ewentualnie od pracownika, a także informacji medycznych.
Jeżeli NAV zdecyduje, że pracownik powinien otrzymać zasiłek chorobowy, NAV wypłaca zasiłek chorobowy za okres pracodawcy i zażąda zwrotu pieniędzy od pracodawcy.
Jeśli NAV przyzna rację pracodawcy to, zasiłek chorobowy nie zostanie wypłacony a pracowik otrzyma pismo z decyzją i informacje o możliwości odwołania się od tej decyzji.
Jeżeli NAV przyzna rację pracownikowi to pracodawca też może odwołać się od decyzji NAVu. Musi to zrobić w ciągu trzech tygodni.
Żądanie zapłaty chorobowego za okres pracodawcy od NAV.
Trwa ładowanie...