NARZĘDZIA FINANSOWE W FUNDRAISINGU

Obrazek posta

Na rynku finansowym, w każdej gałęzi gospodarki, wyróżniamy wiele narzędzi zmierzających do realizacji zadań, ich usprawnienia, zarówno w sferze pozyskiwania funduszy, świadczenia usług finansowych jak również rozliczeń kapitału. Tak bankowość, ubezpieczenia, kredyty, rozwija się niezwykle szybko fundraising. Najprościej mówiąc, jest to pozyskiwanie funduszy.

Nie sposób omówić wszystkich narzędzi finansowych w jednym niedługim artykule, ale skupmy się na tym, co jest na Social Mediach najbardziej znane. Większość organizacji społecznych ogranicza pozyskiwanie funduszy do tworzenia zbiórek społecznych, internetowych. Niewiele więcej otrzymuje niewielki procent naszych podatków. Chociaż nie są to jedyne techniki, są najbardziej znane, praktykowane. Dlatego warto skupić się na nich. Czym różni się zbiórka społeczna od zbiórki?

 

ZBIÓRKI SPOŁECZNE

Zbiórki społeczne muszą być rejestrowane. Prowadzone są przy określonych akcjach. Pieniądze zbierane są do puszek. Oczywiście zbiórki społeczne nie muszą oznaczać zbiórek pieniędzy. Mogą to być zbiórki rzeczowe, na przykład zbiórki karmy, kocy, odzieży.

 

ZBIÓRKI INTERNETOWE

Drugą kategorią są zbiórki internetowe, nazywane niekiedy po prostu zbiórkami, zrzutkami. Są zawsze legalne, bez jakiejkolwiek rejestracji. Zbiórkę internetowa, może prowadzić każdy, bez względu na to czy prowadzi działalność społeczną, czy nie. Podobnie jest z celami. Każdy założyciel zbiórki może wybrać dowolny cel. Może zbierać na wybrany przez siebie cel dla siebie, może wstawić dowolny cel i zbierać pieniądze dla innych, bez względu na to, czy zbiera dla innej osoby prywatnej, czy też dla innej organizacji. Wszystko jest legalne. Ważne jest jednak to, aby pieniądze poszły na cel, na jaki zbieramy. Oznacza to, że jeżeli zbieramy na leczenie zwierząt, to wydajemy na weterynarzy, jeżeli zbieramy dla innej organizacji, to oddajemy jej zebrane pieniądze, a właściwie zazwyczaj portal, na którym prowadzimy zbiórkę, wypłaca pieniądze ze zbiórki tej organizacji samodzielnie. To zabezpiecza i ogranicza możliwości popełnienia błędu. 

 

SKARBONKI

Skarbonki to narzędzie utworzone przez portale obsługujące zrzutki. Absolutnie nie są zrzutkami. Zrozumiałe jest, iż z uwagi na nikłe ich używanie, wiele osób ich nie zna i nie odróżnia od zbiórek. Skarbonki może tworzyć każdy, ale to nie oznacza, że może z nich korzystać.

 


WAŻNE!

ZAŁOŻYCIEL SKARBONKI NIE MA MOŻLIWOŚCI KORZYSTANIA Z ZEBRANYCH PIENIĘDZY!


 

Założyciel skarbonki ma prawo jedynie ją założyć i promować, reklamować, polecać. Takie jest jego prawo i żeby była skuteczna, również obowiązek. Inaczej nie ma sensu.

Wszystkie pieniądze ze SKARBONKI automatycznie przechodzą NA KONTO ZBIÓRKI, do której są przypisane. Nie da się utworzyć skarbonki, dla zbiórki, która nie istnieje. Może natomiast pozostać skarbonka bez zbiórki, jeżeli zbiórka zostanie usunięta po założeniu skarbonki.

Nie ma innej możliwości! Skarbonka to wirtualna kieszeń zbiórki.

Warto pamiętać, że pieniądze ze skarbonek nigdy nie przepadają. W zależności od portalu albo czekają na odbiór przez organizację, dla której były utworzone, albo wracają do darczyńców.

Tak więc nie ma możliwości, żeby organizator skarbonek korzystał z ich zawartości.

 

 

WIRTUALNA KAWA

Na rynku powstało również wiele portali oferujących stawianie wirtualnej kawy. Działanie jest zbliżone do zbiórek. Wpłaty są jednorazowe, zwykle o wartości kawy lub ciastka.

 

PATRONI

Innym narzędziem wspierania jest patronat, czyli zbiórki cykliczne. Wpłacający chcąc wesprzeć osobę, organizację, ich działania, rozwój, dokonują cyklicznych wpłat, zazwyczaj co miesiąc.

 

KONTROLA DANYCH

Wszystkie portale prowadzące zrzutki, podobne działania, sprawdzają dokładnie każdego użytkownika, który zakłada konto, zrzutkę, skarbonkę. Dokładnie weryfikują i zapisują dane w systemie.

 

LEGALNOŚĆ

Omawiane powyżej narzędzia elektroniczne są legalne. Na określonych warunkach, mogą korzystać z nich wszyscy. Są zarówno legalne, jak i często praktykowane, niezwykle istotne w życiu większości fundacji i stowarzyszeń. Narzędzia te, są ułatwieniem pracy, a reklamowanie ich jest marketingiem, a nie żebractwem.

 

***
Autor: mgr Emilia Ewa Szumiło
specjalista przedsiębiorczość, marketingu, usług finansowych

Ankieta

Oceń jakość przeczytanego tekstu

Możesz wybrać 1 odpowiedź

Zaloguj się, aby móc oddać głos

fundraising zbiórka zrzutka szumiło Emilia Ewa Szumiło Emilia Szumiło skarbonki zbiórki zrzutki

Zobacz również

Zawał - czym jest. Co zrobić by go uniknąć i kiedy nastąpi?
ZDROWA DIETA
Strategia marketingowa

Komentarze (0)

Trwa ładowanie...