Tablao Flamenco Warszawa

W Patronite od 25.02.2022

Ranking Autorów

Miesięczne wsparcie: 1178

Liczba Patronów: 1292

Zostań Patronem
Kup na prezent
7 patronów
220 miesięcznie
1 800 łącznie
Czym właściwie jest „tablao”? Najprostsza odpowiedź brzmiałaby, że to tradycyjna forma koncertu flamenco z muzyką i tańcem na żywo. Taka odpowiedź oddawałaby jednak tylko drobną część tego niezwykłego fenomenu, który od 9 lat gości na kulturalnej mapie Warszawy.

O Autorze

Kim jestem?

Nazywam się Nadia Mazur. Jestem choreografką, tancerką i instruktorką tańca flamenco. Ukończyłam hiszpańską Fundación Cristina Heeren De Arte Flamenco w Sewilli oraz kierunek Choreografii i Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i Muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim.

W 2012 roku założyłam Teatr Tańca FlamencoArte, z którym zrealizowałam liczne spektakle przy współpracy z polskimi i hiszpańskimi artystami. Współpracowałam między innymi z Operą Wrocławską przygotowując duży zespół tancerzy do wykonania Zarzuela Show na motywach opery Carmen G. Bizeta.

Kształciłam w zakresie flamenco  również  tancerzy tańca towarzyskiego, m.in. mistrzowską parę Kingę Jurecką i Marka Fiksę, a także tancerzy powszechnie znanych szerokiej publiczności – Stefano Terrazzino czy Lenę Klimentovą. Jako gość specjalny występowałam w telewizji (m.in Taniec z gwiazdami, Top Model, Pytanie na Śniadanie i inne programy tv).

Aktywnie angażuję się w promocję sztuki flamenco w Polsce i od 2013 roku prowadzę cykl koncertów flamenco "Tablao Flamenco", który gromadzi artystów i miłośników tej sztuki. 

Opracowałam choreografie i ruch sceniczny do spektakli takich jak Zorro (Teatr Komedia w Warszawie), Bodo Café (2016) i KinoParadiso (2017).

 

O tablao flamenco

Czym właściwie jest „tablao”? Najprostsza odpowiedź brzmiałaby, że to tradycyjna forma koncertu flamenco z muzyką i tańcem na żywo. Taka odpowiedź oddawałaby jednak tylko drobną część tego niezwykłego fenomenu, który od 9 lat gości na kulturalnej mapie Warszawy. Tablao flamenco to niezwykłe miejsce spotkań dla miłośników flamenco, to przestrzeń wymiany doświadczeń i doznań artystycznych. To wydarzenie, którego nadrzędnym celem jest łączenie - zapewnienie wspólnej przestrzeni dla całego środowiska skupiającego się wokół flamenco. To wreszcie niezależna scena artystyczna, gdzie każdy artysta niezależnie od doświadczenia, pochodzenia czy wieku zostanie przyjęty z otwartymi ramionami.

Pomysł organizacji tablaos w Warszawie narodził się, kiedy wróciłam do Polski z Sewilli po latach nauki w Fundacion Cristina Heeren de Arte Flamenco. W Sewilli - niekwestionowanej stolicy flamenco - oprócz tablaos z najwyższej półki, które goszczą najwybitniejszych artystów, można znaleźć wiele mniejszych barów, w których występują mniej znani, ale nie mniej zdolni tancerze, śpiewacy, gitarzyści, którzy uczą się tej pięknej sztuki w miejscowych szkołach flamenco. Niektórzy stawiają swoje pierwsze kroki na małych scenach, niektórzy występują tam regularnie. Ale przede wszystkim są to miejsca spotkań adeptów oraz miłośników sztuki flamenco. Mieszkaniec Sewilli niemal każdego dnia ma szansę znaleźć miejsce, gdzie grają flamenco, a wybierając się tam z pewnością spotka kogoś znajomego i pozna wspaniałych artystów. Tradycyjne tablao to nie skostniały występ w filharmonii, tylko swobodna atmosfera, żywe i spontaniczne reakcje, bliski kontakt z artystami, a także fin de fiesta - zakończenie koncertu, kiedy każdy może wejść na scenę i zatańczyć swoją „patkę” oraz impreza do rana.

 

Od powrotu z Hiszpanii marzyłam o takim miejscu w Warszawie, gdzie przynajmniej raz w miesiącu będę mogła obejrzeć koncert flamenco i spotkać się ze znajomymi flamencosami.

Pierwsze tablao udało się zorganizować w 2013 roku. Od tego momentu organizowałam tablaos co miesiąc, a na naszej scenie wystapiło wielu polskich i zagranicznych artystów. Początki nie były łatwe i przez kilka lat koncerty odbywały się w różnych warszawskich barach i restauracjach . W końcu jednak udało się znaleźć miejsce idealne, które stało się domem dla naszych koncertów - warszawską restaurację „Centrum Zarządzania Światem” przy ul. Okrzei 26. To wyjątkowe miejsce ze świetną atmosferą, pysznym jedzeniem, sceną i, przede wszystkim, cudownymi ludźmi. 

Teraz co miesiąc zapraszamy tam gości na ogromną dawkę flamenco „puro” na poziomie nieodbiegającym od tego, którego można oczekiwać od sewilskich barów. 

Od lat organizuję tablao własnymi siłami, działając społecznie na rzecz rozwoju tego tak wartościowego wydarzenia. Niestety, borykam się z różnymi problemami, spośród których największą bolączką jest brak pieniędzy na rozwój.

Chciałabym zapewnić artystom stałe wynagrodzenie i premie niezależne od liczby gości. W każdym koncercie tablao bierze udział gitarzysta, śpiewak i dwoje lub troje tancerzy, czasem artyści występują w szerszym składzie (np. cajonista, dwie gitary itp.). Przy utrzymywaniu bardzo przystępnej dla gości ceny biletów niemal niemożliwe jest zapewnienie godziwego wynagrodzenia dla artystów. Ponadto brakuje pieniędzy na inwestycje: zmianę podłogi i zakup sprzętu nagłośnieniowego i mikrofonów do stepu. Chciałabym również mieć pieniądze, aby zapłacić osobom, które pomagają w organizacji (np. stoją na kasie) oraz fotografom, którzy obecnie wykonują swoją pracę pro bono. Zależałoby mi również by zapewnić artystom poczęstunek i godne warunki pracy oraz zwrot kosztów podróży i nocleg, dla muzyków i tancerzy spoza Warszawy. Potrzebuję pieniędzy na reklamę i koszty administracyjne (m.in. druk plakatów i ulotek). Wszystkie te wydatki są niezbędne, żeby wydarzenie przybrało na sile i trafiło na listę polecanych miejsc w Warszawie.

Artystycznego poziomu nam nie brakuje. Mamy wspaniałych artystów flamenco, którzy na różne sposoby promują sztukę andaluzyjską w Polsce. Jednak żeby kultura mogła się rozwijać konieczne jest wsparcie finansowe. Zdecydowałam się na założenie profilu na patronite.pl dla Tablao Flamenco, ponieważ wierzę, że ta impreza jest ważna dla świata flamenco w Polsce. 

To właśnie tutaj wielu artystów stawiało swoje pierwsze kroki, zdobywało doświadczenie i ogładę sceniczną, by wzbić się na jeszcze wyższy poziom i stać profesjonalnymi tancerzami czy muzykami. Wielu artystów zawarło też na tablao artystyczne znajomości, które zaowocowały współpracą przy innych projektach.

Jest to miejsce gdzie spotykają się uczniowie z różnych szkół, dzięki czemu mogą poszerzać swoje horyzonty i poznawać inne osoby, które choć łączy ta sama pasja, nie mają wiele okazji, żeby wymienić się doświadczeniami, czy obserwować artystów działających na codzień w innym środowisku. Ponadto tablao flamenco otwiera się też na nowe, najmłodsze pokolenie artystów w Polsce, zapraszając na scenę dzieci w wieku 5-10 lat, w nadziei, że za kilkanaście lat to one przejmą pałeczkę z doświadczeniem tak wielkim, o jakim obecne pokolenie może tylko marzyć.

Tablao daje bezprecedensową szansę na rozwój flamenco, które jest nie tylko sztuką, ale dla wielu jego miłośników staje się sensem i sposobem bycia. Pamiętajmy, że dla dobra kultury, zwłaszcza tak niszowej jaką w naszym kraju jest flamenco, środowisko powinno się jednoczyć i współdziałać - i taką właśnie rolę powinno spełniać tablao.

Jeśli uda się zgromadzić większy budżet, który będzie przewyższać pokrycie podstawowych kosztów funkcjonowania tablao, chciałabym rozszerzyć moją działalność na rzecz promocji sztuki flamenco i kultury hiszpańskiej w Polsce poprzez organizację spotkań naukowych, warsztatów i innych projektów związanych ze sztuką flamenco.


Ryzyko
Ryzyka - o czym należy pamiętać?

Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę:

  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować swoich celów (np. nie zbierze odpowiedniej kwoty, która pozwoli mu na realizację zamierzeń).
  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować nagród, opisanych w progach (np. wysłanie pocztówki).
  • Autor może zmienić charakter swojej działalności, co może sprawić, że zmieni się Twój sentyment w stosunku do niego/niej (ludzie się zmieniają).
W jaki sposób Patronite stara się minimalizować te ryzyka:
  • Patronite weryfikuje tożsamość każdego z Twórców, zanim pozwoli na wpłacanie pieniędzy na jego cel. Zabezpieczamy także progi, które zostały wykupione przez Patronów - ich edycja jest możliwa jedynie po uzyskaniu zgody administratora serwisu.
  • W sytuacjach spornych działamy jak mediator między Twórcą a Patronem.
  • Monitorujemy działalność Autorów, zarejestrowanych na Patronite, starając się w jak najszerszym stopniu zapobiegać wystąpieniu czynników ryzyka, o których wspominamy powyżej.
  • Uruchomiliśmy specjalny formularz zgłoszeń nadużycia - mamy również aktywnie działającą grupę wsparcia Autorów, która pomaga nam w walce z ewentualnymi nadużyciami.

Jednak zanim zdecydujesz się na wsparcie Autora, weź pod uwagę, że w przypadkach spornych ewentualny zwrot pieniędzy może być obarczony znacznym ryzykiem.

Zgłoś użytkownika
Zostań Patronem
Kup na prezent
Najnowsi Patroni
Anonimowy patron
Próg: 30 zł
MAGDA Faszcza
MAGDA Faszcza
Próg: 30 zł
Marta
Marta
Próg: 50 zł
Dominika Sadowska
Dominika Sadowska
Próg: 10 zł
Elżbieta Włodarczyk
Elżbieta Włodarczyk
Próg: 50 zł
Anonimowy patron
Próg: 50 zł