Festiwal Musica Divina

W Patronite od 16.02.2021

Ranking Autorów

Miesięczne wsparcie: 202

Liczba Patronów: 261

Zostań Patronem
63 patronów
2 255 miesięcznie
17 155 łącznie
Musica Divina to festiwal dawnej muzyki sakralnej od trzech lat goszczący w murach pięknych krakowskich kościołów. Celuje w najlepszych wykonawców i najpiękniejszą muzykę – jest darmowy i otwarty dla wszystkich. Dzięki Patronite ma szasnę przestać bać o swoją przyszłość i stać się niezależnym!

O Autorze

Wyobraź sobie festiwal o którego programie możesz współdecydować.

Wyobraź sobie festiwal, w którym niepodzielnie rządzi jakość wykonawstwa i piękno prezentowanej muzyki. 

Wyobraź sobie festiwal, na udział w którym każdy może sobie pozwolić, bo wstęp na wszystkie jego wydarzenia jest darmowy.

Niezależność finansowa to niedościgłe marzenie wielu kulturalnych inicjatyw – również festiwalu Musica Divina. Mimo to, postanowiliśmy zakasać rękawy i podjąć się tego wyzwania wierząc, że uczynienie Musica Divina całkowicie niezależnym festiwalem stanie się również Twoim marzeniem.

Posłuchaj najnowszej rozmowy Tomasza Samołyka z dyrektorem festiwalu Musica Divina, Łukaszem Serwińskim, o tym jak szukać zachwytu w muzyce i o idei stworzenia festiwalu  społecznego: 

 

O festiwalu

Festiwal Musica Divina jest organizowany przez krakowską Fundację inCanto, która zajmuje się promowaniem wartościowej muzyki dawnej i sakralnej. 

Do tej pory zorganizowaliśmy trzy odsłony festiwalu, a ostatnia odbyła się w 2020 roku, mimo pandemicznych realiów. Gościliśmy w tym czasie kilkanaście wyjątkowych zespołów i artystów: Voces8 (Wielka Brytania), Graindelavoix (Belgia), Trio Mediaeval (Norwegia),  Frederic Tavernier Vellas (Francja), Anna Maria Friman (Szwecja), Andriej Kotov (Rosja), Jerycho (Polska), Les Chantres des Thoronet (Francja), Carinne Tinney & Lucas Henning (Wielka Brytania), Morgaine (Litwa), Da Tempera Velha (Hiszpania), Alternative History Quartet (Hiszpania, Wielka Brytania, Szwecja), Linnamuusikud (Estonia), Jean Etienne Langianni i Raphael Robin (Francja), Friman-Ambrosini-Vicens Trio (Szwecja, Włochy, Chile), Le Nuove Musiche (Słowacja, Polska), Ensemble Barocum (Polska, Kanada), Sirin (Rosja), Tavagna (Korsyka)

 

Każda odsłona festiwalu ma swój motyw przewodni, który stwarza pretekst do twórczej dyskusji i poszerzania horyzontów. Dotychczasowe edycje poświęcone były muzyce ku czci Matki Bożej, psalmom i Tradycji.

Skąd w nas odwaga na ten krok?

Co roku widzimy jak dużym zainteresowaniem cieszą się organizowane przez nas koncerty. Mimo dużego zagęszczenia w sierpniowym kalendarzu kulturalnym Krakowa, każdego roku odwiedza nas kilka tysięcy osób, a kościoły pękają w szwach. Nie stać nas na drogą reklamę w telewizji czy na billboardach, a jednak ten pomysł działa! – znakomita publiczność zjawia się licznie i co najważniejsze, chce wracać. Dostajemy mnóstwo wiadomości i przeprowadzamy setki rozmów potwierdzających, że Musica Divina jest nie tylko naszą pasją, ale przede wszystkim rozpoznawalnym i ważnym dla publiczności wydarzeniem.

Co nas uwiera w dotychczasowym funkcjonowaniu festiwalu i od jakiego problemu chcemy go uwolnić? 

Aby sfinansować festiwal i zapewnić publiczności darmowe uczestnictwo, każdego roku składamy kilkanaście wniosków o granty ze środków publicznych i fundacji korporacyjnych. Jednak, mimo niezbitych dowodów na to, że Musica Divina się rozwija i jest potrzebna, publiczne finansowanie jest bardzo niepewne i tak naprawdę każdego roku drżymy o przyszłość festiwalu.

W niektórych państwach Europy, np. w Wielkiej Brytanii, mecenat prywatny jest czymś naturalnym – zabezpiecza potrzeby lokalnych społeczności na dostęp do kultury wysokiej, tym samym tworząc sieć zaangażowanych jej odbiorców. Co istotne – zaangażowanych nie tylko w jej konsumowanie, ale także w jej powstawanie. 

Jak wszyscy zdajemy sobie sprawę, w Polsce rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej – powstawanie kultury wysokiej jest ściśle uzależnione od finansowania publicznego. To z jednej strony dobrze, bo system ten daje szansę realizacji projektów, które nigdy nie byłyby w stanie same się sfinansować. Powszechnie wiadomo, że żadna ambitna i elitarna inicjatywa, stawiająca realne wymagania wobec publiczności, nie ma szans by się sprzedać i zwrócić nie mówiąc już o przyniesieniu zysku. Dlatego, póki co, tylko mecenat publiczny lub biznesowy daje realne warunki do egzystencji i przetrwania kultury wysokiej – koniecznej do rozwoju każdej społeczności.

Z drugiej strony, wsparcie publiczne wkłada na barki organizatorów rozliczne ciężary – jest uzależnione od bieżącej polityki (nie tylko tej kulturalnej), obciążone ciągłą niepewnością jutra i lękiem o możliwość kontynuacji, odgórnie ogłaszanymi wyznacznikami programowymi, które krępują artystycznie dotowane przedsięwzięcia. Nie wspominając już o koniecznej dodatkowej pracy (wnioski, urealnienia, aktualizacje, rozliczenia), znacząco podnoszącej koszty organizacji wydarzeń. Lawirowanie pomiędzy tym, co jest słuszne i wymogami stawianymi przez grantodawców to sztuka, wiążąca się z najgorszym z możliwych kosztów – ujednolicaniem, okrawaniem i „uśrednianiem” projektu.

Dlatego właśnie postanowiliśmy spróbować zrobić to inaczej i zaprosić Was do odważnej i nieco szalonej przygody. Chcemy zbudować podstawy festiwalu Musica Divina na nowo, umożliwiając Wam jego realne współtworzenie.

Dzięki regularnemu wsparciu Patronów możemy sprawić, by festiwal Musica Divina stał się wspólnym dziełem jego organizatorów i mecenasów, a poprzez to stopniowo uniezależnił się od niepewności mecenatu publicznego. By był wydarzeniem tworzonym przez pasjonatów dla pasjonatów i ogółu społeczeństwa, na najwyższym organizacyjnym i muzycznym poziomie. 

To cel ambitny i zapewne długodystansowy, ale jak najbardziej możliwy do zrealizowania, jeśli tylko znajdą się Patroni, którzy docenią wartość kultury wysokiej realizowanej wyłącznie z perspektywy jakości, idei i misji. 


Ryzyko
Ryzyka - o czym należy pamiętać?

Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę:

  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować swoich celów (np. nie zbierze odpowiedniej kwoty, która pozwoli mu na realizację zamierzeń).
  • Ryzyko związane z tym, że Autor może nie zrealizować nagród, opisanych w progach (np. wysłanie pocztówki).
  • Autor może zmienić charakter swojej działalności, co może sprawić, że zmieni się Twój sentyment w stosunku do niego/niej (ludzie się zmieniają).
W jaki sposób Patronite stara się minimalizować te ryzyka:
  • Patronite weryfikuje tożsamość każdego z Twórców, zanim pozwoli na wpłacanie pieniędzy na jego cel. Zabezpieczamy także progi, które zostały wykupione przez Patronów - ich edycja jest możliwa jedynie po uzyskaniu zgody administratora serwisu.
  • W sytuacjach spornych działamy jak mediator między Twórcą a Patronem.
  • Monitorujemy działalność Autorów, zarejestrowanych na Patronite, starając się w jak najszerszym stopniu zapobiegać wystąpieniu czynników ryzyka, o których wspominamy powyżej.
  • Uruchomiliśmy specjalny formularz zgłoszeń nadużycia - mamy również aktywnie działającą grupę wsparcia Autorów, która pomaga nam w walce z ewentualnymi nadużyciami.

Jednak zanim zdecydujesz się na wsparcie Autora, weź pod uwagę, że w przypadkach spornych ewentualny zwrot pieniędzy może być obarczony znacznym ryzykiem.

Zgłoś użytkownika
Zostań Patronem
Najnowsi Patroni
Anonimowy patron
Próg: 20 zł
Wojciech Iwanecki
Wojciech Iwanecki
Próg: 5 zł
Rafał Łasocha
Rafał Łasocha
Próg: 5 zł
Jacek Skoczek
Jacek Skoczek
Próg: 5 zł
Zuzgrana
Zuzgrana
Próg: 5 zł
Anonimowy patron
Próg: 20 zł