Kryminały mnie znudziły

Obrazek posta

Kryminały mnie znudziły

 

Gościem #osemkaHoldena jest Jarosław Maślanek. Pisarz nietuzinkowy.

O jego książkach pisałem m.in. tak:
- To literacki zapis EKG ludzkiego nieradzenia sobie z darem życia". To o „Fermie ciał”.
- Autor nie może zdecydować się czy kreśli obraz polskiej młodej rodziny (vide Plac Zbawiciela małżeństwa Krauze) czy ucieka w senne kadry Salta. To o „Górze miłości”.
O debiutanckich „Haszyszopenkach: - Przestrzenny początek i czasowy punkt wyjścia, a potem hulaj duszo, nieba nie ma. Jest piekło. Tu i teraz. W duszy samotnego. W głowie odrzuconego.
I o „Liczbach ostatnich” także pisałem: - Dawno nie czytałem tak aktualnej powieści. Tak przesiąkniętej „teraz i tu”. I gdyby nie zakończenie, które serwuje nam Jarosław Maślanek, uznałbym ją za wydarzenie roku. Nie tylko w Polsce. Bo ta książka nie jest tylko „nasza”.

 

Jarosław Maślanek znowu pisze i znowu czekam, co – jak – kiedy i dlaczego TAK?!
A tymczasem usłyszcie głos pisarza, któremu znudziły się kryminały!
#osemkaHoldena Jarosław Maślanek



Piszę, czytam, wydaję – tłumaczę – redaguję... bo:
Najtrudniejsze pytanie, jakie można zadać; właściwie nie ma na nie dobrej odpowiedzi. Piszę (i będę pisał), bo daje mi to satysfakcję i są czytelnicy, którzy chcą czytać to, co napisałem; a poza tym, dopóki pisanie stawia mi opór (pisząc, masz przeciw sobie cały świat i siebie), czuję, że żyję.

Najlepsze polskie wydawnictwo/a?
To się u mnie zmienia, wskażę więc te, które obecnie są dla mnie najciekawsze, powstały niedawno i serwują intrygujące pozycje: Art Rage, Cyranka, Drzazgi. Nie sposób nie wspomnieć też o PIW, Officynie i Ossolineum wznawiających klasykę. Dobrą robotę robią także Filtry.

Nazwisko tłumacza ma dla mnie znaczenie?!
Tak; tłumacz z przeciętnej pozycji może zrobić bardzo dobrą, a z genialnej pośmiewisko. Taki przypadek dotknął mnie w ostatnie wakacje, kiedy podczas urlopu kupiłem na stoisku z tanią książką pozycję jednego z pretendentów do literackiego Nobla i po kilku stronach rzuciłem ją na stół; nie dało się tego czytać, uczniowie w podstawówce sensowniej składają zdania niż tłumacz. Książkę zostawiłem następnym urlopowiczom, chociaż trochę mi ich było żal, wiedząc, na co ich narażam.

Papier czy e-book?
Wciąż papier; e-booki na urlop, dłuższy wyjazd, kiedy trzeba upchać bagaże. Papierowa książka ma wszystkie zalety książki papierowej – wagę, wygląd, zapach, fakturę, na papierową książkę się czeka, kupuje lub idzie po odbiór zamówionej, rozpakowuje, ogląda, układa, papierowa cieszy oko, stosik do czytania uspokaja. E-book tego nie daje, chociaż ma swoje zalety, przede wszystkim oszczędza drzewa, jest wygodny w użyciu, przyszłością pewnie będzie łączenie go z innymi mediami.

Polacy nadal czytają niewiele, bo...?
nie wiedzą, po co mają czytać, bo jest to drogie i coraz droższe, bo mają inne sposoby spędzania wolnego czasu, bo go nie mają za wiele, bo im się nie chce, bo nie wciągnęło ich to w dzieciństwie i wczesnej młodości, bo nie ma u nas kultury czytania.

Nowości czy klasyka?
Bez znaczenia; sięgam po to, co mnie zaintryguje, już dawno przestałem zabierać się za to, za co powinienem, czy to będzie klasyka, czy nowości.

Moi władcy duszy?
To się zmienia, nie przywiązuję się do autorów, staram się nikomu nie oddawać duszy; chociaż, jak coś mnie wciągnie, czytam wszystko, co wyszło, teraz na przykład jest to W.G. Sebald, jakiś czas temu był to David Foster Wallace, wcześniej Karl Ove Knausgard, a jeszcze wcześniej Cormac McCarthy, i tak dalej…
Z polskich autorów/ek, na których nowe książki czekam, wymienię Wita Szostaka i Pawła Sołtysa, lubię też północne opowieści Ilony Wiśniewskiej.

Poezja czy kryminał?
Poezji nie czuję, kryminały mnie znudziły, więc ani to, ani to.



 

Jarosław Maślanek
prozaik, dziennikarz, zadebiutował powieścią Haszyszopenki (WAB, 2008). Wydał także książki: Apokalypsis ‘89 (WAB, 2010), Ferma ciał (FORMA, 2015), Góra miłości (WAB, 2018) oraz Liczby ostatnie (PIW, 2021). Jego opowiadania ukazały się m.in. w miesięczniku ZNAK, antologiach Autor przychodzi wieczorem (2012), 2017. Antologia współczesnych polskich opowiadań, 2020. Antologia współczesnych polskich opowiadań oraz kwartalniku Strona Czynna. Uczestnik Europejskiego Festiwalu Debiutu Prozatorskiego w Kilonii (2009). Powieść Góra miłości znalazła się na krótkiej liście EU Prize for Literature 2019.

Zdjęcie/ Archiwum pisarza

Jarosław Maślanek kwestionariusz osemkaHoldena Ludzie Literatury prozaik relacje BooksJarkaHoldena

Zobacz również

W zwariowanej przyszłości, czyli teraz…
Nie tłumacz się, jeśli nie znasz języków
Fuga

Komentarze (1)

Trwa ładowanie...