Założenia koncepcji strategii rozwoju Krynicy-Zdroju luty 2024

Obrazek posta

Założenia koncepcji strategii rozwoju Miasta i Gminy Uzdrowiskowej Krynica-Zdrój.

CHRONIĆ.

Chronić zasoby środowiska naturalnego:

  1. obniżony poziom wód gruntowych niekorzystanie wpływa na czystość wód głębinowych; wysychająca ściółka leśna zmniejsza trwałość lasu i jakość drzewostanu, ogranicza pożywienie dla zwierząt i niekorzystnie wpływa na wzrost temperatury,
  2. zasadne jest stworzenie kaskadowych zbiorników wodnych wzdłuż zlewisk i cieków wodnych gminy, które będą magazynowały wodę jako zabezpieczenie przed trwałym obniżeniem lustra wody,
  3. różnica wzniesień terenu umożliwia wykorzystanie pędu wody naziemnej lub/i podziemnej do zbudowania elektrowni wodnych, na zasadzie działania pompy szczytowej OZE; (w ramach dostępnych środków unijnych jest możliwe uzyskanie finansowania na budowę magazynów energii przez samorządy,) oddziaływanie na środowisko występuje, ale dostępność do własnej, taniej odnawialnej energii, która obniży koszty stałe gminy i mieszkańców zdecydowanie korzystnie wpłynie na rozwój gminy; zabezpieczenie i ochrona zasobów wody pitnej oraz źródeł wód mineralnych należy do priorytetów gminy,

 

Chronić strefę ochrony konserwatorskiej:

  1. w gminie widoczny jest brak uchwały krajobrazowej (chroniącej m. in. przed nieuporządkowanymi reklamami) oraz brak urbanisty lub architekta odpowiedzialnego za nadzór nad zabytkową strefą ochrony konserwatorskiej,
  2. współczesne miasta uzdrowiskowe rygorystycznie chronią ścisłe centrum zabytkowe przed niespójnymi z historią miasta lub krajobrazem tymczasowymi obiektami handlowymi lub gastronomicznymi, dbając o każdy detal architektoniczny strefy ochrony konserwatorskiej, przenosząc niespójne z architekturą lub krajobrazem obiekty poza centrum zabytkowe,
  3. zdecydowana większość miast historycznych dba o zabytkowe centrum, rozbudowując i utrwalając nowocześniejszą architekturę w kolejnych pierścieniach urbanistycznych, które jako kolejne kręgi wokół zabytkowego centrum uzdrowiska tworzą nowocześniejsze strefy rozwoju urbanistycznego (centrum zabytkowe jako rdzeń miasta otoczony kolejnymi pierścieniami odzwierciedlającymi kolejne epoki historii miasta),
  4. zważywszy na konieczny dla rozwoju efekt skali celowym jest zwiększanie obszaru miejskiego w oparciu o rozbudowę istniejących dzielnic o otaczające miasto obszary gminne; w chwili obecnej rozwój miasta jest zahamowany, a otaczające gminne wioski i przysiółki rozwijają się o wiele szybciej niż miasto; zalecane jest przywrócenie zrównoważonej proporcji rozwoju; zasadnym jest rozważenie parytetu zarządzania na zasadzie miejski burmistrz - gminny vice burmistrz lub/i odwrotnie,
  5. ochrona przyrody oraz zabytków ruchomych i nieruchomych podnosi atrakcyjność turystyczną i walory kulturalne regionu.

 

chronić mieszkańców przed czynnikami destrukcyjnymi oraz chronić młodzież i młode małżeństwa przed trwałą emigracją:

  1. poziom szkodliwych pyłów spowodowany znaczną ilością spalin z ruchu drogowego oraz tradycyjnym ogrzewaniem z wykorzystaniem paliw kopalnych w kotlinie, która uchodzi za uzdrowisko jest szkodliwy dla mieszkańców, kuracjuszy i turystów; wykorzystanie własnego OZE wraz z dostępnymi pompami ciepła powinien zmienić ten stan rzeczy w zakresie zapotrzebowania na energię pierwotną,
  2. rozwój branżowego liceum ogólnokształcącego o profilu np. informatycznym oraz np. konserwatorskim pod patronatem uczelni wyższej np. AGH, ASP lub innych uczelni;  względnie docelowe utworzenie jednostki zamiejscowej tego rodzaju uczelni wyższej w Krynicy ma na celu zahamowanie bezpowrotnej emigracji edukacyjnej dzieci i młodzieży jako kreatywna edukacja zwiększająca perspektywy rozwoju osobistego i społecznego; zasadne jest utworzenie centrum edukacyjno-szkoleniowego dla np. guwernantek, sommelierów, hydrosommelierów, baristów, itp.,

 

chronić gospodarkę mieszkaniową przez nieproporcjonalnym rynkiem wynajmu krótkoterminowego, który jako czyn nieuczciwej konkurencji wpływa na wzrost cen mieszkań na rynku pierwotnym i wtórnym.

 

REGENEROWAĆ:

  1. regenerować zdrowie fizyczne: sprofilowanie i wypozycjonowanie specjalizacji leczniczej uzdrowiska np. balneologii, fizjoterapii jako unikalnego miejsca w skali kraju świadczącym usługi wedle określonej procentowo kategoryzacji portfela kuracjuszy na najwyższym, ale też optymalnym, umiarkowanym cenowo poziomie usług wedle posiadanych lub nadających się do modernizacji zasobów uzdrowiska; prywatne usługi medyczne np. fizjoterapeutyczne na terenie gminy winne być realizowane w oparciu o kwalifikacje zawodowe a nie predyspozycje amatorskie, należy wspólnie ze środowiskiem lekarskim (w układzie publicznym, prywatnym, publiczno-prywatnym) udoskonalać zakres i jakość specjalistycznych usług medycznych w uzdrowisku dążąc do promocji miasta jako wartościowej, rozpoznawalnej placówki leczniczej i uzdrowiskowej w kraju i za granicą,
  2. regenerować zdrowie psychiczne: promocja regionu jako unikalnego w skali światowej centrum łatwo-przyswajalnego dla organizmu wapnia i magnezu dedykowanego dla seniorów i turystów pochodzących z krajów, gdzie woda pitna jest pozbawiona tych pierwiastków, a lokalizacja i klimat wpływają depresyjnie na środowisko człowieka; należy dążyć do zrównoważenia jakościowego miejsc oferujących alkohol, zamiast dużej ilości sklepów monopolowych, z którego gmina nie ma większego dochodu, należy zmniejszać ilość punktów sprzedaży alkoholu na rzecz zwiększenia sprzedaży alkoholu w lokalach gastronomicznych (ma to uzasadnienie ekonomiczne i kulturowe),
  3. regenerować zdrowie duchowe: adaptacja placówek do specjalistycznego leczenia i terapii psychologicznej uzależnień od elektronicznych środków komunikacji masowej w określonych kategoriach wiekowych, a także pomoc duszpasterska dla osób samotnych, po utracie/aborcji dziecka, widoczny jest brak tematycznego oznaczenia pieszych alejek spacerowych i pieszych tras turystycznych w kluczy atrakcyjności religijno-kulturowej (przykładowo pieszy szlak kapliczek, itp.).

 

 

ROZWIJAĆ:

  1. rozwijać biznes - domy opieki seniorów: w starzejącym się społeczeństwie koszty utrzymania i opieki seniorów stale rosną, brak własnego, miejskiego domu opieki seniorów, wiąże się z ponoszeniem przez miasto stałych, dość wysokich kosztów rocznych. Budowa względnie adaptacja obiektu/ów na potrzeby DPS z możliwością komercyjnej obsługi seniorów stanowi szansę rozwoju miasta, nowych stanowisk pracy w oparciu o przewidywalne, stałe źródła przychodu jako alternatywa dla znacznie wyższych kosztów utrzymania seniorów w większych aglomeracjach miejskich w kraju. Dostępność takich domów opieki dla pensjonariuszy zagranicznych, ze względu na koszty, lokalizację, atrakcyjność turystyczną i kulturalną zwiększy zakładaną rentowość przedsięwzięcia w skali gminy i regionu, a także pozwoli zatrzymać młode pokolenie w regionie,
  2. istniejąca baza nocelowa i gastornomiczna powinna być poddana standaryzacji jakościowej i okresowo weryfikowana przez niezależne instytucje lub/i badanie satysfakcji klienta,
  3. zakład recyklingu i produkcji opakowań: ze względu na posiadane zasoby naturalne oraz zakładany dostęp do taniej energii z OZE zasadna jest budowa komunalnego lub publiczno-prywatnego zakładu recyklingu szkła i opakowań opartych na węglowodorach na potrzeby produkcji wody mineralnej w regionie,
  4. placówki gastronomiczne powinny działać w oparciu o cechowane, lokalne i sezonowe produkty i zasoby regionu, przy czym zabytkowe centrum miasta oraz główne ciągi komunikacyjne powinny mieć reglamentowaną ilość obiektów gastronomicznych oferujących kuchnię obcą kulturowo, szanując wolność gospodarczą placówki te mogą działać, ale powinny dominować nad kuchnią regionalną,
  5. usługi wspomagające obsługę mieszkańców i turystów: regionalne biura podróży, przewodnicy turystyczni i animatorzy kultury (dorożki, kuligi), sklepy z regionalnymi wyrobami, usługi fizjoterapeutyczne, kosmetyczne itp.,
  6. należy doprowadzić do rozsądnego zrównoważanie wielkości i ilości sklepów wielkopowierzchniowych do ilości i lokalizacji małych przedsiębiorców, ponieważ większość lokalnych firm (sklepów i hurtowni) zapewni gminie większe wpływy niż sklepy wielkopowierzchniowe,
  7. lokalne firmy mające siedzibę na terenie gminy powinny mieć dodatkowe punkty za odległość siedziby o realizacji inwestycji w postępowaniach przetargowych,
  8. konieczna jest szersza i bliższa współpraca partnerska z gminami ościennymi lub/i w skali powiatu, lub/i województwa, lub/i pogranicza polsko-słowackiego mająca na celu utworzenie np. klastra turystycznego jako podmiotu zwiększającego szanse na pozyskiwanie zewnętrznego finansowania dla realizacji większych inwestycji w większej skali,
  9. konieczny jest powrót do międzynarodowej współpracy gmin partnerskich za granicą oraz pozyskanie nowych gmin, głównie europejskich (z dobrą siatką połączeń lotniczych, kolejowych, drogowych) sprofilowanych branżowo pod kątem np. lecznictwa, turystyki w celu pozyskania nowych rynków dla sprzedaży lokalnych usług leczniczych, turystycznych i kulturalnych poza granicę kraju, zasadna jest próba renegocjacji powrotu pierwotnego Forum Ekonomicznego do Krynicy, bez wzajemnych uprzedzeń i zasadzie uzyskania obustronnych, zrównoważonych korzyści zarówno przez miasto jak i przez organizatora,
  10. rozwijać sport: w zakresie infrastruktury dla sportów zimowych: wyciągi narciarskie, trasy zjazdowe i biegowe, łyżwiarstwo, hokej aktualna baza jest na przyzwoitym poziomie, choć wydaje się logicznym jest lepsza promocja, organizacja obsługi klienta (wspólne karnety oraz rozszerzenie oferty o usługi dodatkowe np. opieka nad dziećmi w czasie zjazdów rodziców, itp.),
  11. w zakresie infrastruktury dla sportów letnich: wskazane jest scalenie i skomunikowanie w regionie wspólnych tras pieszych i rowerowych, opracowanie rozwoju sportów wodnych w oparciu o istniejące lub nowoprojektowane
  12. rozwijać kulturę: obecne imprezy masowe pod nazwą „Krynica źródłem kultury” zawężają wymiar kulturalny do obszaru pop-kultury, istniejący układ funkcjonalny Pijalni Głównej ma znacznie niższy standard akustyczny, architektoniczny i estetyczny niż historyczna Pijalnia, wskazana jest dywersyfikacja imprez masowych o charakterze kulturalnych wedle kategorii ugruntowanej pozycji festiwalu kiepurowskiego i atrakcyjnych zespołów folklorystycznych, a dopiero w następnej kolejności promocja sezonowej pop kultury i muzyki biesiadnej,
  13. rozwijać przestrzeń mieszkalną i turystyczną: zamiast sprzedawać grunty gminne zasadne jest powołanie publiczno-prywatnych spółek celowych do budowy i adaptacji mieszkań komunalnych, noclegowych, sanatoryjnych, parkingowych, w tym przecięcie w zarząd nierentownych obiektów wymagających nakładów inwestycyjnych np. związanych z termomodernizacją, systemowe, regionalne zarządzanie obsługą hotelową (dostawy, serwis sprzątający) oraz systemowe zarządzanie rezerwacjami noclegowymi i gastronomicznymi jako alternatywa dla globalnych serwisów społecznościowych (np. booking) do zarządzania miejscami noclegowymi i zarządzania czasem (!) wypoczynku, zasadnym jest pozyskanie inwestorów z grupy spółek skarby państwa dla świadczenia im atrakcyjnych usług turystycznych i leczniczych na terenie gminy,
  14. rozwijać dostępność komunikacyjną do portów lotniczych (Kraków, Rzeszów, Poprad), a także połączeń kolejowych, drogowych i wodnych: kluczową kwestią jest opracowanie studium wykonalności możliwości poprawy ruchu drogowego w uzdrowisku, nie wyłączając projektu budowy obwodnicy. Ze względów ekonomicznych konieczne jest uzyskanie poparcia na szczeblu województwa małopolskiego i subregionu słowackiego w celu kategoryzacji zasobu dróg, a także otwarcie biur poselskich na terenie gminy w celu lobbowania projektu obwodnicy, równie pilną kwestią jest uregulowanie, o ile to możliwe zwiększenie przestrzeni parkingowej (w układzie publicznym, prywatnym lub publiczno-prywatnym) z uwzględnieniem miejsc szybko-rotujących oraz parkingów długoterminowych, a także wprowadzenie bezwzględnego wymogu proporcjonalnego posiadania odpowiedniej ilości miejsc postojowych i parkingowych do ilości miejsc noclegowych lub/i usługowych,
  15. promocja i rozwój regionalnej siatki połączeń kolejowych dla obsługi ruchu turystycznego (w tym połączenia kolejowe z regionem Tatr słowackich lub sezonowych tras historycznych) i potencjalnych pracowników uzdrowiska.

 

Niniejszą koncepcję należy analizować w odniesieniu do analizy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Krynica Zdrój z 2018r., która dość pobieżnie analizuje stan faktyczny i niedostatecznie wskazuje możliwe kierunki rozwoju.

W celu uniknięcia radykalnych zmian po każdorazowych wyborach kandydaci na burmistrzów winny być radnymi miejskimi lub gminnymi w celu realizacji spójnej strategii i polityki rozwoju miasta i gminy.

Wskazana koncepcja strategii rozwoju m na celu zwiększenie atrakcyjności lokalnego rynku pracy i zwiększenie lokalnego potencjału demograficznego regionu, długofalowo zwiększy to i ustabilizuje przychody z taksy klimatycznej, zwiększy wpływ podatków od lokalnych przedsiębiorców, dlatego zważywszy na powyższe założenia koncepcji strategii rozwoju Miasta i Gminy Uzdrowiskowej Krynicy-Zdroju w oparciu o wyżej opisane zasady: chronić, regenerować, rozwijać są w pełni uzasadnione, jednak ich realizacja jest uzależniona od wielkości poparcia społecznego tej określonej strategii, na podstawie której będzie możliwe opracowanie szczegółowego, analitycznego programu działania.

Jarosław Małek, luty 2024r.

#RozwojKrynicaZdroj

Zobacz również

… W tym sęk, żeby pokonać lęk przed zamieszkaniem w domu drewnianym - Cz. I Wprowadzenie
… W tym sęk, żeby pokonać lęk przed zamieszkaniem w domu drewnianym - Cz. II Lokalizacja
… W tym sęk, żeby pokonać lęk przed zamieszkaniem w domu drewnianym - Cz. III Posadowienie...

Komentarze (0)

Trwa ładowanie...