Podaruj znajomemu subskrypcję Autora Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu w formie kuponu podarunkowego.
Zobacz jak działają kuponyObecnie Klub posiada usystematyzowaną kolekcję muzealną historycznego taboru kolejowego. W jej skład wchodzi obecnie 18 lokomotyw (m.in. lokomotywa parowa TKt48, lokomotywy spalinowe Ls40, SM41, SP42) oraz 95 wagonów osobowych i towarowych eksploatowanych w Polsce przez PKP, jak i wcześniej przez koleje niemieckie a zbudowanych w latach 1900–1970 przez wytwórnie pruskie i niemieckie oraz polskie na Dolnym Śląsku. Szczególne miejsce zajmują tu wagony zbudowane we Wrocławiu (LHW, a później Pafawag oraz ZNTK Wrocław). Większości z nich próżno szukać na współczesnych torach - pozostały na starych zdjęciach lub we wspomnieniach. Jesteśmy stowarzyszeniem, które obecnie posiada najwięcej czynnych eksponatów zabytkowego taboru kolejowego w Polsce.
Pełne zestawienie uratowanego przez nas taboru na naszej stronie: https://kskwroclaw.pl/nasz-tabor/
Klub we własnym zakresie dokonuje napraw, konserwacji i renowacji oraz zajmuje się utrzymaniem zabytkowych pojazdów kolejowych, dzięki czemu pozostałe eksponaty z klubowej kolekcji zostają przywrócone do muzealno-turystycznej eksploatacji spełniając te same wymogi co tabor użytkowany przez inne przedsiębiorstwa kolejowe w Polsce. Służą one do organizacji pociągów specjalnych na terenie Dolnego Śląska, można je również spotkać w produkcjach filmowych.
Dzięki wsparciu patronów chcielibyśmy wesprzeć poniższe aspekty naszej działalności:
koszty bieżących kosztów wynajmu torów dla przechowywania naszego zabytkowego taboru. W 2022 roku miesięczny koszt postoju naszych eksponatów to 2870zł. Opłacone faktury to mało efektowna rzecz... ale trzeba podkreślić, że "zjadają" one większość naszych przychodów (prowadzenie pociągów retro, sporadyczne nagrania filmowe). Mając te koszty pokryte, będziemy mogli skupić wszystkie nasze środki na zabytkowym taborze. Dokładając swoją cegiełkę wspierasz więc ich remont, może tak to brzmi lepiej? :)
zakup środków do konserwacji i remontów naszego taboru (farby, lakiery, akcesoria malarskie, materiały ścierne, elektronarzędzia, itd.)
Historia i inne osiągnięcia klubu
Początki Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu sięgają roku 1989, działał wtedy jako nieformalna grupa osób, która rozpoczęła dokumentację fotograficzną zachodzących zmian infrastruktury oraz taboru kolejowego w Polsce. Jednocześnie Klub toczył walkę z ówczesnym zakazem fotografowania na PKP. Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu oficjalnie został założony 28.02.1991 roku.
Od 1992 Klub współpracował z PKP w tworzeniu kolekcji zabytkowego taboru kolejowego gromadzonego w skansenie w Jaworzynie Śląskiej (np. dzięki staraniom Klubu w latach 1994-1997 do Jaworzyny Śląskiej sprowadzono parowozy Pt31-49, Ty45-20, Ty43-23, Ty5-16, a także elektrowozy ET22-121 (ex. EP23-001), ET21-100 oraz wiele wagonów).
W 1999 roku Klub otrzymał pierwszą własną jednostkę taboru. Jest nim wagon węglarka typu 29W, który został przekazany przez Elektrownię Turów.
W latach 2001 – 2004 Klub interweniował w sprawie niszczejącego skansenu kolejowego w Jaworzynie Śląskiej, czego konsekwencją były przemiany własnościowe majątku skansenu. Niestety w wyniku podjętych przez Gminę Jaworzyna Śląska decyzji oraz z przyczyn leżących po stronie nowego właściciela dalsza współpraca Klubu nie mogła być kontynuowana.
W 2004 roku kolekcja klubowych pojazdów szynowych zwiększyła się o kolejne wagony, głównie dzięki PKP CARGO S.A. W dniu 26 stycznia 2006 Klub zarejestrował w KRS nowy statut i otrzymał status organizacji pożytku publicznego.
W 2009 roku Klub przystąpił do organizacji muzeum o regulaminie uzgodnionym z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego; do dziś nierozwiązanym problemem jest brak możliwości jego godnej lokalizacji na obszarze Wrocławskiego Węzła Kolejowego.
Wesprzyj działalność Autora Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu już teraz!
Chcielibyśmy Cię poinformować o ryzykach, związanych z Twoim zaangażowaniem finansowym. Przekazując środki na realizację pasji Twojego ulubionego Twórcy prosimy, abyś wziął/wzięła pod uwagę kilka kwestii.