Lotnictwo i Ludzie/Aviation and People

Lotnictwo i Ludzie/Aviation and People to Idea. Idea wprowadzenia do powszechnej świadomości społecznej ciekawych i wiarygodnych informacji związanych z historią lotnictwa.Jeśli interesują Cię konstrukcje lotnicze i ludzie związani z historią skrzydeł to jest to miejsce właśnie dla Ciebie

O Autorze

Kim jestem?

Mam na imię Marcin. Prowadzę stronę o nazwie Lotnictwo i Ludzie/Aviation and People. Moja pasja związana z lotnictwem rozpoczęła się kiedy byłem kilkuletnim chłopcem. Pierwsze książki, filmy i pokazy lotnicze sprawiły iż na stałe związałem swoje życie z awiacją, a ściślej mówiąc z historią lotnictwa. Pasja spowodowała coraz silniejszą chęć wnikania w temat. Studia historyczne, poszukiwanie źródeł, weryfikacja faktów to dla mnie szczególnie pasjonujące rzeczy którymi chcę w 100% zajmować się na co dzień i dzielić się nimi z innymi.

 

Dlaczego prowadzę stronę?

W pewnym momencie w mojej głowie pojawił się pomysł aby maksymalnie rzetelną wiedzę na temat historii lotnictwa, przekazywać w przystępny sposób na ogólno-dostępnych platformach internetowych. Tak zrodził się pomysł stworzenia portalu Lotnictwo i Ludzie/Aviation and People, działającego jako 'fanpage' na portalu Facebook, oraz jako strona internetowa i kanał na YouTube.  W ten sposób jeśli tylko pozwala na to czas, staram się prezentować szerzej ciekawe zdjęcia, filmy i ciekawostki związane z historią lotnictwa. Zawsze podparte fachową literaturą oraz analizą źródeł zgodnie z prawidłami warsztatu historyka. Celem równoległym przy prowadzeniu działalności internetowej było również dbanie o kulturę wypowiedzi, tak aby każdy kto odwiedza moją stronę czuł się tam komfortowo i nie był narażony na hejt czy wulgaryzmy.  Cele te chciałbym realizować jeszcze bardziej intensywnie i ciągle poszerzać grono odbiorców.

Dlaczego proszę o wsparcie?

Prowadzenie strony internetowej na której regularnie mają pojawiać się rzetelne informacje  to rzecz wymagająca przede wszystkim czasu. Zdobywanie wiedzy w najbardziej fachowej literaturze, uzyskiwanie dostępu do dokumentów źródłowych to z kolei aspekty do których realizacji oprócz czasu potrzebne są pieniądze.  Zapewnienie środków na zabezpieczenie tego zaplecza pozwoli mi zintensyfikować działania na stronie. Jest poza tym jeszcze jedna rzecz. Na przestrzeni lat zauważyłem coraz większą liczbę pojawiających się na rynku gadżetów lotniczych. W większości przypadków jednak, ich forma mi nie odpowiadała, i zacząłem myśleć o tym aby samemu według własnych pomysłów tworzyć tego typu projekty. Zacząłem od czegoś niekonwencjonalnego mianowicie od pomysłu na jak najwierniej wykonane repliki odznak dywizjonów Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie. Z racji osobistego sentymentu do formacji zwanej "Cyrkiem Skalskiego" swój projekt rozpocząłem właśnie od wykonania repliki odznaki tej formacji. 

[Na zdjęciu poniżej] Replika odznaki Polish Fighting Team czyli "Cyrku Skalskiego".

Aktualnie ukończyłem projekt odznaki 302. Dywizjonu Myśliwskiego "Poznańskiego". W planach mam wykonanie kolejnych odznak jednak jak wiadomo generuje to koszty. Zbadanie źródeł, zdobycie zdjęć, możliwość dotarcia do oryginalnych odznak, następnie prace nad projektem graficznym, dobór kolorów, konsultacje z wykonawcą po to aby dopieścić wszystkie szczegóły tak aby odznaka była jak najbardziej zbliżona do oryginalnej. Te wszystkie działania generują i finansowe i czasowe koszty. Dlatego tak ważne dla mnie jest wsparcie, abym mógł intensywniej realizować te projekty. W planach mam również wykonanie lotniczych gadżetów, koszulek, czapek kubków z naprawdę ciekawymi projektami które mam w głowie. Potrzebuję jedynie środków aby zrealizować pomysły.

[Na zdjęciu poniżej] Replika odznaki 302. Dywizjonu Myśliwskiego "Poznańskiego".

Dlaczego Patronite?

Patronite pozwala mi działać wspólnie z ludźmi naprawdę zainteresowanymi i zaangażowanymi, chcącymi wnieść coś więcej w popularyzację rzetelnej wiedzy dotyczącej historii lotnictwa. Pozwala zawrzeć kontakt i stworzyć społeczność która przekaże wiedzę i będzie ją popularyzować. Chciałbym też bardziej motywować się do pracy, a przy ciągłym braku czasu i niedoborze finansów, często trudno tę motywację znaleźć.

Dla kogo jest strona Lotnictwo i Ludzie/Aviation and People?

Interesujesz się historią lotnictwa? Lubisz szybowce czy samoloty sportowe, a może pasjonują Cię dzieje II wojny światowej i historia Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie? Znasz Dywizjon 303? Wiesz, że oprócz niego było jeszcze piętnaście innych Polskich Dywizjonów i jeden słynny zespół polskich pilotów zwany "Cyrkiem Skalskiego"? Chcesz dowiedzieć się więcej, poznać szczegóły związane z ludźmi ich maszynami, poznać tło i niuanse wydarzeń? A może po prostu od czasu do czasu lubisz przeczytać coś ciekawego, obejrzeć interesujące historyczne zdjęcie czy film? To wszystko znajdziesz na portalu Lotnictwo i Ludzie/Aviation and People!  

Wspomagając mnie pozwalasz rozpowszechniać rzetelną wiedzę na temat historii lotnictwa.

[Na zdjęciu] Supermarine Spitfire Mk IX sfotografowany podczas efektownego przelotu w trakcie pokazów lotniczych w Shuttleworth. Na myśliwcu prezentowano wówczas malowanie wzorowane na osobistym samolocie G/Cpt. Aleksandra Gabszewicza w wersji z drugiej połowy 1944 roku. 
Samolot który posłużył za pierwowzór do odtwarzanego malowania nie należał do 316. Dywizjonu Myśliwskiego. Aleksander Gabszewicz latał tak pomalowanym samolotem dowodząc 131. Skrzydłem Myśliwskim. Jako wyższemu dowódcy (powyżej szczebla dywizjonu) przysługiwało mu prawo pomalowania osobistego samolotu w wybrany przez siebie sposób. Dlatego też na myśliwcu widać szczególnie ważne dla tego pilota elementy związane z 316. Dywizjonem Myśliwskim "Warszawskim". Za kabiną więc widoczny jest puchacz oraz litery kodowe SZ. Litera G to inicjał nazwiska pilota.
Z przodu obok biało-czerwonej szachownicy widać charakterystyczny wizerunek psa-boksera pierwotnie stworzony przez kpr. Wojciecha Milewskiego. Wizerunek ten zanim zaczął pojawiać się na samolotach "Hrabiego Olesia", widniał na jego kamizelce ratunkowej "Mae West". Przed wiatrochronem widoczny jest również napis "City of Warsaw". W oczywisty sposób nawiązuje on do nazwy 316. Dywizjonu Myśliwskiego jednak istnieje teoria jakoby jego namalowanie na samolocie było zainspirowane Powstaniem Warszawskim, a nie nazwą dywizjonu.
Pod kabiną widoczny proporczyk Group Capitan.

Za sterami samolotu siedział wówczas nieżyjący obecnie słynny pilot pokazowy Mark Hanna.

Fot. https://pl.pinterest.com/

Bibliografia:

Królikiewicz T, Matusiak W., Polski Samolot i Barwa. Polskie Siły Powietrzne na Zachodzie 1940-1946, Warszawa 2014.
Matusiak W., Spitfire'y Gabszewicza, [w:] Aeroplan 2/97, Warszawa 1997.

Udostępnij

Pomóż, udostępniając profil!

Hej!

Znajdujesz się na profilu-wizytówce - możesz podejrzeć tu moją twórczość i pasję, rozgość się więc i czuj jak u siebie! Pamiętaj jednak, że funkcja finansowego wsparcia jest niedostępna :)