30 rad: jak promować profil i zdobywać Patronów

Obrazek posta

"Komunikacja" - to nasza najczęstsza odpowiedź na pytanie Autorów “co nie działa w moim profilu”? Większość Twórców buduje naprawdę świetne progi i cele, ale “nie umie w promocję” - a to kluczowy warunek sukcesu na Patronite! Jeśli Twoja społeczność nie wie o istnieniu Twojego profilu, to jak ma Ciebie wspierać? 

Postanowiliśmy zebrać w jednym artykule główne rady i obserwacje, dotyczące komunikacji - ale także opisać sprawdzone mechanizmy, które znakomicie działają na profilach, odnoszących największe sukcesy. Przeczytaj ten wpis do samego końca - część informacji wyda Ci się oczywista, część nie będzie przydatna na Twoim etapie rozwoju profilu. Jednak na pewno znajdziesz co najmniej kilka rad, których wdrożenie pozwoli Ci przyciągnąć spore grono nowych Patronów! 

Wiemy jednak, że nie wszyscy lubią długie teksty - dlatego:
 

🎧 Możesz też odsłuchać tego tekstu w wersji audio - klikając w player poniżej albo pobierając odcinek! Wkrótce usłyszysz go również na naszej platformie Patronite Audio! 
 


💎W naszym FAQ znajdziesz skróconą wersję artykułu - to klasyczny TL;DR (czyli skrót od: Too long; didn't read) z dosłownie kilkuzdaniowym podsumowaniem każdego punktu :) 

📃 Czytaj wersję TL;DR

Pamiętaj jednak, że warto przeczytać szczegółową wersję 👇 - znajdziesz w niej przykłady, zdjęcia, filmy i porady Autorów! 

A teraz - czas zagłębić się w szczegóły: 


1. Po pierwsze: kto powinien dowiedzieć się o Twoim profilu?

Zacznijmy od spraw najważniejszych - ponad 90% Patronów rekrutuje się z grona Twoich obecnych fanów, widzów, czytelników, followersów czy sympatyków. Decyzję o comiesięcznym wsparciu Twojej pracy łatwiej jest podjąć osobom, które znają Ciebie i Twoją twórczość! Więc - informację o starcie na Patronite musisz zanieść przede wszystkim do Twojej społeczności, bo właśnie tam kryje się najwięcej potencjalnych Patronów. Nie warto liczyć wyłącznie na “Patronów zewnętrznych”, czyli takich, którzy trafili na Twój profil przeglądając po prostu Patronite. Oczywiście, zdarzają się takie przypadki - ale zdecydowana większość Twoich Patronów będzie “rekrutować się” z Twojej społeczności. 


Jakie zadanie musisz więc sobie postawić? Wystarczy, że 80% Twojej społeczności będzie wiedziała o istnieniu Twojego profilu. Nie musisz nikogo namawiać, nikogo przekonywać. Zadbaj jedynie o to, żeby Twoi fani wiedzieli, że istnieje dobrowolna możliwość wsparcia Twojej pracy. Niektórzy Twórcy są na Patronite już od ponad pieciu lat, a w komentarzach pod ich filmami nadal można zauważyć sugestie “ej, a może założyłbyś Patronite”? 🙄 Skoro ktoś nie wie o możliwości wsparcia Twojej pracy, to jak ma to zrobić? 


2. Profil został aktywowany! Czy komunikacja również?

Uruchomienie Twojego profilu to moment, w którym musisz “przycisnąć” komunikację. To zresztą naturalne - warto przecież wyjaśnić Twojej społeczności: 

  • dlaczego uruchomiłeś/aś Patronite

  • co dzięki temu chcesz zdziałać, osiągnąć

  • jak na tym skorzystają Patroni (jak odwdzięczysz się za wsparcie?) 

Na start sugerujemy taktykę “mocnego uderzenia” - czyli gdy Twój profil ruszy, wypuszczasz porządny komunikat równolegle, we wszystkich Twoich głównych kanałach komunikacji  (Facebook, YouTubie, Instagram, notka na blogu, wpis na zamkniętej grupie etc.) 


W tym przypadku lepiej jest wyjaśnić sprawę nieco zbyt szeroko, niż za krótko. Czyli - napisz porządny, szczery i długi wpis na FB czy blogu. Nagraj film, który dobrze odpowiada na pytania, które mogą zrodzić się w głowach potencjalnych wspierających (jeśli chcesz, nagraj nawet dodatkowe filmy, które omawiają nagrody z każdego, osobnego progu - zobacz, jak zrobił to Michał na profilu Baniak Baniaka).

Nie ma nic gorszego, niż komunikat zamknięty w jednym zdaniu “Uruchomiłem Patronite, wejdźcie i wspierajcie”.  Ale co to jest ten Patronite? Dlaczego mam wspierać? O co tu w ogóle chodzi? 

Jak zrobić to dobrze? Zajrzyj, jak wyglądał film na start Michała z kanału Autostopem na koniec świata: 



A tu przykład znakomitego wpisu na Facebooku - stworzonego przez Dawida z Naukowego Bełkotu.
 

3. Drugi, trzeci a może i czwarty start?

Nie udało Ci się dobrze wystartować w momencie uruchomieniu profilu? Nic straconego - zawsze możesz przygotować się do drugiego startu! Jeśli czujesz, że komunikacja po aktywacji profilu przeszła bez echa, zaplanuj działania we wszystkich najważniejszych kanałach i przypomnij swojej społeczności o istnieniu Twojego “patronajta”! 

Jeśli od startu minęło już nieco czasu, warto zastanowić się też nad odświeżeniem profilu. Co to oznacza? Raz jeszcze pochylasz się nad progami, celami, opisami - sprawdzasz, czy wszystko jest AAA:

  • Atrakcyjne - czyli czy niesie realną wartość dla Patrona. Mowa tu nie tylko o nagrodach w progach - ale też np. czy opisane cele są ważne tylko i wyłącznie dla Ciebie -  czy również dla Twoich fanów? 

  • Aktualne - jeśli na Twoim profilu nadal widnieje cel “W 2017 roku wybiorę się do USA” (w dodatku osiągnięty w 100%) to nie dziw się, że Patronów nie przybywa 😛 Przeanalizuj cele, progi, wizytówkę i spraw, żeby wszystkie treści były świeże i aktualne! 

  • Akceptowalne - dla Ciebie! Może dostarczenie jakiejś nagrody zabiera Ci za wiele czasu? Może osiągnięcie jakiegoś celu nie jest już ważne? Musisz dostosować profil w taki sposób, żeby był całkowicie zgodny z Twoimi możliwościami!

Gdy odświeżysz profil, koniecznie opowiedz o tym swojej społeczności! Odświeżenie nie zawsze musi być kompleksowe - u Autorów można zauważyć pojawienie się nowych Patronów po każdym z poniższych wydarzeń. O ile tylko komunikacja będzie dobrze przeprowadzona! Może być to:

  • dodanie nowych celów

  • dodanie nowego progu/nagrody

  • pokazanie efektów działania Patronite (np. tego, co Patroni otrzymują w zamkniętej grupie) 

  • przygotowaniu np. podsumowania wydanych środków (więcej w punkcie 11!) 

Zawsze powtarzamy, że profil na Patronite jest jak szczoteczka do zębów - warto go zmieniać co najmniej raz na trzy miesiące 😉 Druga zasada, którą musisz zapamiętać - nigdy nie jest za późno na porządną komunikację! Bez niej - szanse na sukces Twojego profilu są naprawdę niewielkie. 
 

4. Generalna zasada: regularnie, ale nie nachalnie

Załóżmy, że start mamy za sobą - czy to oznacza, że praca komunikacyjna jest już skończona? Wręcz przeciwnie - teraz zaczyna się kluczowy etap! Sekretem najlepszych profili na Patronite, które utrzymują wysoki stan wsparcia, jest regularna komunikacja. 

Naprawdę, to absolutnie kluczowy aspekt. Lekkie, niezobowiązujące informowanie, że istnieje możliwość wsparcia Twojej pracy, jest najlepszym sposobem na utrzymanie długofalowego wsparcia! Cel jest tu jasny - gdy ktoś przeczyta/obejrzy wartościowy materiał, który naprawdę mu się spodoba, opcję wsparcia powinien mieć na wyciągnięcie ręki. Może być to: 

  • link do Patronite, który pojawia się w opisie każdego filmu

  • baner na koniec blogowej notki “Podobało Ci się? Wspieraj!” z przekierowaniem do profilu

  • lista z imionami/nazwiskami/ksywkami Patronów i podziękowaniem dla nich,  wyświetlana na końcu każdego filmu

  • delikatne przypomnienie, że Patroni mają np. wcześniejszy dostęp do relacji z ostatniego koncertu...

...I wiele, wiele innych - możliwości jest naprawdę mnóstwo, część omówimy szczegółowo w kolejnych punktach. Najważniejsza jest regularna, ale nienachalna komunikacja istnienia Twojego profilu, która stanie się naturalną częścią ekosystemu Twojego kanału, bloga, projektu czy inicjatywy. 
 

5. Informować czy przekonywać?

No właśnie, czy Twoim zadaniem jest agresywna sprzedaż Twojego Patronite? Czy w zakresie Twoich obowiązków leży przekonanie kogokolwiek, żeby został Twoim Patronem?

Naszym zdaniem - nie! Jedyne co musisz zrobić, to pokazać, że istnieje możliwość wsparcia. Decyzja i tak leży po stronie Patrona - i uwierz, nie jesteś w stanie zmusić 80% Twoich fanów, by zostali Patronami. Ale zdecydowanie możesz zadbać, żeby co najmniej 80% Twojej społeczności wiedziało o istnieniu Twojego profilu. Tylko tyle i aż tyle!

Wyobraźcie sobie gitarzystę, który na ulicy daje prawdziwy popis - gra niesamowicie, tworzy istne muzyczne cuda, ludzie aż przystają, żeby posłuchać. Jednak nikt nie rzuca mu napiwków, nikt nie odwdzięcza się choćby symboliczną pięciozłotówką za tak wyjątkowy koncert. Dlaczego?

Bo muzyk nie położył na ziemi futerału czy kapelusza. 

Nie zasygnalizował jasno, że w ogóle istnieje możliwość wsparcia jego pracy. 

Czy w takim przypadku powinien się złościć, że nikt go nie wspiera? 

 

6. Wytłumacz, jak to działa

Łatwo jest wyjść z założenia, że Twoja społeczność wie, jak działa Patronite. To może być jednak błąd - w końcu chodzi tu o wsparcie comiesięczne (nie jest to typowa zbiórka crowdfundingowa), Patroni muszą się zarejestrować, mają też do wyboru  kilka metod wsparcia…

Dlatego gorąco zachęcamy - wyjaśnij w prosty sposób, jak można Cię wesprzeć na Patronite. Możesz pokazać to na filmie czy wyjaśnić w poście - śmiało możesz również linkować i przekierowywać fanów do naszego artykułu, który tłumaczy krok po kroku jak zostać Patronem.

Polecamy Ci również nasz dział FAQ - zbieramy tam wszystkie odpowiedzi na nawet najbardziej szczegółowe pytania, zadawane przez Autorów i Patronów. 

 

7. Styl ma znaczenie 

  • „Ludziska jestem na patronite - rzućta kasę, będzie na piwerko!”
  • „Założyłem takie konto na takim jednym portalu, obczajcie!"
  • “Założyłem Patronite, zapraszam <link>.”

Istotne jest nie tylko to, w ilu kanałach działasz komunikacyjnie, ale również jak to robisz.

Przykłady powyżej odzwierciedlają styl części Twórców, którzy tak informowali o możliwości wspierania ich pracy. Efektów możecie się domyślić. 

Porównaj te komunikaty z wpisem Kasi z bloga Zwierz Popkulturalny, która otrzymuje wsparcie od Patronów od ponad pięciu lat (!)

Mamy tu jedną, uniwersalną radę: przeczytaj swój własny komunikat. Czy zachęciłby Cię do wsparcia? Czy Ty sam zostałbyś/zostałabyś swoim Patronem po przeczytaniu lub obejrzeniu takiej wiadomości? 

 

8. “Jestem współtwórcą czy rzucam donejty”?

Jak ma się czuć Twój Patron?  Jak - przepraszamy za określenie - dojna krowa, którą wykorzystujesz finansowo,  czy może jak: 

  • współtwórca kanału

  • mecenas

  • opiekun i źródło wsparcia dla Twojej inicjatywy

  • współproducent 

  • osoba, która wspiera wartościową misję

  • członek “wewnętrznego kręgu wtajemniczenia”, który ma dostęp do niesamowitych materiałów, pokazujących backstage Twoich działań

  • osoba, która zmienia świat na lepsze

Jak słyszeliście w filmie, Michał z Autostopem na koniec świata mówi nawet, że Patroni są jego pracodawcami! (bo przecież żyje i podróżuje dzięki ich wsparciu). 

To naprawdę ważne - gdy Patron czuje, że wspiera jakąś misję, gdy ma realne wrażenie, że robi coś dobrego, zostanie z Tobą na dłużej. To oczywiście również szalenie ważne dla tych, którzy stoją dopiero u progu decyzji o objęciu Cię swoim wsparciem! 

Zajrzyj na te profile i zobacz, jak Autorzy odnoszą się do swoich Patronów: 

 

9. Analizuj wstecz - i na bieżąco!

Może to zabrzmi jak rada kołcza, ale jeśli chcesz wiedzieć, gdzie iść - ustal najpierw gdzie byłeś i gdzie teraz jesteś. W zakresie komunikacji warto więc przeanalizować jej:   

  • zakres (gdzie pojawiały się komunikaty?) 

  • styl (jak wyglądały?) 

  • efekty (jaki efekty wywoływały?)

W tym ostatnim punkcie pomoże Ci panel analityczny, który jest dostępny w Twoim menu Autora. Zajrzyj tam koniecznie, ta funkcjonalności zdecydowanie przyda Ci się nie tylko do oceny komunikacji z przeszłości, ale i mierzenia jej bieżących efektów. 
 

10. Pokazuj efekty

Jak w naturalny sposób komunikować istnienie Twojego profilu, a jednocześnie pokazywać, że niesie realne korzyści dla Patronów? Najłatwiej jest to zrobić, po prostu pokazując efekty działania profilu. Musisz tylko nauczyć się dostrzegać komunikacyjne “okazje”:

  • Patroni mają dostęp do ciekawych, atrakcyjnych nagród? Pokaż je! Oczywiście nienachalnie, nie dzieląc fanów na lepszych i gorszych. Michał Bańka w bardzo zręczny sposób pokazuje, że Patroni mają np. wcześniejszy dostęp do jego filmów. Zajrzyj koniecznie do komentarzy pod tym postem i zobacz, dlaczego warto pokazywać realne korzyści z bycia Patronem :)

  • udało Ci się osiągnąć jakiś cel? Zdecydowanie warto o tym powiedzieć!  Swoją drogą, na profilu nie warto zaczynać od zbyt wysokich celów - po pierwsze,  cel w wysokości 100.000 zł (gdy masz np. tylko kilka tysięcy followersów) jest zdecydowanie demotywujący (w głowie Patronów rodzi się myśl: “po co mam wspierać, skoro i tak nigdy nie uda się tego osiągnąć”). Po drugie - niski cel stosunkowo łatwo “zamknąć” - zyskasz tym samym doskonałą okazję, by mówić o Patronite w swoich kanałach! (“słuchajcie, w zaledwie 24h udało nam się wspólnie osiągnąć pierwszy cel”)

    "Osiągnięcie celów" rozumiemy tu bardzo szeroko - zajrzyj np. do posta na facebookowym profilu Casha, którego fragment zamieszczamy poniżej: 


    Kiedy wyświetlenia kanału lecą na pysk, a YouTube codziennie bombarduje mnie informacjami, że widzowie przestają oglądać mój kanał i powinienem zastanowić się nad treściami, miniaturkami, a najlepiej to nad swoim życiem, Patroni biją kolejny rekord (...)​

  • na Twoim profilu pojawił się dziesiąty, a może setny Patron? Pochwal się! “Marek został właśnie moim SETNYM Patronem! Wielkie dzięki dla wszystkich, którzy wspierają XYZ - dzięki Wam, udało się już…”

  • może właśnie mija rok czy dwa lata od uruchomienia Twojego profilu? Podsumuj ten czas, świętuj rocznice uruchomienia profilu, pokaż, co się zmieniło dzięki wsparciu Patronów!

  • uruchomiłaś/eś nową metodę płatności, o którą pytali Twoi fani? (np. płatność kartą płatniczą - którą zdecydowanie warto włączyć na swoim profilu!) Pochwal się tym, by zainteresowane osoby mogły zostać Patronami! Być może ktoś tylko czeka, aż uruchomisz np. płatności kartami!

  • pokaż Patronów i pozwól im mówić! Zapytaj swoich Patronów, dlaczego w ogóle zdecydowali się Ciebie wspierać. Wybierz najciekawsze odpowiedzi i (za zgodą ich autorów) zaprezentuj je w swoich kanałach - przekonasz się, jaką siłę ma szczera recenzja. Patroni Grupy Filmowej Darwin sami przygotowali całe video, które pokazuje, dlaczego warto być członkiem “Trzeciego Kręgu Wtajemniczenia”, czyli grupy dla Patronów

  • organizujesz spotkanie dla Patronów? Pokaż, co się działo. Jednym z mistrzów spotkań z Patronami jest Wuwunio

 

11. Galeria chwały

A skoro o pokazywaniu Patronów mowa - doskonałą nagrodą i jednocześnie sposobem na regularną, nienachalną komunikację jest umieszczanie planszy końcowej w Twoich filmach, na której znajdą się imiona, nazwiska lub nicki Patronów. Wyróżniasz i nobilitujesz w ten sposób osoby wspierające, a jednocześnie przypominasz systematycznie, że Twój Patronite jest - i działa! 

Zobacz, jak robi to Arhn.eu albo ekipa Spalmy.to


12. Transparentność motywuje

Jeśli tylko chcesz, możesz pokazać i wyjaśnić, na co zostały wydane środki z Patronite - po opublikowaniu filmów z rozliczeniami, twórcy notują mnóstwo nowych wspierających! Zaznaczymy jednak jasno - rdzeniem Patronite jest relacja, oparta na zaufaniu, która łączy Autora i Patrona. Nie ma tu przymusu rozliczeń, pokazywania faktur - Patroni wspierają Autora ufając, że ten wyda środki na rozwój swojej pasji, projektu, samego siebie. Decyzja o dysponowaniu środkami leży w zakresie odpowiedzialności samego Twórcy.

Natomiast, jeśli tylko chcesz, możesz w ogólny sposób pokazać na co przeznaczyłaś/eś wsparcie (lub jego część). Po publikacji takiego materiału - w formie video czy prostego postu na Facebooku - zawsze pojawiają się nowi Patroni! 

Zobacz, jak poradziła sobie z tym tematem Langusta na Palmie - po publikacji filmu z rozliczeniem, liczba wspierających wzrosła o ponad 25%! 


 

13. Twój profil = stały element na innych kanałach

Informacja o tym, że istnieje możliwość wsparcia Twojej pracy powinna być zawsze na wyciągnięcie ręki! Gdy tylko ktoś wejdzie na któryś z Twoich kanałów - w ciągu kilku sekund powinien zauważyć, że może Cię wesprzeć nie tylko łapką w górę :) Zatem:

  • dodawaj linki do swojego profilu w opisie filmów

  • ustaw w sekcji Informacje na swoim kanale youtubowym, stały link, kierujący z Twojego kanału do profilu na Patronite

  • dodaj link do Patronite w sekcji Informacje na swoim profilu facebookowym

  • dodaj stały baner, który będzie pokazywał się np. na końcu każdego artykułu blogowego (i przekierowywał do Twojego profilu)

  • możesz dodać ikonę Patronite (https://patronite.pl/logotypes) do np. zdjęcia w tle na Facebooku, a w jego opisie - umieścić link do profilu

  • w swoich filmach możesz dodać planszę początkową lub końcową, podkreślającą wsparcie Patronów (z tekstem wyjaśniającym, np. “ten film powstał dzięki wsparciu Patronów”) 

  • na swoim blogu czy stronie możesz ustawić widget, kierujący do profilu 

To tylko część możliwości - zastanów się, w jaki sposób na swoich kanałach możesz wpleść regularną informację o istnieniu Twojego profilu?


14. Działaj wstecz

Twój profil już działa, więc linkujesz do niego w nowych filmach. A co z 254 starymi filmami? Przecież wciąż mają nowe wyświetlenia - dlaczego więc również w ich opisach nie wstawić linku do Patronite? Zajmie Ci to jedno popołudnie, a zdecydowanie może przynieść nowych Patronów. 

Pamiętasz, że ktoś kiedyś sugerował Ci założenie Patronite w komentarzu na Facebooku czy Instagramie, a może mailowo? Jeśli Twój profil już działa, znajdź ten komentarz (choćby był sprzed roku) i napisz, że można Cię już wspierać!

Działanie “wstecz” sprawdza się również przy odświeżaniu profilu - gdy startujesz z zupełnie nową wersją progów i celów, odezwij się do osób, które kiedyś były Twoimi Patronami (pełną listę nieaktywnych Patronów możesz pobrać tu)

Możesz wysłać wiadomość do wszystkich nieaktywnych Patronów, korzystając z patronitowego systemu postów. Po napisaniu treści, zaznacz jedynie opcję widoczności posta na "wszyscy" i opcję wysyłki powiadomień do "nieaktywnych Patronów".

Przekonanie kogoś, by wsparł Cię ponownie,  jest dużo łatwiejsze, niż zdobycie nowego Patrona! 

 

15. Facebook Piksel 

Jeśli korzystasz z reklam na Facebooku, możesz zaplanować działania remarketingowe. Na swoim profilu, w sekcji Social Media możesz dodać kod Facebook Piksela. Od tego momentu, Facebook będzie monitorował osoby, odwiedzające Twój profil. Jak możesz to wykorzystać?

Zamiast przepalać budżety na kiepsko stargetowane reklamy, możesz wyświetlić je bardzo precyzyjnie - trafiając wyłącznie do tych osób, które zajrzały na Twój profil, ale np. nie zostały Patronami. To chyba najlepszy możliwy sposób na wydawanie pieniędzy na facebookowe reklamy. 

Jeśli chcesz poznać szczegóły, polecamy bardzo ciekawy i szczegółowy artykuł Pawła Kępy, omawiający instalację i wykorzystanie Facebook Piksela! 

 

16. Promowanie profilu na Patronite

Jeśli chcesz zwiększyć liczbę osób, które trafiają na Twój profil - możesz skorzystać z usług premium na Patronite.

Do wyboru masz dwie opcje - promocję na stronie głównej i promocję w kategoriach. Twój profil może wyświetlać się na samej górze strony głównej lub strony kategorii, w sekcji “Promowani”- co zdecydowanie zwiększy szanse na nowe odwiedziny profilu! Musimy tu jasno powiedzieć - wykupienie tej usługi nie zagwarantuje Ci setek nowych Patronów (patrz punkt 1!), ale zdecydowanie może sprawić, że więcej osób trafi na Twój profil, pozna Twoją twórczość i, być może, zostanie z Tobą na dłużej?

Zaloguj się i zajrzyj do
sekcji Usług Premium!

 

17. Pozwól nam Cię zauważyć!

Na stronie głównej i na podstronach kategorii znajduje się również kategoria “Nasz Wybór”. Tu pojawiają się profile, które uważamy za ciekawe, inspirujące lub nowatorskie - jeśli uważasz, że Twój profil należy do tej kategorii, pozwól nam się poznać! Regularnie monitorujemy, kto oznacza Patronite na Facebooku czy Instagramie - staramy się włączać w dyskusję, lajkować, odpowiadać.. A gdy zauważymy ciekawą akcję, działanie lub pomysł na Patronite u takiego Twórcy, promujemy je w naszych kanałach! 
 

18. Zaangażuj ambasadorów

W jaki sposób zwielokrotnić szansę na zdobycie Patronów? Wykorzystaj siłę ambasadorów! Jeśli Twój profil na Patronite jest oparty o szerszą misję, ideę, w którą łatwo mogą włączyć się osoby, które nawet nie znają Ciebie i Twojej twórczości - możesz poprosić innych twórców, dziennikarzy, celebrytów, a nawet znajomych, by powiedzieli swoim społecznościom, że warto Cię wspierać. 

Naturalnie, najlepiej działa komunikat “sam wsparłem Autora X i zachęcam Was do tego samego!” Siłę ambasadorów świetnie wykorzystali bracia Sekielscy

Pamiętaj też, że każdy z Twoich Patronów może być Twoim ambasadorem. Możesz stawać na głowie, próbując zachwalać swój profil - ale najlepiej sprawdzi się rekomendacja osoby, która już jest Patronem:


19. Jak wygląda link do Twojego profilu?

Sprawy wizualne wydają się być błahe - ale często decydują, czy ktoś wejdzie na Twój profil czy nie. Na przykład - wciąż jeszcze bardzo mało Twórców ustawia na profilu dedykowane zdjecie, dołączane do linków w social media, a zdecydowanie warto to zrobić!

Jeśli nie ustawisz tego zdjęcia, link do profilu będzie wyglądał tak: 

Po ustawieniu zdjęcia, link wygląda (i przyciąga kliknięcia!) znacznie lepiej: 


20. Witaj Patronów (szablony maili)

Czy witasz osoby, które dołączyły do grona Patronów? Czy otrzymują od Ciebie osobistą wiadomość, czy wiedzą, jak dołączyć np. do zamkniętej grupy dla Patronów lub uzyskać dostęp do nagród? Zdecydowanie rekomendujemy osobisty kontakt z Patronami - ale jeśli chcesz zautomatyzować to zadanie, możesz wykorzystać jedną z funkcji profilu Autora i spersonalizować szablon maila, który otrzyma Patron. 

W tym artykule opisaliśmy wszystkie szczegóły. 

 

 21. A już zdecydowanie dziękuj i żegnaj!

W artykule znajdziesz też informacje, jak ustawić mail “pożegnalny” - to wiadomość, którą otrzyma od Ciebie Patron po zakończeniu subskrypcji. Musisz pamiętać, że nie każda anulowana subskrypcja wynika z decyzji Patrona! Płatność może zostać przerwana przez błąd karty, błąd operatora, brak środków czy wygaśnięcie ważności karty… 

Ważne jest więc, żebyś napisał/a - najlepiej do każdego - Patrona, któremu skończyła się subskrypcja. Można to robić ręcznie - albo po prostu skonfigurować własny, automatyczny szablon!  

Czy warto pytać Patronów o przyczyny anulowania subskrypcji? Można oczywiście to zrobić, ale możecie pójść też drogą, którą preferuje Justyna (która odpowiada za kontakt z Patronami na profilu Baniak Baniaka). Stara się, żeby wiadomości nie były suche, mechaniczne - ale by możliwe było nawiązanie rozmowy: 

Pomysł z wysyłaniem ankiety, uważam za zły. Taka wiadomość jest zimna i sprowadzająca relacje do statystyk. W przypadku anulowania (...) wysyłam wiadomość do Patrona z podziękowaniem za wsparcie. Absolutnie nie wypytuję ich, co się stało. Dlaczego? Osobiście uważam, że jest to narzucaniem się. Jeśli będą chcieli się wytłumaczyć, to to zrobią - ale sami się na to decydują. Powodem często jest problem finansowy, czy brak czasu na korzystanie z oferowanych nagród. Odpowiadają też, że świetnie się bawili ale muszą zrezygnować, zapewniają też, że wrócą, bo maja przed sobą np. egzaminy i chcą się skupić. Czasem w ogóle nie odczytują wiadomości, albo dadzą "okejkę".

Oni już Was wsparli finansowo, dali Wam swoje pieniądze, a Wy chcecie jeszcze ich czas na merytoryczną ocenę swojej twórczości. Z doświadczenia mogę śmiało napisać, że anulowanie, wcale nie jest związane z Autorem. Co jeśli tej osobie zmarła bliska osoba? A tak bywa. Świadomie dali anuluj, jeśli będą chcieli Wam to wyjaśnić, dobrze, absolutnie nie jestem za wyciskaniem z nich tej wiedzy.

Jeśli chcecie poznać zdanie osób Was wspierających, czemu pytacie tych, którzy odeszli? Zapytajcie tych, którzy dalej są z Wami. Oni są Waszymi cennymi wspierającymi i najlepiej wiedzą, jaką twórczość chcą wspierać. I mogą też wypowiedzieć się osoby, które zastanawiają się nad anulowaniem. Wtedy zaradzicie temu zawczasu. 
 

22. Dziękuj Patronom

Dziękuj Patronom - i to publicznie. Skoro masz grono osób, które dzieli się z Tobą zawartością swojego portfela, podziękuj im w swoich kanałach! Możesz dziękować im imiennie, możesz pokazać, co udało się wspólnie zrobić dzięki ich wsparciu, możesz przyjąć, że np. raz w miesiącu na Twoim facebooku pojawi się specjalna plansza, z imionami i nazwiskami Patronów - i oczywiście, ze stosownym podziękowanie. 

Ale każdy komunikat, w którym szczerze doceniasz wspierających, może spowodować, że na Twoim profilu pojawią się kolejni Patroni. Zobacz, jak zrobił to Quaz, albo  Piotrek z Fundacji Virtual Dream

 

23. Wykorzystaj posty na Patronite

Przedstawiamy kolejne, bardzo ważne narzędzie - system postów na Patronite. Wyobraź sobie, że masz prywatnego bloga, widocznego tylko dla Patronów - za pomocą którego możesz dostarczyć dodatkowy content, umieścić ważne informacje (np. o zapisach do grupy) czy wysyłać raporty. W dodatku jesteś w stanie precyzyjnie ustawić widoczność postów np. dla wszystkich Patronów, albo np. tylko dla osób, wspierających na określonych progach - i wysłać do nich automatyczne powiadomienia mailowe o nowo dodanym poście. To naprawdę ułatwia pracę :) 

Jeśli jeszcze nie korzystasz z systemu postów - zdecydowanie zajrzyj tutaj. 

 

24. Sprawdzaj skrzynkę na Patronite

Na Patronite działa również wewnętrzny system komunikacji - możesz wysyłać (i otrzymywać) prywatne wiadomości (na pewno znasz tę opcję - wykorzystywana jest np. na internetowych forach). 

Zdecydowanie warto regularnie sprawdzać swoją skrzynkę na Patronite , ale pamiętaj, że możesz również pisać do wybranych Patronów! Wszystkie szczegóły znajdziesz w tym artykule

 

25. Nie zdobywaj, ale utrzymuj 

Nie warto skupiać się wyłącznie na zdobywaniu nowych Patronów - pomyśl raczej, czy wystarczająco dużo uwagi poświęcasz osobom, które wspierają Cię już teraz? Tak właśnie robi (wspomniany już wielokrotnie) Michał z kanału Baniak Baniaka - skupia się przede wszystkim na dostarczaniu wartości swoim Patronom, utrzymywaniu relacji, “dowożeniu” obietnic z progów i celów.

Michał ma jeden z najwyższych wskaźników utrzymania subskrypcji - czyli naprawdę mało Patronów rezygnuje ze wspierania (!). Z kolei nowi wspierający pojawiają się w naturalny sposób, zachęceni efektami i nienachalną, regularną komunikacją. Baniak nie prowadzi żadnej intensywnej kampanii - a licznik comiesięcznego wsparcia niemal cały czas rośnie! 

Obejrzyj szkolenie Michała (musisz być członkiem grupy dla Autorów), w którym wyjaśnia wszystkie tajniki swojego podejścia -  zdecydowanie warto, jeśli chcesz na poważnie rozwinąć swój profil na Patronite.

To podejście dobrze podsumował też Martin Lechowicz: “Liczby nie przekładają się na patronów. Ludzie się przekładają. Inaczej mówiąc - nie ilością się przejmuj, tylko jakością. Jakością relacji z ludźmi”  I o to właśnie chodzi - nie fiksuj się na zasięgach, konwersji, efektywności działań. Twoi widzowie i Patroni to nie cyferki w Excelu czy panelu analitycznym, to ludzie, osoby - skup się na nawiązywaniu z nimi nieco lepszych, głębszych relacji. Efekty pojawią się same! 

 

26. A może to jednak profil? 

No dobrze, mówimy sporo o komunikacji, docieraniu do swojej społeczności - ale może okazać się, że na Twój profil trafia mnóstwo osób, ale nikt nie zostaje Patronem (jak to sprawdzić? Zajrzyj do panelu analitycznego!) 

Problem może tkwić nie w komunikacji, ale w konstrukcji progów i celów. Patronite to nie “łatwa kasa”, to nie “donejty”. Autor i Patron nawiązują relację - i zdecydowanie warto, by Twórca odwdzięczał się wspierającym choćby w symboliczny sposób.

Zastosuj na swoim profilu prosty test: spójrz na swoje progi. Wczytaj się w opisy, przejrzyj nagrody. I zadaj sobie pytanie “czy wsparłbym sam siebie?”. Spójrz na profil oczami swoich widzów, słuchaczy, fanów - czy nagrody są dla nich atrakcyjne? Czy opisy w progach czy celach przyciągają uwagę? 

Tę sprawę świetnie podsumowuje  Bartek “Bazok” Zelek

“Każde, nawet 1zł od Patrona to oznaka, że zajebiście ceni Twoją pracę. Zobacz sobie ile można za 10zł dostać u mnie https://patronite.pl/baz0k - ludzie zostają patronami nawet z ciekawości, a potem powiększają prog wsparcia (zwróć uwagę, że i tak większość wspiera na progu 20 zł. Wczuj się w rolę swojego Patrona i zastanów się co byś chciał dostać za X złotych.”

Pamiętaj, nie chodzi o wartość nominalną (“za 50 zł przekazuję nagrody, warte 50 zł”). Chodzi o wartość, związaną z wyróżnieniem, nobilitacją Patrona - warto więc pomyśleć o symbolicznych nagrodach, które dla wspierających mogą mieć bardzo dużą wartość. Kilka pomysłów znajdziesz na końcu tego artykułu - ale zapewne niedługo powstanie zupełnie odrębny wpis, gdzie zbierzemy kilkadziesiąt pomysłów na wartościowe nagrody dla Patronów :) I jeszcze jedno - jak wynika z naszych badań, chęć uzyskania nagrody nie jest kluczową motywacją Patronów (większość wspiera, by docenić Twórcę, odwdzięczyć się za jego pracę), natomiast obecność nagród w progach znacznie ułatwia podjęcie decyzji o wsparciu. 

Oczywiście są na Patronite profile czysto mecenackie (bez nagród w progach), niektóre nawet bardzo dobrze sobie radzą - ale zazwyczaj mają silny pierwiastek “misyjny” i spore społeczności. Dlatego w zdecydowanej większości przypadków rekomendujemy odwdzięczanie się Patronom za wsparcie! 


27. Fizyczne spotkania Patronów 

Gdy piszemy te słowa, ciągle jeszcze obowiązują obostrzenia, związane z epidemią COVID-19 - ale zdecydowanie chcemy wspomnieć o świetnym sposobie na wzmocnienie społeczności Patronów i pokazanie efektów działania Patronite w Waszych kanałach.

Mówimy tu o fizycznych spotkaniach - w których Autorzy widzą się osobiście z gronem Patronów. Nic tak nie buduje relacji (mówimy z doświadczenia, bo sami uczestniczyliśmy w kilkunastu spotkaniach!) i pokazuje, że zdecydowanie warto być Patronem :D
Grupa Filmowa Darwin zorganizowała już chyba kilkadziesiąt takich spotkań (sami przejrzyjcie listę postów): https://patronite.pl/darwin/posts

Weteranem spotkań jest też Wuwunio z kanału PalHajsTV, który organizuje wyjazdowe meetingi z Patronami  - oj, dzieje się tam… 

Zobacz też jak wyglądała (część oficjalna :D) spotkania z Miszą z kanału Autostopem na koniec świata.

Spotkanie odbyło się w naszym zaprzyjaźnionym Centrum Kreatywności w Łodzi - nawiasem mówiąc, jeśli potrzebowalibyście miejsca na spotkanie z Patronami w centrum Polski, odezwijcie się do nas (kontakt@patronite.pl). W ramach współpracy z CK Fabryka, Twórcy z Patronite mogą nieodpłatnie korzystać z tej wyjątkowej przestrzeni na spotkania! 


28. Powiadomienia na streamach 

Streamujesz? Prowadzisz live`y? Wykorzystaj powiadomienie o nowych Patronach, które, może wyświetlać się na Twoich livestreamach. Działa to bardzo prosto - konfigurujesz powiadomienie dla OBSa w tej sekcji menu Autora. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, gdy ktoś zostanie Twoim Patronem, na streamie pojawi się notyfikacja - a to będzie kolejny sposób na naturalną, nienachalna komunikację :) 

PS. Wkrótce będziemy przerabiać i rozszerzać zakres tej funkcjonalności! 

 

29. Patronite Audio

Jeśli tworzysz podcasty albo radio internetowe - dołącz koniecznie do aplikacji Patronite Audio! Już w tym momencie korzystają z niej setki twórców - ale i tysiące Patronów. Dzięki aplikacji, mają oni okazję poznać nowe, fascynujące podcasty i stacje radiowe. A gdy ktoś jest już Patronem jednej osoby, objęcie wsparciem kolejnego twórcy to dla niego dosłownie trzy kliknięcia :) 
 

W kluczowych miejscach aplikacji umieściliśmy też bezpośrednią opcje wsparcia Autora. Gdy dana osoba słucha Twojego podcastu, możliwość wsparcia powinna być na wyciągnięcie ręki! Patronite Audio pozwala też Twórcom na dodawania zamkniętego contentu audio, dostępnego tylko dla wspierających. Gdy już dołączysz do Patronite Audio - zdecydowanie warto wspomnieć o tym w swoich kanałach! Może dzięki temu więcej słuchaczy stanie się Twoimi Patronami?

 

30. Podziel się swoimi sposobami!

Ten punkt zostawiamy Tobie, droga Autorko/drogi Autorze. Jeśli masz swój własny sposób na regularną, nienachalną komunikację, dotyczącą możliwości wsparcia Twojej pracy na Patronite - koniecznie zostaw komentarz! Może Twój pomysł okaże się absolutnie bezcenny dla innego twórcy? 

 


 

To już koniec - wielkie dzięki, jeśli dotarłeś/aś aż tutaj! Jeśli masz pytania, wątpliwości - pamiętaj, że czekamy na Twoją wiadomość: napisz do nas na kontakt@patronite.pl 

 

 

Zobacz również

Patronite Audio - nowa aplikacja dla podcasterów i stacji radiowych!
Mangopay - wygaszamy tę metodę płatności!
Kup wsparcie na prezent!

Komentarze (10)

Trwa ładowanie...